Malta
Fra : Jacob Mondrup

Dato : 14-05-06 22:13

Hej.

Sommerens dykkertur går formentlig i år til Malta. I den forbindelse ville
jeg være glad for svar på de klassiske spørgsmål.

- Findes der en danks rejsearrangør som kan anbefales?
- Hvor på Malta er godt? Der må gerne være lidt byliv også.
- Hvilket dykkercenter har I gode erfaringer med?

På forhånd tak for hjælpen

Jacob Mondrup

Fra : Jan Birk

Dato : 15-05-06 07:15

> - Findes der en danks rejsearrangør som kan anbefales?

Vi rejste med Dansk Folkeferie uden nogen problemer. Vi købte 30kg
ekstra til flyveren for 600 kroner. Det endte med at vi kan kom til at
betale 250 kroner.

> - Hvor på Malta er godt? Der må gerne være lidt byliv også.

Vi boede i Dansker-Lejren (der hvor Dansk Folkeferie rejser hen). Vi var
der i den sidste uge i april. Der var jævnt kedeligt og det meste var
lukket. Sæsonen skulle starte medio maj, så mon ikke det er bedre nu.

> - Hvilket dykkercenter har I gode erfaringer med?

Vi fik stor hjælp fra dette center:

http://www.divedeepblue.com/

Vi var ikke heldige med vejret, men fik dog et par vragdyk:

*) Um-El-Faroud, som kan nåes fra kysten og er det meget fotogent vrag.
*) The Polynesian, båd dyk som ligger forholdsvis dybt.

Vi lejede en jeep og kørte til Gozo hvor vi bl.a. dykkede i The Blue
Hole. Det kan anbefales som en meget flot oplevelse med masser af
vandskaber (og udstyrsslæberi).

Endeligt dykkede vi også på den 3. ø, Gomino. Det var også flot med
vandskaber, grotter og et par små-huler.

Dyrelivet var generelt ringe.

/Jan

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 15-05-06 09:13

"Jan Birk" <jb@invalid.domain.null> wrote in message

> [...]
> der i den sidste uge i april. Der var jævnt kedeligt og det meste var
> lukket. Sæsonen skulle starte medio maj, så mon ikke det er bedre nu.

Ham du skal snakke med hedder Jonathan, vældig hjælpsom fyr

> Vi var ikke heldige med vejret, men fik dog et par vragdyk:
>
> *) Um-El-Faroud, som kan nåes fra kysten og er det meget fotogent vrag.
> *) The Polynesian, båd dyk som ligger forholdsvis dybt.

Jeg kan tilføje at vi gav næsten 45 øre/liter helium, så det blev til nogle
meget dyre dyk.
Hvis man tager stage regs. med, kan de kun bruges hvis man de har de nye
"nitrox gevind" på.

> Vi lejede en jeep og kørte til Gozo hvor vi bl.a. dykkede i The Blue Hole.
> Det kan anbefales som en meget flot oplevelse med masser af vandskaber (og
> udstyrsslæberi).

Det siges man kan nå 80+m ud fra hullet, men vi fandt kun 72m selvom vi
havde fart på

> Endeligt dykkede vi også på den 3. ø, Gomino. Det var også flot med
> vandskaber, grotter og et par små-huler.
>
> Dyrelivet var generelt ringe.

Det gælder også plantelivet, så det er vrag, grotter eller vandskaber man
skal gå efter

/Sune

PS: Lejer I en bil skal I være forberedte på en oplevelse udover det
sædvanlige, så har I en gps med Malta så tag den med, selvom I helt sikkert
kører forkert alligevel, da detours og ukendte bombede/bumpede "markveje"
bliver en del af jeres hverdag

Fra : Palle Baggesgaard

Dato : 19-05-06 19:53

Hej der.

Efter min overbevisning er det ikke værd at bo i Danske lejren - der sker
ikke en skid i den ende af øen men de har den bedste badestrand.

Vi boede selv i Masacala som ligger i den anden ende af øen - ikke fordi det
er det helt vilde sted, men der er kort afstand til nogle fede dykker mål
(vrag og natur) og så er det ikke helt vildt overrendt af turister.

En mulighed ar også at bo i Valetta (i den bydel der hedder Sliema) der er
der masser af byliv og hoteller og tilhørende turister.

Fra Masacala er der ikke langt til Blue Grotto hvor der er gode natur dyk +
Vraget Um El Faroud.
Lige uden for det dykkercenter (www.divemed.com) vi benyttede ligger der 2
slæbebåde man kan dykke på (20 - 25m dybde) de tages fra kysten.
Dykkercenteret er meget seriøst - og så er det et af de få centre der kender
positionen på Blenheim Bomber som er et flyvrag fra WW2 der ligger på 42m
dybde og sigten er normalt god der +30m.

I må ikke gå glip af at tage et smut til Gozo og dykker i The Blue hole -
det er en fantastisk oplevelse - sigt 20 - 30m nogle gange +30m.

Hvad biler og kørsel angår er det en oplevelse for sig selv - de køre som om
de har stjålet af kassen og det er deres veje IKKE bygget til - selv den
mest hulleder antfalt vej du kan finde i DK er bedre en deres veje der
nede - men til gengæld er det billigt at tage bussen - men det er jo heller
ikke så fedt.

Jeg kan oplyse at man undgår IKKE at fare vild der nede hvis man selv kører,
heller ikke selv om man har et godt detaljeret kort og er rilmelig god til
at læse kort - men det er jo også en oplevelse.
Til en oplysning kan det nævnes at det tager ca. 1 time at køre fra den ene
ende af øen til den anden (ca. 35-40 Km)

Har du andre ubesvarede spørgsmå er du velkommen til at kontakte mig.

Du kan evt. se et par billeder jeg har taget i fjord.
www.baggesgaard.dk/malta

/Palle B