Bedste destination i maj?
Fra : Nicolai

Dato : 04-04-06 17:03

Skal afsted med kæresten i maj - men hvor kan folk anbefale os at tage hen af
følgende:

Cayman islands
Curacao
Phuket
Seychellerne

Budgettet er naturligvis ikke ubegrænset, men 6-9 dages ferie med 3-5 dages
dykning enten som liveabord eller dagture er planen

Erfaringer modtages med kyshånd!

--

Med venlig hilsen / Best regards
Nicolai

Fra : Johnny Christensen

Dato : 04-04-06 17:51

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Budgettet er naturligvis ikke ubegrænset, men 6-9 dages ferie med 3-5
> dages dykning enten som liveabord eller dagture er planen

Jeg har arbejdet som instruktør / dykkerbums på Curacao og Grand Cayman.
Curacao har fin dykning på lavt vand, store mængder makroliv 0-25m.
Drop-off's er gradvise og til tider søvndyssende, da de falder 45 gr
nedefter. Nogle steder er der dramatisk stejlt, men forvent ikke det _helt_
store sus på væggen.
Øen er tør, befolkningen er ikke specielt opmærksomme på forurenings
problematikken. Det har været et knudepunkt for olie transport siden
1920'erne, tror at det har gjort noget ved deres tolerance overfor at nogle
dumper overflødig olie ud hvor det passer dem

Pris niveauet er moderat og standarten for hvordan dykningen foregår er
rimeligt. Det er et stykke tid siden jeg arbejdede dernede, i 1994.
De har rekompressions kammer og udmærket hospitals service. Forvent en vis
træghed, også hos told og politi, men sådan er Caribien generelt.

Grand Cayman er en moderne velfungerende maskine der servicerer dykkere i
hoved og agterende. Whatever you want, they will get it. Men det koster en
vis mængde penge. De lave rev er nogen steder tydeligt mærkede af dykkere i
årenes løb. Men ude på drop-off'sene er der hvor GC har sin attraktion. fra
ca 25 til 35 er det godt. Fra 40 til 80 er det guddommeligt med voldsomme
dimensioner på droppet.
Prisniveau på indkvartering er varierende fra rimeligt til sindssygt. Men
det er også der hvor halvdelen af Hollywood kommer til når de vil have
ferie.
Hospital, rekompressions kammer, politi og told er forbilledligt for resten
af regionen.
Jeg var der 1996 til 2000. De blev ramt direkte af en hurricane i 2003-4??
hvor 80% af bygninger på øen blev hårdt skadet, men alting er velfungerende
igen.

mvh
Johnny

Fra : Nicolai

Dato : 04-04-06 20:16

> mvh
> Johnny

Tak for klasse input.

Curacao koster 5800,- retur - så det ligger mest til højrebenet

Har iøvrigt fundet disse priser:

Phuket 5989 med hotel: Best Western ***
Cairns 10100 med hotel: Best Western ***
Mombasa 6700 - uden hotel
Seychellerne 6700 - uden hotel
Curacao 5836 - uden hotel
Maldiverne (Male) 7222 - uden hotel
Aruba 7276 - uden hotel
Cayman 6758 - uden hotel

Overraskende billigt eller ?

Curacao eller Seychellerne ligner favoritterne i min verden.

Hvad siger i det specielt disse 2?

Fra : Johnny Christensen

Dato : 04-04-06 20:26

> [...]
> Cayman 6758 - uden hotel
>
> Overraskende billigt eller ?
>
> Curacao eller Seychellerne ligner favoritterne i min verden.

Nu har jeg jo været på Curacao, så der går jeg ikke glip af noget.
Men selv om jeg ikke havde været på Curacao og valget mellem det og
Seychellerne stod lige. Så ville jeg uden det mindste tøven vælge
Seychellerne. Hvis min geografi ikke svigter mig (mulighed for røde øre), så
er det jo det indiske ocean og det skulle jo have artsrigdom og
farveeksplosioner der får de fleste andre steder til at blegne i
sammenligning.

mvh
Johnny

Fra : Morten Kjerulff

Dato : 04-04-06 20:53

Hej Nicolai.

Jeg har omvendt kun været på Seychellerne og ikke Curacao. Jeg kan
varmt anbefale Seychellerne, som har fantastiske strande, og dykningen
er heller ikke ringe.
Der er generelt ikke ret dybt lokalt omkring de tre største øer
20-35m, som du nok kommer til at bo på en eller flere af, men der er
stor mulighed for at møde f.eks. hvalhaj, store rokker og andre
spændende dyr. Korallerne er dog rimeligt hårdt ramt af tsunami,
byggeri m.m.

Desuden har Seychellerne meget at byde på over vandet også.

Mvh Morten

Fra : Nicolai

Dato : 05-04-06 15:45

>varmt anbefale Seychellerne, som har fantastiske strande, og dykningen
>er heller ikke ringe.

Jeg hører en masse om døde koraller pga. det varme vand?

> [...]
>stor mulighed for at møde f.eks. hvalhaj, store rokker og andre
>spændende dyr. Korallerne er dog rimeligt hårdt ramt af tsunami,

De store dyr er det jeg søger... Men valget er sgu svært.

Fra : Morten Kjerulff

Dato : 05-04-06 18:50

Ja. Alt for varmt vand er heller ikke godt for korallerne. I 1998 var
vandtemperaturen over en periode på et par uger 35 grader nogle steder
på Maldiverne så korallerne blev blegede og døde.

Hvis du søger de store dyr, så går du ikke galt på Seychellerne.
Jeg var afsted i februar sidste år og så hvalhaj. De fleste andre
dykkerbåde vi mødte havde også stødt på hvalhaj.

På Maldiverne er der også god chance, og der møder du helt sikkert
hajer.

Mvh Morten

Fra : Nicolai

Dato : 05-04-06 19:17

>Hvis du søger de store dyr, så går du ikke galt på Seychellerne.
>Jeg var afsted i februar sidste år og så hvalhaj. De fleste andre
>dykkerbåde vi mødte havde også stødt på hvalhaj.

Tak for det. Absolut et stort plus.

Fra : TT

Dato : 06-04-06 12:32

"Morten Kjerulff" <kjerulff@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Maldiverne, er det ikke kendt for at være meget dyrt at opholde sig der?
hvordan med prisniveauet på Seychellerne.

-TT

Fra : Morten Kjerulff

Dato : 10-04-06 10:59

Jo. Det er ret dyrt at opholde sig på Maldiverne, men selve dykningen
er ikke ud over det sædvanlige. Da jeg var der i 2002 kostede en
sodavand f.eks. 3$.
Man kan dog vist nok købe helpension incl. drikkevare, men jeg ved
ikke hvad det koster.

Man kan leve rimeligt billigt på Seychellerne, da man (til forskel fra
Maldiverne) bor blandt lokalbefolkningen og priserne derfor ikke kan
skrues alt for meget op. Man kan f.eks. få en rimelig god aftensmad
for 20-30 kroner.

Mvh Morten

Fra : Nicolai

Dato : 10-04-06 13:13

Tak for info folkens.

Det blev similan. Alt andet var noget rod med fly og kærestens examener...