Græsplæne...
Fra : Ukendt

Dato : 13-04-06 17:05

Hejsa.

Sidste efterår fik jeg anlagt en ny græsplæne. Den nåede at blive grøn
sidste år, men ikke at blive så lang at jeg fik den slået.

Gartneren oplyste mig, at jeg skulle give den noget gødning her til foråret,
når den begynder at gro.

Nogen anbefalinger af gødning? Og hvornår skal jeg give græsplænen
gødningen? Er det for tidligt her i påsken?

Gartneren har ikke fået sået græsset helt ind til min indkørsel, så jeg vil
gerne have sået græs i de ca. 20 cm der mangler. Nogen anbefaling om hvornår
jeg kan stryge frø her?

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Holst

Dato : 13-04-06 17:23

Rune Nicolajsen wrote:

> Nogen anbefalinger af gødning? Og hvornår skal jeg give græsplænen
> gødningen? Er det for tidligt her i påsken?

Du kan købe noget færdigblandet gødning, der kaldes plænegødning, der er
specielt optimeret til græsplæner. Hvor tit du vil give det, er lidt op
til dig. Jo mere gødning, du hælder på græsplænen, desto mere vokser
den, og desto oftere skal du klippe den.

> Gartneren har ikke fået sået græsset helt ind til min indkørsel, så jeg vil
> gerne have sået græs i de ca. 20 cm der mangler. Nogen anbefaling om hvornår
> jeg kan stryge frø her?

Hvis du vil være sikker på en ens græsplæne, bør du nok finde ud af,
hvilken græssort, gartneren har sået.

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-06 20:15

> [...]
> til dig. Jo mere gødning, du hælder på græsplænen, desto mere vokser
> den, og desto oftere skal du klippe den.

Ok må jeg prøve at få fat i. Hvornår er tiden inde til at sprede gødningen?

> Hvis du vil være sikker på en ens græsplæne, bør du nok finde ud af,
> hvilken græssort, gartneren har sået.

Jeg har fået frøene af gartneren? Ingen; hvornår er rette tid?

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-04-06 20:43

On Thu, 13 Apr 2006 21:14:41 +0200, <Rune Nicolajsen> wrote:

>Ok må jeg prøve at få fat i. Hvornår er tiden inde til at sprede gødningen?

Ca. nu.

>Jeg har fået frøene af gartneren? Ingen; hvornår er rette tid?

Også ca. nu - men jorden må godt blive en smule varmere end nu.
En god tommelfingerregel for hvornår man kan så græs og lign. er når
landmændene begynder at så deres marker til. Men bor man i byen er det
jo ikke sikkert man lige har styr på hvornår det sker

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-06 19:22

> Ca. nu.

Ok super.

Kan det spredes med hånden? Gartneren talte om at det var bedst at bruge en
maskine for at få det jævnt fordelt.

En sådan maskine, kan det være en græssåmaskine?

> Men bor man i byen er det
> jo ikke sikkert man lige har styr på hvornår det sker

Kører meget på motorvej i det jyske - så det har jeg styr på

Tak for svar.

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-04-06 08:21

On Fri, 14 Apr 2006 20:21:40 +0200, <Rune Nicolajsen> wrote:

>Kan det spredes med hånden? Gartneren talte om at det var bedst at bruge en
>maskine for at få det jævnt fordelt.

Det kan sagtens spredes med håndkraft - det gør jeg altid. Har en enkelt
gang brugt en maskine til en stor græsplæne - jeg kan gøre det 3 gange
hurtigere med hånden.

>En sådan maskine, kan det være en græssåmaskine?

Ja.
Den maskine jeg brugte den ene gang jeg prøvede, var en stor
græssåmaskine, som smed ud under bunden. Dvs. den tog kun ca. en meter i
bredden.
Skulle jeg bruge en maskine igen, blev det helt sikkert en
centrifugalspreder - den giver et noget bredere stykke.

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-06 12:39

> Det kan sagtens spredes med håndkraft - det gør jeg altid. Har en enkelt
> gang brugt en maskine til en stor græsplæne - jeg kan gøre det 3 gange
> hurtigere med hånden.

Jeg var i Bilka igår og ville lige kigge efter omtalte plænegødning.

Til min overraskelse havde de det kun i fyldende form (til at sprede med en
vandekande).

Holder det? Jeg havde forventet noget i pulver form?

Hvad med kalk, skal pænene have dette ud over gødning?

Bør plænen iøvrigt tromles (det har jeg set min nabo gøre)? Hvad kan jeg
opnå herved?

Tak for de øvrige svar.

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-04-06 19:40

On Sun, 16 Apr 2006 13:38:57 +0200, <Rune Nicolajsen> wrote:

>Jeg var i Bilka igår og ville lige kigge efter omtalte plænegødning.
>
>Til min overraskelse havde de det kun i fyldende form (til at sprede med en
>vandekande).

Det lyder meget mærkeligt - de plejer nok at have almindelig gødning.

>Holder det? Jeg havde forventet noget i pulver form?

Jeg kender det ikke - jeg holder mig til granuleret gødning
(perler/piller) når det er haven der skal gødes. Det lyder meget
besværligt at gøde en græsplæne med flydende gødning.

>Hvad med kalk, skal pænene have dette ud over gødning?

Mjaa.... det skader ikke. Men det er sikkert heller ikke nødvendigt. For
at vide om plænen mangler kalk skal der laves en undersøgelse af jorden.
Det koster 2-300 kr. Mange havecentre har et prøvesæt med en udførlig
vejledning.

>Bør plænen iøvrigt tromles (det har jeg set min nabo gøre)? Hvad kan jeg
>opnå herved?

Man får en mere jævn plæne ved at tromle den. F.eks regnorme, laver
nogle små tuer i græsset, de bliver jævnet ud ved en tromling.
Om det er værd at gøre kommer an på hvor perfektionistisk man er

>Tak for de øvrige svar.

Velbekom.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-04-06 08:49

<Rune Nicolajsen> skrev >
> Kører meget på motorvej i det jyske - så det har jeg styr på

Bare lige så kjøwenhavnerne har det på det rene, så gror der altså ikke græs
på de jyske motorveje.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mark Schiller

Dato : 15-04-06 17:35

Sat, 15 Apr 2006 09:48:37 +0200, berigede "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Bare lige så kjøwenhavnerne har det på det rene, så gror der altså ikke græs
>på de jyske motorveje.

Så kan jeg atter sove roligt - jeg begyndte ellers at se billeder af
okseforspændte kærrer med overlæs og jydekrog

/Mark

Fra : Bagmanden

Dato : 16-04-06 19:46

Mark Schiller wrote:
> Så kan jeg atter sove roligt - jeg begyndte ellers at se
> billeder af okseforspændte kærrer med overlæs og jydekrog

Dine billeder er skræmmende virkelighedsnære!!
--
F.B.