|
| Spiller længden af en CV nogen særlig roll~ Fra : Ole Christensen |
Dato : 12-04-06 16:57 |
|
I år skal jeg have købt en CV. Jeg har besluttet at den skal være
et sted mellem 7,5 og 9 meter i totallængde, dvs. en model 560
til 700 (hedder det vist).
Min bil er en 4hjuls træk med en egenvægt på 2500kg og jeg
vil gerne have en CV med god plads.
Jeg har ofte kørt med alm. lille trailer men aldrig med en rigtig CV.
Men nu er mine tanker:
Spiller længden af CV'en nogen særlig rolle på veje og pladser?
Spiller bredden af CVen nogen særlig rolle?
Eller sagt på en anden måde. Hvad problemer får jeg med en
stor CV (den med typebeteg. 700 og 9 m. i totallængde)?
--
Mvh. Ole
| |
Jens (12-04-2006)
| Kommentar Fra : Jens |
Dato : 12-04-06 19:24 |
|
"Ole Christensen" <news@olechristensen???.com> skrev i en meddelelse
news:443d2388$0$84033$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>I år skal jeg have købt en CV. Jeg har besluttet at den skal være
> et sted mellem 7,5 og 9 meter i totallængde, dvs. en model 560
> til 700 (hedder det vist).
> Min bil er en 4hjuls træk med en egenvægt på 2500kg og jeg
> vil gerne have en CV med god plads.
> Jeg har ofte kørt med alm. lille trailer men aldrig med en rigtig CV.
> Men nu er mine tanker:
> Spiller længden af CV'en nogen særlig rolle på veje og pladser?
> Spiller bredden af CVen nogen særlig rolle?
> Eller sagt på en anden måde. Hvad problemer får jeg med en
> stor CV (den med typebeteg. 700 og 9 m. i totallængde)?
>
> --
> Mvh. Ole
>
>
>
>
Du skal have et B/E kørekort (men det ved du jo nok godt)
Længden betyder ikke meget ved almindelig kørsel på landevej / motorvej. Der
kan en stor lastvogn med anhænger jo også køre, MEN du kan får det meget
svært når du skal ind på en typisk Italiensk campingplads. Både p.g.a.
længden men også fordi de lange vogne ofte er 2,5 meter brede, så der skal
nogle STORE sving til, og det er der simpelthen ikke plads til mange steder
der nede.
Mvh
Jens
| |
Ole Christensen (12-04-2006)
| Kommentar Fra : Ole Christensen |
Dato : 12-04-06 21:27 |
|
>
> Du skal have et B/E kørekort (men det ved du jo nok godt)
>
Nej, Det var jeg ikke opmærksom på. Såvidt jeg kan se på nettet
kommer jeg i konflikt med 3500 kg. reglen.
Gælder den regel kun i danmark eller er den standard for hele europa.
--
Mvh. Ole
| |
Sten Larsen (13-04-2006)
| Kommentar Fra : Sten Larsen |
Dato : 13-04-06 00:57 |
|
> Nej, Det var jeg ikke opmærksom på. Såvidt jeg kan se på nettet
> kommer jeg i konflikt med 3500 kg. reglen.
>
> Gælder den regel kun i danmark eller er den standard for hele europa.
Nej, men den gælder for dit kørekort. Og det gælder jo i hele Europa. Så uanset hvor, må du kun køre med højst 3500kg. Du skal altså
finde en CV med en max. totalvægt på 975kg, eller få en af delene vejet ned ( hvis muligt, og i.h.t. visse regler ). Eller tage det
B/E-kort. Og det er altså ikke ret svært.
/SL
| |
Ole Christensen (13-04-2006)
| Kommentar Fra : Ole Christensen |
Dato : 13-04-06 07:54 |
|
Nu har jeg studeret mit kørekort og jeg må faktisk føre
A1, B, C og D men ikke E køretøjer.
Det med C er fra mine yngre dage for ca. 30 år siden,
og jeg glemt at jeg havde det. Har aldrig siden haft brug herfor.
Skal jeg så stadig have et ekstra trailerkort B/E eller C/E?
--
Mvh. Ole
| |
Carsten Stage (13-04-2006)
| Kommentar Fra : Carsten Stage |
Dato : 13-04-06 08:23 |
|
"Ole Christensen"
> Skal jeg så stadig have et ekstra trailerkort B/E eller C/E?
Når den samlede tilladte totalvægt overstiger 3500 kg og campingvognens
tilladte totalvægt overstiger 750 kg, så er der ingen vej udenom /E. Det
billigste og letteste er så selvfølgelig B/E
Med venlig hilsen,
Carsten Stage
| |
Ole Christensen (13-04-2006)
| Kommentar Fra : Ole Christensen |
Dato : 13-04-06 09:36 |
|
> Når den samlede tilladte totalvægt overstiger 3500 kg og campingvognens
> tilladte totalvægt overstiger 750 kg, så er der ingen vej udenom /E. Det
> billigste og letteste er så selvfølgelig B/E
>
Tak for alle svarene. Jeg må igang så igang med /E snarest. Sommeren
står jo for døren.
--
Mvh. Ole
| |
Ole Christensen (12-04-2006)
| Kommentar Fra : Ole Christensen |
Dato : 12-04-06 21:33 |
|
Jeg lavede en lille fejl i noteringen af min bils egenvægt.
Min bils egenvægt er 1925 kg og 2525 i totalvægt.
--
Mvh. Ole
| |
Søren Trelborg (13-04-2006)
| Kommentar Fra : Søren Trelborg |
Dato : 13-04-06 12:42 |
|
Jeg synes at du også skal overveje at 560 typisk er en aksel og 700 typisk
to aksler, så 560-eren kan du + en hjælper skubbe rundt med når den er
koblet fra bilen, hvorimod 700-eren er meget mere stiv at flytte på med
håndkraft.
"Ole Christensen" <news@olechristensen???.com> skrev i en meddelelse
news:443d2388$0$84033$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> I år skal jeg have købt en CV. Jeg har besluttet at den skal være
> et sted mellem 7,5 og 9 meter i totallængde, dvs. en model 560
> til 700 (hedder det vist).
> Min bil er en 4hjuls træk med en egenvægt på 2500kg og jeg
> vil gerne have en CV med god plads.
> Jeg har ofte kørt med alm. lille trailer men aldrig med en rigtig CV.
> Men nu er mine tanker:
> Spiller længden af CV'en nogen særlig rolle på veje og pladser?
> Spiller bredden af CVen nogen særlig rolle?
> Eller sagt på en anden måde. Hvad problemer får jeg med en
> stor CV (den med typebeteg. 700 og 9 m. i totallængde)?
>
> --
> Mvh. Ole
>
>
>
>
| |
|
|