AIS - Radar
Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 18-04-06 20:14

Nedenstående er hentet fra www.ishoejsejlklub.dk

klip start -->

Kort fortalt går AIS ud på, at alle skibe over 300 bruttoton og alle
passagerskibe fremover skal udsende alle vigtige data om deres sejlads
elektronisk via VHF. Disse signaler kan man som lystsejler opfange på en
AIS-monitor

<-- klip slut

300 ton... Meget godt, men det er vel heller ikke sjovt at blive sejlet ned
i en tåge af en skib på 250 ton.
Ved nogle her om dimsen er noget man har taget til sig, også i de mindre
vægt-klasser? Mange sejlbåde har en, men hvad med fiskefartøjer, og mindre
godsskibe?

Idéen er jo god nok, hvis ALLE havde sådan en.

Claus Grell Hansen
So ein dingen muss man haben...

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 18-04-06 21:33

"Claus Grell Hansen" <nospam@divein.dk> skrev i en meddelelse
> Ved nogle her om dimsen er noget man har taget til sig, også i de mindre
> vægt-klasser? Mange sejlbåde har en, men hvad med fiskefartøjer, og mindre
> godsskibe?

Hej Claus,

Endnu en spændende dims som nok skal vinde indpas hos de sikkerhedsbevidste
dykkere.. der var en diskussion på dk.fritid.sejlads for noget tid siden om
selvsamme koncept.. konklusionen var at det nok skulle komme men at udstyret
var for dyrt og der muligvis kunne opstå problemer med båndbreden da det jo
kun er VHF der kommunikeres over.

Jeg ville p.t. ikke investere i det da man kun kan få modtagere og som jeg
ser det er den største fordel at kunne udsende sin AIS information når man
ligger for anker over et vrag eller ligende.. skibene skal man nok blive
opmærksom på.

mvh
Jonas

--
www.dir-dk.org - An elite team of internet news posters
www.Andersbomholdt.dk - Total i orden dykker blog.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-04-06 09:46

Hej Claus,

Jeg tror ikke at det vil være godt om alle havde en sådan dims.

Formålet med AIS systemet er et helt andet:

Den Internationale Maritime Organisation IMO har vedtaget, at
der fra 1. juli 2002 skal være AIS-udstyr i alle nybyggede skibe
på 300 BT. og derover, som er beskæftiget i international
sejlads. Fra samme tidspunkt indføres AIS gradvist i
eksisterende skibe, således at alle skibe over 300 BT. fra
udgangen af 2004 skal have dette udstyr installeret.

Som følge af et større olieudslip efter en skibskollision i
foråret 2001 i farvandet umiddelbart øst for Gedser, blev der på
dansk initiativ indkaldt til et ekstraordinært møde i HELCOM
(Helsinki Commission).

Mødet blev afholdt den 10. september 2001 i København og
forberedt af en til formålet sammensat ekspertgruppe ved møder i
løbet af sommeren. Her blev AIS hurtigt tillagt en væsentlig
rolle. Samtlige østersølande deltog i mødet og alle erklærede,
at de ville etablere nationale landsystemer til systematisk
overvågning af skibsfarten. Endvidere blev det vedtaget - og på
ministermødet bekræftet - at der skulle indledes et samarbejde
således, at de nationale landbaserede AIS-systemer skal kobles
sammen med henblik på inden 1. juli 2005 at kunne overvåge og
føre statistik med samtlige AIS-udstyrede skibe i hele
Østersøområdet.

Landende under HELCOM har således aftalt, at der i alle landene
skal opbygges en infrastruktur der muliggør udveksling af AIS
data på tværs af landegrænserne. Visionen er at forbinde alle
landene omkring Østersøen i et fælles regionalt AIS-netværk.

Endvidere kræver EU i ”Direktiv om oprettelse af et
trafikovervågnings- og informationssystem for skibsfarten”, at
der senest med udgangen af 2008, skal være et landbaseret AIS-
system i drift.

UAIS (Universal Automatic Identification System), der i daglig
tale kaldes AIS, er et civilt automatisk informationssystem der
muliggør udveksling af oplysninger mellem skibe samt mellem
skibe og landstationer.

