Hvilken vinduesproducent skal vi vælge?
Fra : Mads Madsen

Dato : 05-04-06 13:21

Vi skal i løbet af sommeren have udskiftet vinduer og nogle døre i vores
gamle hus. Det skal være hvidmalede bondehusvinduer i træ.

Vi vil gerne have en rimelig kvalitet med en høj kernetræsandel, men har
omvendt ikke ubegrænsede økonomiske midler til rådighed. Vi går altså ikke
efter det absolut billigste, men leder efter det gyldne kompromis mellem
pris og kvalitet.

Hvilke producenter kan anbefales?

/Mads

Fra : Jakob Larsen

Dato : 05-04-06 14:00

Rationel. Se mere her: www.rationel.dk
Jakob

Fra : Mads Madsen

Dato : 05-04-06 14:53

"Jakob Larsen" <jbl(slet-dette)@augustenborg.sydals.dk> wrote in message
> Rationel. Se mere her: www.rationel.dk

Er de i kategorien, rimelig pris? Er der evt. nogen steder jeg kan se deres
listepriser?

/Mads

Fra : Mads Madsen

Dato : 05-04-06 15:02

"Mads Madsen" <post@FJERNmadsmadsen.dk> wrote in message
> Er de i kategorien, rimelig pris? Er der evt. nogen steder jeg kan se
> deres listepriser?

Priserne kan jeg jo se på hjemmesiden... var lige lidt hurtig.

/Mads

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-04-06 17:01

> Rationel. Se mere her: www.rationel.dk

Ikke til bondehusvinduer. De har kun brede sprosser, og det er rigtigt
grimt.

Mvh Maria

Fra : Mads Madsen

Dato : 05-04-06 18:03

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> Ikke til bondehusvinduer. De har kun brede sprosser, og det er rigtigt
> grimt.

Hvad vil du så anbefale som alternativ?

/Mads

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-04-06 20:49

> Hvad vil du så anbefale som alternativ?

Vi har købt hos Byggebiksen. Det er Rødebro, der laver vinduerne, og vi
købte dem færdigmalede i to farver (hvide indvendigt og blå udvendigt) og
med 22 mm sprosser. Vores er 109 cm høje og hhv 90 cm og 135 cm brede. De er
kun et par år gamle, så holdbarheden kender jeg ikke, men det ser pænt ud.

Mvh Maria

Fra : Henrik Hansen

Dato : 05-04-06 19:21

Maria Frederiksen skriver:

> Ikke til bondehusvinduer. De har kun brede sprosser, og det er rigtigt
> grimt.

Nej, Rationel har også en vinduesserie med smalle sprosser, der hedder
Patus, hvor sprossen er 25 mm.

/Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-06 14:10

Mads Madsen wrote:
> Vi skal i løbet af sommeren have udskiftet vinduer og nogle døre i
> vores gamle hus. Det skal være hvidmalede bondehusvinduer i træ.

Hvem siger at de skal udskiftes?

Stig Bang-Mortensen

Fra : Mads Madsen

Dato : 05-04-06 14:55

"Stig Bang-Mortensen" <sbmatmortensen.mail.dk> wrote in message
> Hvem siger at de skal udskiftes?

Det siger jeg :)

Huset er fra 1912 og har en skønsom blanding af vinduer fra 50'erne til
70'erne. Ingen af dem passer til huset og få af dem er i god stand, så de
trænger til udskiftning.

/Mads

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-06 06:41

Mads Madsen wrote:

> Det siger jeg :)
>
> Huset er fra 1912 og har en skønsom blanding af vinduer fra 50'erne
> til 70'erne. Ingen af dem passer til huset og få af dem er i god
> stand, så de trænger til udskiftning.

En vinduesproducent der har 60% kernetræ som mål laver efter min mening ikke
gode vinduer. Målet er 100%.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 05-04-06 18:44

> Hvilke producenter kan anbefales?

http://www.dalmose-vinduer.dk/index/forside

Leverer med varmkant ruder = ingen dugstribe nederst på vinduet i
vintersæsonen (se evt www.termoruder.dk). Ud over det pænt håndværk.

