Scrubber holdbarhed ?
Fra : Birger

Dato : 17-04-06 16:10

Hej NG

Dem der dykker med Dolphin, hvor længe kan en scrubber holde sig efter
første dyk ?

/Birger

Fra : Morten Kjerulff

Dato : 17-04-06 16:39

Hej Birger.

Mange vil nok sige at du skal smide resten ud, men personligt har jeg
haft halvbrugt scrubber stående i over en måned, og så dykket videre
med den. Jeg tror at det er vigtigt at sørge for at scrubberen ikke
står i åben tilstand alt for længe så den tørrer ud.

Det er nok vigtigt at sige at man skal gøre som Dräger anbefaler
eller gøre sig sine egne erfaringer. Man skal aldrig gå ud og gøre
hvad man læser på nettet (så er min bagdel vist dækket ind?).

Mvh Morten

Fra : Alan

Dato : 17-04-06 17:16

Hej

En Scrubber kan i princippet holde sig i lang tid hvis de optimale
omstændigheder er til stede. Der er bare et problem, Scrubberen må
ikke være for fugtig, da den så under opbevaring bliver nærmest
massiv.

Det er selvfølgelig fristende og tømme scrubberen ud i en pose, lade
den tørre lidt og så lukke posen. Der er bare det problem at kalken i
scrubben forbruges fra den ende af hvor den urensede luft kommer. Dvs.
hvis du tømmer kalken ud i en pose så får du den brugte kalk blandet
med den gode kalk hvilket så igen kan gøre at du, når du genbruger
kalken, får en dårlig scrubber.

Jeg har hørt fra andre, at de deler scrubberen i to med en metalplade
med huller, ligesom den der er i bunden af scrubberen. Den halvdel
(bundkalk) der er rammes først af den urensede luft kasseres efter
brug, den anden del gemmes i en pose og genbruges næste gang som
"bundkalk"

Jeg har ikke selv brugt princippet, men jeg syntes om ideen.

Mvh

Alan

PS. Vi har stadig to Atlantis billigt til salg. Kun 8000 kr. pr stk.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 17-04-06 18:36

"Alan" <alan.dyk@lungfish.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>(bundkalk) der er rammes først af den urensede luft kasseres efter
>brug, den anden del gemmes i en pose og genbruges næste gang som

Hvad koster det i kalk for en times dyk?

mvh
Jonas

Fra : Alan

Dato : 17-04-06 20:15

Hej Jonas

En Dolphin/Atlantis Scrubber kan tage ca. 2,2 kg kalk. Hvilket svarer
til ca. ca 130 min. dykning i danske farvande ( Scrubbereffiktiviteten
er afhængi af omgivelsernes temp.) Dvs. at en times dykning burde
kunne gøres på 1 kg. kalk. Prisen er i såfald ca. 50 kr. Problemet
er bare ikke den kalk du bruger, men den kalk du ikke forbruger. Det er
så træls at smide 2,2 kg. kalk ud hvis under halvdelen er forbrugt.
Der findes også en dims man kan sætte i Scrubberen så den kun skal
fyldes halvt.

Mvh Alan

Fra : Henrik Manley

Dato : 17-04-06 20:17

>Dem der dykker med Dolphin, hvor længe kan en scrubber holde sig efter
>første dyk ?

Kalken er vel ligeglad om den ligger i den ene eller anden beholder,
problemet er vel at vide hvor lang tid der er tilbage i det og holde styr
med det. Jeg lader altid kalken blive i skrubberen indtil den skal skiftes
og jeg skifter ikke halvt men hele dynen når den er ved at være slidt. hav
et fast system så du er sikker på ikke at dykke med udbrændt kalk, det kan
ødelægge et godt dyk

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Birger

Dato : 17-04-06 20:58

Tak for mange gode svar,

Nu er det jo sådan at når man læser et svar, dukker der tit et nyt
spørgsmål op

Hvor mange minutter bruger i jeres kalk (med/uden skrubberopdeler) ?

/Birger

Fra : Henrik Manley

Dato : 18-04-06 12:15

>Hvor mange minutter bruger i jeres kalk (med/uden skrubberopdeler) ?

Har aldrig brugt en scrubber opdeler. Hvor lang tid der på den er nok meget
afhængigt af din måde at dykke på. I manualen står der 2 timer så det er nok
det du skal går ud fra og så prøve dig frem. Hvis du bruger den ud over de 2
timer vil jeg anbefale dig at have alternative luftkilder med da det er
yderst ubehageligt at dykke med en "død" scrubber. Jeg dykker med meget lavt
energiforbrug og jeg bruger det normalt 4-6 timer på almindelige dyk.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Morten Kjerulff

Dato : 17-04-06 21:30

Jeg kører minimum 180 minutter og har også været oppe på det
dobbelte her i danske farvande.
Men "slidet" på scrubberen hænger jo sammen med din aktivitet i
vandet, temperaturen af vandet (og sikkert en masse andet også), så
det er nok tvilvsomt om man ved hvad man gør hvis man går ud over den
anbefalede tid.

Mvh Morten