Amerikaner køleskab Samsung
Fra : Heidi

Dato : 06-04-06 20:21

Er der nogen i gruppen der har amerikaner køleskab, evt. af mærket
Samsung?
Vi skal have nyt køkken, og i den forbindelse har gemalen nu fået mig
overtalt til også at skifte køleskabet ud med en amerikaner. Han har
forelsket sig i Samsung model RSE8JPPS (kunne ikke lige finde et sted
hvor man kan linke direkte til den, men feks her er den
http://www.lavpriskoekken.dk/shop/default.asp - kopier modelnavnet ind i
søgefeltet, og vupti...) til den billigste pris vi har kunnet finde.
Nu kunne jeg godt tænke mig at vide om der er andre der har Samsung
amerikaner, og om i er tilfredse med dem? (Har kigget på google groups,
men de fleste indlæg om amerikanere er halvgamle, og der sker jo hele
tiden noget på det område).

Var i øvrigt en tur inde hos naboen, som mente at have hørt/læst/set at
der skulle være risiko for at sådan nogle amerikaner køleskabe nemmere
brændte af end almindelige køleskabe - jeg går ud fra der menes at et
eller andet kortslutter, så den går op i røg - har det noget på sig,
eller er det en gammel histore?

Hvordan har i i øvrigt tilsluttet vandslangen hvis ikke skabet står lige
ved siden af vasken? Hos os kommer den til at stå ved modsatte væg af
vasken, så vandslangen skal enten føres under gulvet eller langs et
fodpanel - hvad kan anbefales?

Fra : Lars Knudsen

Dato : 07-04-06 14:44

Hej Heidi,

On Thu, 6 Apr 2006 21:21:13 +0200, "Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> wrote:

>Er der nogen i gruppen der har amerikaner køleskab, evt. af mærket
>Samsung?

Vi har et Whirlpool - så præcist Samsung mærket kan jeg ikke hjælpe
dig med.

> [...]
>brændte af end almindelige køleskabe - jeg går ud fra der menes at et
>eller andet kortslutter, så den går op i røg - har det noget på sig,

Det må da vist være noget mærkespecifikt. Der er selvsagt flere
mekaniske dele i sådan et køleskab til ismaskinen og blæsersystemet i
det, så der er alt andet lige flere "dimser" der kan gå i stykker.

Vi er til gengæld meget glade for vores, vi drikker rigtig meget
isvand - så det er det selvsagt super godt til. Det er helt frit for
rim i både køle og frysedel, specielt sådan en fryser i køkkenet rimer
normalt meget hurtigt til syntes jeg hvis man tager isterninger osv ud
tit. Der er rigtig god plads i køleskabet og der har smarte features
som en 0-graders skuffe hvor fersk kød mm holder sig meget bedre end
ved almindelig temperatur.

Vær obs på at det er lidt dybere end et normalt køleskab, hvis det
skal stå mellem skabe eller andet. Desuden afgiver det lidt mere lyd
end et normalt køleskab fra blæserne i skabet der cirkulerer kold luft
i fryseren og køleskabet. Til gengæld er det ensartet temperatur i
hele køleskabet - ikke noget med at det fryser i bunden og er lidt for
varmt i toppen.

> [...]
>ved siden af vasken? Hos os kommer den til at stå ved modsatte væg af
>vasken, så vandslangen skal enten føres under gulvet eller langs et

Jeg ville nok tilstræbe at føre den usynligt. I vores hus har jeg
kunnet trække en vandslange (pex-rør) fra udtaget under køkkenvasken,
i soklerne under køkkenskabene over til køleskabet.

** Lars

Fra : MK

Dato : 07-04-06 19:16

"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> skrev i en meddelelse

> Vi har et Whirlpool - så præcist Samsung mærket kan jeg ikke hjælpe
> dig med.

