Video fra Mosel
Fra : KC

Dato : 21-05-06 11:03

DIR Norge har uploadet en fantastisk videooptagelse fra vraget Mosel ved
Lillesand.
Det er ligger på deres hjemmeside som bittorrent, men jeg kan ikke få
downloadingen til at køre.

Har nogen af jer et andet link til videooptagelsen?
Jeg er også interesseret i andre billeder og videooptagelser fra vraget.

KC

www.kcdk.com
PADI OWSI
CMAS***
GUE Fundamentals

Fra : molar2k@gmail.com

Dato : 21-05-06 12:07

Jeg er ved at hente filmen ned!
jeg kan lige lave et alm. link når den er nede!

vh. Morten

Fra : KC

Dato : 21-05-06 12:48

Perfekt

KC

www.kcdk.com
PADI OWSI
CMAS***
GUE Fundamentals

Fra : Johnny Christensen

Dato : 21-05-06 13:52

"KC" <kc@kcdk.com> skrev i en meddelelse
> DIR Norge har uploadet en fantastisk videooptagelse fra vraget Mosel ved
> Lillesand.

Er der kommet en ny video, eller er det den der har været tilgængelig i 3-4
mdr. (måske mere, det er i hvert fald det stykke tid siden jeg så den)

mvh
Johnny

Fra : Klaus Christensen

Dato : 21-05-06 14:19

Det er den "gode gamle" jeg er på udkig efter.
Som jeg skrev vil jeg også gerne se andre.

KC

www.kcdk.com

Fra : Johnny Christensen

Dato : 21-05-06 19:52

Undskyld jeg spørger, men hvori består det fantastiske i denne video ?
Det meste på den består jo af dykkere der flapper rundt overalt, med lys i 3
milliarder forskellige retninger.
Dermed bliver det en rendyrket "Hej Mor, nu er vi ude at dykke" video
optaget i god sigt.

mvh
Johnny

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 21-05-06 20:02

Set med mine øjne er det også bare et vragdyk.
Men der er måske nogle som ikke kommer så meget ud?

Claus

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 21-05-06 20:14

"Johnny Christensen" <johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Undskyld jeg spørger, men hvori består det fantastiske i denne video ?

Har du et link til noget du synes er fantastisk undervandsvideo?

mvh
Jonas

Fra : Johnny Christensen

Dato : 21-05-06 22:00

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse
> "Johnny Christensen" <johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Har du et link til noget du synes er fantastisk undervandsvideo?
>
> mvh
> Jonas

Dem som jeg syntes der laver god undervandsvideo, udgiver mest deres arbejde
i skiveformat.
Deep Sea Productions lavede gode sager, ved ikke om de stadig eksisterer.
Ex-DYK medarbejder Marko Vramén laver også sine sager rigtigt pænt
struktureret og godt klippet. Hans råmateriale er mere roligt og harmonisk,
end den redigerede Mosel version der var lagt online der.

Men det undrer mig bare hvorfor at der er en del der falder på halen over
dir-no videoen. For 3 uger siden mødte jeg en gut som var meget begejstret
for "de superkraftige lyssværd" de havde og derfor betragtede videoen som
det ypperligste.
Måske er det mig der er for kritisk, men jeg kunne se rigtig mange gode
muligheder for at fortælle et faktisk forløb i historien der blev spildt på
noget rodet "vi sigter bare mod hinannen, fordi vi er i vandet"
Det virkede tankeforladt og tilfældigt på mig.
Med video har du bedre muligheden for at fortælle en historie. Med stillfoto
vil du uværgeligt komme til at vise brudstykker og skal tænke dybt og længe
om hvordan du omgåes det problem.

(og nej, det er ikke fordi at det er nogle dir-dykkere der har skudt det,
det er min helt ærlige mening som en der har beskæftiget sig med
billedeformidling igennem en stykke tid)
mvh
Johnny

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 21-05-06 23:28

> Dem som jeg syntes der laver god undervandsvideo, udgiver mest deres
> arbejde i skiveformat.

Det er også ok, jeg er bare ikke stødt på nogle produktioner der er værd at
se.. måske du kan hjælpe?

> [...]
> struktureret og godt klippet. Hans råmateriale er mere roligt og
> harmonisk, end den redigerede Mosel version der var lagt online der.

Jeg forsøger mig med google :)

> [...]
> for "de superkraftige lyssværd" de havde og derfor betragtede videoen som

Muligvis er det det eneste der er af Mosel?

> [...]
> på noget rodet "vi sigter bare mod hinannen, fordi vi er i vandet"
> Det virkede tankeforladt og tilfældigt på mig.

