Imod mos
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 03-04-06 16:32

En fortalte mig man kunne købe noget sand-lignende strøelse imod mos i
græsplænen.

Hvad hedder det og hvor køber man det? :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 03-04-06 18:08

> En fortalte mig man kunne købe noget sand-lignende strøelse imod mos i
> græsplænen.
>
> Hvad hedder det og hvor køber man det? :)

Det hedder gødning og købes bl.a. i foderstoffen.
Hvis du tænker på mosfjerner, så gør det din plæne brun i flere uger, og
mosset kommer igen.

Mvh Maria

Fra : Lars Knudsen

Dato : 03-04-06 18:31

On Mon, 3 Apr 2006 17:31:33 +0200, "Per Henneberg Kristensen"
<phk_fjern_@esenet.dk> wrote:

>En fortalte mig man kunne købe noget sand-lignende strøelse imod mos i
>græsplænen.
>
>Hvad hedder det og hvor køber man det? :)

Kalk ??

Det fungerer ganske effektivt og har lige givet min plæne en omgang.

** Lars

Fra : kb

Dato : 04-04-06 09:12

"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> wrote in message
> [...]
citat fra andet forum:
"En atombombe detoneret et par meter over en græsplæne er også ret effiktiv
over for mos ..."
Lur mig om mosset ikke er det første liv der etablere sig igen.

Topdressing og en rive er vist det du mangler?

Jeg bruger selv at rive mos sammen lige før frosten går af jorden.(undgår at
stampe den våde jord)
det fjerner også div. halvråddent skidt og blade.
Min plæne stærkt mærket af min hunds høm og muldvarpene jeg dog fangede
sidste forår.
Derfor spreder jeg et tyndt lag groft sand/grus (venter så til det er tørt)
Jeg river det så ned i og jævner plænens huller.
så giver jeg passende kalk/gødning (mest kalk hvor mest mos gror)
En pose græsfrø giver hurtigt nyt liv i hullerne.
Dejligt at regnen kom straks efter og regnede kalken og gødningen ned på
plads

Til ca500m3 plæne (ca100m3 med meget mos) bruger jeg 2-3m3 grus, 50kg kalk
samt 50kg gødning.

Gødningen er vigtig da græsset jo skal gro godt for at overtage pladsen
efter mosset før det bliver kvalt.
Jeg bruger støbegrus bl.a. fordi jorden her er meget leret. var det sandjord
ville jeg nok vælge harpet muld.
Det med at tilsætte jernvitriol mv. ville jeg nok prøve hvis altså jeg fandt
det nødvendigt.

men under alle omstændigheder handler det om at fjerne mos nu så græsset får
en sæson til at etablere sig.
med luft til rødderne og passende gødning vil resultatet sikker blive godt
og mosset får mindre plads fremover.

om man kan købe noget færdigblandet "mosfjerner" skal man nok regne med at
betale guld for sand.
Riven slipper man nok ikke udenom. og en plænelufter er nok bedste
langtidsløsning.

mvh.kd

googlet:
http://www.bigbag.dk/group.asp?group=64&sub=64
http://www.husoghave.bayer.dk/bayer/Internet_hh_dk_new.nsf/content/09EE!open
http://visithaven.dk/gras/gras.php Mos i plænen
Nogle hænger sig mere i plænens renhed end andre, men vil man have en
ukrudtsfri plæne, må man jo gøre noget ved det. Mos er, ikke mindst i
forårstiden, et problem - I handelen findes færdige mosdræbemidler, og de
kan være udmærkede, men man kan også lave dem selv. Til 100 M2 plæne bruges:
2 kg jernvitriol, 1,5 kg svovlsur ammoniak, blandet godt med 20 liter tørt
sand og derefter strøet ud.
Det er dog ikke ensbetydende med at du dermed ikke mere har mos i din plæne.
Mosser har egentlig ingen rødder og kan ikke optage næring fra jorden, men
får næring fra kvælstof i luften, og derfor vokser mos også om vinteren bare
temperaturen er over frysepunktet, og findes oftest på skyggeliggende
arealer.
Stærk sol og luft er nok den bedste mosdræber man har.
Nemmere er dog en grundig rivning, hvorved mosset fjernes og derpå
gødningstilførsel, så græsset igen får magten.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-04-06 16:32

> men under alle omstændigheder handler det om at fjerne mos nu

Nej! Lad mos være, giv gødning og evt. kalk og lad naturen klare resten. Det
er både pænest og nemmest.

Mvh Maria

Fra : kb

Dato : 05-04-06 09:34

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> Nej! Lad mos være, giv gødning og evt. kalk og lad naturen klare resten.
Det
> er både pænest og nemmest.
>
> Mvh Maria

Der blev efterspurgt noget kemisk mosdræber/fjerner og jeg vil igen
poientere,
at med eller uden brug heraf kræves rivearbejde.
(jernvitriol gør mosset sort hvad jeg ikke finder pænest)
passende gødning og evt, kalk udemærker sig ikke ved at fjerne/dræbe mosset.
kun sammen med luft i jorden giver det en fordel for græsset som med tiden
kan få overtaget. ja.

netop for at give luft til jorden fjernes mos og anden råddenskab om foråret
Tilfør evt. lidt fint grus eller gå tur med en greb.

Din pointe er god nok men giver blot ikke svar på spørgsmålet.
mvh. kb

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-04-06 17:05

> Din pointe er god nok men giver blot ikke svar på spørgsmålet.

Det bliver du altså nødt til at fortælle min græsplæne - den ved det nemlig
ikke.

Mvh Maria

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 05-04-06 17:30

Maria Frederiksen wrote:

> Det bliver du altså nødt til at fortælle min græsplæne - den ved det
> nemlig ikke.
>
> Mvh Maria

Han må endelig ikke fortælle det til min. den ved det nemlig heller ikke ;)

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : kb

Dato : 06-04-06 07:57

> Det bliver du altså nødt til at fortælle min græsplæne - den ved det
nemlig
> ikke.

? hvad ved den ikke?

> Mvh Maria

øhh vil du hermed underkende at svaret på spørgsmålet er ja?
og at produktet er lavet som før linket og beskrevet.?

Din idee om kalk+ gødning er før beskrevet.
og ydermere er flere muligheder og metoder beskrevet.
Du kunne i pæn tone juble over at du har fint græs/mos
men vælger at angribe alle de metoder du ikke gider bruge...
hmmmm
jeg har ikke mødt mange advarsler om fysisk aktivitet andre steder.

tak for det
kb

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 06-04-06 15:23

Per Henneberg Kristensen wrote:
> En fortalte mig man kunne købe noget sand-lignende strøelse imod mos i
> græsplænen.
>
> Hvad hedder det og hvor køber man det? :)

Det kunne være jernvitriol. Et pulver der kan fås i de fleste havecentre.

Det er lige som at tisse i bukserne. Det varmer kun en overgang.
Maria har fat i den rigtige ende: Gødning og måske lidt havekalk.