Kan meget vel være af et andet fabrikat - Daewoo eksempelvis

> Det må da vist være noget mærkespecifikt. Der er selvsagt flere
> mekaniske dele i sådan et køleskab til ismaskinen og blæsersystemet i
> det, så der er alt andet lige flere "dimser" der kan gå i stykker.

Det har INTET på sig

> Vi er til gengæld meget glade for vores, vi drikker rigtig meget
> isvand - så det er det selvsagt super godt til.

Det skal man også - anvende vand og isterninger. For nogle
er problemet at de anvender skabets faciliteter for lidt !

> Desuden afgiver det lidt mere lyd end et normalt køleskab

Jep, fabrikationen af isterninger støjer liegledes....

> Jeg ville nok tilstræbe at føre den usynligt. I vores hus har jeg
> kunnet trække en vandslange (pex-rør) fra udtaget under køkkenvasken,
> i soklerne under køkkenskabene over til køleskabet.

Der er en masimal afstand, der skal overholdes. Desuden bør
man anvende en mørk slange således, at grønalger ikke opstår

Fra : Lars Knudsen

Dato : 07-04-06 19:35

Hej,

On Fri, 07 Apr 2006 18:15:39 GMT, "MK" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk>
wrote:

>Kan meget vel være af et andet fabrikat - Daewoo eksempelvis

Næppe.. Whirlpool er den største producent i US efter Armana.

>Det har INTET på sig

Der er flere dimser der kan gå i stykker. Flere blæsere og andre
mekaniske ting. Det er der ikke i et traditionelt køleskab. Vi har dog
ikke haft nogen problemer.

>Det skal man også - anvende vand og isterninger. For nogle
> er problemet at de anvender skabets faciliteter for lidt !

Jeps, men det problem har vi heldigvis ikke.

>Jep, fabrikationen af isterninger støjer liegledes....

Korrekt, men det er dog meget kortvarigt syntes jeg, og ikke noget
irritationsmoment i praksis. Derimod kører det jo vel op mod 50% af
tiden hvor lyden fra blæsere er klart mere markant end et traditionelt
køleskab med kompressor alene.

>Der er en masimal afstand, der skal overholdes.

Afstand til hvad? Pex rør er godkendt til vand og jeg har da fået
monteret et helt badeværelse med pex-rør af en aut. vvs'er.

>Desuden bør
>man anvende en mørk slange således, at grønalger ikke opstår

Det problem tror jeg er mere teoretisk. De almindelige klare pex rør
er da godkendt til koldt drikkevand......

** Lars

Fra : MK

Dato : 07-04-06 20:44

> Næppe.. Whirlpool er den største producent i US efter Armana.

Det rykker ikke ved det, jeg nævner

> Der er flere dimser der kan gå i stykker. Flere blæsere og andre
> mekaniske ting. Det er der ikke i et traditionelt køleskab.

Jeg ved udemærket, hvilket skab der er tale om. De brænder
ikke - som skribenten nævner - oftere sammen end andre.
Mere udstyr kan give flere fejl - klart nok

> Korrekt, men det er dog meget kortvarigt syntes jeg, og ikke noget
> irritationsmoment i praksis.

Det er ellers dét, vi hører som oftest

> Derimod kører det jo vel op mod 50% af tiden hvor lyden
> fra blæsere er klart mere markant end et traditionelt
> køleskab med kompressor alene.

Må i så fald være mærkespecifikt - bør ikke være tilfældet.

> Afstand til hvad? Pex rør er godkendt til vand og jeg har da fået
> monteret et helt badeværelse med pex-rør af en aut. vvs'er.

Det rykker ikke ved det faktum, at der fra fabrikkens side er
angivet en maksimumlængde på røret.

> Det problem tror jeg er mere teoretisk. De almindelige klare pex rør
> er da godkendt til koldt drikkevand......

Man skal undgå den lyse udgave og andvende den mørke.

