Brændekløver
Fra : lisekristian@hotmail~

Dato : 21-04-06 22:41

Jeg er på udkig efter en brændekløver.
Jeg har kigget på Texas Power Split 600 V og 800 H.
Er der nogen der har erfaring med disse modeller ?
Hvad er lettest lodret eller vandret ?
mvh
kristian

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 21-04-06 23:11

Hvad er lettest lodret eller vandret ?

Kender desværre ikke Texas modellen. Købte selv en Güde, der var sat meget
(1000) ned i Råd & Dåd. Det har jeg bestemt ikke fortrudt. Den har kløvet
10m3 uden problemer. Naturligvis er der stykker den ikke kan tygge sig
igennem, men det har været meget "knudrede" stykker.

En ting du skal være ops. på, er selve betjeningen af kløveren. I
byggemarkedet havde de, en tilsyneladende stærkere maskine. Det var en
kineser, der kunne trykke 6t. mod Güde´ens 4t. Men ifølge ekspidienten, var
Güde´en alligevel en bedre maskine Hvordan det så end hænger sammen.På
Kineseren, skulle man oven i købet lægge brændestykket på plads, hvorefter
man var nødt til, at gå bagved maskinen, for at håndtere den. På Güde´en kan
man betjene den "forfra", altså på den mest naturlige måde.

Hvis du med lodret mener, at stykket står op, vil jeg bestemt foretrække
vandret. Det er jo ikke alle stykker der er savet helt lige, og det må da
være kanont irriterrende at skulle få det til at balancere. For slet ikke at
tale om, at hvis det er et knudret stykke, kan det jo finde på, at "sprænge"
et stykke væk. På den "vandrette" måde, må man gå fra, at det oftest
sprænger framad, mens det på den lodrette facon, kan sprænge i hvilken som
helst retning? Eller det har de måske taget højde for?

Mvh

Jasper

Fra : Calle.

Dato : 22-04-06 08:58

Jasper Norman Ahrensbach wrote:
> [...]
> "vandrette" måde, må man gå fra, at det oftest sprænger framad, mens
> det på den lodrette facon, kan sprænge i hvilken som helst retning?
prøv du at løfte et stykke med en diameter på 70-80 cm op i en brændekløver,
derfor kan man få de lodrette. En kammerat har 2 stk. med benzinmotor, som
via en vippeanordning kan bruges både lodret og vandret. Når den er lodret
kan man trille de store ind i den.

--
*** Calle ***

Fra : Big runner

Dato : 22-04-06 07:02

Jeg har en Texas som køre rigtig godt jeg købt min sammen med en motorsav
hos Maegaard www.maegaard.com

Mvh
BR

Fra : lisekristian@hotmail~

Dato : 23-04-06 19:58

Hvilken Texas model købte du hos Maegaard ?
Hvor meget brænde kløver du med den ?