Græsplænen er overtaget af ukrudt
Fra : webjay

Dato : 04-04-06 13:01

Kan jeg få ukrudt væk fra græsplænen uden brug af knofedt eller
kemikalier?
Mvh Jacob

Fra : Max

Dato : 04-04-06 13:05

Hej

> Kan jeg få ukrudt væk fra græsplænen uden brug af knofedt eller
> kemikalier?

Få en anlægsgartner til at gøre det.

Mvh Max

Fra : Kim S

Dato : 04-04-06 13:34

"webjay" <jacob.saxberg@gmail.com> skrev i en meddelelse
Kan jeg få ukrudt væk fra græsplænen uden brug af knofedt eller
kemikalier?
Ja da. Betal andre for at gøre det. Ellers ikke...

Mvh, Kim

Fra : webjay

Dato : 04-04-06 13:50

Findes der ikke noget ukrudtsmiddel som ikke er forurenende eller
giftigt?

Mvh Jacob

Fra : Carsten Keller

Dato : 04-04-06 13:52

"webjay" <jacob.saxberg@gmail.com> wrote in message
> Findes der ikke noget ukrudtsmiddel som ikke er forurenende eller
> giftigt?

Kun føromtalte knofedt. Hvis ikke fra dig så fra en anden.

Der er selvfølgelig altid diskussion om giftigheden af de forskellige
midler, men hvis det skal slå noget ihjel må det jo nødvendigvis være
giftigt i en eller anden grad...

Keller

Fra : Kim S

Dato : 04-04-06 14:22

"webjay" <jacob.saxberg@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Findes der ikke noget ukrudtsmiddel som ikke er forurenende eller
> giftigt?

Nej...

Mvh, Kim

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 04-04-06 14:42

webjay wrote:
> Kan jeg få ukrudt væk fra græsplænen uden brug af knofedt eller
> kemikalier?
> Mvh Jacob

Giv den noget gødning her i april, maj og juni. Gerne noget kvælstof i maj.
Klip den så to gange om ugen.
Det meste ukrudt kan ikke tåle en ofte og tæt klipning. Det kan græsset
derimod :)

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Gainsbourg

Dato : 04-04-06 15:09

> Giv den noget gødning her i april, maj og juni. Gerne noget kvælstof i
> maj. Klip den så to gange om ugen.
> Det meste ukrudt kan ikke tåle en ofte og tæt klipning. Det kan græsset
> derimod :)

Jeg har ikke prøvet det med kvælstof eller gødning, men vi har haft gode
resultater med bare at slå og slå og slå. Vi lagde et stykke mark til vores
have, hvor der bare groede vildt ukrudt og gik græssende dyr før. Vi slog
det hele, strøede nogle poser græsfrø ud og blev så ved med at slå. Efter
nogen tid gav skvalderkål og det andet op og græsset overtog. Året efter var
det en nydelig græsplæne. Ingen knofedt og ingen gift

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 04-04-06 15:44

Gainsbourg wrote:

> Jeg har ikke prøvet det med kvælstof eller gødning, men vi har haft
> gode resultater med bare at slå og slå og slå.

Kvælstoffet var for at give græsset et spark i r.... og give det en chance
overfor ukrudtet.
Jeg husker en havemand (mener det var Helge fra radioen) udtale at
græsplænen faktisk er den mest gødningskrævende 'afgrøde' i haven. Specielt
efter at det er blevet kotume at fjerne afklippet græs og køre det på
lossepladsen. Man fjerner energi fra haven, og den skal så erstattes.

> [...]
> og blev så ved med at slå. Efter nogen tid gav skvalderkål og det
> andet op og græsset overtog. Året efter var det en nydelig græsplæne.

Jeg har set det samme ske hos en af mine naboer. En 'almindelig' græsmark
blev forvandlet til den nydeligste plæne på to år. Kun ved klipning og en
indledende tromling af området.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-04-06 16:18

> Jeg har set det samme ske hos en af mine naboer. En 'almindelig' græsmark
> blev forvandlet til den nydeligste plæne på to år. Kun ved klipning og en
> indledende tromling af området.

Vi havde mælkebøtter og der måtte vi opgive. Vi har sprøjtet to gange med
plænerens med et års mellemrum, og nu kan resten håndluges (håber jeg). Vi
er i hvert fald gået fra tusind til nogle få stk pr kvm.

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-06 20:33

> [...]
> med plænerens med et års mellemrum, og nu kan resten håndluges (håber
> jeg). Vi er i hvert fald gået fra tusind til nogle få stk pr kvm.

hejsa

Høns høns og atter høns. Jeg har ingen problemer med hverken ukrudt eller
mos. Og de gøder samtidig.

mange hilsner

super glad dværg hønse ejer

charlotte

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-04-06 22:55

> Høns høns og atter høns. Jeg har ingen problemer med hverken ukrudt eller
> mos. Og de gøder samtidig.

Jeg har skam høns - de spiser bare ikke nok af ukrudtet. Og nu må de jo ikke
rende i haven mere

Mvh Maria

Fra : Gainsbourg

Dato : 04-04-06 20:40

> [...]
> Specielt efter at det er blevet kotume at fjerne afklippet græs og køre
> det på lossepladsen. Man fjerner energi fra haven, og den skal så

Nu lader vi godt nok det afklippede græs ligge - måske har det været derfor
plænen blev så fin. Men jeg kunne da godt have lyst til at prøve det med
kvælstof. Hvor køber man det, hvad hedder det og hvordan gør man?

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 05-04-06 10:51

Gainsbourg wrote:

> [...]
> derfor plænen blev så fin. Men jeg kunne da godt have lyst til at
> prøve det med kvælstof. Hvor køber man det, hvad hedder det og

"N"'et i NPK gødning står for Nitrogen (kvælstof). Planteskolen kan hjælpe
dig med at finde en gødning med stort kvælstofindhold.
Jeg plejer at få en sjat af den lokale landmand og blande 25% i den
almindelige npkgødning i maj måned.

Ekstra kvælstof skal kun tilsættes een gang i foråret, da det er her græsset
har brug for det og kan omsætte det.

http://www.haveselskabet.dk/ShowPage.t?pageID=1201

En bekendt 'overraskede' en gang noget familie ved at skrive "60 ÅR" i hans
græsplæne ved at strø lidt kvælstof på plænen ca. 4 uger inden fødselsdagen
(først i juni). Skriften kunne tydeligt ses resten af sommeren. Selv på den
nyslåede plæne. Det var først flere år efter at han turde gå til bekendelse
:)