Bagplade med vinge til enkelflaske
Fra : Michael Kristensen

Dato : 08-04-06 16:35

Hej NG

Overvejer at skifte med BCD med enkelflaske ud med en bagplade med vinge til
enkelflaske, sådan at jeg kan få flyttet nogle af de 12 kg bly, jeg i
øjeblikket har i bæltet, over på bagpladen/seletøjet.

Hvad kan anbefales?

Er der nogen at finde på brugtmarkedet?

mvh
Michael Kristensen

Fra : Allan Hansen

Dato : 08-04-06 18:34

"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> enkelflaske, sådan at jeg kan få flyttet nogle af de 12 kg bly, jeg i
> øjeblikket har i bæltet, over på bagpladen/seletøjet.

Kig i www.dba.dk der er en bagplade med harness og en 40 lbs Halcyon vinge
med 5 dyk til salg for 2300 Kr. Den bør kunne bruges til enkeltflaske samt
2x10.

Allan Hansen

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 08-04-06 21:08

Allan Hansen skrev i Message-ID:
<4437f407$0$60778$157c6196@dreader1.cybercity.dk>:

> Kig i www.dba.dk der er en bagplade med harness og en 40 lbs Halcyon
> vinge med 5 dyk til salg for 2300 Kr. Den bør kunne bruges til
> enkeltflaske samt 2x10.

Jeg er uenig. Dobbeltflaskewings virker ikke ordentligt til enkeltflaske
- de har en tendens til at flappe op om flasken hvilket gør tømning
sværere. Derudover er de ikke så strømlinede.

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-06 20:10

Peter Fjelsten wrote:
> Jeg er uenig. Dobbeltflaskewings virker ikke ordentligt til
> enkeltflaske - de har en tendens til at flappe op om flasken hvilket
> gør tømning sværere. Derudover er de ikke så strømlinede.

plus at en dobbelt winge vil vende dig forkert i vandet (med hovet ned af) i
en nød siduaktion og det vil næsten være umuligt for din makker at vende
dig.

mvh Morten

Fra : Allan Hansen

Dato : 09-04-06 21:18

Nu er en dobbeltflaskewing på 40 lbs svarende til en løftekraft på 18 kg jo
en ganske lille vinge. Halcyon angiver selv deres enkeltflaskewing til 15 Kg
løftekapasitet mens andre producenter har winger op til 51 lbs ( 23 kg
løftekapasitet ) som de anbefaler både til enkenltflasker og flaskesæt i den
lette ende. Selv har jeg da en Diverite med 23 Kg som er ganske anvendelig
til både enkelt og dobbeltsæt. Om en sådan lille Halcyon dobbeltflaskewing
skulle kunne flappe lidt omkring flasken opfatter jeg faktisk som helt
ligegyldigt. Om den er svær at tømme er jo en anden sag. Nu dykker jo ganske
få ( faktisk færre end DIR, og det er ikke særlig mange ) overhovedet
med luft i vingen på dybden, og da jeg går ud fra at Halcyon også har
dumpventil øverst og nederst på vingen så kan jeg ikke se problemer med at
få en sådan mindre vinge tømt for luft ved nedstigning. Strømlignetheden
tja... ved en længdesvømningskonkurrence ville man nok gå op i detaljer men
det har næppe betydning for den almindelige dykker.

"Morten Dall Darmer" <mrnews (a) tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> plus at en dobbelt winge vil vende dig forkert i vandet (med hovet ned af)
> i en nød siduaktion og det vil næsten være umuligt for din makker at vende
> dig.

Alle winger kan give problemer i overfladen. Det siger sig selv at ved
placering af luften i en "badering" på ryggen så kan man få et problem.Der
er fordele og ulemper ved ligegyldigt hvilket system man vælger.

Jeg har dog hørt om nogle dykkere der åbenbart har et magisk opdriftssystem.
Ved hjælp at lodder kan de få en "badering" til at have en horisontal
placering under vander mens den i overfladen vil indtage en vertikal
position. Livet er mageløst

Allan Hansen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 10-04-06 10:45

"Allan Hansen" <enghansFjern@Fjernpost.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> men det har næppe betydning for den almindelige dykker.

