Tilbygning, hvordan griber man det an ??
Fra : Peter

Dato : 09-04-06 21:25

Hej.

Jeg har lagt en lille skitse i dk.binaer med samme overskrift.

Ja, vi har mange ting som vi gerne vil have lavet på huset, bl.a. har vi i
længere tid snakket om at vi vil have lavet en tilbygning til huset. (og det
skal gøres inden for de næste 6-12 måneder....)
- da huset er ved at være alt for lille til familien.

Det drejer sig om en tilbygning (den røde streg på skitsen) på ca. 40m2, og
som vi ser det så er vi heldige da de to vægge allerede står hvor vi har
brug for dem....

De nye m2 skal deles til to værelser, men det er nok ikke så vigtigt, da det
vel bare kan blive en eller anden let væg.

Men vi aner ikke hvordan vi kommer igang, eller griber det an:
1. Hvem skal vi kontakte, et tømrerfirma, eller et murerfirma eller hvem ??
2. Der skal selvfølgelig en byggetilladelse til, men hvornår ??
Ja, inden man begynder at bygge selvfølgelig, men også inden man får
tilbud på udbygningen, og inden man eks. taler med kreditforeningen ??

Hvis i har nogle gode oplysninger, materiale man kan læse, eller evt. gode
links ang. dette, så høre vi meget gerne om det....

Mvh.
Peter

Fra : Marianne

Dato : 09-04-06 23:18

> [...]
> Ja, inden man begynder at bygge selvfølgelig, men også inden man får
> tilbud på udbygningen, og inden man eks. taler med kreditforeningen ??

Jeg vil klart anbefale, at I tager kontakt til en arkitekt. Dels kan sådan
en få tilbygningen til at fornuftig ud, dels kan han/hun rådgive med
materialevalg, mulige løsninger, prisoverslag og formalia (herunder
byggetilladelse). Plus - ikke mindst - styre entreprisen. Det koster
selvfølgelig noget, men I sparer en masse bøvl og besvær, og I kan let komme
til at sætte er lignende beløb til, hvis I ikke har forstand på at bygge.

Man får byggetilladelsen i orden inden tilbud og inden kreditforeningen. Det
kan tage tid. I Københavnstrup er kommunen oppe på ca. 10 mdr. p.t.

mvh
marianne

Fra : Peter

Dato : 10-04-06 13:49

Hej.

Tak for svar, det er klart noget at vi vil overveje, det med en arkitekt,
for vi har ikke selv forstand på hvordan det skal være, men vi har dog en
meget nøje ide om hvad vi vil have.....

> Man får byggetilladelsen i orden inden tilbud og inden kreditforeningen.
> Det kan tage tid. I Københavnstrup er kommunen oppe på ca. 10 mdr. p.t.

Ok, men fanger bordet så ikke, hvis man får en byggetilladelse, så skal der
vel bygges færdigt, inden et vist tidspunkt ??
- og hvad hvis så eks.af en eller anden grund ikke kan få et lån, el.lign.
problemer som man kan løbe ind i.

Men 10 mdr. det er godtnok også lang tid, det er nok snart på tide at få
søgt......
(Nu er det godtnok ikke Kbh. men Holbæk, men hvorfor skulle det være
bedre.....)

Mvh.
Peter

Fra : tb

Dato : 10-04-06 18:26

> [...]
> der vel bygges færdigt, inden et vist tidspunkt ??
> - og hvad hvis så eks.af en eller anden grund ikke kan få et lån, el.lign.

Vi fik 2 år til at bygge vores første sal, det var rigeligt. og det eneste
sted jeg tror bordet fanger, er for gebyret til ansøgningen

Fra : Peter

Dato : 10-04-06 18:38

Hej.

> og det eneste sted jeg tror bordet fanger, er for gebyret til ansøgningen

Ok, det er jo så også til at leve med.....

Mvh.
Peter

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 10-04-06 15:43

Hej

Peter wrote:
> [...]
> Ja, inden man begynder at bygge selvfølgelig, men også inden man får
> tilbud på udbygningen, og inden man eks. taler med kreditforeningen ??

Dit projekt lyder rigtig meget som mit (44m² til større børneværelser).

Vi lavede først en skitse og den rentegnede jeg så selv på computeren.
Så inviterede vi forskellige firmaer til at give tilbud. Da jeg havde en
ide om hvad tingene skulle koste lagde jeg en god portion buffer oveni
og så gik jeg ned i banken og fremlagde et budget. Banken sagde OK,
hvorefter jeg sendte det hele til kommunen som byggeansøgning. Nu er
byggetilladelsen kommet og jeg er i fuld gang med at redde stauder,
roser mv inden selve byggestarten.

