/ Forside / Interesser / Rejser / Camping / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Camping
#NavnPoint
Nordsted1 8094
katekismus 1655
piaskov 1410
dova 1350
henrikkre.. 1330
alka 1272
refi 1024
transor 1015
Benjamin... 850
10  ans 800
Nedvejning af....
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 17-04-06 21:31

Ja - jeg er snart lidt forvirret/overrasket over dette fænomen.
Historien er at vi sidste år købte en Hymer Future 480T og nu lige har
skiftet vor gamle Volvo ud med en Ford Focus Stc.
Tallene er som følger:
CV: ev 900 - tv 1.200 kg
Bil: ev 1.100 - bremset anhænger: 1.200 kg.

Jeg er helt med på at bilen godt må trække cv'en - intet mystik i det.
Men jeg skulle på motorkontoret i anden anledning og stak frisk damen
reg.attesten på cv'en og bad hende lige rette totalvægten ned til 1.150 kg -
så sku jeg jo være ude over kørekort-regelen også.
Men til min overraskelse siger damen at det kan hun ikke ændre uden at jeg
kører til syn med cv'en - men hun kan uden videre nedsætte bilens højest
tilladte anhængervægt med bremser. Dette afslår jeg da det jo ikke kan løse
mit problem.

Vel hjemme igen begynder jeg at søge efter oplysninger om emnet på nettet og
finder ret hurtigt flere historier om folk, der har løst samme problem ved
netop at få nedsat bilens max trækvægt - og sandelig også et par
"officielle" sider med det kendte "ja/nej" diagram over hvad man må køre
med - se f.eks.: http://www.sikkertrafik.dk/164b3e80

Og nu sidder jeg tilbage i stolen og undrer mig endnu mere over disse
regeler; jeg kan ikke lovliggøre trækket ved at få nedsat cv'ens lasteevne
med 50 kg uden at køre til syn med den (hvilket jeg jo forresten ikke kan
med egen bil - først hjemturen kan jeg trække selv !) - forresten en
ændring, der på ingen måde kræver ændring af cv'en - derfor syn !?!.
Jeg kan til gengæld synsfrit få nedsat bilens træklast med samme 50 kg uden
syn - og derved fuldt lovligt køre med for stor anhænger ifht
kørekort-regelen - blot jeg ikke læsser cv'en til en totalvægt højere end
1.150 kg......men cv'en er jo stadig for tung ?!

Altså - pkt 1: er der noget, jeg overser ved blot at få nedsat bilens max
trækvægt (ud over at jeg skal til syn med bilen for at få de 50 kg "tilbage"
igen) ?

Pkt 2: Hvem uglen-i-hulen er den/de klaphatt(e), der har skrabet de her
regeler sammen ? Jo mere, jeg prøver at sætte mig ind i dem jo værrer er
indholdet. Jeg frygter de kommende EU-harmoniseringer på dette område
(også) - selvom man ikke skulle tro det er jeg bange for at det kun bliver
værre.....

--
---------------
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Ford når det spilder



 
 
Jens (17-04-2006)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 17-04-06 21:54

<klip>

> Jeg kan til gengæld synsfrit få nedsat bilens træklast med samme 50 kg
> uden syn - og derved fuldt lovligt køre med for stor anhænger ifht
> kørekort-regelen - blot jeg ikke læsser cv'en til en totalvægt højere end
> 1.150 kg......men cv'en er jo stadig for tung ?!
>

<klip>


Nej, CV'en er jo ikke for tung længere, for du læsser den jo kun til en
FAKTISK vægt på 1150 kg - hvilket så er lovligt så længe din bil, i.h.t.
reg. attest, må køre med en CV med en vægt på højest Bilens egenvægt +50 Kg

Hvorfor reglerne iøvrigt er skruet sammen som de er, ved jeg ikke.

/jens



Jesper Hedegaard (17-04-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 17-04-06 22:36


"Jens" <mugarbeFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:44440061$0$192$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> <klip>
>
>> Jeg kan til gengæld synsfrit få nedsat bilens træklast med samme 50 kg
>> uden syn - og derved fuldt lovligt køre med for stor anhænger ifht
>> kørekort-regelen - blot jeg ikke læsser cv'en til en totalvægt højere end
>> 1.150 kg......men cv'en er jo stadig for tung ?!
>>
>
> <klip>
>
>
> Nej, CV'en er jo ikke for tung længere, for du læsser den jo kun til en
> FAKTISK vægt på 1150 kg - hvilket så er lovligt så længe din bil, i.h.t.
> reg. attest, må køre med en CV med en vægt på højest Bilens egenvægt +50
> Kg
>
> Hvorfor reglerne iøvrigt er skruet sammen som de er, ved jeg ikke.
>
> /jens
>
Selvfølgelig Jens; jeg burde jo ha skrevet "cv'ens tilladte totalvægt er
stadig for høj".
Og jo tak - jeg er opmærksom på at det er dér at forskellen ligger. Jeg
hænger mig mere i det komplet ulogiske i at nedsættelse af cv'ens
lasteevne/totalvægt kræver syn, medens nedsættelse af bilens max trækvægt
ikke kræver syn.
Begge dele må da betegnes som rent administrative, da der ikke sker nogen
konstruktive ændringer.
Alligevel kræves der offentligt inspektion (syn) i det, jeg mener er den
mest korrekte løsning (nedsættelse af totalvægt på cv), medens
kludeløsningen med nedsættelse at bilens trækvægt kan klares med det berømte
pennestrøg. Kludeløsning fordi man jo egentligt omgår loven ved at ændre
tallet på den forkerte del af vogntoget og overlader kontrollen til
brugeren.
Ikke at jeg ellers er tilhænger af overdreven offentlig kontrol - tværtimod.
Men denne drejning er dog een af de mere modsatte af sund fornuft.

