Tom eller ikke Tom for Luft
Fra : Sune Jorgensen

Dato : 22-05-06 21:45

Jeg sad og læste tråden om nogle der ville bruge den lille "Spareair" som
ekstra sikkerhed ved en tom for luft situation (ooa) og blev igen inspireret
til at skrive et par ord. Dette skal igen ses som et indlæg til en lidt
anden måde at tænke på, og om man kan eller vil bruge det til noget er helt
op til den enkelte Igen det er ikke fyldestgørende og har helt sikkert
også glemt noget i forbi farten. Målgruppen er denne gang alle der dykker
med makker på et åbent system. Hvis du vil prøve nogen af scenarierne så gør
det kun hvis du er sikker på du ved hvad du gør og har en makker hvis det gå
galt, og gerne i en svømmehal.

Der er kun en ting værre end ingen sikkerhed og det er falsk sikkerhed.
Hvis Spareair skal indgå i ens sikkerhedsudstyr, skal den checkes inden hver
dyk om den virker og er fyldt og man skal træne om den nemt kan anvendes i
en presset situation. Hvis man bruger en 0.4 liter vestflaske og mener den
kan bruges som nødopdrift eller som en slags Spareair igennem feederen, kan
man også drage visse analogier til det næste. Igen kan folk bruge Spareair
og vestflasker lige så tosset de vil for min skyld, men man bør tænke over
hvad der opnås og hvornår de skal bruges og hvordan, og hvad resultatet
bliver og hvilke alternativer man har både for at undgå at de skal bruges og
til løsning af problemet.

Tom for luft

Man kan sidder fast eller ikke finde ud, men her vil 80 liter luft meget
sjældent give nogen forskel. Defekt udstyr f.eks. at begge 2. trin fejler er
ikke sandsynligt, 1. trinnet fejler (giver tit freeflow) eller defekt
slange. Noget lukker for ventilen f.eks. loftet i en hule eller vrag, og
derfor er det en fordel selv at kunne åbne ventilen igen. Endelig overholder
man ikke sin dykkerplan og glemmer at checke sit manometer. En god ting er
at gætte både sit eget og sin makkers tryk før man checker, for på den måde
hele tiden at have en god fornemmelse for hvor tæt man er på ooa. Nu er
freeflow jo lidt det modsatte af ooa, men de fleste vil nok opleve (min
personlige erfaring) samme ønske om at komme hurtigt op, da man tænker at nu
har man kun luft til ganske kort tid. Det er nu heller ikke lang tid man har
(se f.eks. http://www.oceanictech.se/oas/tripinfo.asp under film og vælg "Avskuren
LP slang"), men dog rigelig tid til at svømme over til ens makker og starte
makkerånding Det er en god øvelse at træne freeflow (hold purgeknappen
nede) og se hvad der sker, og hvor nemt det er at trække vejret og hvor
hurtigt ens flaske tømmes, så man er mindre presset når det sker. Man kan
bruge en freeflow stopper (fra Apeks), men kun hvis man har en ekstra
downstream (f.eks. en octopus) på sit 1. trin, så det duer ikke på et
standard twin setup, men her kan man jo bare lukke for den post der
free-flower. Der er mange måde at opnå redundans i luftforsyningen, men den
bedste er med to separate 1. trin på to flasker adskilt af en manifold,
eller som en ekstra bail-out flaske.
Hvis man kigger lidt nærmere på Rock Bottom gas beregninger (hvor meget
ekstra luft skal man havde med, for at du og gerne din makker kan komme
sikkert op fra bunden til næste stop, som kan være overfladen), vil man se
at det er overraskende meget (f.eks. skal man tage højde for at ens rmv øges
mindst 2 gange) og igen 80 liter luft er forsvindende lidt.

Hvordan håndteres en ooa

Din buddy bør ikke være længere væk end du kan svømme hen til ham på et par
mundfulde luft (se næste kapitel), eller brug en god lygte som signalgiver,
eller en eller anden form for audio signalgiver. Nu er der mange delte
meninger om den bedste måde at udføre makkerånding på: skal man donore sin
octopus eller sin primære, længden af slangen og hvordan den er pakket. Men
det vigtigste er at træne det engang imellem, især at kunne foretage en
kontrolleret opstigning, også gerne hvor den ene har mistet masken.