De som kom og gav tilbud fik telefonisk en beskrivelse af projektet og
vi snakkede lidt frem og tilbage. Det gav et godt indtryk af firmaet.
Nogle var "nå, jaja, det klarer vi sagtens" og det forblev så ved
telefonsamtalen . Dem der ligefrem i telefonen kom med forslag,
spurgte til diverse forhold og i øvrigt kom med konstruktive kommentarer
fik så lov til at kigge forbi.

Bemærk at der er forskel mellem "tilbud", "overslag" og "afsat til"
begreberne. Et tilbud er bindende, et overslag er en "priside" og "afsat
til" er en ukyndig mands vildtfarende ide om hvad noget skal koste.

Fra : Gainsbourg

Dato : 12-04-06 11:54

Jeg tror at enhver der selv har prøvet at bygge til, vil være enig med mig
i, at det bedste er at kontakte en arkitekt, der så kan styre entreprisen
for dig. For det første hænger du selv på alle
"ups-der-er-så-et-problem-og-det-kan-vist-ikke-lade-sig-gøre" ved projektet,
med mindre du har gjort det gennem en arkitekt - så er det hans/hendes
problem. For det andet, så er det et helvede at få lavet noget i den
størrelsesorden - det er et langt forløb og man blive også nemt snydt. Hyr
en arkitekt, forklar præcis hvad I vil have og lad arkitekten få grå hår i
hovedet over resten.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : TT

Dato : 12-04-06 13:58

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i den størrelsesorden - det er et langt forløb og man blive også nemt
> snydt. Hyr en arkitekt, forklar præcis hvad I vil have og lad arkitekten

Ikke mig.

-TT

Fra : Peter

Dato : 12-04-06 16:11

Hej.

Tak til jer alle for jeres svar.....

Da vi ikke aner noget om at bygge, så er det nok det smarteste at snakke med
en akitekt om det som nogle af jer siger, men hvordan undgår vi at få fat i
en useriøs akitekt ??

Vi vil dog meget gerne være med til at eks. grave, komme gasbeton oven på
hinanden eller lave indermure/lofter, da vi syntes det er meget sjovt, og vi
har lavet andre mindre forbedringer på huset, eks. bad/bryggers.....

Nå, noget helt andet er:
Er der nogle af jer der har ideer til hvad det vil koste med en tilbygning i
gasbeton på ca. 40m2 ??
- vi aner nemlig ikke hvad vi kan regne med af priser, eller bare hvad vi
snakker om sådan i runde tal......

Mvh.
Peter

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 12-04-06 17:19

Hej

Peter wrote:
> Da vi ikke aner noget om at bygge, så er det nok det smarteste at snakke med
> en akitekt om det som nogle af jer siger, men hvordan undgår vi at få fat i
> en useriøs akitekt ??

Prøv at snakke med et par forskellige og ring eventuel til en god
tømrer/murer og hør om der er nogle de samarbejder bedre med end andre.

> [...]
> hinanden eller lave indermure/lofter, da vi syntes det er meget sjovt, og vi
> har lavet andre mindre forbedringer på huset, eks. bad/bryggers.....

Sådan noget er arkitekten nok ligeglad med. Det er noget i skal aftale
med tømreren, mureren, VVS'eren eller hvem det nu er i vil hjælpe. Hvis
i gerne vil være med lidt hen ad vejen skal i måske alligevel overveje
at tage fat om opgaven selv. Kig eventuelt her.
http://www.vejle.dk/lib/files.asp?ID=5180 . Det er den folder som Vejle
har på sin hjemmeside som hjælper en godt på vej.

Med hensyn til selv versus arkitekten tror jeg min kollega udtrykte det
så smukt da han sagde: "Du siger ikke, at du selv har lavet det som jeg
netop har betalt 30.000,- for?" - Mit svar: "Jo"

Selvom du får fat i en arkitekt, så er det jo ikke ensbetydende med at
vedkommende skal stå for entreprisen. Du kan jo nøjes med dennes tegning
og så lade for eksempel mureren stå for entreprisen. Selvom du dog lader
nogle stå for entreprisen, så husk lige at priser som er angivet som
"afsat til VVS" ikke er et tilbud. Det er det de mener det kan gøre for.

> [...]
> gasbeton på ca. 40m2 ??
> - vi aner nemlig ikke hvad vi kan regne med af priser, eller bare hvad vi

Ifølge de murere jeg snakkede med er prisen på gasbeton og mursten den
samme, så hvis det er rigtigt, så skal jeg give ca 550-600.000 for
"rå-tilbygningen". Det er lidt svært at sige da jeg får nye vinduer i
det gamle og helt nyt tag oveni. Spørgsmålet er også om du fx tvinges
til at lave varmeinstallationen om (afhænger af alder på huset og typen)
samt hvilke materialer du vælger. Hvis du regner med ca 15.000 pr meter
så går du dog ikke helt galt i byen. Igen skal du tænke på tæpper,
maling, lamper osv. Er det noget du regner med i "de runde tal" eller
tager du det som en omkostning bagefter?

