Støttemur i Beton
Fra : mg

Dato : 22-04-06 17:39

Hej

Har en støttemur der grænser op til offentlig vej/fortov, den er så simpel
at den skal fornyes, mit terræn ligger under vejens terræn, største forskel
er 75 cm, har tænkt at enten opføre den enten i fundablokke, eller fuldstøbe
den, regner med at det er bedst at den er 90 cm i jorden, der skal så
laves et rækværk, helst i en eller anden form for jern, er der nogen der har
erfaringer med den slags,
hvor henvender man sig for at få lavet rækværk gelænder, findes der noget
færdigt eller ? og det må heller ikke være den nemmeste sag i verden
at støbe jernet ned, beton tørrer jo hurtigt, og de skal jo stå meget præcis
stolperne .

Mangler lidt indgangsvinkel især omkring rækværk/gelænder

Venlige Hilsner

Fra : Martin Bak

Dato : 22-04-06 18:24

"mg" <msg@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> præcis stolperne .
>

> Mangler lidt indgangsvinkel især omkring rækværk/gelænder

Det kunne måske laves af galvaniserede jernrør, samlet med almindelige
fittings. altså vinkler og T-stykker. Hele molevitten kunne således sættes
på plads inden støbningen så vil det stå nøjagtig som det skal.

Martin

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 22-04-06 23:17

mg <msg@tdcadsl.dk> wrote:

<snip>

> Mangler lidt indgangsvinkel især omkring rækværk/gelænder

Skal der ikke være et autoværn? Ellers er kan du bare bruge stålceptrer.
Mine erfaringer er, at selv professionelle jord-og-beton entreprenører
ikke kan lave indstøbninger, så det står hvor det skal. Sats på at bruge
iborede ekspansionsbolte og fodplader.

Fra : mg

Dato : 23-04-06 08:39

> [...]
> Mine erfaringer er, at selv professionelle jord-og-beton entreprenører
> ikke kan lave indstøbninger, så det står hvor det skal. Sats på at bruge

Hej tak for responsen, nu er der ikke mere end 75 cm i terræn forskel, og
det er en forholdsvis stille villa vej, så mener ikke et autoværn er
nødvendigt, i forvejen er der et hegn bestående af stolper(5x5 cm
vinkeljern) overligger (håndliste af 5x5 cm vinkeljern) samt diagonalt
trådnet ( 5x5 cm masker) spændt op mellem stolperne, altså et helt
almindeligt hegn som man ser rigtig mange steder.

Jo det med indstøbninger , bekymrer nemlig også mig, mener bare det vil
være stærkere at få noget støbt ind, samtidig med støbningen, evt en
forplade med forankring der går ned i betonen ?

Er lidt på bar bund, mht til valg af hegn indstøbning osv

Venlig hilsen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-04-06 13:27

mg <msg@tdcadsl.dk> wrote:

<snip>

> [...]
> forplade med forankring der går ned i betonen ?
>
> Er lidt på bar bund, mht til valg af hegn indstøbning osv

Hvis ceptrene er galvaniseret vil det reagere med betonen ved
indstøbningen. Der dannes brintbobler. Man kan pensle galvaniseringen
med et eller andet så det forhindres. Kan ikke på stående fod huske hvad
det skal være. Det er noget man blander selv.

Det er ikke nødvendigt at indstøbe en forplade, bare boltene. Men det er
svært at styre under støbning af betonen. De kan spændes fast i en plade
med møtrikker, så den indbyrdes afstand sikres. Men der vil som regel
være afvigelser i placering af boltgrupperne. Du kan evt lave nogle
udsparinger og sætte boltene efter udstøbning af muren. Men
ekspansionsbolte er nemmere. Fodplade på ceptrene kan understøbes med
ekspansionsmørtel. Så kan du bruge bolte i en mindre dimension. De skal
kun tage træk.

Det er lige så stærkt som at indstøbe. Forudsætter selvfølgelig at der
er plads nok på overside støttemur.

Rækværket vil nok skulle udskiftes på et tidspunkt, og det vil være
nemmere, når ceptrene ikke er indstøbte. Rækværket må kunne købes som
dele i et byggemarked.

Fra : mg

Dato : 23-04-06 17:26

> [...]
> ekspansionsbolte er nemmere. Fodplade på ceptrene kan understøbes med
> ekspansionsmørtel. Så kan du bruge bolte i en mindre dimension. De skal

Mange tak for dine råd. er ikke helt med på hvad ceptrene er ?
Kan godt se det smarte i at , rækværket senere af den ene eller anden grund
kan skiftes, så er med på en løsning, hvor stolperne spændes fast i betonen
troede man kunne købe noget færdigt , så det bare var at støbe det ned,
tænkte lidt på en rund plade med 4 bolte, hvor der så var noget forankring
der så støbes ned, evt galvaniseret,
Hvis det var dig, ville du så ikke lave udsparinger ? kan forestille mig
det er det sikreste, kan jo så i ro og mag efterfølgende placere
fodplade/bolte helt nøjagtigt .

.. Fodplade på ceptrene kan understøbes med
> ekspansionsmørtel

Er ikke helt med på hvad du mener der ?

Vidste ikke at galvaniserede ting skulle smøres ind i et middel inden de
støbes ned, så tak for den oplysning

Venlig hilsen