Er det en god ide at købe brugt regulator
Fra : Jan M

Dato : 04-04-06 22:01

Hej jeg er CMAS dykkerelev og har ikke de store ambitioner til at
begynde med angående at købe nyt udstyr.

Jeg har kig på noget brugt. 1 og 2 trin m.v.
Kan det svare sig at købe brugt der er mere end 3 år gammelt.
F.eks. en Scubapro MK II Regulator m.v.

Hvad skal man gå efter til en begyndelse.

mvh Jan M.

Fra : Allan Hansen

Dato : 05-04-06 07:18

"Jan M" <moha_@_mail.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Man kan ofte gøre en god handel ved at købe brugt dykkerudstyr. Der findes
masser af komplette sæt der er indkøbt og kun brugt til ganske få dyk. Vær
opmærksom på ved køb af regulator om den har været serviceret nyligt ellers
skal der økonomisk være plads til yderligere 700-1000 Kr til service. Hvad
man skal gå efter er en personlig/religiøs sag. Prøv dig frem blandt dine
nye dykkerkammarater og find et mærke/model der er egnet til
koldtvandsdykning.

Allan Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-06 21:06

Allan Hansen wrote:

> Man kan ofte gøre en god handel ved at købe brugt dykkerudstyr. Der
> findes masser af komplette sæt der er indkøbt og kun brugt til ganske
> få dyk.

det er rigtig men husk at under søge ny prisen, til ser man sæt til feks
10.000,- hvor der står at ny pris var 20.000,- men hvis jeg så finder de
samme ting i min lokale shop så kunne jeg få det af nyt for måske
13 -14.000,- (nogle gange til 10-11.000,-)

en god tommelfinger regel er at brugt dykker udstyr koster 50% af nyt også
selvom det ikke er brugt ret meget. og det er halv pris af det du kan købe
det til i en butik, ikke hvad sælger en gang har givet for det, fordi han en
gang er blevet snyt af et over pris dykker center skal du jo ikke snydes.

kik også nøje på hvad der følger med, det som sælger betragter som et
komplet sæt er ikke sikkert det er det samme som du, din klub eller DSF's
regler betragter som et komplet sæt.
F.eks.
nogle stiller krav om reserve stang, hvis den mangler er det en ny ventil
(ca små 1.000,-)
nogle stiller krav om 0,4L flaske på veste, hvis den mangler skal den købes
(ca små 1.000,-)
nogle stille krav om 2 anden trin på alle typer dyk, hvis der kun er et med
i sættet skal en ekstra købes (ca små 1.000,-)
hvis regulatorene ikke er ny serviseret, ville jeg få dem serviseret (ca små
1.000,-)
hvis sætte består af en tørdragt og der er krav om at elever dykker i
vårdragt skal der købes en sådanne (ca små 2.000,-)
ja sådanne kunne man jo blive ved, og så er det stadig brugt udstyr man har
og nogle af tingne passer måske ikke perfekt, så derfor, er mit råd at passe
lidt på når man køber brugt, næste hvert år er der nogle af vores elever der
har købt brugt, og desvære er det sådanne mange gange at det de har købt
ikke er pengene vær og de for at få det i en ordenlig stand og så det
opfylder alle regler, skal ofre så meget på det at det er begranset hvad de
har sparet i forhold til at købe nyt.

mvh Morten

Fra : AAroevej

Dato : 06-04-06 19:42

Hej

Det er altid en god ide at låne udstyret med i svømmehallen sådan at din
instruktør kan hjælpe dig med at vurdere om prisen og om udstyret er ok
og opfylder de krav der er til det pågældende stykke udstyr.

En seriøs sælger bør gå med til at du afprøver udstyret INDEN du betaler
for det.

Husk bl.a. at checke at manometeret viser bar og ikke psi !

mvh Lars

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 07-04-06 07:46

Om et manometer viser psi, bar, gram, æbler eller bananer er vel lige meget.
Så længe skalaen er linær er det let at se om flasken/flaskerne er 100%,
90%, 50% eller 0% fylte (tomme).

Claus Grell Hansen
Jeg er lige glad hvad sprog du taler, bare jeg forstår det.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 07-04-06 08:22

Claus Grell Hansen wrote:
> Om et manometer viser psi, bar, gram, æbler eller bananer er vel lige meget.
> Så længe skalaen er linær er det let at se om flasken/flaskerne er 100%,
> 90%, 50% eller 0% fylte (tomme).

Ikke helt enig. For makkere og lign. er det nemmest hvis trykket bliver
angivet på samme måde, fx. hvis jeg dykker med en rimelig ny dykker så
beder jeg om at se manometerert nogle gange (eller kaster selv lige et
blik hvis det vender så jeg kan se det). Så foretrækker jeg altså at det
viser i bar. Og nu hvor der er rigtig mange manometre der sælges med 400
bar skala, er det altså ikke gjort nemmere. Jeg er også stødt på
manometre der end ikke havde en rød zone mellem 0 og 50 bar, så begynder
det at være rigtig træls.

Så manometeret bør vise bar, og hvis man dykker med 200bar flasker, så
helst med en skala der kun går til 300bar.

Thomas

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 07-04-06 13:08

Du har måske en pointe. Jeg mener bare ikke problemet er så stort.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 07-04-06 13:17

Claus Grell Hansen wrote:
> Du har måske en pointe. Jeg mener bare ikke problemet er så stort.

