Microovs skåle: Hvordan bliver de pæne ige~
Fra : Thomas

Dato : 11-04-06 18:19

Hej NG

Jeg har nogle microovns skåle , som har fået farve efter tomat (formoder
jeg) fra nedfrossen pasta og chili con carne. Jeg har ikke problemer med
at bruge dem, da jeg ved de er rene, men det ser da ikke for kønt ud, skulle
fx nogle gæster se det. Kan man få sådanne nogle pæne igen ? Må man bruge
clorin i ting der skal bruges til mad, eller er det en dårlig ide ? Håber
en eller anden har en løsning

Mvh

Thomas

Fra : Bo Velschow

Dato : 11-04-06 18:44

"Thomas" <bambanosFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> man bruge clorin i ting der skal bruges til mad, eller er det en dårlig
> ide ? Håber en eller anden har en løsning

Vores erfaring er, at sådan nogle ikke bliver rene (læs: den røde farve
forsvinder) igen - måske har det noget med kvaliteten at gøre? Brug kun
Klorin, såfremt du ønsker, din mad skal smage af klor fremover!!! Dvs.
_undlad_ brug af Klorin!!!

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Ole Jensen

Dato : 11-04-06 19:12

Bo Velschow <dr-bo@mail.invalid> wrote:

> Brug kun
> Klorin, såfremt du ønsker, din mad skal smage af klor fremover!!! Dvs.
> _undlad_ brug af Klorin!!!

Jeg har da mange gange brugt klorin til at rengøre drikkedunke med, og
de har aldrig fået klorsmag af den grund.
Jeg har bare ladet dem stå natten over, og så skyllet dem med vand et
par gange.
Og de er blevet brugt til at drikke rent vand af bagefter.

Derudover tror jeg ikke, at klorin vil fjerne farven, og mine bøtter ser
ligesådan ud. Jeg tror det er noget alle ved, så vær ikke nervøs for at
gæsterne tror du har beskidte skåle

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : Bo Velschow

Dato : 12-04-06 13:56

"Ole Jensen" <newsplus@website.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> par gange.
> Og de er blevet brugt til at drikke rent vand af bagefter.

Well, jeg har prøvet at rense (plast)tekrus med Klorin - og så smagte teen
af klor meget længe efter (dvs. krusene røg ud, da de efter min mening var
ubrugelige).

Det afhænger nok i høj grad af materialets (plastens) beskaffenhed, om -
eller i hvor høj grad - det modtager/optager klormolekylerne. Anyway, så vil
jeg ikke længere "gamble", så Klorin er bandlyst til den slags hér

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Ole Jensen

Dato : 13-04-06 00:42

> [...]

> eller i hvor høj grad - det modtager/optager klormolekylerne. Anyway, så vil
> jeg ikke længere "gamble", så Klorin er bandlyst til den slags hér

Der er heller ikke grund til at bruge flere kemikalier end nødvendigt,
og klorin er vist ikke helt ufarligt.

Fra : Max

Dato : 11-04-06 19:25

Hej Thomas

> til mad, eller er det en dårlig ide ? Håber en eller anden har en
> løsning

Lev med det og vær glad for at det ikke er rå løg du
har haft i dem.

Mvh Max

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-04-06 21:51

> [...]
> med at bruge dem, da jeg ved de er rene, men det ser da ikke for kønt ud,
> skulle fx nogle gæster se det. Kan man få sådanne nogle pæne igen ?

Når du har tømt bøtten skyller du den med varmt vand og ingen sæbe.
Derefter hælder du en sjat olivenolie i, og arbejder det ind med fingrene.
Endelig vasker du den med sæbe.
Farven er olieopløselig, og ovenstående behandling overfører en god del af
farven til olien, som derefter vaskes væk.

Det skal gøres hver gang du har brugt bøtten til sådan noget, og inden du
vasker med sæbe.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist