Kreidesee grusgraven
Fra : Michael Kristensen

Dato : 14-05-06 14:05

Hej

Vi er et par stykker, der overvejer at tage ned og dykke i Kreidesee
grusgraven ved Hamburg.

Hvornår på året er det bedst ?
Er der overfyldt i sommerferien (23. jun-1. august) ?
Skal vi udsætte det til omkring efterårsferien ?
Noget vi skal være opmærksom på ?

mvh
Michael Kristensen

Fra : Jan Birk

Dato : 14-05-06 18:17

> Hvornår på året er det bedst ?
> Er der overfyldt i sommerferien (23. jun-1. august) ?
> Skal vi udsætte det til omkring efterårsferien ?

Jeg har været der på alle årstider og synes at sigten og dykningen er
bedst om foråret og efteråret. Der er som regel plads til alle dykkere
på alle årstider.

> Noget vi skal være opmærksom på ?

Der er nogle regler i søen som skal overholdes, også hvor man hopper i
vandet. På 'trappe 3' skal man være uddannet XXXX, og på trappe 2 XXXX
og fremdeles. Det kan du med fordel læse hjemmefra på deres hjemmeside.

Der er også max dybder afhængig af certifikat. De mener det seriøst og
kommer undertiden og tjekker computere mm. efter endt dyk. Overtrædelse
er lig bortvisning.

Jeg holder meget af stedet, sigten plejer at være god og der kan dykkes
uanset om det stormer, sner eller hvad guderne nu kunne finde på.

Deres campingplads er efterhånden godt udbygget. Så har du kone og unger
med, er der også noget for dem mens du er i vandet.

Den lokale kro serverer en fantastisk ørred som de praler af er fanget
(opdrættet) i søen. Det må I ikke gå glip af Det tyske øl er jo
heller ikke at fornægte!

Endeligt, så ligger der et museum (friluft og gratis) lige ved siden af,
som viser hvordan 'søen' var inden den blev til en sø. Har I en time til
den slags kultur, så giver det en bedre dykkeroplevelse efterfølgende,
da du vil kunne genkende 'stenknuseren mm' med et 'aha'.

Hvis du har specifikke spørgsmål så spørg bare løs.

/Jan

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 15-05-06 08:54

"Jan Birk" <jb@invalid.domain.null> wrote in message

> Jeg har været der på alle årstider og synes at sigten og dykningen er
> bedst om foråret og efteråret. Der er som regel plads til alle dykkere på
> alle årstider.

Vi plejer lige at checke om der skulle være is (=>lukket), hvis vi tager
afsted i januar-februar.

Hvis I ikke kan tysk så find en ven der kan når I ringer og booker
overnatning (mails besvares næsten aldrig), for næsten ingen kan et ord
engelsk.

> [...]

> Der er også max dybder afhængig af certifikat. De mener det seriøst og
> kommer undertiden og tjekker computere mm. efter endt dyk. Overtrædelse er

De checker ca. 10% og udover bortvisning komme du på deres sorte liste i en
periode.
Hvis man skal dykke trimix dernede skal du på deres trimix liste via Dirk
Zielinski, men det skal du gøre i meget god tid! men han kan engelsk! som
den eneste jeg har haft kontakt med.

> [...]
>
> Deres campingplads er efterhånden godt udbygget. Så har du kone og unger
> med, er der også noget for dem mens du er i vandet.

Der er også mange private udlejere og vi kan anbefale Udo Kessler og Alma
Ahrens.

> [...]
> den slags kultur, så giver det en bedre dykkeroplevelse efterfølgende, da
> du vil kunne genkende 'stenknuseren mm' med et 'aha'.

Ja det hjalp også lidt på det at vi havde en "grav-ekspert" med

> Hvis du har specifikke spørgsmål så spørg bare løs.

Jeg har nogle gode links, hvis nogle skulle være interesseret.

/ Sune

Fra : Michael Kristensen

Dato : 15-05-06 16:21

> Jeg har nogle gode links, hvis nogle skulle være interesseret.

Jo tak.

mvh
Michael Kristensen

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 16-05-06 08:40

Dykkerbasen ved Kreidesee:
http://www.kreideseetaucher.de/

Dykkercenteret i Hemmoor:
http://www.dive-station-hemmoor.de/

Privat overnattning i Hemmoor:
http://www.hemmoor.de/tour_gastgeber.html

Der ligger også et større vandrehjem lige ved indgangen til søen, men kan
ikke huske deres tlf. nr.

