Sæbebehandlet bord ødelagt efter sæbebehan~
Fra : Christian Jacobsen

Dato : 14-04-06 19:51

Hej i gruppen

Vi har anskaffet os et sofabord i massiv egetræ. Det er fra fabrikkens side
sæbebahandlet.

Da vi fra flere steder har hørt at den behandling som bordet har fået fra
fabrikken slet ikke er tilstrækkelig, har vi investeret i noget Trip-Trap
hvidpigmenteret sæbe.

Efter behandlingen er bordet nu meget ru og ujævnt. Det har fuldstændigt
mistet den behagelige træoverflade, og det er nu ikke særlig rart at køre en
hånd henover bordpladen.
Ydermere synes jeg bestemt ikke overfladen er særlig afvisende. Det virker
som om træet slet ikke er mættet, for alt bliver suget direkte ned i træet
før vi når at tørre op.

Vi har fuldt vejledningen på trip-trap sæben. Bordet har fået 3 ture, så det
burde da være mættet nu.

Er der nogen der har haft samme oplevelser, og er der nogen der har en ide
til hvordan man får en lækker overflade tilbage på bordet???

På forhånd tak for hjælpen

Christian Jacobsen
(der fortryder han ikke købte et oliebahandlet istedet)

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-04-06 20:06

"Christian Jacobsen" <Christian.Jacobsen00@gmail.com> skrev
> Vi har fuldt vejledningen på trip-trap sæben. Bordet har fået 3 ture, så
det
> burde da være mættet nu.

Det er helt normalt at træ 'rejser sig' efter sådan en tur. Når det er
knastørt igen, skal det slibes.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Heino Rost-Nielsen

Dato : 14-04-06 20:33

> Efter behandlingen er bordet nu meget ru og ujævnt. Det har fuldstændigt
> mistet den behagelige træoverflade, og det er nu ikke særlig rart at køre
> en hånd henover bordpladen.

Når bordpladen er helt tør efter sæbebehandlingen skal den slibes med
sandpapir korn 120 så bliver den helt lækker igen. Ved gentagne
sæbebehandlinger bliver bordpladen helt smudsafvisende og intet vil kunne
trænge ned i den.

Med venlig hilsen
HRN

Fra : Per H

Dato : 14-04-06 20:38

On Fri, 14 Apr 2006 20:51:14 +0200, "Christian Jacobsen"
> [...]

>fabrikken slet ikke er tilstrækkelig, har vi investeret i noget Trip-Trap

var det hvispigmeteret fra starten?

huskede du at vande træet ud inden, sæbebehandligen ellers rejser
porrene sig.

>Efter behandlingen er bordet nu meget ru og ujævnt. Det har fuldstændigt
>mistet den behagelige træoverflade, og det er nu ikke særlig rart at køre en
>hånd henover bordpladen.

skulle da ikke blive ujævnt. så er bordet dårlig kvalitet.

i værdste fald kan du tage pladen af og få den valsepudset hos en
snedker. derefter give den olie.

( jeg er heller ikke videre stolt af mit sæbebehandlet bøg.)

Vh Per

Fra : SKR

Dato : 14-04-06 21:26

"Christian Jacobsen" <Christian.Jacobsen00@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> På forhånd tak for hjælpen
>
> Christian Jacobsen
> (der fortryder han ikke købte et oliebahandlet istedet)

Hej
Har et sæbebehandlet bøgetræsbord, og den anvisning i fik var at det skulle
behandles med 1,5 dl sæbespåner der røres op i ca. 2 l. varmt vand.
Derefter skal det køle af og konsistensen bliver så nærmest grødagtig.
Herefter plasker vi hele bordet ind i det og sørger for at det hele står og
sejler i ca. 20 min. hvorefter bordet tørres af for overskydende sæbe.
Ingen problemer med at træet rejser sig eller noget og er også særdeles
smudsafvisende (Har 3 små børn)
Held og lykke
Søren

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 15-04-06 11:13

"SKR" <ramlovFJERN@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse news:4440056d$0$187$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> overskydende sæbe.
> Ingen problemer med at træet rejser sig eller noget og er også særdeles smudsafvisende (Har 3 små børn)

Ja, men med tiden vil du opdage at skidtet efterhånden bliver bundet i sæben
og du bliver nødt til en afslibning for at få det oprindelige udseende tilbage igen.

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 15-04-06 11:19

> [...]
>
> Er der nogen der har haft samme oplevelser, og er der nogen der har en ide til hvordan man får en lækker overflade tilbage på

Hvis du kender at arbejde med en zieklinge får du ikke pænere resultat.