/tue

Fra : Mads Madsen

Dato : 05-04-06 19:55

"Nygaard (4330)" <holmnygaardfjerndette@tiscali.dk> wrote in message
> http://www.dalmose-vinduer.dk/index/forside
>
> Leverer med varmkant ruder = ingen dugstribe nederst på vinduet i
> vintersæsonen (se evt www.termoruder.dk). Ud over det pænt håndværk.

Det ser da meget fornuftigt ud. Har du nogen ide om hvordan deres prisniveau
er?

/Mads

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 05-04-06 21:03

har sendt mail.

/tue

Fra : breaker

Dato : 05-04-06 20:02

Det er rigtigt Rationel laver smalle sprosser i patus serien.
Tjek også deres patus+, med Træ/alu. Det er næsten umuligt at se,
det ikke er træ.
Et alternativ er Boysøe vinduer. De laver rammer af sibirisk lærk,
som i gamle dage.
Træet i mine vinduer fra 1925 er næsten mere friskt end mine vinduer
fra Jydsk Vindueskompagni, der er 8 år gamle.

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-06 20:30

breaker wrote:
> [...]
> det ikke er træ.
> Et alternativ er Boysøe vinduer. De laver rammer af sibirisk lærk,

Der er ikke blevet lavet mange rammer af sibirisk lærk før i tiden

> Træet i mine vinduer fra 1925 er næsten mere friskt end mine vinduer
> fra Jydsk Vindueskompagni, der er 8 år gamle.

Mine fra ca 1800 er i bedre stand end dem fra 1950.

Stig Bang-Mortensen

Fra : breaker

Dato : 05-04-06 20:51

Hvad mener du så de brugte?

Mvh

Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-06 06:01

breaker wrote:
> Hvad mener du så de brugte?

Kerneved af Fyr.
Sibirisk Lærk er et fænomen af nyere dato, da det er svært at finde fyr der
er lige så tætåret. Jeg fik lavet et par udvendige døre af det på et
tidspunkt. Jeg måtte tælle årringe med en knappenål.

Stig Bang-Mortensen

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 05-04-06 22:09

"Mads Madsen" <post@FJERNmadsmadsen.dk> skrev i en meddelelse
> Vi skal i løbet af sommeren have udskiftet vinduer og nogle døre i vores
> gamle hus. Det skal være hvidmalede bondehusvinduer i træ.

- outline (ligger vist i Herning) er fuldt på højde med Rationel .. nogen
vil sige en anelse bedre, for Outline laver vinduer med alu-kant HELE vejen
rundt.

ras

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 06-04-06 09:37

> Hvilke producenter kan anbefales?

Hvis du vælger et produkt som er DVC-mærket går du ikke helt galt i byen.
DVC-mærkningen er en frivillig ordning for vinduesproducenter, der
indvilliger i løbende at få tjekket kvaliteten af deres vinduer af
Teknologisk Institut.

Læs evt mere på www.dvc-vinduer.dk

mvh

Lars

Fra : bnielsen

Dato : 06-04-06 10:23

Outline eksisterer ikke som selvstændig virksomhed længere.....

Alle fabrikanter (mere eller mindre) kan levere med varm kant.

Mulig alternativ: www.kernevinduet.dk

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 07-04-06 17:06

"bnielsen" <bsn2305@jubii.dk> skrev i en meddelelse
Outline eksisterer ikke som selvstændig virksomhed længere.....