Et AIS udstyret skib, udsender kontinuerligt oplysninger om
f.eks. skibets navn, position, kurs, fart, dybgang, skibstype
samt oplysninger om skibets last m.m. via radioforbindelse til
andre AIS-udstyrede skibe eller landbaserede AIS stationer.

AIS vurderes at bidrage med væsentlige informationer i relation
til identifikation og positionering af skibstrafikken. AIS vil
derigennem kunne bidrage til opbygning af det maritime
situationsbillede som er grundlag for bl.a. farvandsovervågning
og havmiljøovervågning. Endvidere forbedres muligheden for at
udarbejde nøjagtige sejladsstatistikker til at belyse, hvilke
områder der er potentielt farlige, og hvor man derfor skal sætte
ind med sejladsregulerende tiltag som fx
trafiksepareringssystemer og evt. regler om anvendelse af lods.

I tillæg så har fiskeflåden under 300 tons heller ikke et
komplet AIS anlæg ombord.
Det irriterer de større både i betydelig grad, især færgerne som
krydser Østersøen, da fiskerne ofte trawler på langs ved siden
af sejlruterne og kun kan ses på radar i dårligt vejr.

Prøv at se på de kortsimuleringer der findes på www.ais.dk og
forestil dig så hvordan kortet med aktive AIS systemer ville se
ud hvis alle mindre fritidsfartøjer bliv plottet ind. Det ville
ikke give megen mening.

De mindre både kan have en modtager ombord, hvor de kan se
informationerne fra bådene over 300 tons og ud fra dette undgå
at opholde sig i disse skibes ruter. De store skibe er hæmmet af
deres dybgang eller begrænsede manøvreegenskaber og hverken kan
eller skal gå af vejen for fritidsdykkere som har forvildet sig
ud i de officielle sejlruter.

AIS-systemet er godt for det som det er beregnet til.

Mvh/Harding

Fra : Henrik

Dato : 19-04-06 10:44

On Tuesday 18 April 2006 21:14, Claus Grell Hansen wrote in dk.fritid.dykning:

[...]

> Ved nogle her om dimsen er noget man har taget til sig, også i de mindre
> vægt-klasser?

Der er lidt, men det er meget sjældent syntes jeg. Af skibe under 300BT jeg
har bemærket der har den, er det primært slæbefartøjer og lodsbåde - altså
skibe der arbejder med større skibe.

> Mange sejlbåde har en, men hvad med fiskefartøjer, og mindre
> godsskibe?

Jeg ser altså ikke mange sejlbåde, der udsender AIS-signaler heroppe. En
oversigt over hvad der lige nu - ligger inden for ca. 10 nm fra hvor jeg er:

57.530N/10.726E: COLOR FESTIVAL Passenger 168x28x6,5m 15,9kt/15°
57.651N/10.786E: STENA SAGA Passenger 167x28x6,8m 18,4kt/15°
57.451N/10.682E: SKAWPILOT3 Pilot 0x0x0m 16,3kt/66,5°
57.437N/10.541E: EDDA FRENDE Cargo ship 87x18x5m 0,1kt/91,9°
57.438N/10.543E: DANA SIRENA Passenger 205x25x5,8m 0kt/51°
57.439N/10.542E: SKALABERG Fishing 75x16x7,8m 0,1kt/227,4°
57.437N/10.539E: MARGRETE LAESOE Passenger 69x16x3m 0kt/0°
57.438N/10.553E: RATHROWAN Tanker 96x15x4,2m 0kt/186°
57.437N/10.545E: BOURBON SKAGERR Undef. 106x32x4m 0kt/188°
57.432N/10.537E: HDMS ABSALON Military 137x19x6m 0kt/310,6°
57.476N/10.809E: FENJA Undef. 0x0x0m 6,5kt/178°
57.642N/10.615E: BELBEK Cargo ship 98x16x5m 0,4kt/192,8°
57.269N/11.053E: 002190073 DK Undef. 0x0x0m 0kt/0°

Der er altså ikke mange sejlbåde der iblandt, og desuden tror jeg heller ikke
- hvis man kigger lidt på størrelserne (lxbxd), at der er ret mange af dem,
der er under 300BT.

