Bly - Norge vs. DK?
Fra : anders

Dato : 08-05-06 16:04

Hey,

Kom lige i tanke om at vand ikke bare er vand - hvor meget yderligere
vægt plejer folk generelt at bruge ved dykning i Kristiansand-området
i forhold, er det ca. 2 kg oveni hvad man bruger i Øresund?

mvh
Anders

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 08-05-06 16:31

anders wrote:
> [...]
> vægt plejer folk generelt at bruge ved dykning i Kristiansand-området
> i forhold, er det ca. 2 kg oveni hvad man bruger i Øresund?

I påsken (Kristiansand) måtte jeg bruge ca. 2kg ekstra i forhold til mit
normale setup lavet til Anholt.

Mener at der er yderligere ca. 2kg at 'spare' når man komme til Øresund.

Thomas

Fra : Nicholas

Dato : 09-05-06 06:05

"anders" <anders.bomholdt@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hej Anders

Jeg smider 2 kg på i forhold til Øresund...

Nick

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 09-05-06 12:13

Man kan også tage den lidt mere videnskabelige tilgang og bruge Arkimedes og
Saltholdigheden på:

http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/farvandsudsigter/kattegat.htm

Hvis en person med dykkerudstyr fortrænger mellem 100 og 150 liter vand,
betyder det at man skal bruge ca. 1-1.5 kg. bly mere per 10 promille
saltindhold. Som tommelfinger regle kan du regne med 10 promille i Øresund,
20 i kattegat og 30 i Skagerrak, så ca. 2-3 kg. mere bly.
Det betyder også at dykker man normalt i en sø og skal til Rødehavet skal du
bruge op til 6 kg. mere, men nu fylder man heldigvis mindre i en våddragt
end i en tørdragt, så det hjælper lidt på det.

/Sune

Fra : anders

Dato : 09-05-06 12:58

Hej

Tak for svarene.

Det ser jo også ud til at blive ganske fornuftigt vejr deroppe i
weekenden

mvh
anders

Fra : Henrik Manley

Dato : 09-05-06 13:22

Og skal det være helt rigtigt er der ikke den store forskel på Kristiansand
og øresund/kattegat da bundvandet i øresund/kattegat har samme (ca)
saltholdighed som vandet i Skagerak.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 09-05-06 13:49

Henrik Manley wrote:
> Og skal det være helt rigtigt er der ikke den store forskel på Kristiansand
> og øresund/kattegat da bundvandet i øresund/kattegat har samme (ca)
> saltholdighed som vandet i Skagerak.

Ja det er da meget muligt at det er tilfældet (er dog ikke helt sikker
på jeg er enig)... men det hjælper jo ikke en døjt at du på bunden kan
nøjes med fx 10kg bly, mens at du så desværre er 2kg positiv mens du
ligger på 3-5 meter.

I påsken havde jeg den særdeles tvivlsomme fornøjelse at have lige i
underkanten mængde bly på, det betød at sikkerhedsstop/deko blev
foretaget med absolut ingen luft i dragten, og der er skutte meget
isolering i min trilaminat hvis ikke der er luft i den :-| Specielt når
vandet kun var 3-5 grader.

I sommer da vi sejlede fra Aalborg til Rødvig/Trælseborg skulle jeg hive
et par kg. af bæltet da vi havde passeret øresund, ellers havde jeg ALT
for meget luft i dragten på bunden (eller var nød til at fylde luft i
BCD'en hvilket jeg normalt aldrig har under dykket).

Thomas

Fra : Henrik Manley

Dato : 09-05-06 14:09

> [...]
> med fx 10kg bly, mens at du så desværre er 2kg positiv mens du ligger på

Der er omvendt du kan f. eks nøjes med 10 kilo i overfladevandet men bliver
2 kilo positiv på bunden. (tungere vand giver større opdrift)

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 09-05-06 13:59

Men ned skal man jo, og skal man ligge på deco er det nok overflade
saliniteten man skal regne med

Overfladevand:
Atlanterhavet: 34 - 36?
Nordsøen: 30 - 34?
Nordlige Kattegat/Skagerak: 20 - 30?
Sydlige Kattegat: 14 - 20?
Øresund; Bælter: 10 - 14?
Sydlige Østersø: 7 - 10?
Nordlige Botniske bugt: <5?

Desuden varierer den herhjemme også en hel del afhængig af årstiden.

/Sune

Fra : Henrik Manley

Dato : 09-05-06 14:06

> Men ned skal man jo, og skal man ligge på deco er det nok overflade
> saliniteten man skal regne med

Næ man skal regne med det værste, det nytter jo ikke at være korrekt
afbalanceret på deko hvis man er 2 kilo for let på bunden. Bundvandet i
Øresund ligger imellem 24-32 og overfladen 10-14.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 09-05-06 14:48

Jeg synes nu sjældent det er et problem at være for let på bunden, det
plejer at være for tung på bunden eller for let på deko, så jeg vil stadig
gå efter overfladen og have så lidt bly på som muligt. Desuden er man
rigelig tung på et OC det meste af dykket, indtil nålen ryger ned i det røde
område og man alligevel skal op, og med et par dekoflasker har man også et
par kilo ekstra med på bunden
Men hvor har du tallene fra Henrik ? og der er måske også nogle tal for
temperaturen igennem vandsøjlen i løbet af året.

Fra : Henrik Manley

Dato : 09-05-06 15:02

> Men hvor har du tallene fra Henrik ? og der er måske også nogle tal for
> temperaturen igennem vandsøjlen i løbet af året.

Nu har jeg dykket i Øresund i over 20 år så lidt viden hænger jo fast. Men
man kan da læse lidt om det her:

http://www.oresundsakvariet.ku.dk/oresund_facts.htm

Øresund er meget speciel og spørgsmålet var jo også forskel på bly i
Øresund/Kristianssand.

Ang. temp har jeg dem stort set i hovedet, bundvandet topper omkring oktober
og er koldest i april.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Poul Olesen

Dato : 09-05-06 16:35

Jeg må sige at Henrik har ret. Jeg regner ikke noget teoretisk, men
dykker med det antal kg bly der er nødvendigt. Jeg dykker normalt med
samme antal kg i Øresund som på den svenske vestkyst og tager måske 1 kg
ekstra på i Norge (vist først på vestkysten). Når man kommer syd på i
Øresund (f.eks. Minos og Vapper) og i Østersøen kan jeg tage ca. 2 kg
af. Jeg har lige været på Åland og fjernede 3-4 kg i forhold til Øresund.
Jeg har kun erfaring fra Øresund fra de sidste 18 år da jeg kun dykkede
i Skagerak og Kattegat de første år

MVH
Poul