Brændeovn i sommerhus
Fra : Jan Holm

Dato : 05-04-06 23:44

Hej

Jeg skal hjælpe noget familie med en brændeovn i et sommerhus.
Hvis der er nogle der har et navn på en velfungerende lille ovn med rude
hører jeg gerne. Huset er vel omkring 60-70 kvm, så det skal være en af
de små tror jeg (3-4 kw)

Den skal stå opad en trævæg, så afstandsgodkendelsen til brændbart
materiale skal ikke være for stor !

Mht skorsten. Den skal stå op ad galvvæggen midt i huset. Der skal
monteres stålskorsten. Vil man normalt køre den ovenud gennem taget
eller montere den på ydersiden af gavlvægen ?

Mvh
Jan Holm

Fra : Carsten Keller

Dato : 06-04-06 10:05

"Jan Holm" <nospam@tia.blabla> wrote in message
> [...]
> de små tror jeg (3-4 kw)
>
> Den skal stå opad en trævæg, så afstandsgodkendelsen til brændbart

Jeg har en Contura 510, som jeg er mægtig glad for. Det er en
konvektionsovn, så kravene til afstand er ikke så voldsomme.

> Mht skorsten. Den skal stå op ad galvvæggen midt i huset. Der skal
> monteres stålskorsten. Vil man normalt køre den ovenud gennem taget
> eller montere den på ydersiden af gavlvægen ?

Skorstenen bliver en del dyrere hvis den skal føres på ydersiden, da der
skal et længere isoleret stykke på, samt laves et eller andet der kan holde
den derude. Hvis den føres lige op hviler den bare på ovnen. Men det kan jo
vise sig at blive lige så dyrt hvis det er en genstridig tag/spær
konstruktion den skal igennem. Snak med en montør om det og overvej hvad du
synes vil være pænest.

Keller