EU giver 17 millioner til de danske have
Fra : Lars

Dato : 28-04-06 11:27

Hej

Danmark får 17 millioner fra EU til at udføre det første
naturprojekt på havet. Området omkring Læsø skal være et
dykkerparadis.

læs resten her:

Lars

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 28-04-06 12:54

Lars wrote:
> [...]
>
> Danmark får 17 millioner fra EU til at udføre det første
> naturprojekt på havet. Området omkring Læsø skal være et

Det kommer da til at være spændende når det engang er gjort og naturen
har genoprettet sig selv efter at få så store mængder sten smidt ned
over sig...

Man kan håbe at man i fremtiden tænker sig om, jeg kan ikke lade være
med at tænke at det er voldsomt idiotisk først at fiske alle de store
sten op fra havet for at bygge havne, for derefter at importere! andre
sten og smide ned i havet i stedet for dem man har fisket op derfra. Det
havde da alt andet lige været nemmere, mere miljørigtigt og sikkert også
meget billigere hvis man havde startet med at importere de store sten
til Læsø for derefter at bruge dem til byggeri.

Gad vide hvornår de er færdige med at dumpe sten? Og hvornår det bliver
interessant at kigge forbi på naturen derude?

Thomas

Fra : Mark Denninger

Dato : 28-04-06 13:25

Så mangler vi bare at Peder Skram bliver lagt ud ved siden af. Måske
sammen med en af de udfasede danske ubåde? Se det ville være et ægte
dykkerparadis

Men rart at der endelig kommer lidt fokus på bevarelse af havmiljøet.

-Mark

Fra : Johnny Christensen

Dato : 28-04-06 13:31

"Mark Denninger" <markden@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

100% enig. Men det som politikerene ikke kan se, er alle de gamle trawl der
sidder i vragene og bliver ved med at fiske videre i alt for mange år.
Hvis de ikke var der, tror jeg at det kunne ligeledes bidrage til en yderst
positiv effekt.
Så nu skal vi bare have en ordentlig pose penge til at dykkere kan befri
vrag for net... i miljøets tjeneste naturligvis.

mvh
Johnny

Fra : Poul Olesen

Dato : 28-04-06 13:57

Johnny Christensen skrev den 28-04-2006 14:31:
> 100% enig. Men det som politikerene ikke kan se, er alle de gamle trawl der
> sidder i vragene og bliver ved med at fiske videre i alt for mange år.
De kan bare sænke vragene oven på et stenrev, der kan trawlerne ikke
fiske

Poul

Fra : Poul Olesen

Dato : 28-04-06 13:34

Som de skriver i artiklen er stenrev i Kattegat "Overset dykkerparadis".
Nu er jeg ikke så interesseret i naturdyk, så jeg har heller ikke dykket
på f.eks. Store Middelgrund som ellers skulle være ret godt. Det er også
nemmere for de fleste af os at tage til den Svenske vestkyst hvor jeg
formoder at naturen ligner stenrev i Kattegat. Der findes også nogle ret
gode stenrev på den danske vestkyst, hvis man skulle komme forbi.
Fint at der bliver lavet genopretning af et stenrev, det er i hvert fald
en bedre natur der skabes end mudderbund.

Poul