Trimix kontakt:
Dirk Zielinski
Rischkamp 57A
D- 30659 Hannover
Germany
email: dirk@zielinski.de
email: zielinski.dirk@web.de
tlf: 0049 5117900082
Brug begge emails (og vedhæft diverse bilag) da den ene tit ikke virker
eller ring til ham (han kan engelsk).

/Sune

Fra : TT

Dato : 15-05-06 19:29

> Jeg har nogle gode links, hvis nogle skulle være interesseret.
>
> / Sune

Ja, jeg er også meget interesseret.

-Torben

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-06 20:13

Michael Kristensen wrote:
> Vi er et par stykker, der overvejer at tage ned og dykke i Kreidesee
> grusgraven ved Hamburg.

hej Michael, Jan har stort set svaret på alt i sit indlæg, dog syntes jeg
det er vær at bemærke at Kreidesee ikke er en "grusgrav"
mvh Morten

Fra : Michael Kristensen

Dato : 15-05-06 16:22

> hej Michael, Jan har stort set svaret på alt i sit indlæg, dog syntes jeg
> det er vær at bemærke at Kreidesee ikke er en "grusgrav"

Er den ikke menneskeskabt?

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-06 17:52

Michael Kristensen wrote:

> Er den ikke menneskeskabt?

jo jo det er den, men det var ikke grus de gravede, det var øøøøøøøøøø nu
hvor jeg sidder og skal skrive det bliver jeg i tvivel var det kalk
eller krit ? tja det kan jeg ikke lige huske nu, men det var altså endten
krit eller kalk, og jeg tror det er det der gør at der er så godt lys i
søgen, for hvis man normalt dykker i en grusgrav syntes jeg at der plejer at
være dårlig sigte og meget mørkt, men det er lige modsat med Kreidessen.

mvh Morten

Fra : Jan Birk

Dato : 15-05-06 20:49

> [...]
> være dårlig sigte og meget mørkt, men det er lige modsat med Kreidessen.

Som jeg husker historien, blev der udvundet krit/kalk/grus til at lave
beton af. Dette startede under WW2. Efterfølgende kunne det ikke betale
sig at udvinde det mere, hvorfor de standsede pumperne og hullet blev
langsomt fyldt op med vand. Vandet har dermed oversvømmet de veje og
anlæg som var rundt om i hullet.

Der er nogle flotte billeder på indskrivningskontoret.

Her er der et enkelt: http://www.kempf-fische.de/Kreide-See.htm

Her er nogle billeder fra et par år siden:

http://ringbindet.dk/dyk/ture/hemm/

Der er ganske rigtigt meget lys. Vi har været på bunden og kunne uden
problemer læse instrumenterne uden brug af lys. Det er stort i en sø

/Jan

Fra : Felix

Dato : 16-05-06 06:46

> http://ringbindet.dk/dyk/ture/hemm/

tilføjelse :

Billederne er taget ved og omkring knuseren, indmaden er fjernet så
man kan svømme gennem betonkonstruktionen (der hvor male hovederne var
før) det starter ved 28 m og går ned til 32 så vidt jeg husker, stor
oplevelse kan varmt anbefales broen i kan se på Jans billeder er
læsserampe til selve knuseren.
Som Jan tidliger beskrev m.h.t. museum kan jeg tilføje at jvf
produktioner af cement i dag så var det en meget lille produktion de
havde, det ses bl.a. på ovnringen som er ladt tilbage samt en
vertical mølle til at finmale produktet før pakning, der står også
en pakke maskinerne, sjovt for en som mig der arbejder med ting til
cementproduktion til daglig...

Felix

Fra : Søren Arnvig

Dato : 16-05-06 07:01

"Felix" <f_chinmart@yahoo.dk> wrote in message
> [...]

>var
>før) det starter ved 28 m og går ned til 32 så vidt jeg husker,

34 m i bunden af rüttleren

Søren Arnvig

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 13-09-06 08:19

Lidt nyt update:

Mig og Jan var dernede igen sidste fredag til søndag og dykke noget trimix
på bunden.

Fredag eftermiddag var der ikke mange dykkere og sigten var super (15-20m)
og man kunne sagtens se uden lys på 60m! Om lørdagen var søen fyldt af
dykkere og det væltede rundt med "støvskyer" som langsomt men sikkert
rullede nedad og forringede sigten til 5m

Husk også en eller anden form for plastunderlag, da det kan blive ret
mudderet ved nedgangene.

Vores gode kro havde åbenbart fået nye ejere, og både fisken og kødet var
blevet meget mindre og smagsløs så det var en skuffelse. Øllene var dog
stadig gode og vores traditionelle butterdejs chokoladeforet bærer (choco
cups) med æggelikør var stadig lige afskyelige som altid