Iøvrigt kunne det være fedt, hvis forbrugerne anvendte de anvisninger,
som fabrikken angiver. Mange problemer kunne derved være undgået.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 07-04-06 23:34

On Fri, 07 Apr 2006 19:44:05 +0000, MK wrote:

> Det rykker ikke ved det faktum, at der fra fabrikkens side er
> angivet en maksimumlængde på røret.

Står der også nogen steder hvor langt væk fra vandværket man må bo?

Fra : MK

Dato : 08-04-06 04:40

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev i en meddelelse

> Står der også nogen steder hvor langt væk fra vandværket man må bo?

Der står i diverse regler på området en hel masser om rørdimensioner
og lignende ift. afstande mm. Lad være med at fordreje debatten - det
handler om, at leverandøren blot ønsker, at kunden skal have en pro-
blemdrift !

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 08-04-06 21:57

On Sat, 08 Apr 2006 03:39:39 +0000, MK wrote:

> Der står i diverse regler på området en hel masser om rørdimensioner
> og lignende ift. afstande mm.

Hele ens vandinstallation kan være udført i PE-X rør. Placeringen af
aftapningsstedet kan da ikke have den store betydning.

> Lad være med at fordreje debatten - det
> handler om, at leverandøren blot ønsker, at kunden skal have en pro-
> blemdrift !

Det mener du forhåbentlig ikke.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 08-04-06 08:19

On Sat, 08 Apr 2006 00:34:21 +0200, "Frank E. N. Stein"
<flatus@mail.is> wrote:

>Står der også nogen steder hvor langt væk fra vandværket man må bo?

Haha...

Hvis det er den totalt længde fra hvor vandet hentes til køleskabet er
jeg nok på sikker grund, vi har nemlig vores helt egen vandboring...

** Lars

Fra : Lars Knudsen

Dato : 08-04-06 08:18

On Fri, 07 Apr 2006 19:44:05 GMT, "MK" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk>
wrote:

>Det rykker ikke ved det, jeg nævner

Ja det er jo nemt for dig at påstå. Det vil altså sige at Whirlpool =
Daewoo ?

>Jeg ved udemærket, hvilket skab der er tale om. De brænder
>ikke - som skribenten nævner - oftere sammen end andre.
>Mere udstyr kan give flere fejl - klart nok

Ahja... Men netop derfor er risikoen for at opleve fejl på et
amerikanerskab vel også set over en periode højere end på et
konventionelt køle/fryseskab? Ikke at de ofte går i stykker, og jeg
ville slet ikke se dette som et problem ved valg af køleskab.

>Det er ellers dét, vi hører som oftest

Hvem er vi? Og hvilket mærke har vi? Men ja, det højeste lyd er da
klart lyden fra ismaskinen - til gengæld er den ret så kortvarig.

>Må i så fald være mærkespecifikt - bør ikke være tilfældet.

At det siger mere end en traditionelt køleskab? I et almindeligt
køleskab er der ikke blæsere - og et amerikaner er der. Disse blæsre
kan man høre. Jeg vil ikke afvise at man nok kunne få noget ud af at
udskifte dem med en mere lydløs model.... Desværre er lydniveau ikke
opgivet på køleskabene - det kunne være en relevant parameter at
sammenligne egentlig.

>Det rykker ikke ved det faktum, at der fra fabrikkens side er
>angivet en maksimumlængde på røret.

Maksimumlængde fra hvor til hvor? Det er klart nok at den mege tynde
slange der er på køleskabet skal man nok ikke forlænge alt for langt
af hensyn til vandtrykket. At man etablerer et vandudtag bag
køleskabet og til fremføring anvender pex-rør er vel køleskabs
producenten fuldstændig ligegyldigt? De kan måske specificere et
minimumstryk eller flowmængde vandet skal have for problemfri drift af
køleskabet, men da ikke maksimumlængder af rørene i mit hus?!

Jeg fik fx. renoveret badeværelse og alt vand derude er lavet i pex
rør og der er da ikke nogen problemer med hverken tryk på vandet eller
andet.

>Man skal undgå den lyse udgave og andvende den mørke.

