Fugt i væggen
Fra : Mr. D

Dato : 18-04-06 17:59

Ifb. med et renoveringen af et nyligt overtaget hus stødte vi på et hul
i soklen (bag brænde der var stablet ½ meter op ad muren, så den var
rimelig fugtig). Pudset var skallet af og der var et hul ind på et par
cm. cirka - formegentlig fra nogle myrer eller lign. På indersiden var
pudset også skallet af og der kunne sigtes nogle fugtskader da der nok
ikke har været gjort noget ved det. Vi har repareret soklen udendørs og
pudset den op indendørs igen. Men nu er der kommet fugtskjolder i
pudset. Kan det skyldes at væggen ikke helt er "dampet af" endnu, eller
er det stadig utæt? Uden på den nuværende væg skal der sættes en
forsatsvæg med isolering (og gips). Er det risikabelt og er der noget vi
skal gøre INDEN vi sætter den op udover det vi allerede har gjort?

Mr. D..

Fra : Gainsbourg

Dato : 18-04-06 23:43

> [...]
> isolering (og gips). Er det risikabelt og er der noget vi skal gøre INDEN
> vi sætter den op udover det vi allerede har gjort?

Ja, det kan det være. Men det er svært at svare fornuftigt med så få
oplysninger. Hvilken type hus er det? Hvornår det det bygget? Hvordan er
væggene bygget op? Hvad er huset behandlet med udvendigt? Hvad er
opfugtningen indendørs pt?

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Mr. D

Dato : 19-04-06 08:48

> [...]
> oplysninger. Hvilken type hus er det? Hvornår det det bygget? Hvordan er
> væggene bygget op? Hvad er huset behandlet med udvendigt? Hvad er

Ifl. BBR er det bygget 1957. Det er en gammel lade, der er muret op med røde
mursten på ydersiden. Dit sidste spørgsmål forstår jeg ikke helt :(

Fra : Gainsbourg

Dato : 19-04-06 13:03

> Ifl. BBR er det bygget 1957. Det er en gammel lade, der er muret op med
> røde
> mursten på ydersiden. Dit sidste spørgsmål forstår jeg ikke helt :(

Er det en murstensvæg hele vejen igennem (evt. hulmur)? Hvis nej, hvad
består resten af muren af? Står det i røde mursten udvendigt eller er det
pudset? Hvis ja, er den kalket eller malet? Har I brugt en fugtmåler til at
måle opfugtningen i murværket?

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Mr. D

Dato : 19-04-06 13:12

> Er det en murstensvæg hele vejen igennem (evt. hulmur)? Hvis nej, hvad
> består resten af muren af?
Gammel lademur opbygget i mursten dengang lodret var noget man stod i hæren.
Men selve byggeriet er ganske robust..!

>Står det i røde mursten udvendigt eller er det pudset?
Står i røde mursten. Det hedder vel en skalmur? Ydermuren er i øvrigt rettet
op ift. indermuren.

>Hvis ja, er den kalket eller malet?
Nej - men på indersiden er det kalket

>Har I brugt en fugtmåler til at måle opfugtningen i murværket?
Nej