Men er man nu virkelig ooa

Min pointe er at man ikke lige pludselig løber tom for luft, idet man "tydelig"
kan mærke når man ånder flasken ned, lidt ligesom med den "gode" gamle
reserve. Har man et ubalanceret 1. trin er det nemt da mellemtrykket direkte
afhænger af flasketrykket, altså den bliver sværere at ånde når flasken
tømmes. Men har man et balanceret 1. trin (som de fleste) afhænger
mellemtrykket kun af fjederen og vandtrykket, men kun ca. indtil
mellemtrykket nås i flasken (ca. 10 bar). Er man kommet i den situation og
suger man "hårdt" til, kan man stadig nemt hive nogle mundfulde luft ud,
faktisk helt indtil trykket i flasken svarer til vandtrykket. Er man ops på
dette, kan man tydelig mærke det sker og derfor har man luft nok til at søge
hen til ens makker og stille og roligt starte makkerånding uden panik. Min
pointe er her at hvis man ved hvordan det føles når man er ved at løbe tør
for luft og ved hvor lang tid man har tilbage, så vil tom for luft panikken
ikke nå at indtræffe, før man er startet på makker ånding. Det er noget jeg
har praktiseret (bevidst - bottom stage, deko m.m.) mange gange, så jeg ved
det virker fint med Apeks regs. og jeg plejer at have mindst et par minutter
(10-20 mundfulde) når jeg mærker regulatoren bliver svær at ånde i og et par
ekstra mundfulde på vej op. Jeg testede det i dag på lavt vand, og havde
fire minutter hvor modstanden gravis øgede (fra 15 bar og indtil nålen gik i
bund) og kunne tømme flaskerne totalt. Hvis man ikke kan få fat i sin
makker, vil en opstigning fra f.eks. 20m til 10m hvor vandtrykket falder 1
bar, kunne give en mundfuld luft til. Er det noget man vil prøve så aftal
det med din makker, så I altid kan makkerånde hvis det ikke spiller.
Desuden hvis man ånder sin flaske ned på f.eks. 20 m og går i overfladen,
vil man opdage at man faktisk (næsten) har luft nok til at puste sin vest op
(det går dog ikke superhurtigt). Her er der en anden pointe, at man normalt
vil kunne skabe opdrift i overfladen vha. feederknappen på en ooa dykker,
som har lavet en "dyb" opstigning.

Mine pointer hvis nogen har læst så langt

Man kan mærke øget åndings modstand et stykke tid før tom for luft
Man har luft nok til at kontakte sin makker
Måske luft nok til at puste vesten op i overfladen
Træn makkerånding
Prøv freeflow scenarie (purgeknap)
Prøv tom for luft scenarie (under sikker forhold)

/Sune

Fra : Allan Jensen

Dato : 23-05-06 08:24

....hvis du er ligeså erfaren i praktisk dykning, som i at skrive laaange
teoretiske indlæg, så får du i hvert fald aldrig brug for nogen alternativ
luftkilde

mvh. Allan Jensen

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 23-05-06 09:54

Nu var indlægget heller ikke myntet på dig, for du dykker vel stort set uden
luft
Nu er jeg jo kun i vandet to dage om ugen, men så er der stadig fem dage
tilbage til at tænke og pille i
Nu kan man jo nemt se hvis det er mig der starter en tråd og let og elegant
springe den over hvis man ikke vil falde i søvn, men i fht. så mange andre
nyhedsgrupper er denne meget stille og rolig og mest en Q&A, og et par debat
indlæg engang imellem synes jeg ikke kan skade?
Hvorfor skriver jeg sådan et indlæg, er mest for at få folk til at tænke
over hvorfor ting er som de er, og hvorfor man gør ting som man gør. Om man
kan bruge det jeg skriver til noget er ikke pointen, men hvis nogle bliver
inspireret til at prøve nogle nye ting og procedure som kan hjælpe dem i en
presset situation, vil da gælde mig.
Desuden er det kompetent og (u)retfærdigt forum at lufte sine tanker i,
så hvis der er noget der ikke holde vand, skal man nok få det at vide på den
kærlige måde, men så er man blevet det klogere
/Sune

Fra : WhiteD

Dato : 23-05-06 22:46

Hej Sune.

Jeg er ( som tidligere nævnt ) ny udklækket dykker og vil lige rose dig
for dine indlæg.
For sådan en som mig giver det et hav af informationer og sætter en masse
tanker igang omkring
hvordan jeg kan træne forskellige situationer som kan opstå under vandet
og derved forhindre panikken
eller udsætte den. Nu er jeg også lige typen der kan lide at træne og få
styr på sådanne øvelser,
det giver mig en vis form for tryghed under vandet. So keep em comming :)

Mvh Finn

--
Sendt med Operas banebrydende postklient: http://www.opera.com/mail/