/ Forside / Teknologi / Internet / Sikkerhed / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Sikkerhed
#NavnPoint
stl_s 37026
arlet 26827
miritdk 20260
o.v.n. 12167
als 8951
refi 8694
tedd 8272
BjarneD 7338
Klaudi 7257
10  molokyle 6481
Firewall blokering af internetside
Fra : Kasper Lindberg


Dato : 11-05-06 14:25

hej NG

Er det muligt at blokere for hentning af sider der stammer fra
"http://rad.msn.com"
dette skulle gerne gøres ved hjælp af windows egen indbyggede firewall (XP
SP2)

Venlig hilsen
/Kasper




 
 
Kim Ludvigsen (11-05-2006)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 11-05-06 14:59

Den 11-05-06 15.25 skrev Kasper Lindberg følgende:

> Er det muligt at blokere for hentning af sider der stammer fra
> "http://rad.msn.com"

Ja.

> dette skulle gerne gøres ved hjælp af windows egen indbyggede firewall (XP
> SP2)

Det kan det ikke.

I stedet kan du finde filen HOSTS - den hedder kun HOSTS, altså uden
filtype. Find den evt. med søgefunktionen i Windows. Åbn filen med
Notesblok, og indsæt følgende linje:

127.0.0.1 rad.msn.com

Gem filen. Du skal vist genstarte din browser før det virker.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Synkroniser dine data med Allway Sync. Programmet kan synkronisere
mellem pc og USB-nøgle eller mellem forskellige netværkssteder.
http://kimludvigsen.dk

Bertel Lund Hansen (11-05-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 11-05-06 15:36

Kim Ludvigsen skrev:

> Gem filen. Du skal vist genstarte din browser før det virker.

Ja, det skal man. Hosts-filen indlæses (åbenbart) én gang ved
opstart og ellers ikke.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Bjarke Andersen (12-05-2006)
Kommentar
Fra : Bjarke Andersen


Dato : 12-05-06 10:09

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> crashed Echelon writing
news:44634c1a$0$12401$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:

> Ja, det skal man. Hosts-filen indlæses (åbenbart) én gang ved
> opstart og ellers ikke.

Hosts filen bliver som sådan ikke indlæst, men er første led Windows kigger
i ved DNS opslag

--
Bjarke Andersen
Wanna reply by email? Remove the spammer in address

Bertel Lund Hansen (12-05-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 12-05-06 21:50

Bjarke Andersen skrev:

> Hosts filen bliver som sådan ikke indlæst

Hvorfor virker det så ikke med det samme når man har rettet i
den, men først efter en genstart?

Det beviser at den indlæses ved start og derefter ligger i
hukommelsen hvor opslag så foretages.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Bjarke Andersen (12-05-2006)
Kommentar
Fra : Bjarke Andersen


Dato : 12-05-06 22:01

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> crashed Echelon writing
news:4464f544$0$12399$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:

> Hvorfor virker det så ikke med det samme når man har rettet i
> den, men først efter en genstart?
>
> Det beviser at den indlæses ved start og derefter ligger i
> hukommelsen hvor opslag så foretages.

Fordi windows cacher DNS opslag i rum tid

ipconfig /flushdns tvinger windows til genopslag af domænenavne

--
Bjarke Andersen
Wanna reply by email? Remove the spammer in address

Bertel Lund Hansen (12-05-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 12-05-06 22:12

Bjarke Andersen skrev:

>> Hvorfor virker det så ikke med det samme når man har rettet i
>> den, men først efter en genstart?

> Fordi windows cacher DNS opslag i rum tid

Du har ret. Jeg prøvede lige at sætte fiduso.dk til at være
127.0.0.1 - og fiduso døde endnu inden jeg havde flushet noget
som helst.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Allan Olesen (11-05-2006)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 11-05-06 17:33

Kim Ludvigsen wrote:
> 127.0.0.1 rad.msn.com

Det er ikke sikkert, at den bliver ved med at fungere. Jeg så for noget
tid siden en historie om, at Windows er begyndt at udføre DNS-opslag af
nogle af MS' egne domæner, uanset om disse står i hosts-filen.