Dit luftforbrug i forhold til hvor langt du har bevæget dig har vel
betydning for den almindelige dykker? Hvis du ser på en person med god
svømmeteknik i svømmehallen i forhold til en med dårlig teknik så kan du
måle at man bevæger sig hurtigere og længere med god teknik. Det er ikke så
relevant under vandet, men den energi og deraf følgende luftforbrug du skal
bruge for at flytte dig fra A til B er af stor betydning, du kender vel selv
forskellen på at svømme rundt i en tørdragt kontra en våddragt. Derudover
har du vel ikke nogle gode argumenter for hvorfor man ikke skulle tage
hensyn til hvor strømlignet man er, undtagen at man sparer nogle penge fordi
man har en vinge der er "one-size, fits none".

mvh
Jonas

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-06 22:15

Allan Hansen wrote:
> Alle winger kan give problemer i overfladen. Det siger sig selv at ved
> placering af luften i en "badering" på ryggen så kan man få et
> problem.

Nej det passer ikke, ud fra den bemærkning og alle de linje i dit ind læg,
viser du tydligt at du ikke ved så meget om at dykke vinge vest (og spar mig
for hvor mange år du har dykket vinge vest, at man har gjort noget i 20 år
gør ikke at man ved noget om det, kun at man tror at man ved noget om det)

> [...]
> have en horisontal placering under vander mens den i overfladen vil
> indtage en vertikal position. Livet er mageløst

ja lige præsis, det kan min også, min er enda sådanne trimmet at jeg ligge
vandret med på maven under vand men, hvis jeg ligger mig på bundet og
spiller død og blæser vingen op så ender jeg i overfladen med at ligge
vandret på ryggen (dejligt højt da jeg jo ligger på en bade ring)

hvis du bord i nærheden af Falser, skla du da være velkommen til at komme og
sære det.

et lille tip, første skridt er at akseptere at den dobbelt vinge ikke dur
til en singel flaske.

men hvis man har din holdning, "jeg ved alt og det i andre siger er noget
fis klart jeg kan bruge min diverigth vest til alt", så er det svært at lære
noget nyt.

mvh Morten Dall

Fra : Allan Hansen

Dato : 11-04-06 07:22

> men hvis man har din holdning, "jeg ved alt og det i andre siger er noget
> fis klart jeg kan bruge min diverigth vest til alt", så er det svært at
> lære noget nyt.

Man skulle jo tro det var mig der var DIR

Allan Hansen,
GUE (386) 454-0815 (FAX)

Halcyon Fax: 386.454.0815

Pyramide spil ?

Fra : Johnny Christensen

Dato : 11-04-06 10:12

> "Morten Dall Darmer" <mrnews (a) tiscali.dk> skrev i en meddelelse
>
> Man skulle jo tro det var mig der var DIR

> [...]

Ganske enkel forretning. Pyramidespil er en udveksling af penge uden at få
noget retur fra toppen. Nyopdyrket forretning er at skabe et behov, og være
i stand til at opfylde det.

og ??

Skal det så også være forbudt at sælge sin arbejdskraft?

mvh
Johnny
(væmmelig kapitalistisk lønmodtager der sælger både arbejdskraft og
produkter)

Fra : U W

Dato : 09-04-06 11:29

Hey
Jeg har en Halcyon Eclipse 40 lbs på en 5 mm stålbagplade.
Fungerer kanon. Den er bedre end de ældre Pioneer modeller -
lidt dyrere, men pengene værd.
Har haft andre fabrikater i samme setup, men Halcyon er bedst
synes jeg.
Men at finde en brugt kan blive svært tror jeg..
mvh
Ulrik

Fra : anders

Dato : 09-04-06 17:42

Har også en Eclipse til enkeltflaske som jeg har været super tilfreds
med.
Agir skulle eftersigende også lave nogle rigtig gode vinger.

mvh
Anders

Fra : Lars Grønlykke

Dato : 13-04-06 16:11

Du kan også købe en OMS. De er meget lækre...Og elastikkerne holder
vingen inde når du
tømmer den.

MVH Lars
(jeg måtte bare lige)

--
LG

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-06 20:19

Michael Kristensen wrote:
> [...]
> vinge til enkelflaske, sådan at jeg kan få flyttet nogle af de 12 kg
> bly, jeg i øjeblikket har i bæltet, over på bagpladen/seletøjet.

du skal have en "enkelt flaske" winge, alle mærker der raklamer med at deres
dobbelt kan justeres om, spændes ind osv så den passer til enkelt flaske, er
noget fup, hold dig langt fra disse mærker.

så der med er der ret få mærker tilbage.

