300 bar, hvor udbredt?
Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 23-05-06 18:01

Overvejer at købe et flaskesæt med 300 bar, så jeg har lige 2 spørgsmål.

Hvis jeg køber sættet i Sverige, vil det så automatisk være godkendt i DK og
kunne trykprøves her?

Hvor udbredt er 300 bar i klubberne? I min klub fylder vi kun til 200 bar.

På forhånd tak.

Bjarne

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 23-05-06 18:56

Bjarne Rosenkrands wrote:
> [...]
> kunne trykprøves her?
>
> Hvor udbredt er 300 bar i klubberne? I min klub fylder vi kun til 200 bar.

Hos os i Københavns Dykker Club står den også på 200 bar. Men jeg
har 232 bars flasker, så når jeg dykker fra båd med 300 bars
kompressor, så får de 250 bar.
Skal lige tilføje at jeg også har regukator til 300 bar. Check lige
din inden du kommer 300 bar i flasken.

Jens Olsen

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-06 19:03

Bjarne Rosenkrands wrote:
> Overvejer at købe et flaskesæt med 300 bar, så jeg har lige 2
> spørgsmål.
> Hvis jeg køber sættet i Sverige, vil det så automatisk være godkendt
> i DK og kunne trykprøves her?

hvis du køber flasker der er EU godkendt kan de trykprøves i DK og alle
andere EU lande.

> Hvor udbredt er 300 bar i klubberne? I min klub fylder vi kun til 200
> bar.

tja det ved jeg ikke, men vi fylder 300 bar i vores klub og det lokale
dykker center tilbyder også 300bar

problemet er bare at du ikke får det ud af 300bar som du tror du gør. hvis
du f.eks. køber en 10L 300 bar
så ville du jo nok tro at den indeholder 300X10 = 3000 altså det samme som
en 15l Flaske ikke ?
MEN sådanne er det ikke, fordi der er en granse for hvormeget luft kan
presses sammen, det bevirker at du ikke får ret meget luft i flasken på de
sidste bar.
i praksis er der nærmere 2500L luft på flasken, altså hvad der svare til et
12L 232bar flasken.

en 10L 300bar og en 12L 232bar, lang model, har samme diameter, den 12L er
bare ca 5-15 cm længere, hvilket er en fordel for dit trim.
de 2 falsker er også ca lige tunge, da der er ca ligemeget metal i dem, MEN
300 bars flasken er ca 2 kg mere negativ i vandet end de 200bar.

så på bundlinjen står vi med flg.
12L 232bar lang model
+ billig
+ kan fyldes alle steder
+ den lange model giver et godt trim og lille vand modstand
- er ikke ret meget negativ (i forhold til 300bar)

10L 300bar
+ er ret negativ (i forhold til 200bar, du kan smide ca 2kg på bly bældet)
- rimelig dyr
- kan mange steder kun fyldes til 200bar, og er så pluselig ret lille
- giver dårlig trim da flasken er kort (svarende til 12L buttet)

så ud fra ovenstående ville jeg ikke købe 300bar's flasker.
men mindre det er blære røvs vardien vi snakker om, så er det jo altid sejt
at kunne stå med noget de andre ikke har

jeg har desvære set man i vores klub som dykkede med 1x12L 200 bar, og
syntes ikke de havede luft nok i den til de dyk de lavede så for at få mere
luft har købt ny flaske, hvor det er endt med at de har brugt mange penge på
en 10L 300 bar, for nettop at have de ca 600L mere luft med på dykke med
første gang i vandet bliver de slemt skuffet, når de opdager at deres ny10L
300bar bliver ligeså hurtig tom som deres gamle 12L 200bar.

det er jo synd så har de spildt penge på ingen ting.

jeg håber at det afkæret nogle 300Bar's spørgsmål

mvh Morten

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 23-05-06 19:21

"Bjarne Rosenkrands" <dsl196465@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor udbredt er 300 bar i klubberne? I min klub fylder vi kun til 200 bar.

Du skal bare købe en konverter fra 7 til 5 tråds gevind.. ellers kan du godt
rende ind i fyldeslanger og andet som kan give dig problemer. Jeg ville købe
232 bars ventil og flasker hvis jeg var dig.

mvh
JOnas

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 23-05-06 20:22

Mange tak for svarene. Ja grunden til evt. at skifte til 300 bar er mere
luft på mindre og tungere flasker. Mener at regnestykket ang. luft ser sådan
ca. sådan ud: (300 X flaskeliter) - 10%.Ikke er meget man vinder.Jeg set
problemet med at fyldestuds og flaskeventil ikke passede sammen. Ventilen
var fra Scubapro og var ikke dyb nok. Kunne godt godt være at man bare
skulle fylde lidt ekstra i flasken