Der er en del lystbåde der har AIS-modtagere, men de er væsentligt billigere
og skal ikke registreres. (det koster vist nok et, for private, halvstort
gebyr, at registrere sin AIS-sender via de maritime myndigheder - i .dk
Søfartsstyrelsen)
Min AIS-modtager er f.eks. en discount politiscanner (købt brugt til 300,-),
der er blevet modificeret for ca. 30,- og et stykke software til 25 Euro
( www.shipplotter.com ), der er koblet på en eksisterende VHF-antenne gennem
en signalsplitter.

Lidt aktuelt AIS-billede fra Skagen kan ses på http://www.skagenby.dk/ais/ -
det giver lidt ide om hvordan det virker og hvem der bruger det.
Og selve AIS-systemet kan der læses mere om på http://www.ais.dk/.

Et eksempel på en mere kommerciel løsning, alà det jeg har kan ses på (i
bunden af siden) http://www.navicon.dk/web/normal.php?pageid=114 .

Personligt syntes jeg at det er en fin ide, at have en AIS-modtager ombord -
men jeg er stadigvæk af den holdning, at en god radarreflektor (og gerne to)
og god lygteføring er det bedste. Hvis styrmanden på et 200BT skib er faldet
så meget i søvn, at han ikke ser radaren, ser han nok heller ikke på
AIS-modtageren.

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Boegh || http://lagengymnastik.dk/

"Some of the worst mistakes of my life have been haircuts"
-- Val Kilmer as Jim Morrison in 'The Doors'

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 19-04-06 10:58

"Henrik" <nejtak@lalala.null> skrev i en meddelelse
> [...]
> faldet
> så meget i søvn, at han ikke ser radaren, ser han nok heller ikke på

Problemet er at man i en lille båd f.eks. en RIB ikke har en mast hvor man
kan placere en radar reflektor og derudover at denne har en tvivlsom effekt.

mvh
Jonas

Fra : Henrik Manley

Dato : 19-04-06 11:51

> Problemet er at man i en lille båd f.eks. en RIB ikke har en mast hvor man
> kan placere en radar reflektor og derudover at denne har en tvivlsom
> effekt.

Op i targa bøjlen med en pose fyldt med tomme øl dåser (gerne krøllede) det
er lige så effektivt som de bedste radar reflektore. Hvis du kender en der
har en radar på sin båd er det jo bare ud og teste på hvor land afstand man
kan ses.

Derfor skal man altid have en ramme øl og en plastik pose med i båden.
Bliver det tåget drikker man øllen (tager nerverne), kommer dåserne i posen
og hænger den op på højeste punkt.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Allan Hansen

Dato : 19-04-06 13:03

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Derfor skal man altid have en ramme øl og en plastik pose med i båden.
> Bliver det tåget drikker man øllen (tager nerverne), kommer dåserne i

Der er en tidligere undersøgelse:
"I "på Kryds og til Rors" nr 3/99 berettes om en undersøgelse af
radarreflektorer udført af "Atlantica".
Bedst i testen var den dyreste FIRDELL P-175, som koster 2200 kr.
Nummer to i testen var en pose sammenkrøllede (tomme) øldåser."

Allan Hansen

Fra : Anders

Dato : 19-04-06 11:16

> Problemet er at man i en lille båd f.eks. en RIB ikke har en mast hvor man

Sæt den oven på targa-bøjlen?

> kan placere en radar reflektor og derudover at denne har en tvivlsom effekt.

Hvor har du det fra? *Alle* professionelle søfolk jeg spørger siger
ensstemmende at det er den bedste dims at sætte på et lille skib (det
være sig plastic-sejlbåd, RIB o.lign) hjvis man vil ses på radar!

Mvh Anders

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 19-04-06 11:39

"Anders" <anders_bystrup@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>Sæt den oven på targa-bøjlen?

På en pind eller hvad mener du?

>Hvor har du det fra? *Alle* professionelle søfolk jeg spørger siger
>ensstemmende at det er den bedste dims at sætte på et lille skib (det
>være sig plastic-sejlbåd, RIB o.lign) hjvis man vil ses på radar!

Jeg tænker at en overflade på 30cm ikke gør meget mere end targabøjlen i
forvejen gør. Men jeg har ikke afprøvet det. En aktiv radar reflektor eller
et AIS system må vel alt andet lige være det bedste. Så er radar reflektoren
selvfølgelig bedre end ingenting..

mvh
Jonas

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 19-04-06 11:54

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> wrote in message
> "Anders" <anders_bystrup@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> På en pind eller hvad mener du?