Det gad jeg altså godt se noget baggrund for? Den lyse udgave er
godkendt og anvendes til drikkevand mange steder. Hvor skulle de alger
i øvrigt komme fra?

>Iøvrigt kunne det være fedt, hvis forbrugerne anvendte de anvisninger,
>som fabrikken angiver. Mange problemer kunne derved være undgået.

Ja - hvad tænker du på her i den forbindelse?

** Lars

Fra : MK

Dato : 08-04-06 10:18

> Ja det er jo nemt for dig at påstå. Det vil altså sige at Whirlpool =
> Daewoo ?

Jeg skriver ikke, at det hænger sådan sammen, men de forskellige
brands handler ved hinanden, ligesom der er underleverandører,
der sælger til de enkelte brands. Vestfrost i Esbjerg producerer
f.eks. til en række brands...

> [...]
> konventionelt køle/fryseskab? Ikke at de ofte går i stykker, og jeg
> ville slet ikke se dette som et problem ved valg af køleskab.

Næ, jeg skriver jo netop, at skabene ikke opleves at have en større
fejlfrekvens på dén måde...

> Hvem er vi? Og hvilket mærke har vi?

Jeg er i branchen og mit tilhørsforhold er ligegyldigt, idet jeg i denne
NG "opholder" mig og svarer som privatperson....

> Men ja, det højeste lyd er da klart lyden fra ismaskinen - til gen-
> gæld er den ret så kortvarig.

Nok til at folk reklamerer over det, fordi - som du nævner senere - ikke har
sat sig ind i hvad de har købt, inden de køber.

> At det siger mere end en traditionelt køleskab? I et almindeligt
> køleskab er der ikke blæsere - og et amerikaner er der.

Det var dælme noget af en udtalelse, da :)

> Maksimumlængde fra hvor til hvor?

Fra vandhane til køleskab - det er den længde, der er interessant.

> Det er klart nok at den mege tynde slange der er på køleskabet
> skal man nok ikke forlænge alt for langt af hensyn til vandtrykket.

Til eksempel ja

> At man etablerer et vandudtag bag køleskabet

Det er nok den ringeste placering, man kan udføre - og ja, det ser
man gang på gang.

> og til fremføring anvender pex-rør er vel køleskabs
> producenten fuldstændig ligegyldigt?

Ja da - det har selvfølgelig ikke noget med sagen at gøre.

> De kan måske specificere et minimumstryk eller flowmængde
> vandet skal have for problemfri drift af køleskabet, men da
> ikke maksimumlængder af rørene i mit hus?!

Har jeg heller ikke skrevet noget om - selvfølgelig

> Jeg fik fx. renoveret badeværelse og alt vand derude er lavet i pex
> rør og der er da ikke nogen problemer med hverken tryk på vandet eller
> andet.

Nej, ellers havde du vel reklameret.

> Det gad jeg altså godt se noget baggrund for? Den lyse udgave er
> godkendt og anvendes til drikkevand mange steder. Hvor skulle de alger
> i øvrigt komme fra?

Hvis den lyse udgave ligger et sted, hvor lys kan komme til, udvikles der
grønalger. Det samme er ikke tilfældet ved den mørke udgave, der er
langt mere resistent overfor lysets påvirkning.

> Ja - hvad tænker du på her i den forbindelse?

At folk instalerer deres produkter, som det behager dem - uden at læse
vejledninger eller andet. Når krammet ikke virker, ringer de til
leverandøren,
som efterfølgende retter op på "skaden" og udskriver en regning. Sidst-
nævnte forstår de ikke - trods det selvforskyldte element...

Fra : Lars Knudsen

Dato : 08-04-06 14:10

Hej,

On Sat, 08 Apr 2006 09:17:47 GMT, "MK" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk>
wrote:

>Jeg er i branchen og mit tilhørsforhold er ligegyldigt, idet jeg i denne
>NG "opholder" mig og svarer som privatperson....