Halcyon pioner (har jeg selv dykker god winge ingen problemer med den)
Agir (kender flere fra klubben der har den, ser fin ud, virker fin lidt
billiger end Halcyon)
DIR-ZONE (jeg kus set deres dobbelt winge, har ser kvaliteten fin ud, så det
er den sikkert også på deres singel wing, ca samme pris som Agir)

uanset hvad du vælger af de 3 går det ikke helt galt,
Halcyon kan du finde ved mange forskæligge forhandler, du kan finde dem på
www.halcyon.dk her finder du blandt andet vores lokale www.aquasyd.dk

Agir tror jeg ikke du kan finde andre steder i dk end hos www.aquasyd.dk

DIR-ZONE finder du på www.dktechgear.dk

god fornøjelse.

mvh Morten

Fra : Kompressor

Dato : 09-04-06 22:58

Allan, når det finnes dedikerte enkeltflaskevinger så er det en grunn
til det. Som nevnt lenger oppe i tråden så vil en "dobbeltvinge"
være vanskelig å tømme + at den vil kunne være besværlig mtp
flytestilling i overflaten. En dobbeltvinge skal overhodet ikke brukes
med enkeltflaske, punktum.

Av de singelflaskevinger som finnes på markedet har jeg selv funnet at
DIR Zone Cub 15 er "den beste", men jeg er jo nå blitt biased,
ettersom jeg har begynt å selge dette merket selv. Jeg har også
dykket et helt år med Halcyon Eclipse, som også er en utmerket vinge.
Agir har flotte vinger, men alt etter hvor man kjøper disse kan de
være noe dyrere enn de andre nevnte. På Agir og Halcyon må man
benytte et STA, mens dette slipper man på DIR Zone Cub fordi den har
et utmerket integrert system for stabilisering av flasken.

Eclipse 40 og Cub 18 kan dessuten fint benyttes på små og smale
dobbeltsett som D6 og D7 vet jeg. Muligens Agir også, men jeg har ikke
prøvd de selv.

Fra : anders

Dato : 10-04-06 09:44

Hej,

Allan Hansen skrev:

> Nu dykker jo ganske få ( faktisk færre end DIR, og det er ikke særlig mange )
> overhovedet med luft i vingen på dybden,

Ingen luft i vingen??? Kravler du så hen ad bunden eller hvad?

mvh
Anders

Fra : Allan Hansen

Dato : 10-04-06 11:18

"anders" <anders.bomholdt@gmail.com> skrev i en meddelelse
Ingen luft i vingen??? Kravler du så hen ad bunden eller hvad?

Se det er strømlignethed der vil noget. Squized som en vacumpakket kylling i
dragten men med luften i vingen. Respekt

Allan Hansen

Fra : Johnny Christensen

Dato : 10-04-06 11:43

"Allan Hansen" <alhansenfjern@fjernrh.dk> skrev i en meddelelse
> Se det er strømlignethed der vil noget. Squized som en vacumpakket kylling
> dragten men med luften i vingen. Respekt
>
> Allan Hansen

Ja, med finkontrol over kropspositionen. Du har vel ikke 2-3 liter luft til
at vandre fra hæl til nakke under dykning, vel?
Det kan man gøre når man hænger på deko for at holde varmen lidt bedre.

Fra : Allan Hansen

Dato : 10-04-06 13:22

"Johnny Christensen" <johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> at vandre fra hæl til nakke under dykning, vel?
> Det kan man gøre når man hænger på deko for at holde varmen lidt bedre.

Det passer nok meget godt i starten af dykket. Afballanceret så man kan
ligge på 3 meter med næsten tomme flasker, ganske som stort set alle
andre.Jeg har nu aldrig lagt mærke eller følt mig generet af det.

Allan Hansen, "Jeg er ikke dykker, jeg er DIR-dykker" frit efter
Lion-King

Fra : Kompressor

Dato : 10-04-06 19:04

Jeg forstår at du, Allan, selvsagt bare er ute etter å provosere og
sette ting på spissen. Ingen vits i å kaste bort energi på å
forklare deg dette da jeg tror du forstår det veldig godt at det er
slik, men du har bestemt deg for å være "i mot"...

Fra : anders

Dato : 11-04-06 10:33

Hvor vil du hen? Forbindelsen mellem GUE og Halcyon har da aldrig
været en hemmelighed??? Hvis du vidste en lille smule om de to, ville
du sikkert også vide at flere personer arbejder for både GUE og
Halcyon.

Hvis du har et problem med det, så står det dig frit for at vælge
anderledes.

mvh
anders