Dykkersteder ved Lysekil
Fra : anders

Dato : 23-05-06 12:18

Hej,

To spsm:

Hvad er jeres yndlingsdykkersteder ved Lysekil og hvorfor?
Fif og tips modtages med kyshånd!

Er det tilladt at dykke ved Gäven og Trillingarna, eller er det marint
reservat for sæler med dykning forbudt?

Mvh
Anders

Fra : Henrik Manley

Dato : 23-05-06 13:04

>To spsm:

>Hvad er jeres yndlingsdykkersteder ved Lysekil og hvorfor?
>Fif og tips modtages med kyshånd!

Berggylte skär, nordsiden ud mod øst. Også et dropoff lige nord for Gäven
kan anbefales, starter på 16 meter og slutter på 42.

>Er det tilladt at dykke ved Gäven og Trillingarna, eller er det marint
>reservat for sæler med dykning forbudt?

Kun trillingerne er sælreservat, Gäven er fuglereservat og der må man ikke
gå i land. Havde fint dyk der i går.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Allan Hansen

Dato : 23-05-06 13:20

"anders" <anders.bomholdt@gmail.com> skrev i en meddelelse
>Hvad er jeres yndlingsdykkersteder ved Lysekil og hvorfor?
>Fif og tips modtages med kyshånd!

Jamen, hele Lysekil er et yngningssted med en enestående undervandsfauna
betinget af den lange tærskelfjord Gullmarn. Når vi på den årlige klubtur
tager til Lysekill er vi rundt på en række forskellig-artede steder steder.
Eksempelvis Gåsklävan, fantastisk vægdykning med en imponerende bevoksning
og et righoldigt dyreliv.Og med en dybde hvor det ene faunaområde afløser
det næste. Det var også her den tidligere marinestation lå. Skär er stedet
man kan dykke når det blæser for meget til at sejle ud. Maritimt måske ikke
helt spændende med lidt meget mudderbund, men det er glemt når man får øje
på en fløjfisk. Udenfor Gullmarn er der Berggylteskær som vi altid besøger
som det første dyk. Klassisk skærdyk der rummer det hele. Væg med
bægerkoral, Berggylter, hummer, taske og trold-krabber, blåstart og rødnæb.
Gäven med den forskelligartethed alt efter hvilken side man dykker på er
også et sikkert hit. Og så er der jo lige Amasis. Desværre er det jo ikke
altid man kan komme derud på grund af vejret. Når det ligger udenskærs er
der både vind og bølger at tage hensyn til. Men når det lykkes så er der
altid tilfredshed med dykning på dette store vrag.
Derudover er der jo også en række andre ting der trækker. Dagens 3 retters
gourmet middag lavet af endnu et nyt madhold der vil overgå det forrige. De
gode vine. Den Irske til kaffen samt dem fra Islay. Møntfoden (
dåseøllerne ). Samt de mange historier og gode samværd der er på en klubtur.

>Er det tilladt at dykke ved Gäven og Trillingarna, eller er det marint
>reservat for sæler med dykning forbudt?

Så vidt jer er orienteret så er dykning ved Trillingerne forbudt da det er
sælreservat. Det frengår af søkortet, men man må godt dykke ved Gäven.
Det eneste dårlige man kan sige om Lysekill er at det ligger i Sverige. Tænk
de har så meget skærgård og vi har så lidt

Allan Hansen

Fra : anders

Dato : 23-05-06 13:44

Hej,

Henrik Manley skrev:

> Berggylte skär, nordsiden ud mod øst.

Når du siger Bergylteskär mener du så det Berggylteskär der ligger
en sømil og en sjat øst for Gäven?

> Kun trillingerne er sælreservat

Og dermed off-limits for dykkere?

Håber I har en god tur - pas nu på med guldbamserne og de irske

mvh
Anders

Fra : Henrik Manley

Dato : 23-05-06 20:34

> Berggylte skär, nordsiden ud mod øst.

Når du siger Bergylteskär mener du så det Berggylteskär der ligger
en sømil og en sjat øst for Gäven?

Ja!

> Kun trillingerne er sælreservat

>Og dermed off-limits for dykkere?

Jo! Men der står jo at færdsel med båd inden for 200 meter er forbudt. Vi
ankrere op ca. 200 meter fra skæret hoppede i vandet og svømmede ind til
sælerne en sommer. Det var fint.

>Håber I har en god tur - pas nu på med guldbamserne og de irske

For ikke at glemme GTerne!

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : anders

Dato : 23-05-06 14:10

Allan Hansen skrev:

> Så vidt jer er orienteret så er dykning ved Trillingerne forbudt da det er
> sælreservat. Det frengår af søkortet, men man må godt dykke ved Gäven.

Hmm, det søkort jeg sidder med nævner hverken reservat eller forbud.
Kortet er svensk og fra 2002.

mvh
Anders

Fra : Allan Hansen

Dato : 23-05-06 16:02

Hmm, det søkort jeg sidder med nævner hverken reservat eller forbud.
Kortet er svensk og fra 2002.

Jeg var lige inde i mit fine elektroniske søkort og der er heller ikke noget
forbud. Men jeg er dog ret sikker at der er forbud. Jeg har et eller andet
sted ( tyskeren har gemt det ) et lokalt kort ( både by og søkort ) hvor det
helt klart angives.