Jah problemet er vel at de fleste amatør produktion nærmere har karakter af
musikvideo end dokumentar. Men det kræver også en del mere arbejde at lave
dokumentar arbejde end det gør at skyde lidt video og sætte et lydspor på.

mvh
Jonas

Fra : Johnny Christensen

Dato : 22-05-06 16:06

> "Johnny Christensen" <johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Det er også ok, jeg er bare ikke stødt på nogle produktioner der er værd
> at se.. måske du kan hjælpe?

http://www.waterglobe.net/web/index.php?option=com_content&task=view&id=24&Itemid=36
Marko Wramén
Jeg husker noget om at han på Bella Center messen for 2-3 år siden, stod og
solgte video / dvd med (tror det var) sydsvenske vragdyk.
På linket her oppe over kan man se lidt af hvad han har lavet. Han høstede
nogle priser for sin vragudsendelse.
Man kan jo prøve at kontakte ham, jeg tror stadig at han sælger lidt dvd'er
med koldtvands dykningen.

> Muligvis er det det eneste der er af Mosel?

Bestemt muligt, der er jo ikke så mange der dykker egentlig. Og ud af det,
endnu færre der bruger mange penge på video / foto.

> [...]
> af musikvideo end dokumentar. Men det kræver også en del mere arbejde at
> lave dokumentar arbejde end det gør at skyde lidt video og sætte et

Ja, hvis det skal være en dokumentar, så ligger der en hulens bunke research
arbejde bag det.
Men at have en generel idé i hovedet når man svømmer rundt. Velovervejede
skud og panoreringer, lidt samarbejde fra meddykkern(e) så kan man lave et
roligt og visuelt flot forløb. Sår'n lidt "har manuskriptet i hovedet, lad
os lige prøve det her" giver faktisk et rigtigt godt resultat. Så er der
mindre behov for at redigere, lave slowmotion og redde røven i klipningen,
ved computeren bagefter. Lydsiden har de dog ramt pænt rigtigt, bygger en
god stemning op.

mvh
Johnny

Fra : Allan Hansen

Dato : 22-05-06 07:16

> Har du et link til noget du synes er fantastisk undervandsvideo?

For dem der har lidt tid tilovers på arbejde i dag, så ligger der en
dykker-videosamling på
http://www.dykkesiden.com/html/video.php

Allan Hansen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 22-05-06 09:00

'"Allan Hansen" <enghansFjern@Fjernpost.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> For dem der har lidt tid tilovers på arbejde i dag, så ligger der en
> dykker-videosamling på
> http://www.dykkesiden.com/html/video.php

Den her kan jeg godt lide, selv om det er endnu en DIR video med flakkende
lygter, især ved 9:30 og så selvf'ølgelig ved 10:40.
http://www.mmpb.org/dykkesiden/update.asp?id=376&url=http%3A%2F%2Fwww%2Emmpb%2Eorg%2Fdykkefilmer%2FNarvik2005%2Ewmv

mvh
Jonas

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 22-05-06 19:48

Jonas Lüttichau skrev i Message-ID:
<4470bbe5$0$15790$14726298@news.sunsite.dk>:

> Har du et link til noget du synes er fantastisk undervandsvideo?

Jeg ved ikke om det er fantastisk, men jeg synes den seneste fra EKPP er
ret cool:

<http://www.ekpp.de/imagesvideo/vid-gourneyrou06_03.html>

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Søren Reinke

Dato : 22-05-06 20:11

Peter Fjelsten wrote:
> Jonas Lüttichau skrev i Message-ID:

> Jeg ved ikke om det er fantastisk, men jeg synes den seneste fra EKPP er
> ret cool:
>
> <http://www.ekpp.de/imagesvideo/vid-gourneyrou06_03.html>

Må give dig ret, fed video :)

Er det muligt at få den i højere opløsning ?

320*240 ser ikke vanvittigt pænt ud på en 32" LCD skærm :)

--
Best regards
C.T.O. Søren Reinke

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 22-05-06 20:50

Søren Reinke skrev i Message-ID:
<44720cd9$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk>:

> Er det muligt at få den i højere opløsning ?

> 320*240 ser ikke vanvittigt pænt ud på en 32" LCD skærm :)

Jeg ved ikke om der bliver lavet DVDer til salg senere, men større
opløsning vil tage/tager alt for megen trafik.

Fra : Søren Reinke

Dato : 22-05-06 22:47

Peter Fjelsten wrote:
> Søren Reinke skrev i Message-ID:

> Jeg ved ikke om der bliver lavet DVDer til salg senere, men større
> opløsning vil tage/tager alt for megen trafik.

