Cykel gear samling
Fra : Filip

Dato : 06-04-06 09:16

Jeg skal have fat i en cykel som jeg kan tage bagnavet af så jeg kan flytte
de 7 nye gear over på den gamle cykel hvis gear ikke virker.

Spørgsmålet er nu hvilke cykel jeg skal "stjæle" bagnavet fra. Jeg har de
almindelige klikgear på den gamle cykel med tommelfingren. Hvis jeg får fat
i en cykel med gearskift ved at dreje håndtaget, kan jeg så bruge det? De
ser jo ikke ens ud nede ved hulet!
Jeg regner med at pille hjulet af og flytte det over med egerne og hjul fra
den gamle, så det kun er navet jeg skifter.

Filip

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 06-04-06 11:23

"Filip" <filipravnFJERN MIG@FJERN MIG gmail.com> wrote in

> [...]
> får fat i en cykel med gearskift ved at dreje håndtaget, kan jeg så
> bruge det? De ser jo ikke ens ud nede ved hulet!
Du skal tage skiftesystemet/håndtaget med også, ellers virker det ikke!

> Jeg regner med at pille hjulet af og flytte det over med egerne og
> hjul fra den gamle, så det kun er navet jeg skifter.
Find dog et helt hjul der passer i størrelse til din cykel.
Du må kunne lide at egre et hjul op, hvis du vil det andet.

Hvad er defekt?
Jeg skildte et Torpedo 3 gear ad fordi det bare ikke ville skifte
ordentligt.

Fejlen blev fjernet ved at vaske det i benzin og fjerne alt det gamle stive
fedt.
Derefter forsigtig smøring og fedtelse til kuglelejerne.

Det kører nu som en drøm. Tidsforbrug: ½dag.

Fra : Filip

Dato : 06-04-06 12:05

> [...]
> Find dog et helt hjul der passer i størrelse til din cykel.
> Du må kunne lide at egre et hjul op, hvis du vil det andet.

Det gamle gear er slidt op. Den kan kun køre i 7. gear, og resten er
frigear. Den skifter fint, men inde i gearnavet vil den ikke skifte. Det kan
ikke svare sig at få det repereret, men jeg tænkte på at anskaffe mig en
brugt deffekt cykel og tage bagnavet fra den.

Filip

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 07-04-06 10:45

> [...]
> Det kan ikke svare sig at få det repereret, men jeg tænkte på at
> anskaffe mig en brugt deffekt cykel og tage bagnavet fra den.

Hej Igen
Prøv at skille det ad.
Hvis det ikke knaser når det kører rund kunne jeg godt forestille mig at
det "bare" skal renses for gammel stift olie, der ikke tillader at
mekanikken skifter plads inde i navet.

Det er ihvertfald nemmere end at sætte nyt nav og egre i den originale
fælg.

Jeg vil tro du kan skille det ad uden specialværktøj.
Måske en låseringstang.

Går du igang med den oprindelige plan så studer nøje hvordan egerne er sat
på. Hvilke der går over og under, hvor mange der krydser hinanden.
Tag evt nogle billeder hvis du har et kamera.

held og lykke med projektet.

Mvh jens

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-04-06 11:17

"Jens Borchert Pedersen" <jensbp@gmail.com> skrev > Hej Igen
> [...]
> mekanikken skifter plads inde i navet.
>
> Det er ihvertfald nemmere end at sætte nyt nav og egre i den originale

Så må det være nemmere at starte med at fylde benzin ind i det, så man kan
se om det virker bedre ved det. (opløse stift fedt), og så derefter overveje
om man vil skille det ad.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Filip

Dato : 07-04-06 11:40

> [...]
> Hvis det ikke knaser når det kører rund kunne jeg godt forestille mig at
> det "bare" skal renses for gammel stift olie, der ikke tillader at

Det knaser ikke, men det har en del friktion i sig når den kører i "frigear"
(1-6 gear), og jeg kører til dagligt ret hårdt på den, så jeg er ret sikker
på den er slidt ned.

> Det er ihvertfald nemmere end at sætte nyt nav og egre i den originale
> fælg.

Det vil jeg nu ikke mene. Det tager en evighed for mig at få det samlet, så
det virker igen. Jeg har på fornemmelsen at der hviler en forbandelse over
min cykel på det område. Jeg har før været helt inde i gearet, og det tog 6
timer alt i alt, og var noget lortearbejde. Jeg vil holde på min oprindelige
plan.

> Går du igang med den oprindelige plan så studer nøje hvordan egerne er sat
> på. Hvilke der går over og under, hvor mange der krydser hinanden.
> Tag evt nogle billeder hvis du har et kamera.

Tak, jeg skal sørge for at tage nogle billeder af det.

Filip

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 08-04-06 17:11

"Filip" <filipravnFJERN MIG@FJERN MIG gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det gamle gear er slidt op. Den kan kun køre i 7. gear, og resten er
> frigear.

Det lyder bekendt, er det et Shimano?. Jeg har slidt/ ødelagt flere, og det
har været det samme hver gang, de kan ikke lave indvendige gear :(. Gearet
og gear-skiftet skal passe sammen, du skal skifte begge dele, der skal
hives rigtigt i wiren.