Hvilke havemøbler?
Fra : Vibeke

Dato : 15-04-06 21:09

Hejsa,
vi er jo flyttet i hus i efteråret og nu skal der så investeres i
havemøbler.

Dem i træ er jo abs pænest, men hvor meget arbejde skal der til for at de
forbliver pæne? Vi har ikke mulighed for at stille dem i læ i
vinterhalvåret - er det et problem?

Vi har også set nogen i mørkegråt metal med noget plastflet, men de
tilhørende borde er altid i glas - det kan da ikke være nemt at holde pænt?
Og reflekterer det ikke også solen i øjenene på en?

/Vibeke

Fra : Thomas

Dato : 15-04-06 23:27

Hej Vibeke

Træ er jo mange ting. Hvis der er tale om malet træ så vil der der
være brug for at man jævnligt sliber og maler dem. Hvis der derimod
er tale om hårdtræs havemøbler så behøver de ingen behandling de
bliver bare lidt mere grå at se på som tiden går men absolut stadig
pæne og man kan også vælge at give dem en årlig behandling med
hårdtræs olie dog skal man være opmærksom på at hvis man først er
begyndt på det så kræver det ny behandling hvert år. Måske man kan
forlænge levetiden lidt ved at lægge en presenning over om vinteren,
mine klarer sig fint uden. Sol i øjenene hmmm kan du ikke bare sætte
dig med ryggen til solen nej spøg til side, sådan nogen borde er
for det meste refleksfri men plastflet og metal holder ikke nær så
godt som træ og skal ihvertfald overdækkes om vinteren. Pris og
kvalitet hænger for det meste meget godt sammen.

Thomas

Fra : Gainsbourg

Dato : 19-04-06 12:15

[snip]Hvis der derimod
[...]
begyndt på det så kræver det ny behandling hvert år. [snip]

Det er teak og enkelte andre hårdtræs typer, der opfører sig som du
beskriver. Mange af de billige typer hårdtræ bliver ødelagte med tiden og
ikke smukt grå. Men teak er robust og kræver som sagt kun olie årligt. Om
vinteren bør du lægge en pressenning over, men sørge for at der er nok
gennemluftning under den, til at det ikke skimler.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Max

Dato : 15-04-06 23:59

Hej Vibeke

> Dem i træ er jo abs pænest, men hvor meget arbejde skal der til for
> at de forbliver pæne? Vi har ikke mulighed for at stille dem i læ i
> vinterhalvåret - er det et problem?

Hvis i vil have træ, ja så skal i også have en overdækket plads til
dem ellers er det bare arbejde at holde dem. En pavilion er en
billig og rar ting der gør at træmøbler holder sig pæne hele
sommeren uden problemer. Bare sørg for at pavilionen er gjort
ordentlig fast, så er den ikke noget problem at have stående
året rundt.

Mvh Max

Fra : marlene

Dato : 16-04-06 20:02

> Dem i træ er jo abs pænest, men hvor meget arbejde skal der til for at de
> forbliver pæne? Vi har ikke mulighed for at stille dem i læ i
> vinterhalvåret - er det et problem?

vores teak havemøbler står udeåret rundt.
de er ganske fine.
sidste år fik de ingen olie
men i år er de altså meget snavset og grå, derfor får de den helst store tur
med afvask og olie, (det er første gang jeg renser i bund, de er 5 år gamle)

et stykke arbejde der er til at overskue.
skriver i anden tråd hvordan.

Fra : marlene

Dato : 16-04-06 20:02