Spørgsmål om Clematis
Fra : Gainsbourg

Dato : 07-04-06 19:17

Vi har idag købt nogle Clematis af sorterne Hagley Hybrid, Jackmanii og
Ville de Lyon. Nu er spørgsmålet så, er det alt for tidligt at plante dem
ud? (De har små grønne blade og stod indenfor, så man kunne godt frygte, at
de endnu ikke kan klare nattefrosten). Vi overvejer at plante dem i krukker
der så skulle stå i læ på terassen året rundt - vil de kunne trives på den
måde?

På forhånd tak

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-04-06 23:13

Gainsbourg wrote:
> [...]
> plante dem ud? (De har små grønne blade og stod indenfor, så man
> kunne godt frygte, at de endnu ikke kan klare nattefrosten).

Det er planter, som kan overvintre ude og da de også stod udendørs, da du
købte dem, vil det næppe slå dem ihjel at plante dem ud nu.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Gainsbourg

Dato : 08-04-06 12:36

> Det er planter, som kan overvintre ude og da de også stod udendørs, da du
> købte dem, vil det næppe slå dem ihjel at plante dem ud nu.

Hej Erik

Som jeg skrev i mit første indlæg så stod de _indendørs_ da jeg købte dem -
derfor min bekymring ved at lade en spæd plante gå fra 20 graders varme
døgnet rundt til 4-5 grader om dagen og frost om natten.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-04-06 07:27

On Sat, 8 Apr 2006 13:35:51 +0200, "Gainsbourg"
<isl41688@THORSTENimage.dk> wrote:

>Som jeg skrev i mit første indlæg så stod de _indendørs_ da jeg købte dem -
>derfor min bekymring ved at lade en spæd plante gå fra 20 graders varme
>døgnet rundt til 4-5 grader om dagen og frost om natten.

Det kommer lidt an på hvor lange de nye grønne skud er - hvis de er mere
end 2-3 cm, så kan de let skades af frost. De vil dog komme igen, men
vil selvfølgelig blive sat lidt tilbage i væksten, hvis skuddene svides
af frosten.

Du kan bruge 3-4 dage på at venne dem til udendørslivet, eller du kan
plante dem ud med det samme, og så lige dække med en avis eller tæppe
hvis der er udsigt til nattefrost. Efter et par uger er skuddene blevet
så hærdede at de godt kann klare nogle få graderhs
fhrohsyyyyyyyyyyyyyyyyyy (hov, hunden ville også være med
nogle få graders frost.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/