Auth SMTP, hvorfor det?
Fra : Morten Guldager

Dato : 15-05-06 18:46

Hejsa,

Nogen der kan forklare mig hvorfor det skulle være så
meget bedre for en ISP at køre med auth-smtp frem
for traditionelt ip-access-kontrol?

Jeg kan ikke se hvordan det skulle kunne forhindre
dagens avancerede spam-bots i at sende deres skrammel
via ISP'ens SMTP server.

Kommentarer?

/Morten

Fra : Peter Mogensen

Dato : 15-05-06 22:21

Morten Guldager wrote:
> Nogen der kan forklare mig hvorfor det skulle være så
> meget bedre for en ISP at køre med auth-smtp frem
> for traditionelt ip-access-kontrol?

Definer "ISP".
Nogle ISP'er, der ikke selv udbyder opkoblinger kan jo ikke anvende
ip-baseret adgangskontrol

> Jeg kan ikke se hvordan det skulle kunne forhindre
> dagens avancerede spam-bots i at sende deres skrammel
> via ISP'ens SMTP server.

Du kan da lukke en konto, der bliver misbrugt.

Peter

Fra : Alex Holst

Dato : 15-05-06 22:50

Morten Guldager wrote:
> Nogen der kan forklare mig hvorfor det skulle være så
> meget bedre for en ISP at køre med auth-smtp frem
> for traditionelt ip-access-kontrol?

Fordi mobile enheder har brug for at aflevere mail et sted uden at
brugeren skal rette i sine settings hver gang man er på et nyt netværk.

Hvor ens egne netværk har lov at relaye mail, tillader man at relaye
mail fra valide smtp konti, uanset hvilken IP adresse vedkommende kommer
fra.

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Thomas - Spinoza

Dato : 16-05-06 00:05

Morten Guldager wrote:
> Hejsa,
>
> Nogen der kan forklare mig hvorfor det skulle være så
> meget bedre for en ISP at køre med auth-smtp frem
> for traditionelt ip-access-kontrol?

Der er sikkert flere gode grunde, jeg tror en af dem var en reaktion på
de vira som videresendte sig selv til opsnappede mailadresser via egen
installeret klient. Jeg var selv offer for en stime af mails med mydoom
da den spredte sig, blot fordi jeg var registreret i en kundes
adressekartotek. Asmtp ville have forhindret en del af spredningen.

Fra : Bo Simonsen

Dato : 16-05-06 16:11

On 2006-05-15, Morten Guldager <Morten.Guldager@gmail.com> wrote:
> [...]
| for traditionelt ip-access-kontrol?
|
| Jeg kan ikke se hvordan det skulle kunne forhindre
| dagens avancerede spam-bots i at sende deres skrammel

Samt OpenSPF/SenderID baserere sig på at du sender fra dit domains SMTP
server, ellers kan mailen blive afvist.

Hvis du fx. prøver at sende gennem din ISPs SMTP server hvor afsenderen er
"hotmail.com" eller "gmail.com" (som jeg ved bruger SPF), kan modtager
serveren afsende mailen, da ISPens mailserver (sjovt nok) ikke opfylder SPF
kreterierne.

--
Bo Simonsen
Stud.Scient

"Computer Science is no more about computers than astronomy is about telescopes."
--- Edsgar Dijkstra