Fair nok

Fra : __vaDer

Dato : 23-05-06 20:52

Hej,

"Peter Fjelsten" <fjelsten@despammed.com> wrote in message
> Jonas Lüttichau skrev i Message-ID:

> Jeg ved ikke om det er fantastisk, men jeg synes den seneste fra EKPP er
> ret cool:
>
> <http://www.ekpp.de/imagesvideo/vid-gourneyrou06_03.html>

Den er meget cool, men Herve er vist blevet lidt gladere og har skruet
tempoet lidt for højt
op på musiken i nogen af scenerne :) det ødelægger desværre noget af
oplevelse.
Den bedste synes jeg nu stadig er Push dive fra Gourneyras 02

Best

Ilhan

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 23-05-06 21:20

__vaDer skrev i Message-ID:
<447367f4$0$60779$157c6196@dreader1.cybercity.dk>:

> Den er meget cool, men Herve er vist blevet lidt gladere og har skruet
> tempoet lidt for højt op på musiken i nogen af scenerne :) det
> ødelægger desværre noget af oplevelse.

Det er ikke Hervé der har lavet denne, men en gut der hedder JP Bresser
- han laver vist noget film også i virkeligheden.

> Den bedste synes jeg nu stadig er Push dive fra Gourneyras 02

Ja, witness-cam er sejt. Jeg tror der findes en del mere råmateriale på
den måde fra andre huler.

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-06 18:08

Peter Fjelsten wrote:

> Ja, witness-cam er sejt. Jeg tror der findes en del mere råmateriale

øøøøø der blev jeg sat af, hvad er "Push dive fra Gourneyras 02" og hvad er
"witness-cam"
og er der nogle link til at se det ?

mvh Morten

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 24-05-06 19:53

http://www.ekpp.de/imagesvideo/vid-gourneyras02.html

> og hvad er "witness-cam"

Et lille kamera monteret på maskestroppen, men jeg har lige set videoen
men jeg er ikke sikker på det blev anvendt på dette dyk.

Fra : Allan Hansen

Dato : 21-05-06 20:09

> [...]
> 3 milliarder forskellige retninger.
> Dermed bliver det en rendyrket "Hej Mor, nu er vi ude at dykke" video

Det er da en fin video med en sigt så man mindes Østersøens fantastiske
vrag. Der er dog nogen der har flyttet rattet fra konsollen i styrhuset op
oven på ( se 3.15 min ). Det må være for at forvirre vragplyndrerne

Allan Hansen

Fra : Klaus Christensen

Dato : 22-05-06 13:53

Gaaaaaaaaaab Johnny!

....endnu engang dårligt skjult "bare-nogen-nu-vil-nævne-DIR-igen-
så-jeg-kan-brokke-mig".

Jeg vil meget gerne se eksempler på video fra Mosel som er bedre
eller blot ligeså godt. Almindelige billeder har også interesse.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 22-05-06 16:27

"Klaus Christensen (slet HG0ZR)" <kc@HG0ZRkcdk.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg vil meget gerne se eksempler på video fra Mosel som er bedre
> eller blot ligeså godt. Almindelige billeder har også interesse.

Kære Klaus

Nu skriver jeg dette meget langsomt, for det virker som om at du ikke er
helt så hurtig pt...
Kik på videoen...
Hvad ser du...
Hvor er den fantastisk...
Er det fordi at du kan se folk der bevæger sig, at du bliver imponeret...
Det kaldes levende billeder, det har man haft i lang tid.
Er det fordi at de har god sigt...
Det ser bestemt også pænt ud.
Er det fordi at de har sorte dragter på, tænder du på det...
Hmm...never mind, glem den
Er det fordi billedet er større end 6x8cm...
Det gør bestemt også oplevelsen bedre.
Men hvad med indholdet...
Er det ikke ret rodet, bliver der ikke skøjtet let henover de fleste ting.
Gælder det kun om at holde sig i bevægelse, eller skal der mere end
kampsvømning til, for at lave en seværdig video.

Mvh
Johnny

PS om du bruger krudt på at svare, er mig ligegyldigt, gem bare ressourcerne
til noget dykning. Det har jeg tænkt mig.

Fra : KC

Dato : 22-05-06 19:14

Vi har lige haft gode dyk (jeg tør ikke skrive "super gode" for så kommer vi
ud i endnu mere ordkløveri om hvad der er supergodt og hvad der bare er
godt) på Mosel, bl.a. derfor ville jeg gerne se noget video fra vraget. Jeg
synes optagelserne er rigtigt gode og fint illustrerer vraget, det er
faktisk så godt at jeg kan genkende en del af oplevelsen. Det glæder mig at
du sender mig link til sande mesterværker.... øh... nå nej..