Forklaringen var angiveligt noget med at forhindre, at malware
omdirigerer forbindelser til fjendtlige maskiner ved at ændre i
hosts-filen - men når de først er kommet i gang, kan man de jo forhindre
så meget andet samtidigt.

--
Allan Olesen

Kasper Lindberg (11-05-2006)
Kommentar
Fra : Kasper Lindberg


Dato : 11-05-06 19:10


"Allan Olesen" <usenet.02.2006.allan@spamcheck.dk> skrev i en meddelelse
news:44636745$0$187$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Kim Ludvigsen wrote:
>> 127.0.0.1 rad.msn.com
>
> Det er ikke sikkert, at den bliver ved med at fungere. Jeg så for noget
> tid siden en historie om, at Windows er begyndt at udføre DNS-opslag af
> nogle af MS' egne domæner, uanset om disse står i hosts-filen.
>

tja... dunno, men det ser da ud til at virke nu, men hvad gør det?

ud fra denne linie:

# Denne fil indeholder IP-adressetilknytninger til værtsnavne.

ville jeg antage at ethvert request til rad.msn.com bliver ført til
127.0.0.1 (localhost) i stedet for.

hvis jeg har ret:
Vil det så ikke betyde, at hvis jeg installerede en webserver, ville denne
modtage de requests der er rettet mod rad.msn.com?


som fodnote kan det siges, at grunden til at jeg vil blokere lige denne
side, er at det er her msn-messenger henter sin reklame.
Jeg blev træt af den, da jeg fik en med lyd på :(



Kim Ludvigsen (11-05-2006)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 11-05-06 19:42

Den 11-05-06 20.10 skrev Kasper Lindberg følgende:

> tja... dunno, men det ser da ud til at virke nu, men hvad gør det?
> ville jeg antage at ethvert request til rad.msn.com bliver ført til
> 127.0.0.1 (localhost) i stedet for.

Netop.

> hvis jeg har ret:
> Vil det så ikke betyde, at hvis jeg installerede en webserver, ville denne
> modtage de requests der er rettet mod rad.msn.com?

Ja. Har du ikke en webserver, vises der ikke noget. Har du en webserver,
vil du få vist index-siden eller en fejlside.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sæt de små grå hjerneceller i sving i en gratis udgave af
spilklassikeren Mastermind.
http://kimludvigsen.dk

Kasper Lindberg (11-05-2006)
Kommentar
Fra : Kasper Lindberg


Dato : 11-05-06 21:12


"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i en meddelelse
news:4463859d$0$2085$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Den 11-05-06 20.10 skrev Kasper Lindberg følgende:
>
>> hvis jeg har ret:
>> Vil det så ikke betyde, at hvis jeg installerede en webserver, ville
>> denne modtage de requests der er rettet mod rad.msn.com?
>
> Ja. Har du ikke en webserver, vises der ikke noget. Har du en webserver,
> vil du få vist index-siden eller en fejlside.
>

rart at vide :)

Jeg takker for jeres svar.

Venlig hilsen
/Kasper



Bertel Lund Hansen (11-05-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 11-05-06 22:36

Allan Olesen skrev:

> Forklaringen var angiveligt noget med at forhindre, at malware
> omdirigerer forbindelser til fjendtlige maskiner ved at ændre i
> hosts-filen - men når de først er kommet i gang, kan man de jo forhindre
> så meget andet samtidigt.

Det lyder som en tynd undskyldning for at de forhindrer folk i at
lukke for deres egne reklamer.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Allan Olesen (11-05-2006)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 11-05-06 23:54

Bertel Lund Hansen wrote:
> Allan Olesen skrev:

>> men når de først er kommet i gang, kan man de jo forhindre
>> så meget andet samtidigt.

> Det lyder som en tynd undskyldning for at de forhindrer folk i at
> lukke for deres egne reklamer.

Tror du? Det havde jeg slet ikke tænkt på. Og nu, hvor du har fået mig
til at tænke det, kan jeg ikke tro det.

--
Allan Olesen

Bertel Lund Hansen (12-05-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 12-05-06 00:03

Allan Olesen skrev:

>> Det lyder som en tynd undskyldning for at de forhindrer folk i at
>> lukke for deres egne reklamer.

