træstakit-hegn
Fra : peter_dinesen@hotmai~

Dato : 18-04-06 21:50

Hej - jeg stillede for et stykke tid siden flg. spørgsmål, men fik
ingen svar - men håber der er nogle derude som kan hjælpe mig med
nogle svar :)
Jeg har, fra husvæg over til skel en 5m bred flisevej, som jeg gerne
vil have lavet et 1,80 højt hegn med en dør i og yderlige 4 meter
hegn i skel, (vinkelret) - Hvor kraftige skal de materialer jeg bruger
være og er
det nødvendig at afstive med et pæl (o=søjle) eller to ?? skal
"mellempæleme" puttes i cement eller kan de stå i de hegnsko, som
cementeres i jorden ??
Mvh
Peter

__/__

o |

Fra : Martin Bak

Dato : 18-04-06 23:10

<peter_dinesen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Hej - jeg stillede for et stykke tid siden flg. spørgsmål, men fik
ingen svar - men håber der er nogle derude som kan hjælpe mig med
nogle svar :)

Det er håbløst at give noget fornuftigt svar på dine spøgsmål, for vi ved så
uendelig lidt om hvad det er du har tænkt dig at lave.

Spørgsmålet med "pæl eller søjle" forstår jeg simpelthen ikke.

Generelt kan man sige, at det er lidt en temperamentssag, hvor kraftig man
vil lave et hegn der primært skal bære sig selv. Men at man naturligvis bør
tage hensyn til hvordan eventuelt andre kontruktioner i nærheden er
dimensioneret, så det ikke kommer til at virke enten klodset eller kleint.

Jeg ville mene, at et hegn på 180 cm´s højde skal baseres på minimum 4x4"
stolper for ikke at komme til at se dumt spinkelt ud.

Og stolpefødder er generelt en god ide at bruge, idet de kan hæve træet lidt
fra terænnet.

For et mere udførligt forslag må du komme med nogle supplerende oplysninger
eller en mere præcis beskrivelse. Forestil dig, at vi som udgangspunkt ikke
har den fjerneste anelse om hvordan området ser ud eller hvad det er du
påtænker at lave.

Martin

Fra : peter_dinesen@hotmai~

Dato : 19-04-06 07:27

ok - så vil jeg prøve at forklare det lidt bedre
Som du sige vil 4*4 stolper være at foretrække - med nogle lodrette
brædder imellem (helt tæt, så de stopper vinden) - og (går jeg ud
fra!!) og lægter på tværs (vandret) der skal holde det - håber det
hjælper lidt på forståelsen ;)
1) hvor stor skal max afstanden være mellem 4*4 stolperne (1 m - 2 m.
eller mere) ?
2) de lægter der skal holde på tværs - er det bedst der er tre
(forneden, midt i og øverst) eller to (forneden og øverst) ?
3) kan stolpeføder godt holde 4*4 ? - Det er et område, hvor vinden
suser meget rundt om huset
4) som skrevet skal plankeværket være 5m langt og derefter 4 m til
højre (som en vinkelrettrekant, dog uden den skrå linje :) vil det
være en go idé eller overkill at sætte en ekstra stolpe op midt i
"trekanten", som plankeværket kan støtte sig til ?

mvh
Peter

Fra : Martin Bak

Dato : 19-04-06 09:40

>ok - så vil jeg prøve at forklare det lidt bedre
>Som du sige vil 4*4 stolper være at foretrække - med nogle lodrette
>brædder imellem (helt tæt, så de stopper vinden)

Et helt tæt plankeværk er dårlig til at stoppe vinden. Det skaber bare en
masse turbolens, så der bliver en masse træk i stedet.

Langt bedre er det, at sætte brædder på begge sider af de vandrette lægter,
men med mellemrum så et bræt på den ene sider dækker mellemrummet mellem to
brædder på den naden side. Så vil vinden blive brudt og der vil være
betydeligt bedre læ.
_ _ _ _ _ _
_ _ _ _ _ _

>1) hvor stor skal max afstanden være mellem 4*4 stolperne (1 m - 2 m.
>eller mere) ?

Afhænger af materialevalget til resten af konstruktionen, men jeg kan da
slynge følgende forslag ud:
Beregn et dørhul på 80 cm. Gør første stolpe fast på husmuren, hævet et
lille stykke fra terræn. Hold afstand mellem stolperne på 124 cm, undtaget
de to stolper som indkranser døren. disse to skal altså kun have en afstand
af 80 cm.
Ved stykket på 4 meter kan du holde en afstand af 120 cm. Så vil det gå op.
Støb hjørnestolpen, stolpen i hængselsiden ved døren og den yderste stolpe i
det korte stykke fast i jorden. Brug stolpefødder ved de øvrige.

>2) de lægter der skal holde på tværs - er det bedst der er tre
>(forneden, midt i og øverst) eller to (forneden og øverst) ?

Klart bedst med 3. De små 10 meter træ er ikke værd at spare. Træk den
øverste og nederste ca. 10-15 cm. hhv. ned og op i forhold til stolpernes
ender.

>3) kan stolpeføder godt holde 4*4 ? - Det er et område, hvor vinden
>suser meget rundt om huset

Ja.

> [...]
>være en go idé eller overkill at sætte en ekstra stolpe op midt i
>"trekanten", som plankeværket kan støtte sig til ?

Det vil ikke være nødvendigt.

Martin

mvh
Peter

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 20-04-06 15:36

Martin Bak wrote:
> [...]
> mellemrummet mellem to brædder på den naden side. Så vil vinden blive
> brudt og der vil være betydeligt bedre læ.

