Maling af flasker!
Fra : molar2k@gmail.com

Dato : 13-05-06 17:04

Hej NG
Hvor skal man gå hen for at finde noget maling at male sine flasker
med. Det skal jo gerne være noget maling der kan holde til saltvand og
de små-stød livet som dykkerflasker giver.

vh. Morten

Fra : Mark Denninger

Dato : 15-05-06 09:15

Hej Morten

Jeg har valgt at male bunden af nogle af mine flasker med en
2-komponents Hempel maling. Jeg brugte den type, der hedder "Light
primer". Den bruges på både og er særdeles saltvandbestandig. Men
forarbejdet er kritisk vigtigt for at opnå ordentlig vedhæftning.
Overfladen skal slibes og renses helt ned samt affedtes grundigt. Mal
den af min. 2 omgange. Første lag skal helst være fortyndet så man
opnår et så tyndt lag som muligt. Andet lag kan godt være lidt
tykkere. Spørg evt en der har prøvet at male båd (med succes vel at
mærke). Der er meget håndelag i det...

Alternativt er der også nogen der maler med en Hammerite maling. Hvis
overfladen på flasken er lidt rusten er denne maling umiddelbart
velegnet idet den går i forbindelse med jernoxiden (alias rust). Det
er derfor de skriver "direkte på rust" på Hammerite dåserne. Ved dog
ikke hvor saltvandbestandig den er.

Håber det rækker...

Mvh Mark

Fra : andersHJ

Dato : 15-05-06 17:44

Hvis du holder meget af dine flasker så få fat på en prof maler -
ved godt at der er mange meninger om hvor høje temp. stål kan "bages"
ved, men det er der andre tråde der beskriver !
Jeg fik fat på et firma der bla. lever af at lakere flasker for Falck
- brandvæsenet o.a. og der gav jeg 300 pr. flaske - flot finish - men
de var temmelig støvede indvendig da jeg fik dem retur !
Hammerite er vist nok godt til brugte biler men kan ikke anbefales til
undervandsbrug - har prøvet !
Som sådan kan man ikke kalde Light Primer for en maling idet det er
ren epoxy og vil danne en hinde uden på flaskerne. Det er muligt for
vand at trænge ind bag hinden og dermed er det ret svært at se evt.
rustdannelser.
Light Primer bruges fortrinsvis på "plastic" både for at gøre dem
vandtætte og som vedhæftning for (giftig) bundmaling. Heldigvis
ligger vi ikke så længe i vandet at der er fare for begroning på
udstyret )
Anders

Fra : Mark Denninger

Dato : 16-05-06 13:50

Light primer virker også fint til stål så her er der ingen fare. Det
er en epoxy ja men hvis man insistere kan man godt give den en passande
maling udenpå (Hempel, Polybest f.eks). Har brugt det på nogle
flasker og det virker fint. Jeg kan nu også godt få en Hammerite til
at virke under vand men det var som sagt et (hurtigt/billigt)
alternativ til en hempel løsning. Men en prof. maler er jo altid at
foretrække. Man kan overveje den helt fine løsning med en silicone
coating på overfladen fra f.eks Bodycote.

Mvh Mark