Jeg er nu glad nok for at jeg selv har snakket med alle parterne
vedrørende mit projekt. Jeg ved nemlig at min varmeinstallation ikke må
udvides uden, at jeg laver den om. Det fandt jeg ud af ved at snakke med
forsyningsselskabet. Det faktum, at jeg _skal_ lave min
varmeinstallation er dog ikke noget byggetilladelsen tager højde for ej
heller en aftilbudgiverne som ellers anses som byens bedste.

Sådan er der så mange ting, så selvom man beder andre om at komme med en
totalpris på det hele inklusiv entreprisestyring mv, så var der ikke
taget højde for alt.

Fra : Peter

Dato : 13-04-06 14:22

Hej.
Tusind tak for dit svar.

> Med hensyn til selv versus arkitekten tror jeg min kollega udtrykte det så
> smukt da han sagde: "Du siger ikke, at du selv har lavet det som jeg netop
> har betalt 30.000,- for?" - Mit svar: "Jo"

Dvs. at efter at du har læst de folder på Vejle´s shjemmeside, så kastede du
dig ud i det selv ??
Og at du dermed sparede omkring 30.000.- på selv at være "tov-holder" i
projektet ?
- må jeg spørge hvilken uddannelse du har, er du håndværker, med indsigt i
disse ting eller ??

> Selvom du får fat i en arkitekt, så er det jo ikke ensbetydende med at
> vedkommende skal stå for entreprisen. Du kan jo nøjes med dennes tegning
> og så lade for eksempel mureren stå for entreprisen.

Det kan en murer måske godt ??

> Selvom du dog lader nogle stå for entreprisen, så husk lige at priser som
> er angivet som "afsat til VVS" ikke er et tilbud. Det er det de mener det
> kan gøre for.

Vi har heldigvis intet VVS der skal laves i de to rum, og konen er
elektrikker, så der er heller ikke de helt store udgifter....

> [...]
> samme, så hvis det er rigtigt, så skal jeg give ca 550-600.000 for
> "rå-tilbygningen". Det er lidt svært at sige da jeg får nye vinduer i det

Det lyder rigtigt meget som vores, da vi også står for at udskifte både tag
og vinduer....
- men samtidig er vi lidt (men ikke meget) overrasket over at prisen løber
op i de beløb, vi har trods alt kun givet omkring 750.000.- for resten af de
120m2 som huset er nu.

> Spørgsmålet er også om du fx tvinges til at lave varmeinstallationen om
> (afhænger af alder på huset og typen) samt hvilke materialer du vælger.
> Hvis du regner med ca 15.000 pr meter så går du dog ikke helt galt i byen.

Varmeinstallationen, består af en brændeovn, og et par el-radiatorer, det
skal der selvfølgelig gøres noget ved på et tidspunkt, men hvis vi skal ud
og have naturgas, nyt tag, køkken, ekstra bad osv osv. som vi da godt kunne
ønske os på sigt, så kikker vi sikkert hurtigt på noget et stykke over 1
mio.
Samtidig har vi ikke tænkt os hverken at installere IHC, gulvvarme, ovenlys,
eller andet dyrt isenkram, kvaliteten af det nye skal "bare" være som resten
af huset, ikke hværken værre eller bedre.

> Igen skal du tænke på tæpper, maling, lamper osv. Er det noget du regner
> med i "de runde tal" eller tager du det som en omkostning bagefter?

Det er nok noget jeg ville tage som ekstra omkostninger, for ikke at det
bliver alt for uoverskuelige beløb.
- men jeg kan da godt se din pointe.....
Jeg syntes bare at hvis man siger 600.000.- for en tilbygning af den
størrelse så svimler det lidt for mig....

> Sådan er der så mange ting, så selvom man beder andre om at komme med en
> totalpris på det hele inklusiv entreprisestyring mv, så var der ikke taget
> højde for alt.

nej, det kan jeg godt forstå, mureren ser det jo ud fra hans vinkel, og han
er måske lidt ligeglad med- , eller ved ikke nok om varmeinstallation,
el.lign. til at tage højde for mere specielle ting som der måtte være.

Mvh.
Peter

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 13-04-06 20:43

Hej

Peter wrote:
> Dvs. at efter at du har læst de folder på Vejle´s shjemmeside, så kastede du
> dig ud i det selv ??

