Endnu et spørgsmål om plænen!
Fra : Lars

Dato : 18-04-06 16:08

Hej Alle!

Efter at have læst de mange gode indslag om hvordan man undgår mos, og får
en pæn plæne, er jeg stadig lidt i vildrede.

Sidste år fulgte jeg rådene, gødede godt og ventede med at slå græsset til
det var godt højt, og altid på højeste trin. Der blev og vandet gennem de
tørre perioder.

Problemet er bare at der stadig er områder hvor græsset aldrig rigtig har
fået magt og mosset, og nu ser det faktisk ud til at der ikke er meget græs
tilbage i de områder.

Derfor går jeg nu med ideen om at prøve med en plænelufter, topdressing og
eftersåning. For så at se om ikke jeg kan få en bare nogenlunde hæderlig
plæne, uden at skulle anlægge en helt ny plæne!

Er der nogen der har nogle råd i den forbindelse, Lyder det som en god eller
dårlig idé? Alle kommentarer er velkomne!

Lars

Fra : Kim S

Dato : 18-04-06 17:16

"Lars" <larsloeth@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Alle!
>
> Efter at have læst de mange gode indslag om hvordan man undgår mos, og får
> en pæn plæne, er jeg stadig lidt i vildrede.

2 ting du skal huske: Mos hader sol og kalk. Sørg for din plæne får sollys,
og du kan evt. kalke jorden. Hvis der ikke er sol nok, får du problemet
tilbage, uanset hvor meget du gøder og eftersår.

Mvh, Kim

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-04-06 17:49

"Lars" <larsloeth@sol.dk> skrev> Problemet er bare at der stadig er områder
hvor græsset aldrig rigtig har
> fået magt og mosset, og nu ser det faktisk ud til at der ikke er meget
græs
> tilbage i de områder.

Kunne også skyldes skadedyr. Lav en spadestikprøve. Er der ingen larver, og
er der sol nok, er det bare at efterså.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 20-04-06 16:30

Lars wrote:

> Derfor går jeg nu med ideen om at prøve med en plænelufter,
> topdressing og eftersåning. For så at se om ikke jeg kan få en bare
> nogenlunde hæderlig plæne, uden at skulle anlægge en helt ny plæne!

Det lyder som en god plan. Hvis du ikke sidste år tilføjede kalk var det
måske en god ide. De fleste plæner mangler kalk.
Når du er færdig med plænelufteren (den fjerner jo også det meste mos)
eftersår du de mest bare pletter, og giver plænen en gang npk med højt
kvælstofindhold (N) her i starten af maj. F.eks. NPK 26-2-7.

Jeg plejer at bruge 'landmandens normale' NPK 21-3-10 og tilføje 25% rent
kvælstof (3 bøtter npk og en bøtte kvælstof) i starten af maj måned.

Hvis du ikke har ujævnheder vill jeg droppe topdressingen og simpelthen rive
frøet ned i de bare pletter.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info