- mystisk ... jeg har sgu da lige købet en stak outline vinduer?!?

ras

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-06 15:23

Jeg har god erfaring med disse, har selv lige købt.

http://www.bedst-billigst.dk/

Du kan selv sætte mål, og se priserne med det samme når du har "designet"
dine vinduer / døre

David

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-04-06 00:31

DrPepper wrote:
> Jeg har god erfaring med disse, har selv lige købt.
>
> http://www.bedst-billigst.dk/

Dem handlede jeg hos sidste år. Det er tilsyneladende en god kvalitet til en
rimelig pris. Og de tager ikke merpris for skæve mål. Bedst&Billigst kan
også montere, hvis du ikke selv kan eller kender nogen, som kan hjælpe dig.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : breaker

Dato : 06-04-06 19:40

Ja der var jeg nok lidt for hurtig.
Men ved du hvor de fik træet fra i "gamle dage"
Det kan vel ikke være dansk fyr de brugte, det vokser vel alt for
hurtigt?
Mvh
Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-06 05:12

breaker wrote:
> Ja der var jeg nok lidt for hurtig.
> Men ved du hvor de fik træet fra i "gamle dage"
> Det kan vel ikke være dansk fyr de brugte, det vokser vel alt for
> hurtigt?

Jeg er ikke klar over hvor meget fyr der var i Danmark tidligere. Før i
tiden blev det indført fra Pommeren og Kalmar. Jeg har et par 200 år gamle
vinduer. Træet er hårdt som sten.

I al den snak om vinduers levetid må det have en værdi at der er sat de mest
holdbare, der er til at opdrive, i. Det er en reel værdiforøgelse som er
svær at komme uden om ved en ejendomshandel.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Mads Madsen

Dato : 07-04-06 07:54

"Mads Madsen" <post@FJERNmadsmadsen.dk> wrote in message
> Hvilke producenter kan anbefales?

Jeg takker indtil videre for de mange gode indlæg. (Der må selvfølgelig
gerne komme flere)

Vi har nu kigget lidt på STM Vinduer og også søgt lidt tilbage i gruppen.
Der er mange der har positive erfaringer med dem og de kører med en høj
kernetræsandel til meget fornuftige priser.

Både STM og en hel del af de andre omtalte producenter har deres vinduer
udstillet på byggecentrum i Ballerup, så der kigger vi forbi i påskeferien
og sammenligner lidt på det hele.

Dalmose vinduer blev også anbefalet. Deres fabrik ligger tæt på os, så dem
besøger vi nok også for at se lidt nærmere på kvaliteten.

Men kom endelig med flere guldkorn....

/Mads

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-06 10:41

Mads Madsen wrote:
> [...]
>
> Dalmose vinduer blev også anbefalet. Deres fabrik ligger tæt på os,
> så dem besøger vi nok også for at se lidt nærmere på kvaliteten.

Raadvadvinduet er vist det mest checkede på markedet.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Jeannie Kristensen [~

Dato : 10-04-06 15:39

Stig Bang-Mortensen wrote:
> [...]
Hej!
Vi udskiftede vores bondehusvinduer med nogle fra Gunsti for ca. 5 år
siden. Dem er vi tilfredse med.

I forbindelse med de nye byggeregler, kan man vist ikke bare skifte
vinduer ud, med mindre de overholder de nye U-værdier, og det har
sprossede vinduer svært ved, fordi der er så mange kuldebroer. Vi skal
til at bygge til og vil i den anledning stadig have bondehusvinduer, men
de skal kunne overholde en U-værdi på 1,3 - 1,1.
Er der nogen her, som har eksempler på pæne, sprossede vinduer, som kan
overholde en sådan U-værdi.

Hilsen Jeannie

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-06 07:55

Jeannie Kristensen [4700] wrote:

> [...]
> men de skal kunne overholde en U-værdi på 1,3 - 1,1.
> Er der nogen her, som har eksempler på pæne, sprossede vinduer, som

Prøv at se på Raadvadvinduet. De har en variant med tre lag glas som kommer
langt ned.

Stig Bang-Mortensen

Fra : bnielsen

Dato : 12-04-06 19:38

Ikke desto mindre har ITH solgt aktiviteterne i Outline Vinduer til
Inwido (ca. = Elit Fenster Sverige) som også ejer Storke vinduer. Du
kan læse mere her:
http://www.ith.dk/dk/nyheder/fondsboers/2005/ith_011205.pdf

Hvis jeg ikke tager meget fejl, lukker fabrikken i Herning med udgangen
af juni måned.