Helt enig og så er der også den fordel at plankeværket er ens på begge
sider. Det har ingen for/bagside.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : peter_dinesen@hotmai~

Dato : 19-04-06 10:44

Tusinde tak for det :) lige sådanne svar jeg har brug for

en sidste udfordring kunne være.. Kan man lave en porten 2 m. bred
(istedet for døren), så f.eks en trailer kan komme igennem, eller vil
det give for stor ustabilitet i plankeværket ? (tænkte på en låge
fra hver side på 1 meter og så den ene låge med et "låsehængsel
ned i jorden", så man kan åbne den når behovet er ?
Mvh
Peter

Fra : TT

Dato : 19-04-06 13:21

[...]

Ja, sagtens, jeg tror jeg ville støbe stolpesko ned i beton og montere
pælende i dem, så måske nogle store staldhængsler

-TT

Fra : Anders Majland

Dato : 19-04-06 14:14

> [...]

> Ja, sagtens, jeg tror jeg ville støbe stolpesko ned i beton og montere
> pælende i dem, så måske nogle store staldhængsler

Evt en overligger til at modvirke vægten af portene ?

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 20-04-06 15:56

peter_dinesen@hotmail.com wrote:
> [...]
> fra hver side på 1 meter og så den ene låge med et "låsehængsel
> ned i jorden", så man kan åbne den når behovet er ?

Min erfaring siger at en stolpe der skal bære en port uden at den synker,
kræver virkelig god forankring. Ungerne hænger og gynger i den, og den
begynder hurtigt at 'dryppe'.

Hvorfor ikke lave en skydeport på 2m i samme materiale/udseende som
plankeværket?
Det passer jo lige med de 4m på den korte side :)

Jeg er også lidt ulden ved dine stolpefødder. Jeg er ikke sikker på at de
kan tåle vindpresset uden at bøje.
Hvis du kan fastgøre den første stolpe i hver ende (modsat porten) til
murværk eller lign. kan det måske gå.

Fra : peter_dinesen@hotmai~

Dato : 19-04-06 18:39

jepper - vil det ikke være fornuftigt med en overlægger hele vejen
rundt f.eks en 4*4" ?

Peter

Fra : Martin Bak

Dato : 19-04-06 19:00

>jepper - vil det ikke være fornuftigt med en overlægger hele vejen
>rundt f.eks en 4*4" ?

Det er ikke konstruktivt nødvendigt. Men hvis du synes at det vil være pænt,
så gør det jo heller ingen skade. Du skal dog være opmærksom på, at en
overligger i en døråbning i en højde af 180 cm. vil være så lav, at de
fleste mænd vil pande hovedet i den.

De "lægter" du har imellem dine stolper tjener samme formål som en
overligger vil gøre.
Hvis du overvejer at lave en bred port-åbning skal du dog være opmærksom på,
at der er sideværts kræfter der påvirker dine stolper når porten åbnes. I
dét tilfælde vil du have to hængselssider i din døråbning og begge stolper
på siden af porten skal altså støbes i jorden.

Martin

Fra : peter_dinesen@hotmai~

Dato : 19-04-06 21:04

Tusinde tak for de gode svar - dejligt at få så gode svar, som kan
bruges :) Så vil jeg støbe nogle huler - også til begge
døråbninger
Mvh

Peter

Fra : peter_dinesen@hotmai~

Dato : 21-04-06 12:06

Jeg mangler viden med stoplefødder, derfor denne tråd. Vil
Stoplefødderne har problemer med at holde 1,8 h og 4*4" stolpe og vil
det være bedst at grave ned med cement ? Det vil self. være mere
arbejde i, men bedre, hvis det er stabilt..

mht. skydeport så er det en genial tanke, som jeg ikke har tænkt..
Dog ved jeg ikke om det er besværligt og dyrt for at lave det sådan i
stedet - Det skal siges, at traileren er noget jeg lejer 1-4 gange om
året, og så skal den have mulighed for at køre om bagved.

Mvh
Peter

Fra : Martin Bak

Dato : 21-04-06 12:14

[...]

Nej stolpefødderne vil ikke have det mindste problem hvis du som jeg
tidligere har foreslået det støber de vigtige stolper fast direkte i jorden.
Selvfølgelig en ordentlig støbning og tilpas dyb.
Stolpefødderne skal ligeledes støbes fast i beton. Det er jo, -med al
respekt, -ikke noget kæmpe bygningsværk du skal i gang med, så betragt som
det det er, -et plankeværk. Gør det rigtigt og det vil stå i adskillige
årtier.

Martin

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 21-04-06 14:30

> [...]
> det være bedst at grave ned med cement ? Det vil self. være mere
> arbejde i, men bedre, hvis det er stabilt..

Jeg ville, som Martin også siger, grave de vigtige stolper ned. D.v.s. En i
hver ande af plankeværket samt de to ved lågen.
Resten kan sagtens være stolpefødder.

> mht. skydeport så er det en genial tanke, som jeg ikke har tænkt..
> Dog ved jeg ikke om det er besværligt og dyrt for at lave det sådan i
> stedet

Næh.. du laver porten nøjagtigt som du laver plankeværket. To lægter på
tværs og lodrette brædder i samme 'mønster' som plankeværket. Lav et kryds i
midten for stivhedens skyld. En skinne til en hængeport kan købes i alle
byggemarkeder for nogle hundrede kroner. Fidusen ved en hængeport er bl.a.
at den ikke behøver at være særlig solid.