> Tror du? Det havde jeg slet ikke tænkt på. Og nu, hvor du har fået mig
> til at tænke det, kan jeg ikke tro det.

Hvis først et indtrængende program har fået så meget kontrol over
ens system at det kan redigere hosts-filen, så er det nok
ligegyldigt hvad der står i den. Det kan i øvrigt næppe svare sig
at pille ved den, når indtrængeren lige så godt kan gå direkte
til de relevante IP-numre.

En redigeret hosts-fil ville faktisk bare afsløre hvad der var
sket.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Allan Olesen (12-05-2006)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 12-05-06 10:18

Bertel Lund Hansen wrote:
> Hvis først et indtrængende program har fået så meget kontrol over
> ens system at det kan redigere hosts-filen, så er det nok
> ligegyldigt hvad der står i den.

Er det mig, du forsøger at overbevise? Prøv at finde nogen, der er
uenige med dig i stedet.

> Det kan i øvrigt næppe svare sig
> at pille ved den, når indtrængeren lige så godt kan gå direkte
> til de relevante IP-numre.

Nu ved jeg ikke lige, hvorfor du forestiller dig at malware skulle pille
ved hosts-filen kun for selv at bruge den. Det ville være at gå over åen
efter vand, og det er i hvert fald ikke mig, der har luftet den tanke.

Argumentationen er naturligvis, at malware der piller ved hosts-filen,
kan narre *andre* programmer til at gå til den forkerte server.

--
Allan Olesen


Kent Friis (14-05-2006)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 14-05-06 20:22

Den Thu, 11 May 2006 23:35:53 +0200 skrev Bertel Lund Hansen:
> Allan Olesen skrev:
>
>> Forklaringen var angiveligt noget med at forhindre, at malware
>> omdirigerer forbindelser til fjendtlige maskiner ved at ændre i
>> hosts-filen - men når de først er kommet i gang, kan man de jo forhindre
>> så meget andet samtidigt.
>
> Det lyder som en tynd undskyldning for at de forhindrer folk i at
> lukke for deres egne reklamer.

Jeps, præcis som da jeg havde en Hotmail-konto, og konsekvent forsøgte
at markere spam fra en eller anden administrator@hotmail.com som
uønsket post... Det fik jeg sg* heller ikke lov til. Til sidst
lod jeg være med at checke kontoen sålænge at den blev lukket, og
til min store overraskelse fortsatte den tilhørende passport-konto
med at virke til Messenger.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but laziness pays off right now.

Kasper Lindberg (15-05-2006)
Kommentar
Fra : Kasper Lindberg


Dato : 15-05-06 13:08


"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
news:4467833d$0$15790$14726298@news.sunsite.dk...
> Den Thu, 11 May 2006 23:35:53 +0200 skrev Bertel Lund Hansen:
>> Allan Olesen skrev:
>> Det lyder som en tynd undskyldning for at de forhindrer folk i at
>> lukke for deres egne reklamer.
>
> Jeps, præcis som da jeg havde en Hotmail-konto, og konsekvent forsøgte
> at markere spam fra en eller anden administrator@hotmail.com som
> uønsket post... Det fik jeg sg* heller ikke lov til.

den kan klares med et filter.
Alt fra denne adresse skal sendes i denne mappe (her spammappen)

> Til sidst
> lod jeg være med at checke kontoen sålænge at den blev lukket,

har også været ude for at min hotmail-konto blev deaktiveret, så nu bruger
jeg de mail jeg får fra staff a hotmail com som en reminder på at logge ind
:P

> og
> til min store overraskelse fortsatte den tilhørende passport-konto
> med at virke til Messenger.
>

hvor lang tid siden det, at din hotmail blev lukket?,
er det muligt for andre at oprette din gamle adresse?

eller rettere, hvad ville de langsigtede konsekvenser være, mht.
passport-kontoen/messenger, hvis man lod sin hotmail-konto udløbe?