Du kunne fylde en plastik dunk med sølvpapir og fastgøre den øverst på
dykkerflaget, som kan fastgøres på targa-bøjlen (evt. kunne flag-pinden være
af teleskop typen).

/Sune

Fra : Henrik

Dato : 19-04-06 12:52

On Wednesday 19 April 2006 12:54, Sune Jorgensen wrote in dk.fritid.dykning:

[...]

> Du kunne fylde en plastik dunk med sølvpapir og fastgøre den øverst på
> dykkerflaget, som kan fastgøres på targa-bøjlen (evt. kunne flag-pinden være
> af teleskop typen).

Aluminiumsfolien er udemærket, men Henrik Manleys forslag med tomme dåser er
bedre - især hvis de er skåret op. Radarteorien foreskriver, at længden af
hver af siderne i en cornercube (den optimale reflektor), bør være ikke
kortere end 0,85*radarens bølgelængde og ikke længere end bølgelængden. De
fleste maritime radarer er 3cm (d.v.s. bølgelængden er 3 cm, også kaldet en
X-bånds radar) og derfor bør længderne af de enkelte sider, være 2,55-3cm.

I øvrigt kan jeg oplyse at mindre fritidsfartøjer, typisk har et radartværsnit
mellem 0,1 og 10 m2 og at en god conercube sagtens kan have et radartværsnit
på 5-10 m2.

Et stort gastankskib ligger i øvrigt mellem 10.000 og 100.000 m2

--
Med Venlig Hilsen: Henrik

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 19-04-06 12:50

"Henrik" <nejtak@lalala.null> wrote in message
> [...]
> en
> X-bånds radar) og derfor bør længderne af de enkelte sider, være 2,55-3cm.

Meget muligt men der står noget andet her:

http://www.shipshop.dk/catalog/product_info.php?manufacturers_id=&products_id=148

/Sune

Fra : Henrik

Dato : 19-04-06 16:29

On Wednesday 19 April 2006 13:49, Sune Jorgensen wrote in dk.fritid.dykning:

[...]

> Meget muligt men der står noget andet her:

Ja. Det var mig der lige fik sprunget et par linjer for langt ned (de 0,85-1
er der hvor den er mindst synlig :()).
Beklager.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik

"No. But then again; i could be lying..."
-- James Marsters as Spike in 'Buffy the Vampire Slayer'

Fra : Henrik

Dato : 19-04-06 12:35

On Wednesday 19 April 2006 12:38, Jonas Lüttichau wrote in dk.fritid.dykning:

[...]

> På en pind eller hvad mener du?

Faktisk virker en kulfiberstang og en juletræsfod aldeles glimrende :)

[...]

> Jeg tænker at en overflade på 30cm ikke gør meget mere end targabøjlen i
> forvejen gør.

I de fleste tilfælde gør de. En cornercube (hvilket de fleste
radarreflektorer), kan sagtens have et radartværsnit på 5-10 m2. Det
afgørende her, er længden af de enkelte flader og de rette vinkler. Det er
faktisk derfor at f.eks. Søværnets nye skibe af ABSALON-klassen, har så få
rette vinkler som muligt og så mange store flader som muligt.
Når det så er skrevet så har jeg også set, sådan nogle små hobby-reflektorer
(tror jeg navnet var), der formodentlig ikke havde et bedre radartværsnit end
en sølvpapirskugle - men de så da meget pæne ud...

> En aktiv radar reflektor eller
> et AIS system må vel alt andet lige være det bedste. Så er radar reflektoren
> selvfølgelig bedre end ingenting..

Selvfølgelig er det det. AIS er dog ikke en reflekter som sådan, men
udsendelse af skibets egne informationer. Som du kan se i det jeg pastede
tidligere, er det desværre langt fra alle der indtaster korrekte
AIS-informationer, og det er også set at skibe har haft slukket deres
AIS-sendere (når en AIS-sender først er indmeldt må den under ingen
omstændigheder slukkes igen).

Men omkostninger ved en aktiv reflektor, eller bare en AIS-sender for den sags
skyld, er så store at de i det aktuelle tilfælde, sjældent vil være en
mulighed.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik