Spørgsmål vedr. varmepumpe / erfaringer sø~
Fra : Søren

Dato : 09-04-06 18:27

Hej

pg.a. noget ombygning ska lvi have fjernet en radiator, og vil derfor have
en varmepumpe op - mest for komfortens skyld, samt at de renser luften mm.
Har haft en mand ude og vise nogle toshiba pumper - de koster ca 22.000,-
opsat. Men er de pengene værd - når jeg sammenligner med ex. Bilka og
Bauhaus som har pumper til under 10.000,- (og som man selv kan sætte op),
ex. har bilka en i avisen for denne uge (se nedenstående) den er da også
lidt pæn, men er det penge ud af vinduet?

Alle gode råd eller erfaringer modtages med kyshånd (pumpen skal hjælpe med
opvarmningen, og er altså ikke den primære kilde - dog skal den kunne virke
hele året

-Søren

http://www.bilka.dk/internet/bilka/info/catalogue.nsf/webBrochures/9114F6D208542184C12571420038A8B1/$File/side23.pdf
Klimaanlæg "ultra slim line"

Aircondition, varmepumpe og affug

samme apparat. 12.000 BTU klarer op til 125 m

Spar op til 66% i el ved opvarmning, quick connec

tion = nem ops

ætning, påfyldt miljøvenligt

(freon fri

t) kølemiddel, et af marke

støjsvage, fungerer effektivt ned til minus

15 grader.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 09-04-06 18:48

Søren wrote:

> Alle gode råd eller erfaringer modtages med kyshånd (pumpen skal
> hjælpe med opvarmningen, og er altså ikke den primære kilde - dog
> skal den kunne virke hele året
> -Søren

Vi er glade for vores - det er en Panasonic Inverter og den klarer fint et
etplanshus på 137 m2 i 99% af tiden.

Når vi kommer ned omkring minus 10 grader, så har den lidt problemer - men
det er heldigvis sjældent, da el-radiatorerne er dækket lidt til af møbler,
så de er lidt besværlige at få liv i, når det en sjæden gang er nødvendigt.

Ulempen er primært at alle døre i huset skal være åbne for at få varne ind i
alle rum.

Der er en del indlæg om varmepumper i

--
Jan
<Signatur ude af drift>

Fra : Søren

Dato : 09-04-06 19:49

> [...]
> nødvendigt.
>
> Ulempen er primært at alle døre i huset skal være åbne for at få varne ind

tusind tak

Fra : Gamle

Dato : 10-04-06 02:29

> Ulempen er primært at alle døre i huset skal være åbne for at få varne ind
> i alle rum.

Også yderdørene? Kunne ikke lade være *G*
Men ellers er jeg enig. Lækkert komfortabelt nemt og så får man renset
luften samtidig. En varm sommerdag køler den dejligt ned, Også uden
aircondition. Bare det den blæser, giver en slags afkøling.
Vi har en LG (lidt B&O design)
Mvh.
Torben

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 10-04-06 15:13

Gamle wrote:
> Også yderdørene? Kunne ikke lade være *G*

Frisk luft er godt

Jan

Fra : Ole C

Dato : 10-04-06 09:05

Søren skrev blandt andet:

> [...]
> 10.000,- (og som man selv kan sætte op), ex. har bilka en i avisen
> for denne uge (se nedenstående) den er da også lidt pæn, men er det

Der kan godt være forskel på de billige og de dyre pumper - forskelle som
ikke lige kan ses på specifikationerne - for eksempel støjen fra såvel ude-
som indedelen og så selve holdbarheden, naturligvis.
Men prisen på Bilka-anlægget er jo på den anden side så lav, at det er svært
at komme helt galt af sted....
Jeg ved ikke rigtigt hvad der gemmer sig bag ordene "quick-connection", for
normalt er man nødt til at alliere sig med en fagmand til at starte anlægget
op, da rørsystemet skal pumpes tomt for luft inden kølevæsken hældes på, men
det plejer at koste 1000 - 2000 kroner, så der er stadig penge at spare.
--
vh
Ole C