Så hold dig til jeg i stedet for "vi"....

>Nok til at folk reklamerer over det, fordi - som du nævner senere - ikke har
>sat sig ind i hvad de har købt, inden de køber.

Heh.. Ja kan godt se problemet hvis man har sat køleskabet lige op af
soveværelset fx...

>Det var dælme noget af en udtalelse, da :)

Generelt... Jeg er godt klar over at man også kan købe almindelige
køleskabe med blæsere i... Men de fås også helt stille.

>Fra vandhane til køleskab - det er den længde, der er interessant.

Mit køleskab sidder ikke på vandhanen, men på en fast vand
installation i huset med en ball-o-fix til at lukke for vandet hvis
det skulle være nødvendigt.

>Det er nok den ringeste placering, man kan udføre - og ja, det ser
>man gang på gang.

Jeg er fint tilfreds med den placering. Man kan så slukke for den på
før nævnte ball-o-fix under køkkenvasken.

>Ja da - det har selvfølgelig ikke noget med sagen at gøre.

Så forstår jeg ikke hvad det er for en afstand du taler om? Slangen
fra køleskabet har jo den længde den nu engang har, og jeg tror de
færreste begynder at lave om på det.

>Har jeg heller ikke skrevet noget om - selvfølgelig

Næh.. Du skrev noget om at man har køleskabet tilsluttet vandhanen -
og det har jeg da aldrig oplevet at man gør?

>Nej, ellers havde du vel reklameret.

I høj grad da.... Det er jo derfor jeg betaler proffesionelle folk for
at lave den slags, så ved jeg det virker bagefter!

** Lars

Fra : MK

Dato : 08-04-06 15:01

> Generelt... Jeg er godt klar over at man også kan købe almindelige
> køleskabe med blæsere i... Men de fås også helt stille.

Ja man kan faktisk ikke høre dem med lukket dør - og ved
åben dør slukkes de aut.

> Mit køleskab sidder ikke på vandhanen, men på en fast vand
> installation i huset med en ball-o-fix til at lukke for vandet hvis
> det skulle være nødvendigt.

OK

> Jeg er fint tilfreds med den placering.

Men uhensigtsmæssig og lidet anbefalelsesmæssigt

> [...]

> Så forstår jeg ikke hvad det er for en afstand du taler om? Slangen
> fra køleskabet har jo den længde den nu engang har, og jeg tror de

Uha, der er sgu mange ejere, der gerne vil ændre det forhold ifm.
installation af amerikanerskabet. Spørgsmålene dukker op dagligt.

> Du skrev noget om at man har køleskabet tilsluttet vandhanen -
> og det har jeg da aldrig oplevet at man gør?

Det var lige så meget billedlig talt. Enten kan du ikke forstå,
eller så vil du ikke forstå - det kan jeg ikke helt spotte. Og
det irriterer mig lidt, idet du tidligere har hjulpet mig...

/Mogens
´03 BMW 530d Touring

Fra : Lars Knudsen

Dato : 09-04-06 08:26

On Sat, 08 Apr 2006 14:01:25 GMT, "MK" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk>
wrote:

>Ja man kan faktisk ikke høre dem med lukket dør - og ved
>åben dør slukkes de aut.

Men hvilke(t) mærke af dem er sådan så - for det da ikke alle!

>Det var lige så meget billedlig talt. Enten kan du ikke forstå,
>eller så vil du ikke forstå - det kan jeg ikke helt spotte. Og
>det irriterer mig lidt, idet du tidligere har hjulpet mig...

Altså... Heh.. Du kunne da godt ha' sagt at det var dig

Men jeg vil altså stadig fasthold at man sagtens kan lave
installationen så det ikke har betydning om der er 3, 5 eller 10 meter
fra hvor vandet ellers befinder sig i køkkenet. Selvfølgelig hvis man
bruger en slange med tykkelse af et sugerør hele vejen kan man nok
godt løbe i problemer.