Og jeg forventede altså ikke at i har et fornuftigt svar på mit 2.
spørgsmål - det var mere for at få luft

--
---------------
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Ford når det spilder



steen-h@post8.tele.d~ (19-04-2006)
Kommentar
Fra : steen-h@post8.tele.d~


Dato : 19-04-06 16:42

Hej
Uanset hvilke vægtgrænser du ændrer, så er kontrollen altså
overladt til dig selv
mvh
Steen


Kim Bonnesen (23-04-2006)
Kommentar
Fra : Kim Bonnesen


Dato : 23-04-06 09:28

Hej Jesper
Lige et par kommentarer - (Sidst blev jeg skældt ud af en der også har
kommenteret indlæg tidligere)
""Altså - pkt 1: er der noget, jeg overser ved blot at få nedsat bilens max
trækvægt (ud over at jeg skal til syn med bilen for at få de 50 kg "tilbage"
igen) ?""
>>Tjae som du skirver skal du vente til syn med at ændre totalvægt igen -
>>ellers koster dit eventyr lidt til Staten igen.Og i udlandet har de endnu
>>sværer ved at finde ud af vores regler om vægt på CV+Bil og Kørekort<<

""2: Hvem uglen-i-hulen er den/de klaphatt(e), der har skrabet de her
regeler sammen ? Jo mere, jeg prøver at sætte mig ind i dem jo værrer er
indholdet. Jeg frygter de kommende EU-harmoniseringer på dette område
(også) - selvom man ikke skulle tro det er jeg bange for at det kun bliver
værre.....""
>>Ja , husk lige grænsen for vogntoget`s totalvægt på 3500 KG OGSÅ
>>!!! -Personligt tror jeg at du har ret - vi får nok strammere
>>"Trailerregler" ved EU sammenfletningen på dette område\ og mange
>>Poltifolk + kørelærer kan heller ikke fortolke disse ånsdvage regler !<<

Har selv valgt at tage B/E kortet til personbil og må nu køre med 3500KG /
3500 KG - Kostede mig cirka 3200,- for 2 år siden !
PS - Check lige bøde størrelsen for overlæs ´forkert kørekort til kørekort -
så bliver du hurtigt overbevist .....

Kim

"Jesper Hedegaard" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse
news:4443faf3$0$130$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Ja - jeg er snart lidt forvirret/overrasket over dette fænomen.
> Historien er at vi sidste år købte en Hymer Future 480T og nu lige har
> skiftet vor gamle Volvo ud med en Ford Focus Stc.
> Tallene er som følger:
> CV: ev 900 - tv 1.200 kg
> Bil: ev 1.100 - bremset anhænger: 1.200 kg.
>
> Jeg er helt med på at bilen godt må trække cv'en - intet mystik i det.
> Men jeg skulle på motorkontoret i anden anledning og stak frisk damen
> reg.attesten på cv'en og bad hende lige rette totalvægten ned til 1.150
> kg - så sku jeg jo være ude over kørekort-regelen også.
> Men til min overraskelse siger damen at det kan hun ikke ændre uden at jeg
> kører til syn med cv'en - men hun kan uden videre nedsætte bilens højest
> tilladte anhængervægt med bremser. Dette afslår jeg da det jo ikke kan
> løse mit problem.
>
> Vel hjemme igen begynder jeg at søge efter oplysninger om emnet på nettet
> og finder ret hurtigt flere historier om folk, der har løst samme problem
> ved netop at få nedsat bilens max trækvægt - og sandelig også et par
> "officielle" sider med det kendte "ja/nej" diagram over hvad man må køre
> med - se f.eks.: http://www.sikkertrafik.dk/164b3e80
>
> Og nu sidder jeg tilbage i stolen og undrer mig endnu mere over disse
> regeler; jeg kan ikke lovliggøre trækket ved at få nedsat cv'ens lasteevne
> med 50 kg uden at køre til syn med den (hvilket jeg jo forresten ikke kan
> med egen bil - først hjemturen kan jeg trække selv !) - forresten en
> ændring, der på ingen måde kræver ændring af cv'en - derfor syn !?!.
> Jeg kan til gengæld synsfrit få nedsat bilens træklast med samme 50 kg
> uden syn - og derved fuldt lovligt køre med for stor anhænger ifht
> kørekort-regelen - blot jeg ikke læsser cv'en til en totalvægt højere end
> 1.150 kg......men cv'en er jo stadig for tung ?!
>
> Altså - pkt 1: er der noget, jeg overser ved blot at få nedsat bilens max
> trækvægt (ud over at jeg skal til syn med bilen for at få de 50 kg
> "tilbage" igen) ?
>
> Pkt 2: Hvem uglen-i-hulen er den/de klaphatt(e), der har skrabet de her
> regeler sammen ? Jo mere, jeg prøver at sætte mig ind i dem jo værrer er
> indholdet. Jeg frygter de kommende EU-harmoniseringer på dette område
> (også) - selvom man ikke skulle tro det er jeg bange for at det kun bliver
> værre.....
>
> --
> ---------------
> Jesper Hedegaard
> GS500E når vejret spiller
> Ford når det spilder
>