Bjarne

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 23-05-06 20:28

> var fra Scubapro og var ikke dyb nok. Kunne godt godt være at man bare
> skulle fylde lidt ekstra i flasken

Jeg ved at der er folk der regelmæssigt fylder 250 bar på 232 flasker.. hvor
smart jeg synes det er, vil jeg holde for mig selv men det praktiseres i
hvert fald.

mvh
Jonas

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-06 21:33

Jonas Lüttichau wrote:

> Jeg ved at der er folk der regelmæssigt fylder 250 bar på 232
> flasker.. hvor smart jeg synes det er, vil jeg holde for mig selv men
> det praktiseres i hvert fald.

vi har alle dage fyldt 220 - 230 bar på 200bars flasker, når de så køler af
er de ca 200bar
er der så noget galt i at fylde 250bar på 232bar flasker, når de så er kølet
af er der ca 230bar på dem, det lyder da sådanne rimelig tilforladligt i
mine øer

mvh Morten

Fra : Thomas Andersen

Dato : 24-05-06 13:03

Dette er gjort for at man ikke skal kunne fylde 300 bar på en 200/232 bars
flaske. Kort sagt er det lavet sådan at en 300 bars fyldestuds ikke vil
kunne slutte tæt hvis man sætter den i en 200 bars ventil. Så det er ikke et
problem som du skriver, men en sikkerhedsforanstaltning imod folk der vil
trykprøve deres udstyr hver gang de fylder det ;)

--
mvh. Thomas N. Andersen
www.dykkerservice.dk

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 24-05-06 14:56

Jeg ved godt at det er lavet for ikke at forveksle 200/232 bars flasker med
300 bar flasker. Men i dette tilfælde var der tale om en 300 bars flaske med
300 bars ventilsæt. Svenske og tyske ventiler har jeg aldrig set den "fejl"
på, men de er jo også vant til 300 bar. Ventilen var en Scubapro. Der blev
for i øvrigt gjort kort proces med studsen, den blev savet af. Det var på
en kuttertur med Malmö Sportsdykkerklub.

Bjarne

Fra : Thomas Andersen

Dato : 24-05-06 19:31

Det er netop det man IKKE skal gøre ! Studsen er jo netop sikkerheden. Det
er dybt kritisabelt at I gjorde det !
Det er ikke en godkendt 300 bars ventil på flasken... Heller ikke godkendt i
Tyskland eller Sverige.

--
mvh. Thomas N. Andersen
www.dykkerservice.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 24-05-06 19:43

"Thomas Andersen" <dykkerservicefjernmig@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Det er netop det man IKKE skal gøre ! Studsen er jo netop sikkerheden. Det
> er dybt kritisabelt at I gjorde det !

Du kan købe studser der er generiske.. den eneste sikkerhed du har, sidder
ovenpå dine skuldre.

mvh
Jonas

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 24-05-06 22:07

Jeg går ud fra at ventilen er godkendt i Sverige, der var 2 dykkere med på
båden med det pågældende flaskesæt Scubapro 2x4x300, det ene sæt var nyt.
Det er lidt forkert at sige at det var forkert af os at save studsen af. Jeg
var godt nok medlem af klubben på det tidspunkt, men jeg har intet ansvar
for deres fyldeanlæg. Men vi kan kun være enige i at der vil være en større
risiko for at fylde en 200 b flaske til 300 b. Der var dog en skifte
anordning og et udtag til hver type flaske.

Venlig hilsen

Fra : anders

Dato : 23-05-06 20:37

Morten Dall Darmer (a) skrev:

> [...]
> sidste bar.
> i praksis er der nærmere 2500L luft på flasken, altså hvad der svare til et

Det er ikke for at være polemisk, men jeg er ret sikker på at du får
2700L jf Van der Vaal.

mvh
Anders

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-06 21:29

anders wrote:
> Morten Dall Darmer (a) skrev:
>
> Det er ikke for at være polemisk, men jeg er ret sikker på at du får
> 2700L jf Van der Vaal.

ja okay da.
men hvis vi skal være næje regendene, så vel en 300bar flaske blive varmere
end en 200bar's (isør hvis de ikke står i vand bad)
så man vil have et støre tab pga. varmen på en 300bar end en 200bar

men det er sikkert små ting.

mit ind læg var mere for at stoppe folk i at tro at højere tryk er løsningen
på alle luft mangel problemer.

mvh Morten

Fra : anders

Dato : 23-05-06 20:40

Jonas Lüttichau skrev:

> Jeg ved at der er folk der regelmæssigt fylder 250 bar på 232 flasker... hvor
> smart jeg synes det er, vil jeg holde for mig selv men det praktiseres i
> hvert fald.