Ikke helt, men efterhånden som jeg fik snakket med forskellige mulige
leverandører, så viste det sig som regel, at de ikke selv lavede el og
vvs. De ville gerne finde en der kunne gøre det, men de ville ikke tage
ansvar for priser. Siden jeg præcis vidste hvad jeg ville have, så var
der for mig ingen grund til at involvere en arkitekt. Jeg lavede så selv
en tegning som jeg kunne bruge til at hente tilbud hjem med. Det lå lidt
i kortene at det firma min far arbejder for skulle lave mur- og
tømrerarbejdet, men andre fik også lov til at komme med et bud på det
samme grundlag. Efter jeg fandt ud af, at jeg ligeså godt selv kunne
være tovholder på det hele, så ringede jeg til teknisk forvaltning og
spurgte til hvordan man greb sådan noget an. De henviste til folderen,
den blev læst og jeg ringede lige en sidste gang inden jeg gik i gang
med at lave byggeansøgningsmateriale.

> Og at du dermed sparede omkring 30.000.- på selv at være "tov-holder" i
> projektet ?

Ja. Det er i hvert fald det som min kollega skal betale for "Tegning af
bygning og byggeansøgning". Hans er dog et helt hus, men dog baseret på
et standardhus som bygherren har liggende i skuffen. En af mine venners
bror er arkitekt og han siger minimum 50.000 til et nyt hus.

> - må jeg spørge hvilken uddannelse du har, er du håndværker, med indsigt i
> disse ting eller ??

Det må du gerne. Jeg er datamatiker - altså IT-uddannet. Min far er
håndværker og jeg har været ansat som IT-mand i et ingeniørfirma. Så jeg
har snust en masse til det, men kun overfladisk.

> Det kan en murer måske godt ??

Dem jeg snakkede med ville i hvert fald godt påtage sig opgaven. Desuden
så er vvs og el helt sikkert mindre opgaver og derfor vil de kunne komme
med ca 14 dages varsel. Det er i hvert fald de aftaler vi har med dem vi
har valgt.

> Vi har heldigvis intet VVS der skal laves i de to rum, og konen er
> elektrikker, så der er heller ikke de helt store udgifter....

Der kan du bare se. Allerede der gør du projektet mindre. Du skal altså
have en til at grave fundament og så kan du helt sikkert finde en som
kan levere både murer- og tømrerarbejdet. Maleriet kan du sikkert selv
gøre bagefter. På den måde har du "blot" to leverandører.

> [...]
> op i de beløb, vi har trods alt kun givet omkring 750.000.- for resten af de

Vores tilbygning bliver gennemmuret, alle vinduer bliver træ/alu (dyrere
end hårdttræ) og taget bliver B&C Danflock (disse tagsten må lægges af
tømrere da der ikke skal undertag på). Det bliver på ingen måde luksus,
men vi har heller ikke valgt at spare på materialerne.

> [...]
> ønske os på sigt, så kikker vi sikkert hurtigt på noget et stykke over 1

Ja, men undersøg om i overhovedet må have et hus på ca 160m² med
el-varme. En tidligere kollega til mig udvidede nemlig også op til 160m²
og det betød så her i Vejle, at det blev forbudt at bruge el-varme i den
størrelse hus. Det gav ham en ekstraregning på 150.000,-

> Samtidig har vi ikke tænkt os hverken at installere IHC, gulvvarme, ovenlys,
> eller andet dyrt isenkram, kvaliteten af det nye skal "bare" være som resten
> af huset, ikke hværken værre eller bedre.

Jeg fik af VVS'eren at vide at gulvvarme og radiatorvarme koster ca det
samme. Vi har valgt radiatorer af hensyn til at det bliver soverum.

> Det er nok noget jeg ville tage som ekstra omkostninger, for ikke at det
> bliver alt for uoverskuelige beløb.

Ja, men det kan hurtigt løbe op i 100.000 bagefter. Gulv, vægge, maling,
lamper osv løber hurtigt op.

> - men jeg kan da godt se din pointe.....
> Jeg syntes bare at hvis man siger 600.000.- for en tilbygning af den
> størrelse så svimler det lidt for mig....

Vi har et samlet budget på 950.000. Vi gav selv lidt over 1 mio for
huset for 6 år siden som er på 112m². Budgettet inkluderer dog også et
nyt køkken og haven rundt om huset. Derudover er der sat 100.000 samt
seperate poster til tæpper, lamper, maling osv. Bliver der penge
tilovers så laver vi også nye badeværelser. Men nøgtern set på budgette
op imod tilbygningen, så svimler det også for mig

> nej, det kan jeg godt forstå, mureren ser det jo ud fra hans vinkel, og han
> er måske lidt ligeglad med- , eller ved ikke nok om varmeinstallation,
> el.lign. til at tage højde for mere specielle ting som der måtte være.

Ja, det var desværre det vi oplevede. Vi bad specifikt om at de tog sig
af totalentreprisen, men alligevel var de beløb der var afsat til el og
vvs alt for lave.