Sipadan ?!
Fra : rosenauer.dk

Dato : 27-05-06 15:16

Hej!

Nogen her der (gerne fornyligt) har dykket omkring Sipadan i Borneo området
og ved om det stadige er lige så godt som det altid har været påstået at
være ?! Læste for nyligt at myndighederne havde forbudt overnatninger
derude, men nogen der så har nogle erfaringer med overnatningsmulighederne
?!

Endeligt, nogen der har nogle erfaringer med hvad der ellers bør opleves i
området når man nu (måske) er der ?

Tak og mvh,

Martin
http://rosenauer.dk

Fra : PR

Dato : 04-06-06 16:35

Hej Martin
Der er rigtigt, at man siden foråret 2006 ikke må overnatte på Sipadan, og de fleste af
dykkercentrene er flyttet til Mabul, ca. 20 minutters sejlads fra Sipadan.
Vi har været 4 gange på Mabul (12-14 dage hver gang) og boet på Sipadan Water Village, SWV, og det
har hver gang været en ultimativ oplevelse.
Atlantis Rejser har lavet rejsen hver gang, og det har fungeret særdeles fint. Det er mit indtryk,
at det også prismæssigt at lade Atlantis lave rejsen frem for selv at booke.
I den typiske pakke indgår tre daglige båddyk (Sipadan, Mabul eller Kapalei) og ubegrænset dyk på
husrevet, der er det bedste vi har oplevet. Man bor i store hytter langs en gangbro ud over
koralrevet, og både forplejning og dykkerservice er helt i top.
Kan varmt anbefales. Vi skulle faktisk have været der for femte gang i år, men kom ikke afsted på
grund af sygdom.
En tur til Mabul kan kombineres med stopover i Singapore eller Kualu Lumpur - begge spændende byer,
samt trecking på Mount Kinabal eller besøg i oragutan reservatet, begge med Kota Kanabalu som
udgangspunkt.
God tur!
mvh
Peter

Fra : Søren Reinke

Dato : 04-06-06 16:40

PR wrote:
> [...]
> samt trecking på Mount Kinabal eller besøg i oragutan reservatet, begge med Kota Kanabalu som

Hej Peter

Det lyder som en fed tur at tage på.

Hvad var prislejet ? Jeg ved nemlig endnu ikke hvad jeg vil i min
sommerferie :)

Hvilken årstid er bedst ?

--
Best regards
C.T.O. Søren Reinke

Fra : Ole & Tine

Dato : 06-06-06 20:56

Hej

Vi var på Sipadan i september 05. Man kan ikke bo på Sipadan men på Mabul.
Vi tog selv derud og bookede dykning direkte hos Borneo divers. Når man
kommer ind fra gaden og kan være der inden for en uge sparer man 30 %, hvis
de har plads. kræver at man har tid. til at eventuelt lave andet. Billeder
og en rejsebeskrivelse kan ses på www.123hjemmeside.dk/oletine hvor der også
er billeder fra Lembeh, som er mindst lige så fedt.

Iøvrigt har der været et uheld på Sipadan hvor en fragt båd har revet hele
toppen af revet fra stedet Drop of og et godt stykke ud imod Barracuda point
..Læst på www.wetpixel.com

Sabah i det hele er iøvrigt nemt at rejse i gode og billige transport
muligheder.

Vi påtænker iøvrigt at tage derud igen til efteråret. Hvis der er spørgsmål
er du velkommen til at maile direkte.

Ole

Fra : Kim Nygaard

Dato : 10-07-06 23:53

Hej!

Jeg har lige været på Sippadan i Maj måned.

I Brunai læste vi på udenrigsministeriets hjemmeside, at
sabahprovinsen er et meget uroligt område.
De fraråder al indrejse. Hvis det var meget vigtigt at rejse
derind, skulle man kontakte ambassaden inden man tog ind i
området.
Da vi havde læst dertil på deres hjemmeside, lukkede vi den ned,
det lød for farligt. De ved ikke hvad de snakker om.
Men det var jo vigtigt vi kom derind, vi skulle dykke på
Sippadan.
Da vi kom til Kota Kinabalu var den sidste flyver til Tawau
fløjet og natbussen var kørt. Hvad gør man så?
Vi tog en taxa gennem junglen og over bjergene om natten, 8
timer. Vi skulle jo dykke, så en dag fra eller til er ikke helt
ligegyldig. Vi forhandlede os frem til en pris, nogenlunde det
samme som med en flyver. Der er meget militær og politi, så vi
følte det var helt sikkert at rejse ind i området.

Da vi ankom til Semporna om morgenen var der ikke så mange
muligheder, så vi tog til Sippadan med North Borneo Divers - kan
ikke anbefales. Vi var to med eget udstyr og en der skulle leje,
det han fik var ikke up to date.
Regulatoren gav ikke kun luft, men også saltvand, no problem...?
En af os var ved at løbe tør for luft, divemasteren sagde: no
problem, videre. Han tog også en Leppardshark, der lå på bunden
og sov i halen og kæmpede lidt med den, det fik han ikke ros for
da vi kom op.
Der var heller ingen proviant på båden, fra 8 morgen til kl. 17
uden vådt eller tørt, er ikke et hit. De kunne i det mindste
have fortalt de ikke havde noget med, så kunne vi have købt
noget selv.

Næste dag og alle de andre, var vi med The Reef Divers, her var
alt udstyr helt nyt. Der var sandvich og frugt efter første dyk
og frokost og frugt mellem 2. og 3. dyk, samt alt det vand vi
kunne drikke. Vi fik også håndklæder og blev skyllet i ferskvand.
The Reef Divers er ejet af en tysker - Ulli - så der er styr på
alt. Instruktøren er en malay der hedder Mike, han er en
troldmand, kan finde alt. Kom med en liste med hvad du vil se og
han finder det.
Vi havde ikke noget sted at bo, det ordnede de også, fint lille
hotel til 50 Ringis pr. nat for 3, det hed Lee`s og var ejet af
en filipiner. Godt lille hotel med en fin restaurant.

Det omtalte "uheld" på Sippadan, omtaler de lokale ikke som et
uheld. Det er en pram der har tømt et læs sten og grus ud over
korallerne, skipperen på båden sidder i spjældet, det gør
bagmanden ikke. De mener der er en rigmand der har bestilt det,
så han kan få øen for sig selv. For en håndfuld år siden kostede
det 1000§ at dykke der om dagen, det er vel det han kan huske og
vil have tilbage.
"Uheldet" har betydet, at alle tilladelser til at dykke på
Sippadan er inddraget af myndighederne. De er først nu begyndt
at uddele dem igen, men der er ved at falde ro på, det er jo i
Malaysia og der kan man købe sig til mange ting, når der ikke
længere er så meget focus på det.

Men Semporna er ikke kun Sippadan, skildpadder og hajer. Der er
også bl.a. Seaventure, en olieplatform hvor der er mange
spændende ting. Kapalau, Timba Timba, Mabul og masser af andre
divesites, der overstiger dine bedste forventninger.

Mail hvis du er blevet nysgerrig

/Kim

--
Mvh.