Kender sågar folk der fylder 270bar på 232bar flasker - hvilket så
efter afkøling bliver til 250bar... the horror...

mvh
anders

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 23-05-06 21:23

anders skrev i Message-ID:
<1148413220.405205.190210@j73g2000cwa.googlegroups.com>:

> Kender sågar folk der fylder 270bar på 232bar flasker - hvilket så
> efter afkøling bliver til 250bar... the horror...

Der er vist ingen af jer der dyrker long range hule dykning?

Her vil man naturligvis begrænse antallet af flasker man tager med, så
nogle gange fylder man lidt vel rigeligt på.

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 23-05-06 23:28

Jeg tror nu også kun jeg har prøvet et par gange, at manometeret viste i
nærheden af 250. Opdagede det da jeg stod og svedte i dragten og undlod
derfor at klage til den ansvarlige. Det kan jo smutte når der både fyldes
200/232 og 300 bars flasker på kompressoeren.

Fra : ld@journalist.dk

Dato : 23-05-06 21:19

Er der meget værer end at pumpe en 200 bar til 220?

Lars

Fra : anders

Dato : 23-05-06 22:05

Morten Dall Darmer a skrev:

> [...]
> af er der ca 230bar på dem, det lyder da sådanne rimelig tilforladligt i

Tja, det ville jeg måske selv gøre hvis jeg havde muligheden - 270
synes jeg måske så er liiige i overkanten... :)

Peter: Hvor meget fylder I jeres alu-stages til?

mvh
Andes

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 24-05-06 07:55

Alu er ikke smart at overfylde da det er mere plastic end elastisk
deformerbart, modsat stål der godt kan udvidde sig under tryk og derefter
trække sig sammen igen, det kan alu ikke i samme grad, som får en blivende
deformation som svækker flasken.
/Sune

Fra : Allan Hansen

Dato : 24-05-06 13:42

"Sune Jorgensen" <sune.jorgensen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> trække sig sammen igen, det kan alu ikke i samme grad, som får en blivende

Vil det sige at en aluflaske er potentiel farlig at anvende efter en
trykprøvning

Allan Hansen

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 24-05-06 14:27

Nu er der jo forskel på at "trykpøve" en flaske hver gang man dykker eller
en gang hver femte år, måske ordet metaltræthed siger dig noget ?-)

Citat fra nettet:

"Alu differs from steel when it comes to fatigue... Crack-Creep-Speed... Not
an issue for steel-cylinders... an issue for alu... The thing is that the
creep will be initiated during stress, i.e. when you pressure-test it... if
it afterwards are left in your garage filled with gas-pressure, a crack will
creep... and in time explode. This is a fact. Therefor a alu-bottle should
not be left in storage with gaspressure over time.
My opinion, I scrap mine after ten years... safe "

Der er også andre grunde:

http://www.divernet.com/news/items/luxfer050500.htm

Alu cylinders made pre 1995 to BS 5045-3 A or B must be tested using the
Visual Plus method as well as the normal hydraulic test.
Alu cylinders made post 1995 to BS 5045-3 C were made of a different grade
of aluminium and only require the periodic hydraulic test

/Sune

Fra : Allan Hansen

Dato : 24-05-06 14:39

> Nu er der jo forskel på at "trykpøve" en flaske hver gang man dykker eller
> en gang hver femte år, måske ordet metaltræthed siger dig noget ?-)

Ok. bare der ikke er 250 bar på i for lang tid så er der ingen problemer

Allan Hansen

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 24-05-06 15:49

Jeg vil gerne lige tilføje et par ting vdr. alu flasker:

Checker man f.eks. www.luxfercylinders.com/downloads/docs/scubaguide.pdf
står der "Never overfill aluminium cylinders"
Jeg har ikke lige kunne finde noget om det hydrostatiske tryk for alu cyl,
men gætter på at det ikke er 1.5 som ved stål men måske 1.3 ?
Alu svækkes ved stærk varme (f.eks. ved bagning efter maling)

Gad vide hvor længe de holder nede i Rødehavet med et dyk og et par på
lampen om dagen ?

Fra : Allan Hansen

Dato : 24-05-06 17:30

> [...]
> Alu svækkes ved stærk varme (f.eks. ved bagning efter maling)
> Gad vide hvor længe de holder nede i Rødehavet med et dyk og et par på

Jeg er helt overbevist om at dette problem er af ganske teoretisk og
akademisk interesse. Tænk på hvor mange aluflasker der er i brug i verden
over, hvor de givetvis ofte overfyldes og den periodiske kontrol nok også er
begrænset. Hvis det virkelig er et problem burde der jo dagligt være
adskellige flaskesprængninger ( ligesom de mange iltbrænde ) og
myndighederne ville forlængst have forbudt aluflasker eller begrænset deres
"levetid"
De eksempler der altid nævnes er jo enkeltstående eller refererer til en
produkttionsserie der er tilbagekaldt.
Dette skal ikke ses som en opfordring til fylde ud over hvad fornuften siger
og personligt fylder jeg da stål til over 200 Bar. Reglerne er trods alt
lavet for at give os en sikkerhed i håndteringen med trykflasker. Det er jo
egentligt lidt underligt med 235 bars flaskerne. Normalt vil man
sikkerhedsmæssig trykteste en flaske med arbejdstrykket + 100 Bar. Dette
sker bare ikke med 235 bars flaskerne.