** Lars

Fra : Lars Knudsen

Dato : 08-04-06 08:26

wrote:

>Må i så fald være mærkespecifikt - bør ikke være tilfældet.

Jeg tog fejl - der er faktisk opgivet lydtryk. I det mindste her.

http://tinyurl.com/nde2o

Og der er Whirlpool faktisk dem der siger mest. Faktisk højere lyd end
en god opvaskemaskine! Så det er faktisk et område det er værd lige at
undersøge hvis man opholder sig meget/spiser i køkkenet.

** Lars

Fra : MK

Dato : 08-04-06 10:05

> Jeg tog fejl - der er faktisk opgivet lydtryk.

Ja

> Og der er Whirlpool faktisk dem der siger mest. Faktisk højere lyd end
> en god opvaskemaskine! Så det er faktisk et område det er værd lige at
> undersøge hvis man opholder sig meget/spiser i køkkenet.

Kunne alle forbruger blot indse dette, varvi nået langt...

Fra : Lars Knudsen

Dato : 08-04-06 14:12

On Sat, 08 Apr 2006 09:04:46 GMT, "MK" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk>
wrote:

>Ja

Men ikke for alle i øvrigt.. Hvilket er lidt dårligt.

>Kunne alle forbruger blot indse dette, varvi nået langt...

Jaeh - og kunne alle køleskabsælgere rådgive fornuftigt var vi måske
endda endnu længere. Det er nok langt fra alle forbrugere der tænker
over at der kommer lyd fra sådan en hvidevare.

** Lars

Fra : MK

Dato : 08-04-06 15:06

> Men ikke for alle i øvrigt.. Hvilket er lidt dårligt.

Det er jo svært at måle lyd entydigt - derfor er man modvillig med
at opgive dette "mål", fordi du i princippet ikke kan bruge det til
noget. For at sammenligne lydmålinger på tværs af brands, skal de
været udført under de samme forhold (hele vejen rundt)

> Jaeh - og kunne alle køleskabsælgere rådgive fornuftigt var vi måske
> endda endnu længere.

Kender jeg ikke noget til - jeg er ikke køleskabssælger og har ikke noget
med det at gøre. Jeg rådgiver mig selv, hvis jeg skal ha' noget - også på
dette område...

Fra : Lars Knudsen

Dato : 09-04-06 08:30

On Sat, 08 Apr 2006 14:05:30 GMT, "MK" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk>
wrote:

> [...]
>noget. For at sammenligne lydmålinger på tværs af brands, skal de
>været udført under de samme forhold (hele vejen rundt)

Det er selvfølgelig rigtig nok. Findes der egentlig en standard for
måling af eksempelvis opvaskemaskiner?

>Kender jeg ikke noget til - jeg er ikke køleskabssælger og har ikke noget
>med det at gøre.

Næh.. Men det er da stadig rigtigt syntes jeg. Det er klart man bliver
skuffet hvis man får noget andet (læs: "dårligere") end det man havde
forventet. Men at man finder på at klage over at køleskabet laver
lyde når det vælter isterninger ned i bøtten - er da fjollet. Ét
enkelt blik i fryseren gør det da klart for vel stort set hvem som
helst at det MÅ sige noget når det smider en ladning is ned i spanden.

** Lars

Fra : MK

Dato : 09-04-06 10:03

> Det er selvfølgelig rigtig nok. Findes der egentlig en standard for
> måling af eksempelvis opvaskemaskiner?

Kan man sige på den måde, at teknologisk institut udfører test
for Styrelsen, hvilket præsenteres i Tænk.

Der er en europæisk norm for lydmåling...

> [...]
> enkelt blik i fryseren gør det da klart for vel stort set hvem som
> helst at det MÅ sige noget når det smider en ladning is ned i spanden.

Ja, men sådan er virkelighden desværre ikke altid. Der er dem, der
tror, at et amerikanerskab er lydløst - og dé bliver skuffet...