At dykkerne på filmen ikke har muggert og brækjern fastmoneret på benene og
dræbermaskiner på ryggen (den sidste var en åbenlys provokation, se bare
bort fra den), dykker uden makkerliner men med velfungerende
teamkommunikation med lygterne gør filmen endnu bedre set gennem mine
linser. Derudover nyder jeg at det ikke sluttes af med et tågehorn der
begejstret viser optagne tyvekoster, som han senere vil opmagasinere til
ingens glæde hjemme i sin garage.

KC
www.kcdk.com
PADI OWSI
CMAS***
GUE Fundamentals

Fra : anders

Dato : 21-05-06 18:13
Fra : Nicolai

Dato : 22-05-06 09:32
Fra : molar2k@gmail.com

Dato : 21-05-06 19:12

Kan hentes her:
http://84.238.28.138/mosel_kort.wmv
(hurtig forbindelse!!)

vh. Morten

Fra : Søren Reinke

Dato : 21-05-06 19:41

molar2k@gmail.com wrote:
> Kan hentes her:
> http://84.238.28.138/mosel_kort.wmv
> (hurtig forbindelse!!)
>
> vh. Morten

Tak for link, den hurtige forbindelse må være kraftigt belastet lige nu.

For min server der er på nettet med 100 Mbit/s kan kun hente med 15
Kbyte/s lige nu :)

p.s. Jeg ser frem til at se den, tak for servicen.

Fra : anders

Dato : 21-05-06 21:22

Tja det umiddelbart fantastiske ved denne er vel billedkvaliteten? Det
meste af det jeg ellers er stødt på på nettet er i så dårlig
opløsning, at det næsten ikke er ulejligheden værd at se det...

Men ok, skide struktureret er det ikke...

mvh
anders

Fra : anders

Dato : 21-05-06 21:27

Kan det passe at det er en granatkasse der vises i min 14:20?

Et par af de runde fætre i kassen var hevet op og lå på langs i
sidste weekend...

mvh
Anders

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 21-05-06 22:18

anders wrote:
> Kan det passe at det er en granatkasse der vises i min 14:20?
>
> Et par af de runde fætre i kassen var hevet op og lå på langs i
> sidste weekend...

Uhmm... kan ikke få det til at passe med at der ville være granater
boltet fast på siden af styreskuret... Men ude på stævnen er der hvert
fald også nogle kasser med granater, siden vraget blev offentliggjort er
der hvert fald nogen der har haft fingrene i disse... fuldstændig sindssygt.

BTW. er der nogen der har kendskab til hvad der er sket med de dykker
der blev snuppet deroppe for en uge siden (i storebededagsferien)? Alle
dykkere blev gennemgået på kajen i Kristianssand fordi der var nogen der
havde taget tallerkner eller lign. op derfra. Vi havde naturligvis ikke
noget med, men der sgu trælst at der åbenbart findes elementer der ikke
kan finde ud af at respektere de regler der er i de lande vi dykker i :-|

Dog er det rart at se de norske myndigheder reagere så professionelt på
de oplysninger... det er ikke bare en lov for syns skyld men at man også
håndhæver den.

Ang. filmen så syntes jeg det er flot skudt omend der da er lidt
flakkende lyskegler rundt omkring, noget andet er at man via filmen kan
gense eller opleve nogle af de ting man ikke nåede at kigge på dernede,
eller planlægge hvor man vil tage hen på Mosel.

Thomas
aalborgdyk.dk

Fra : anders

Dato : 21-05-06 22:19

Har Marko Vramén en side der præsenterer hvad han har lavet? (google
lader mig i stikken...)

mvh
anders

Fra : anders

Dato : 21-05-06 22:30

Hej,

Thomas Rasmussen skrev:

> [...]
> dykkere blev gennemgået på kajen i Kristianssand fordi der var nogen der
> havde taget tallerkner eller lign. op derfra.

Aner ikke hvad der er sket, men kunne godt tænke mig hvis nogen har
links til evt. billeder fra detaljerne Mosel?

Ville gerne have set pågældende tallerken, men de omtalte spassere
kom mig akkurat i forkøbet...

mvh
anders

Fra : anders

Dato : 23-05-06 21:58

Peter Fjelsten skrev:

> Ja, witness-cam er sejt. Jeg tror der findes en del mere råmateriale på
> den måde fra andre huler.

Jeg synes det bedste EKPP har lavet er Doux de Coly DVD'en. Måske ikke
fantastisk undervandsvideo, men en fin dokumentar af projektet med
tilpas meget speak til at man fatter hvad der foregår.

mvh
Anders