Allan Hansen

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 24-05-06 17:43

Jeg mener det er 150% af arbejdstrykket man tryktester flaskerne med. F.eks
300 bar flasker bliver tryktestet med 450 bar og ikke 300 + 100 = 400 bar.

Bjarne

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 25-05-06 16:06

Helt enig i praksis vil der ikke være de store problemer, men nu gik mine
spekulationer også mere på alu flasker som blev overfyldt til test trykket
(300 bar), og her har jeg da set flere rapporter (fra staterne) især under
fyldning, hvor alu flasker har ladet livet, men nu er der også mange cowboys
og hillbillies over there

Alle de gange jeg har været i Rødehavet har jeg dog aldrig fået en flaske
med over 200 bar (men det gør de nok også for at forkorte ens dykkertid),
men hvis de tusindvis af alu flasker hver dag blev fyldt til 300 bar, er jeg
overbevist om der ville opstå problemer på et tidligere tidspunkt.

Nu er jeg kommet hjem og har checket nogle af mine alu stages som er Luxfer
af typen 6061 hvorom gælder:

Proprietary 6061 alloy, a balanced aluminium-magnesium-silicon blend
exclusive to Luxfer.
Cycle-tested in excess of 100,000 cycles at service pressure.
Minimum burst pressure tested to 2.5 times service pressure without failure.

PWork er 200 bar , PService=246 bar ved 60 grader C og PHydrostatic=300 bar,
så selvom de fyldes til 250 bar vil de relativt få gange jeg bruger dem,
slet ikke komme i nærheden af deres levetid.

Min pointe er bare at alu flasker skal behandles lidt mere varsomt end stål.
Til info er det allerede ved ca. 180 grader C alu tager skade.

Mon ikke 300 bar også vil stresse ens (200 bar) 1. trin noget mere og måske
gøre at det ikke virker optimalt ?

/Sune

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 24-05-06 19:50

anders skrev i Message-ID:
<1148418280.280772.321550@j55g2000cwa.googlegroups.com>:

> Peter: Hvor meget fylder I jeres alu-stages til?

Jeg har desværre ikke mulighed for mere end 210 bar.

Jeg har set nogle fyldt til 300 bar (efter at have stået varmt) - men de
røg også i hulepoolen med det vuns!

Fra : Kompressor

Dato : 23-05-06 22:29

Pew! Nå syns jeg det er mye skremmeskudd her. Å knalle en 232 bar
flaske til 250 varme bar skal virkelig ikke være noe problem. Likeens
all annen 10% overfylling for å få omtrent maks arbeidstrykk etter
avkjøling.

300 bar = ca 330 bar
200 bar = ca 220 bar

Mindre varme gir mindre endring for 200 bar enn for 300 bar, hvilket jo
er velkjent.

Det man IKKE skal gjøre er å legge opp til er 10% overfylte KALDE
flasker. Om de havner i solen/en varm bil etc kan det fort bli til at
trykket øker til vesentlig mer. Man lar derfor dette være.

Her i Norge er 300 bar svært utbredt, uten at det medfører problemer
for noen - stort sett. De større dykkesentrene selger helst 10/300 bar
eller 15/200 fremfor "langtolver" 12/232 bar. Personlig tror jeg dette
vil endres ettersom denne flaskestørrelsens ganske mange fortrinn blir
kjent. Selv tar jeg kun inn 12/232, D12/232 og D7/232 for lager og
salg. Alt kan skaffes, men ikke nødvendigvis etter min anbefaling...

En enkel huskeregel er 10 x 3000 x 0,9 = 2700

Med tørrdrakt er 10/300 så absolutt "dykkbar", men med vinge/plate og
et sterkt ønske om god trim vil den gjerne bli framtung spesielt og
tung generelt. Det gir lite frihet for plassering av bly. Om man
likevel skal dykke med vanlig vest-BCD spiller det mindre rolle, da
andre faktorer er med å ødelegge alt som kan kalles trim likevel...

-Men jeg er sterkt biased i denne saken da!

Fra : Kompressor

Dato : 23-05-06 22:32

anders wrote:

> [...]
> synes jeg måske så er liiige i overkanten... :)
>
> Peter: Hvor meget fylder I jeres alu-stages til?

Alu vil jeg aldri overfylle...