Allan Hansen

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 23-05-06 14:17

Hvis man går efter en god dybde direkte fra land kan jeg på stående fod
huske Jordfall, hvor jeg med fart på langs en sandbund har nået 60m+ (højre
side, mange taskekrabber), og Ormestad (venstre side, mange troldkrabber)
hvor jeg ned af en klippevæg har nået 82m, men vil mene at 90-100 m kan nås.
Slägö skulle være fint til natdyk hvis man er til den slags.
Mon ikke Jonas fra din klub også kender et par steder.
/Sune

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 17-07-06 10:22

Felix og Jeg var oppe i Ormestad igen her i weekenden, og vi fandt 91.5m
(prøv det i fod) ved at bore hånden 20 cm ned i mudderet. Fra 80m og ned er
det en svagt skrånende mudderbund og sigten var max 10m og 6 grader på
bunden :) Springlaget var præcis på 4.5m og jeg fik filmet nogle rigtige
store troldkrabber nede på 70 m. I øjeblikket er der også rigtig mange flade
på sandbunden inde i bugten på begge sider mellem 4 og 8 m. Der er også en
del brandmænd pt. men ikke flere end de kan ungås. Iøvrigt et kanon sted at
scooter rundt langs klippevæggen hvis man er til den slags
/Sune

Fra : anders

Dato : 23-05-06 14:35

Hej,

Sune Jorgensen skrev:

> [...]
> Slägö skulle være fint til natdyk hvis man er til den slags.
> Mon ikke Jonas fra din klub også kender et par steder.

Mja, jeg har dykket en del med Jonas i Lysekil, så det er nok meget de
samme steder jeg kender.

Generelt dykker klubben meget de samme steder hvert år, så det var
ligeså meget for at få lidt inspirationt til nogen nye steder. Jeg
tror min plan bliver at lokke flokken med på Gäven og Berggylteskär,
hvis vejret ellers arter sig.

Släggö _er_ fint til natdyk - væg/skrænt til venstre og skrånende
bund ligeud, jeg tror maks dybden er omkring 25-30m. Det er det
klassiske natdyk på elevturen.

Har nogen af jer dykket omkring Kornö Kalv?

Mvh
Anders

Fra : Søren Arnvig

Dato : 23-05-06 16:31

>Har nogen af jer dykket omkring Kornö Kalv?

Vi plejer at snuppe et dyk på kalven i August
Det er udmærket.

Desuden plejer Guldskär og specielt det lille skær
østfor, at være et godt dyk

Søren Arnvig

Fra : clausm

Dato : 23-05-06 14:44

Er der nogen der kan anbefale et LINK, hvor man kan se de forskellige
dykkersteder??

Mvh.
Claus

Fra : anders

Dato : 23-05-06 14:49

clausm skrev:

> Er der nogen der kan anbefale et LINK, hvor man kan se de forskellige
> dykkersteder??

Hvis du tænker på geografisk placering kan jeg anbefale at købe et
søkort.
Det jeg har hedder "933- Hunnebostrand - Uddevalla - Gullholmen", og
det dækker hele skærdgården omkring lysekil og hele Gullmarsfjorden
i forholdet 1:50.000.

mvh
Anders

Fra : anders

Dato : 23-05-06 14:51

clausm skrev:

> Er der nogen der kan anbefale et LINK, hvor man kan se de forskellige
> dykkersteder??

http://www.havbasserne.dk/Blade/2003/hbn0301/2003lysekilpictures/lysekil.gif

mvh
anders

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 23-05-06 15:08

Hej Henrik,

Henrik Manley skrev:
> Kun trillingerne er sælreservat, Gäven er fuglereservat og der må man ikke
> gå i land. Havde fint dyk der i går.

Hvor ser man disse forbud etc. det står ikke på nogen søkort jeg har
set, er det en af de her ting man bare skal vide.

mvh
Jonas

Fra : Henrik Manley

Dato : 23-05-06 20:35

>Hvor ser man disse forbud etc. det står ikke på nogen søkort jeg har
>set, er det en af de her ting man bare skal vide.

Det er på søkorten og på opslag i havnene.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 23-05-06 21:06

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse
> Det er på søkorten og på opslag i havnene.

Ok, jeg må lige kigge på mit kort igen så.. :)

Fra : anders

Dato : 23-05-06 16:37

Søren Arnvig skrev:

> Vi plejer at snuppe et dyk på kalven i August
> Det er udmærket.

Kan du byde på lidt flere informationer om dykningen der - har hørt
historier om nogle kæmpe sten man kan komme ind under?

> Desuden plejer Guldskär

Jeg synes den nordøstlige side af Gulskær var lidt kedelig sidst jeg
var der - er det der i dykker, eller dykker I evt på nordsiden?

mvh
Anders

Fra : Søren Arnvig

Dato : 24-05-06 19:14

>Jeg synes den nordøstlige side af Gulskær var lidt kedelig sidst jeg
>var der - er det der i dykker, eller dykker I evt på nordsiden?

Øst for Guldskär ligger et lille skær (kaldet Kuldskær)
på østsiden af dette, altså væk fra Guldskär er der et flot
væg dyk , med et overhæng i 18 - 22 m dybde.

Sidst var der både Torsk, Hummer, Troldhummer, Hårhvarre
og masser af gylter.

Søren Arnvig

Fra : anders

Dato : 25-05-06 17:43

Henrik Manley skrev:

> Det er på søkorten og på opslag i havnene.

Det lader til at mit søkort fra 2002 skal på pension.

Her kan man se elektroniske søkort over f.eks. Lysekil, hvor
reservaterne er indtegnet:
http://geoimager.lantmateriet.se/dkny/product_info.php?cPath=4751_4750&products_id=18688

mvh
Anders