Savsmuld
Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 18-04-06 00:37

Jeg har for nyligt savet og kløvet 10 m3 brændei de alm. 30-35 cm stykker. I
dag har jeg så fejet det meste af savsmuldet sammen og samlet det i sække.
Jeg véd gost at savsmuldet er vådt, og alt det der, men alligevel... der er
7-8 affaldssække hver især med ca. 15 kg. savsmuld, hvoraf utroligt meget
sikkert er vand. Men er der ikke noget man kan gøre med alt det "træ"? Det
er jo alligevel nogle kilo træ, der ellers ryger på forbrændingen. Kan jeg
bruge det i en alm. (Lotus) brændeovn? (sikkert ikke) eller kan det bruges i
haven?

--
Mvh Jasper

e-mail: ahrensbach@FJERNESpc.dk
"FJERNES" skal, sjovt nok, slettes

Fra : Q

Dato : 18-04-06 02:34

"Jasper Norman Ahrensbach" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bruge det i en alm. (Lotus) brændeovn? (sikkert ikke) eller kan det bruges

Du kan da smide det på komposten eller bruge det som flis i bedene..

/p

Fra : Calle.

Dato : 18-04-06 08:03

Q wrote:
> "Jasper Norman Ahrensbach" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev i en
> meddelelse news:444426af$0$38617$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Du kan da smide det på komposten eller bruge det som flis i bedene..

både og, det er jo fyldt med kædesavsolie.

--
*** Calle ***

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-04-06 17:51

"Calle." <fake@fake.fake> skrev > >
> både og, det er jo fyldt med kædesavsolie.

Som er rapsolie, ikke
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Calle.

Dato : 18-04-06 17:53

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Calle." <fake@fake.fake> skrev > >
>
> Som er rapsolie, ikke

Desværre ikke alle steder.
Der er også mange der bruger spildolie, da det jo kun lige skal smøre en
enkelt gang mere

--
*** Calle ***

Fra : Anders Majland

Dato : 18-04-06 10:28

> [...]
> "træ"? Det er jo alligevel nogle kilo træ, der ellers ryger på
> forbrændingen. Kan jeg bruge det i en alm. (Lotus) brændeovn? (sikkert

Er der ikke en af naboerne med et pillefyr - så behøver du ikke køre så
langt som til genbrugen og det kan være han giver en kølig for ulejligheden

Btw hvor i landet er du - for var jeg i nærheden hjalp jeg dig gerne af med
det, men 100kg våd savsmuld er ikke noget der værd at køre langt efter ...

/A

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 19-04-06 22:49

> Er der ikke en af naboerne med et pillefyr - så behøver du ikke køre så
> langt som til genbrugen og det kan være han giver en kølig for
> ulejligheden

Tjoo... jeg troede ikke at man kunne bruge "upresset" savsmuld i et
pillefyr. Men jeg har da en ven af familen der muligvis kunne være int. i
dette.

Tak for inputtet.

/Jasper

Fra : Anders Majland

Dato : 20-04-06 10:14

> Tjoo... jeg troede ikke at man kunne bruge "upresset" savsmuld i et
> pillefyr. Men jeg har da en ven af familen der muligvis kunne være int. i
> dette.

Det afhænger af fyret. Jeg har for "sjov" helt et par sække meget fin
savsmuld/slibestøv i min stoker. Jeg skreude noget ned for luften for ikke
at blæse det op i skorstenen men så brændte det også ok.

/A