Jesper Hedegaard (23-04-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 23-04-06 20:53

"Kim Bonnesen" <bonnesen.kim@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:444b3a74$0$27569$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej Jesper
> Lige et par kommentarer - (Sidst blev jeg skældt ud af en der også har
> kommenteret indlæg tidligere)
> ""Altså - pkt 1: er der noget, jeg overser ved blot at få nedsat bilens
> max
> trækvægt (ud over at jeg skal til syn med bilen for at få de 50 kg
> "tilbage"
> igen) ?""
>>>Tjae som du skirver skal du vente til syn med at ændre totalvægt igen -
>>>ellers koster dit eventyr lidt til Staten igen.Og i udlandet har de endnu
>>>sværer ved at finde ud af vores regler om vægt på CV+Bil og Kørekort<<
>
> ""2: Hvem uglen-i-hulen er den/de klaphatt(e), der har skrabet de her
> regeler sammen ? Jo mere, jeg prøver at sætte mig ind i dem jo værrer er
> indholdet. Jeg frygter de kommende EU-harmoniseringer på dette område
> (også) - selvom man ikke skulle tro det er jeg bange for at det kun bliver
> værre.....""
>>>Ja , husk lige grænsen for vogntoget`s totalvægt på 3500 KG OGSÅ
>>>!!! -Personligt tror jeg at du har ret - vi får nok strammere
>>>"Trailerregler" ved EU sammenfletningen på dette område\ og mange
>>>Poltifolk + kørelærer kan heller ikke fortolke disse ånsdvage regler !<<
>
> Har selv valgt at tage B/E kortet til personbil og må nu køre med 3500KG /
> 3500 KG - Kostede mig cirka 3200,- for 2 år siden !
> PS - Check lige bøde størrelsen for overlæs ´forkert kørekort til
> kørekort - så bliver du hurtigt overbevist .....
>
> Kim


Hej Kim
Jeg ser da ingen grund til at skælde ud over et fornuftigt svar.

Men jeg kan altså ikke se nogen fornuftig grund til at tage /E-kortet i
stedet for at få ændret på tallene på et stykke papir - ingen af delene har
jo nogen praktisk indflydelse på hvordan vogntoget opfører sig under kørsel.
Ikke at jeg mener at vi alle skal ha lov at køre "lastvogn med b-kort" -
blot syntes jeg at de to regelsæt, vi slås med herhjemm, til tider har nogle
groteske resultater. Som i mit tilfælde, hvor jeg mener at enhver logik
siger at man burde nedveje cv'en med de 50 kg - i stedet kan jeg nedveje
bilens trækvægt med samme 50 kg og derefter køre med den anhænger, der for
et pennestrøg siden var ulovligt. Selvfølgeligt skal man altid selv se til
at ens anhænger ikke er overvægtig, men at det faktisk kræver et unødigt syn
at gøre det på den logiske måde undrer mig nu stadig.
Da mange,der har tager /E-kortet, alligevel ikke mener det har gjort den
store forskel for dem kunne man konkludere at regelerne ikke blot er for
indviklede - men også unødvendigt indviklede. Hvis man nu satte grænsen for
"egenvægt + 50 kg" op med et passende antal kg ville mange - måske
størstedelen - komme uden om dette problem. Måske kan vi endda helt afskaffe
denne regel - vi har jo stadig bilens største trækvægt som begrænser for
vogntogets største vægt - samt regelen om maksimalt 3.500 kg for vogntoget.
Tanken om at myndighederne på den ene side anser en bil forsvarlig som
trækdyr for x kg - men så alligevel ikke med dig som chauffør uden /E-kortet
forekommer mig - pænt sagt - ulogisk

--
---------------
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Ford når det spilder



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste