Slusen ved Sjælandsbroen
Fra : AAroevej

Dato : 30-04-06 19:43

Hej,

Er der nogen som har erfaringer med dykningen ved Sjællandsbroen.

Kan se at der ofte står en del folk og fisker og sigten ser fin ud.

Der er gode muligheder for at komme i og op igen, dog skal man være obs
på strømretningen.

Skal der søges om tilladelse til dykning i området?

PFT Lars

Fra : Jan Birk

Dato : 30-04-06 20:13

> [...]
> Kan se at der ofte står en del folk og fisker og sigten ser fin ud.
> Der er gode muligheder for at komme i og op igen, dog skal man være obs

Jeg har dykket der en del gange. Det er et godt naturdyk på siden ud mod
motorvejen (yderbassinet). Mellem de store sten er der mange fisk (ål,
torsk, fladfisk, ørred og i ny og næ en laks)! Denne side er også den
mest interessante.

Når der er vandstandsforskel udgør sluserne et strømdyk på 1-2 minutter
som er lige så sjovt som en tivolitur !

Tjek hvilken retning strømmen går, hvis den går ud mod yderbassinet så
start dykket på indersiden og snup en tur gennem slusen hurtigt efter.
Er stømmen den anden vej, så start i yderbassinet og brug tiden der,
slut af med turen gennem slusen!

> Skal der søges om tilladelse til dykning i området?

Det skal der, men vi har aldrig gjort det og har aldrig haft bøvl. Men
igen, er der fiskere, så få en sluder med dem inden i hopper i vandet.
Når i er færdige med dykket, så giv dem en historie om hvilke fisk i så
og hvor de stod. Så ender det som regel med at alle er glade.

Vi binder altid et A-flag fast på broen. Hvis I vil gennem sluserne og
der er strøm, kan jeg ikke anbefale bøjer på dykkerne.

Sidste forår/sommer oplevede vi at ligge i det yderste bassin på 5 meter
med tusindvis af hornfisk kredsende rundt om os i flere minutter. Det
var flot og erindringsværdigt.

/Jan

Fra : AAroevej

Dato : 01-05-06 20:03

Hej Jan,

Yderbassinet, er det på den sydlige side af Sjælandsbroen, eller er det
bassinet mellem slusen og så broen?

Ellers lyder det til at det er umagen værd at tage et fyraftensdyk i
området, og du skal have mange tak for dit svar.

mvh Lars

Fra : Jan Birk

Dato : 02-05-06 07:21

> Yderbassinet, er det på den sydlige side af Sjælandsbroen, eller er det
> bassinet mellem slusen og så broen?

Det er mellem slusen og Sjællandsbroen.

/Jan

Fra : AAroevej

Dato : 02-05-06 18:39

Hej Jan,

Tak for hjælpen

mvh Lars

Fra : Bjarke Jensen

Dato : 06-05-06 22:59

Hej

> Vi binder altid et A-flag fast på broen. Hvis I vil gennem sluserne og der
> er strøm, kan jeg ikke anbefale bøjer på dykkerne.

Denne praksis ser jeg et par problemer ved, da der et område med mange
bådklubber, hvor en del småbåde godt kan gå gennem sluserne.

Når du sætter et A-flag på broen, og hopper i vandet forventer du så at alt
båd trafik til og fra sydhavnen venter med at passere sluserne til du er
kommet op igen ??

Selv hvis bådene vil stoppe, er der problemer. Lad os sige at strømmen er
sydgående, og du hopper i vandet på indersiden (nord for sluserne). Hvordan
ville en båd syd fra så opleve situationen? Skibber kommer sejlene under
jernbane broen drejer 90 grader til venstre ejler 30 meter og drejer 90
grader til højre for at komme under sjællandsbroen og kommer så ud i området
mellem sjællandsbroen og stigboderne (sluserne). Nu opdager skibber at der
er A-flag på stigboderne, og vil derfor vente med at passerer. Han har nu 2
muligheder, den første af at tage gassen af og glide med den kraftige strøm
baglens ud under sjællandsbroen igen, hvilket han næppe vil vælge da han
ikke kan manøvrere baglands gennem de smalle passager. derfor vælger han den
anden mulighed og sejler ind i området enten for at vende om og sejle retur,
eller for at komme ind til kanten for at vente. under denne manøvre kommer
du så sussende gennem stigboderne med en gevaldig fart, for som du siger er
det som at køre med rutchebanen i tivoli, du vil ende midt ude i områet,
hvor båden manøvrerer.

Hvis du vil give skibber en chance så tag i bøje med, så han kan se hvor du
er.

Hilsen
Bjarke

/Bjarke