Pære til kowalski lygte
Fra : Poul Olesen

Dato : 26-05-06 13:26

Jeg har en gammel Kowalski UV lygte med en almindelig stift halogen
pære. Den pære jeg har i lygten har jeg købt i mit lokale supermarked.
Nu er der jo nogen af dem jeg dykker med der har fået HID lygter og så
ser jeg jo hvor gult lyset er fra min lygte.
Kan man få en anden pære der er til at betale som har et mere hvidt lys?

MVH
Poul

Fra : Johnny Christensen

Dato : 26-05-06 13:32

"Poul Olesen" <aquarius-abuse@cbs.dk> skrev i en meddelelse
[...]

He he, ja det bedste ved at dykke med HID er jo næsten at se halogen folket
checke deres lygter, da det ser ud som om at de er ved at brænde ud
Slå et smut ind omkring en velassorteret elektrikker, de kan sandsynligvis
finde noget med højere farvetemperatur, uden at den yder flere watt af den
grund.
Udgiften til sådanne pærer er ikke alt for slem.

mvh
Johnny

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 26-05-06 19:50

'"Johnny Christensen" <johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> He he, ja det bedste ved at dykke med HID er jo næsten at se halogen
> folket checke deres lygter, da det ser ud som om at de er ved at brænde ud

Det er altid spændende om den tænder med de der 1 - 2 sekunders forsinkelse
der er før man kan se lys.. nervepirrende hver gang :)

mvh
Jonas

Fra : Allan Norsk

Dato : 26-05-06 15:26

"Poul Olesen" <aquarius-abuse@cbs.dk> skrev i en meddelelse
Kan man få en anden pære der er til at betale som har et mere hvidt lys?

Hej Poul

Du kan godt købe en halogen-pære der har en højere farvetemperatur, men den
vil stadig se gul ud i forhold til HID. Jeg testede en gang en halogen-pære
med blåt frontglas: Whitestar. Her er hvad jeg kom frem til:

======
Pæren er standard størelse og har et blåfarvet frontglas. Fjerner man
frontglasset ser pæren ganske ordinær ud og farvetemperaturen ligeså. På
http://www.vskdyk.dk/images/WStest.jpg har jeg sammenlignet en Whitestar 12
grader (med og uden frontglas) med en 60 graders decostar. Som det ses
ligger hele farveforskellen i frontglasset, dvs. halogenpæren yder samme
farvetemperatur som en decostar, men det blåfarvede frontglas filtrerer den
røde del af spektret fra. Som Hallgeir skrev giver Whitestaren altså mindre
lys end f.eks. Decostar. Den langbølgede del af Decostarens spektrar vil som
bekendt ikke nå så langt i vandet, og vil i uklart vand kun lyse de første
2-3 m op. Man får således stor tilbagestråling fra de første par meter og
ens øjne vil indstille sig efter dette lys og man vil have en større tendens
til at være blind for det som reflekterer det blå lys længere borte. Uden at
have foretaget en test, kan jeg forestille mig at nogen vil opleve at
Whitestar (med frontglas) vil give mere (brugbart) lys end for eksempel
Decostar.

Samenlagt så tror jeg at Whitestar pæren vil være velegnet til at signalere
med og som lys ved vragdyk, men jeg vurderer at den med den er ubrugelig til
foto/video, da den kun fås med 12 graders reflektor. Det kan ikke betale sig
at pille stiftpæren ud, da Whitestar uden frontglasset er som enhver anden
halogenpære.
======

Whitestar pæren købte jeg her:
http://www.akvarieudstyr.dk/database/vis_produkter.asp?ProduktID=8742

Med denne vil din lygte lyse blåt i forhold til HID lamperne - men den vil
ikke lyse så meget

Personligt vil jeg afvente LED teknologiens udvikling, og om et år eller to
købe en LED lampe der kan tåle at blive behandlet som dykkergrej, frem for
at investere i en HID nu og her.

/Allan Norsk
www.vskdyk.dk

Fra : Poul Olesen

Dato : 28-05-06 12:56

On 26-05-2006 16:25 Allan Norsk wrote:
> Personligt vil jeg afvente LED teknologiens udvikling, og om et år eller to
> købe en LED lampe der kan tåle at blive behandlet som dykkergrej, frem for
> at investere i en HID nu og her.

Der er begyndt at komme LED lygter der sparker røv. Se f.eks.:
http://www.ssp.ie/products.htm

Med venlig hilsen
Poul

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 26-05-06 19:47

> [...]
>jeg jo hvor gult lyset er fra min lygte.
>Kan man få en anden pære der er til at betale som har et mere hvidt lys?

Jeg lagde mærke til at der var betydelig forskel mellem den 50W pære der
fulgte med min gamle lygte og den jeg købte på benzinstationen. Jeg fik ikke
nærmere undersøgt mulighederne inden jeg skiftede til HID, men der er vist
også noget med hvilken vej glødetråden går. I de fleste går den parellelt
med fatningen men man kan også få pærer hvor den går vinkelret på fatningen
og der skulle være en forskel i hvordan lyskeglen ser ud, det er som sagt
ikke noget jeg har undersøgt blot løse rygter :)

mvh
Jonas

Fra : Henrik Manley

Dato : 26-05-06 20:52

Du skal have fat i en Osram HLX pære, den giver et mere naturligt lys end
HID.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : anders

Dato : 26-05-06 22:33

Jonas Lüttichau skrev:

> [...]
> og der skulle være en forskel i hvordan lyskeglen ser ud, det er som sagt
> ikke noget jeg har undersøgt blot løse rygter :)

Prøv at se her:
Lysbillede: http://www.laglink.net/gallery/album14/IMG_0908
Pærer: http://www.salvodiving.com/spare_parts

Lyskeglen til venstre er lavet af pæren øverst til højre (i link nr
2).
Gassen ligger lissom vandret i pæren.

Lyskeglen til højre er lavet af pæren øverst i midten.
Her ligger gassen lodret.

Begge lyskegler er lavet på samme type batteri og ballast(21w), kun
pæren er forskellig.

Jeg ved godt hvilken lygte jeg helst vil have

mvh
Anders