Måske ikke for dig, men jeg er sikker på en dykker under sin første
uddannelse vil blive mere forvirret end godt er. Der er masser af nye
udtryk og beregninger der skal holdes styr på under uddannelsen, så der
er ikke nogen grund til at blande omregninger mellem bar og psi ind i
dette. Når man så er blevet uddannet og har fået rutine så betyder det
rigtig nok mindre om det er psi, bar, L, cm^3 eller hvad man nu lige har
lyst til at regne i.

Men når det er sagt så er et nyt manometer jo heller ikke den største
udskrivning, jeg købte mine manometre (der går til 300 bar) for 435kr
stykket, så hvis man ellers har fundet et sæt som er fint og til at
betale, så kan man jo bare smække et nyt manometer på regulatorsættet.

Thomas

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 07-04-06 09:35

Mener du virkelig at en dansk CMAS dykkerelev godt kan bruge et manometer
der viser psi ?
Desuden er der nogle af os der f.eks. bruge 2/3 reglen (67%), og det er
nemmere at lære disse tal for de aktuelle fyldetryk for kun en enhed. Hvad
er også lige 50 bar i psi, jeg plejer at gange/dele med 15, men lever
hellere uden.
Måske du også synes der er ligemeget om en dybdemåler viser fod ? eller dine
flaskers volumen opgives i cuf.
Jeg tror vi skal være meget glade for at vi bruger SI systemet og ikke det
metriske, bananer eller ej
/Sune

Fra : Johnny Christensen

Dato : 07-04-06 11:17

"Sune Jorgensen" <sune.jorgensen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Mener du virkelig at en dansk CMAS dykkerelev godt kan bruge et manometer
> der viser psi ?

Ja, jeg stoler på at hans kapasitet er tilstrækkelig. Det gælder for øvrigt
også PADI eleverne.

> Desuden er der nogle af os der f.eks. bruge 2/3 reglen (67%),

Fuld flaske = 3000 psi.
2/3 = 2000 psi
1/3 = 1000 psi

Hvorfra tror du at 1/3 reglen kommer fra. Det er da meget nemmere i
amerikanernes system

og det er
> nemmere at lære disse tal for de aktuelle fyldetryk for kun en enhed. Hvad
> er også lige 50 bar i psi,

700 Mere vanskeligt er det da ikke. (OK 735 hvis vi går i små sko)

Johnny

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 07-04-06 11:35

"Johnny Christensen" <johnny_chri@hotmail.com> wrote in message

> "Sune Jorgensen" <sune.jorgensen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, jeg stoler på at hans kapasitet er tilstrækkelig. Det gælder for
> øvrigt
> også PADI eleverne.

Uden tvilv men hvis jeg dengang var den eneste elev ud af ti med et psi
mano, og instruktøren hele tiden spurgte hvor mange bar jeg havde, og vi
skulle gøre et eller andet når den første nåede x bar, og hvor mange bar jeg
havde brugt på et dyk osv. ville jeg synes det var lidt træls

> Fuld flaske = 3000 psi.
> 2/3 = 2000 psi
> 1/3 = 1000 psi

Min pointe var også i flertal, når flaskens sluttryk f.eks. er 180, 210,
220, 225 eller 240 bar så vil jeg hellere kun nøjes med et system. Hvis man
nu også er tvunget til at køre med to single independent et eller andet sted
i verden, så er det også lidt træls at havde et mano i psi og et andet i
bar, hvis man nu f.eks. ånder 50 bar/735 psi skriftevis, men selvfølgelig
ikke umuligt.

> Hvorfra tror du at 1/3 reglen kommer fra. Det er da meget nemmere i
> amerikanernes system

Jeg er nu ret sikker på at 2/3 reglen, har mere at gøre med at kunne få sig
selv og sin makker ud i tilfælde af OOA ved max pen.

> og det er
>
> 700 Mere vanskeligt er det da ikke. (OK 735 hvis vi går i små sko)

Enig (men nu er jeg også en "tal autist") og det var nu også set ud fra en
elevs synspunkt jeg argumenterede
Personligt ser jeg meget sjældent på mit mano, da jeg har vænnet mig til at
gætte hvor meget jeg har, og kun bruge det til kontrol. Dog checker jeg det
altid efter fem min. for lige at se om alle ventiler er åbne og alt er som
det skal være og hvor mange bar/psi kulden har snuppet

/Sune

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 07-04-06 11:52

"Johnny Christensen" <johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> 700 Mere vanskeligt er det da ikke. (OK 735 hvis vi går i små sko)

Nej men det er lidt vanskeligt når du er ny dykker og alle de beregninger du
skal foretage foregår i Bar og du har et manometer der viser PSI. Jeg ville
som instruktør ikke tillade det.

mvh
Jonas

Fra : "Ján M."

Dato : 07-04-06 13:47

Hej alle sammen
Tak for svarene omkring brugt udstyr.
Jeg tror egentligt at jeg stadig mangler at få et svar på om hvor gammel
en regulator max bør være. Eller måske er det lige meget, blot den er
serviceret for nylig (= inden for et år).

/Jan M.

P.S Jeg går nu ind for et manometer med BAR skala

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 07-04-06 13:54

Ján M. wrote:
> [...]
> en regulator max bør være. Eller måske er det lige meget, blot den er
> serviceret for nylig (= inden for et år).

Jeg kender mange der dykker med regulatorer der er mange år gamle, og
det virker fint, men få et der er serviceret så du ikke bliver
overrasket (og spørg lige sælger om han har dykket med det for nyligt,
at det er serviceret er desværre ikke nogen garanti for at det også
virker godt under vand)

Hvis der skulle sættes alder på, så vil jeg nok sige max 5 år, og sikre
dig 120% at det er et sæt der er koldtvandsbeskyttet, da du ellers kun
vil kunne bruge det i de varmere måneder.

Thomas