Lukke for flasken.
Fra : WhiteD

Dato : 19-05-06 00:26

Jeg har lige læst 17 sider i et amerikansk forum
http://www.scubaboard.com/showthread.php?t=142232
hvor 99 % af alle debatørerne var enige om, at det er en meget vigtig
færdighed, egenhændigt
at kunne lukke og åbne for ens flaske(r) under vand uden at tage vesten
af, dvs føre hånden fordi øret og om til ventilen.

Jeg prøvede med min ny indkøbte vest og må konstatere at min arm er 15 cm
for kort ;)

Er i enige i at det er en vigtig færdighed at kunne og er det en færdighed
i mesterer?

Mvh Finn

Sendt med Operas banebrydende postklient: http://www.opera.com/mail/

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 19-05-06 10:25

"WhiteD" <WhiteD@mail.dk> wrote in message
news.s9rspgnzvbusbr@whited-vk87i6sq.opasia.dk...
> [...]
> at kunne lukke og åbne for ens flaske(r) under vand uden at tage vesten
> af, dvs føre hånden fordi øret og om til ventilen.

Ja med dobbeltsæt er det et must hvis den ene reg fejler.
Hver post skal kunne lukkes ned på ca. 15 sek. (give or take some).
Rækkefølgen er der lidt delte meninger om, nogle foretrækker manifolden
først for at sikre den halve gas, og andre tager den primær post først, da
det er denne som med størst sandsynlig fejler.

Om du har brug for det med enkelt flaske er noget tvivlsomt, det eneste
tilfælde jeg har hørt hvor det var en fordel, var en dykker som gik i
armgang ned langs et ankerreb, og rebet satte sig inden under ventilen, og
dermed lukkede for den da han var nået bunden.

> Jeg prøvede med min ny indkøbte vest og må konstatere at min arm er 15 cm
> for kort ;)

Hvis det er et dobbeltsæt du har, er det nok ikke sat korrekt op.
Du kan også skifte dine knopper ud med nogle store i gummi, som er meget
nemmere at dreje.

/Sune

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 19-05-06 10:45

"Sune Jorgensen" <sune.jorgensen@mail.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hvis det er et dobbeltsæt du har, er det nok ikke sat korrekt op.
> Du kan også skifte dine knopper ud med nogle store i gummi, som er meget

Det kan også skyldes den dragt du har på begrænser din aktionsradius, der
skal helst være en kile under armen.
Desuden kan diverse instrumenter/plader på armen også give begrænsninger.
Du kan også hive op i sættet eller vende hovedet nedad (så skridtremmen
skal ikke være superstram), føre armen mere lodret op, eller bruge den ene
arm til at skube på den anden albue.
Jeg har set man kan købe nogle "ventil forlængere" så man kan lukke for dem
foran på brystet.
Der findes også en gruppe dykkere som har flaskerne vendt nedad af samme
årsag, men det er en anden historie.

/Sune

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 19-05-06 11:16

"Sune Jorgensen" <sune.jorgensen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Det kan også skyldes den dragt du har på begrænser din aktionsradius, der
> skal helst være en kile under armen.

Det er også ret sandsynligt at du bare har dårlig teknik, hos langt de
fleste er det en kombination af at indstille udstyret og lære den rigtige
teknik. Men du kan med fordel lave nogle strækøvelser så du er mere smidig.

mvh
Jonas

Fra : WhiteD

Dato : 19-05-06 14:39

Ingen tvivl om at min teknik er dårlig i og med det var mit første forsøg

Men helt klart en færdighed jeg vil prøve at lære. Tak for tipsene.

Mvh Finn

--
Sendt med Operas banebrydende postklient: http://www.opera.com/mail/

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-06 16:33

Sune Jorgensen wrote:
> [...]
> som gik i armgang ned langs et ankerreb, og rebet satte sig inden
> under ventilen, og dermed lukkede for den da han var nået bunden.

hej Finn,

hvis du feks hopper i en haven med din 15l flaske, eller falder for tidlig i
vandet fra rib båden, og opdager at der er lukket for den så ville det jo
også være rart at kunne nå det

eller hvis dinregulator free flover, kan du lukke flasken ned, hver gang du
så skal tage en mundfuld luft kan du kort åbne for flasken, på den måde kan
du faktisk afslutte dykket uden panik opstigninger osv,,, ja jeg ved godt at
du bare kan få luft fra din makker, men hvis nu din regulator fryser fordi
der er formeget fugt i luften (feks et defekt filter i klubben) så går der
sikkert ikke så længe inden din makker også har en frossen regulator

så ja jeg syntes at det er meget vigtig og et must både med enkelt og dobelt
flaske.

de fleste der ikke kan nå bruger forkert teknik, prøv at få en til at tage
et billede / video når du prøver, langt de fleste menesker kikker ned og
krummer ryggen når de skal prøve at nå ventilerne, Men ved at gøre dette
flytter ventilerne sig væk fra dig og u kan derved ikke nå dem, prøv i
stedet at kikke op og sveje i ryggen, så vil jeg tro du kan nå, det langt de
fleste, hvis ikke flaskerne hænger helt nede på røven

god træning

mvh Morten

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 20-05-06 06:57

"Morten Dall Darmer" <mrnews (a) tiscali.dk> wrote in message

> [...]
> i vandet fra rib båden, og opdager at der er lukket for den så ville det

Jo ja har faktisk hørt om flere tilfælde hvor en velmenende divemaster lige
har checket ventilen og kommet til at lukke den lige før en person er hoppet
i. Men forhåbenlig har man husket at puste vesten noget op først, så man
ikke ryger til bunds.

> [...]
> fryser fordi der er formeget fugt i luften (feks et defekt filter i
> klubben) så går der sikkert ikke så længe inden din makker også har en

Samme teknik som med en stageflaske, men her vil jeg tro at man meget hurtig
bliver træt i armen, især med de små glatte svært drejelige knopper, der
sidder på de fleste enkeltflasker.

> [...]
> stedet at kikke op og sveje i ryggen, så vil jeg tro du kan nå, det langt
> de fleste, hvis ikke flaskerne hænger helt nede på røven

Enig, rigtig godt til mange ting, så kan du også se om dit trim er som du
ønsker og hvor meget der hænger og dingler
Check samtidig om du holder din dybde, eller om du ryger op eller ned, og
dermed ikke er helt korrekt afbalanceret eller holder vejret for længe.

Der finder flere videoclips på nettet hvor du kan se nærmere f.x. (under
S-Drill):
http://www.the-inner-space.com/three,galeries,fundamentals,skill_videos.html

/Sune

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 19-05-06 12:04

WhiteD wrote:
> Jeg prøvede med min ny indkøbte vest og må konstatere at min arm er 15 cm
> for kort ;)

Bare lidt opmuntring.
Jeg troede hellere aldrig at det skulle lykkes mig at kunne isolere og
lukke ventilen. Jeg er rigtig stiv i skulderleddet.
Men med træning og ordentlig konfigurering af udstyret lykkedes det
alligevel, selvom min arme som dine i starten var 15 cm for korte. Men
elegant ser det sgu ikke ud.
Jeg løsner bæltet, og skubber flaskerne op med venstre hånd mens jeg
griber efter isomanifolden med højre. Det er langt lettere at gøre
svømmende end siddende på bunden.
Så klø på, træning gør mester.

> Er i enige i at det er en vigtig færdighed at kunne og er det en færdighed
> i mesterer?

Ja bestemt, det er jo den der skal redde dig den dag det går galt.

Jens Olsen