Kent Friis (15-05-2006)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 15-05-06 15:56

Den Mon, 15 May 2006 14:07:42 +0200 skrev Kasper Lindberg:
>
> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> news:4467833d$0$15790$14726298@news.sunsite.dk...
>> Den Thu, 11 May 2006 23:35:53 +0200 skrev Bertel Lund Hansen:
>>> Allan Olesen skrev:
>>> Det lyder som en tynd undskyldning for at de forhindrer folk i at
>>> lukke for deres egne reklamer.
>>
>> Jeps, præcis som da jeg havde en Hotmail-konto, og konsekvent forsøgte
>> at markere spam fra en eller anden administrator@hotmail.com som
>> uønsket post... Det fik jeg sg* heller ikke lov til.
>
> den kan klares med et filter.
> Alt fra denne adresse skal sendes i denne mappe (her spammappen)

Det mener jeg ikke jeg fik lov til dengang. Det kan vel også sagtens
være lavet om siden, det er nok 2-4 år siden jeg opgav dem.

Men pointen var ikke specielt hotmail, men Microsofts "Du skal ikke
have lov til at blokere *os*".

>> Til sidst
>> lod jeg være med at checke kontoen sålænge at den blev lukket,
>
> har også været ude for at min hotmail-konto blev deaktiveret, så nu bruger
> jeg de mail jeg får fra staff a hotmail com som en reminder på at logge ind
> :P
>
>> og
>> til min store overraskelse fortsatte den tilhørende passport-konto
>> med at virke til Messenger.
>>
>
> hvor lang tid siden det, at din hotmail blev lukket?,

Et par år eller fire.

> er det muligt for andre at oprette din gamle adresse?

Formentlig ikke, login'et er jo stadig mit, det er bare mail-delen
der er lukket.

> eller rettere, hvad ville de langsigtede konsekvenser være, mht.
> passport-kontoen/messenger, hvis man lod sin hotmail-konto udløbe?

Jeg har ikke oplevet andet end at Messenger holdt op med at skrive
"1 ny mail" (som altid var spam fra staff, da jeg kun oprettede
mail'en for at kunne oprette passport'en[1]).

Mvh
Kent

[1] Hvilket jeg senere har konstateret alligevel ikke er nødvendigt,
der er bare byttet om på de to radiobuttons når man installerer
Messenger.
--
Hard work may pay off in the long run, but laziness pays off right now.

Christian E. Lysel (12-05-2006)
Kommentar
Fra : Christian E. Lysel


Dato : 12-05-06 08:56

On Thu, 2006-05-11 at 20:10 +0200, Kasper Lindberg wrote:
> som fodnote kan det siges, at grunden til at jeg vil blokere lige denne
> side, er at det er her msn-messenger henter sin reklame.
> Jeg blev træt af den, da jeg fik en med lyd på :(

Der findes en klient uden reklamer, se på:

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=a8d9eb73-5f8c-4b9a-940f-9157a3b3d774

Der er andre der har lavet klienter uden reklame, fx
http://sourceforge.net/projects/gaim/


Endvidere skal du være opmærksom på at hosts filen ikke altid virker på
en moderne windows maskine:

http://weblog.infoworld.com/securityadviser/archives/2006/04/microsoft_hosts.html


Kasper Lindberg (12-05-2006)
Kommentar
Fra : Kasper Lindberg


Dato : 12-05-06 16:54


"Christian E. Lysel" <sunsite.dk@spindelnet.dk> skrev i en meddelelse
news:1147420537.6554.4.camel@bigfoot.lan.spindelnet.dk...
> Der findes en klient uden reklamer, se på:
> http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=a8d9eb73-5f8c-4b9a-940f-9157a3b3d774

ja, men så er der så mange andre ting den heller ikke har, og jeg har ingen
intentioner om at "miste" funktioner, når dette kan undgås.
(windows messenger 5.1 mod min msn messenger 7.5)

> Der er andre der har lavet klienter uden reklame, fx
> http://sourceforge.net/projects/gaim/

se forige

> Endvidere skal du være opmærksom på at hosts filen ikke altid virker på
> en moderne windows maskine:
> http://weblog.infoworld.com/securityadviser/archives/2006/04/microsoft_hosts.html

ikke et problem, det virker fint.

/Kasper





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177459
Tips : 31964
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408180
Brugere : 218881

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste