Spærring af bestemte sider
Fra : :O)

Dato : 09-05-06 22:51

Hejsa

Nu har jeg en datter på snart 10 år der sidder og bruger internettet ofte.

Med alle de sex-sider der flagrer rundt på nettet I små bokse som links og
også når man søger noget på google, kan der indimellem dukke sådan en side
op imellem de andre o.s.v..

Hvor kan jeg blokere for alt der har med sex-sider at gøre - er det
overhovedet muligt, da jeg ikke syntes det liiige er det fedeste hun skal
ende med at skulle forholde sig til I den alder.

På forhånd tak

Mvh Jane

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-05-06 23:18

Den 09-05-06 23.51 skrev følgende:

> Hvor kan jeg blokere for alt der har med sex-sider at gøre - er det
> overhovedet muligt, da jeg ikke syntes det liiige er det fedeste hun skal
> ende med at skulle forholde sig til I den alder.

Der findes forskellige filtre, der kan sortere de fleste af den slags
sider fra. Et af de bedste - om ikke det bedste - er det dansk udviklede
program Access Proxy: http://www.accessproxy.dk
Programmet er gratis til privat brug.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Fintun Windows XP med TweakUI.

Fra : John

Dato : 10-05-06 01:54

> Et af de bedste - om ikke det bedste - er det dansk udviklede
> program Access Proxy: http://www.accessproxy.dk

- ét til:
http://www.snapfiles.com/reviews/iProtectYou/iprotectyou.html

Mvh John

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-05-06 09:25

Den 10-05-06 02.53 skrev John følgende:
> - ét til:
> http://www.snapfiles.com/reviews/iProtectYou/iprotectyou.html

Det ser ud til at være et uintelligent filter, baseret på forbudte ord.
Det vil sige, en hjemmeside med ordet sex vil blive blokeret, også
selvom siden reelt ikke indeholder sex.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Ryd op i dine højrekliksmenuer med Mmm Free.

Fra : Max

Dato : 10-05-06 07:27

Hej Jane

> Hvor kan jeg blokere for alt der har med sex-sider at gøre - er det
> overhovedet muligt, da jeg ikke syntes det liiige er det fedeste hun
> skal ende med at skulle forholde sig til I den alder.

Bare husk at ligegyldigt hvor mange filtre og blokader du
installere erstatter det ikke god vejledning og oplysning.
Og åbenhed er en bedre løsning end at prøve at skjule
noget for hende.

Mvh Max

Fra : :O)

Dato : 10-05-06 20:46

Tak for alle de gode råd..

Jo jo.. Vi taler om det... Det er bestemt ikke noget tabu-emne, men derfra
og så til at hun frit skal/kan surfe rundt på diverse voksne pornosider,
bryder jeg mig nu ikke om..

Der er jo nu engang nogle ting - uden de behøver at være "forbudte" - som de
voksne kender konsekvenserne af bedre end en pige på 10 år - og derfor vil
jeg ikke bare lade hende surfe rundt imellem de sider, hvis hun tilfældigt
kommer ind på en sådan side med diverse sex-links.
Hun tænker jo ikke over, hvad der kommer frem af billeder før hun bliver
"tvunget" til at forholde sig til dem - hvorimod voksne der surfer rundt på
disse sider, nok ER klar over hvad der kommer frem.

Den slags ting skal komme naturligt - ikke "poppe" op I hovedet på hende..

/Jane

Fra : Kent Friis

Dato : 10-05-06 21:47

Den Wed, 10 May 2006 21:45:42 +0200 skrev :

> Den slags ting skal komme naturligt - ikke "poppe" op I hovedet på hende..

Måske er det mere en popup-stopper du har brug for...

Mvh
Kent

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-06 21:50

Hello, Kent!
You wrote on 10 May 2006 20:46:51 GMT:

KF> Måske er det mere en popup-stopper du har brug for...

Surf med Mozilla . .

Fra : Claus U

Dato : 10-05-06 07:41

skrev:

> Hvor kan jeg blokere for alt der har med sex-sider at gøre - er det
> overhovedet muligt, da jeg ikke syntes det liiige er det fedeste hun
> skal ende med at skulle forholde sig til I den alder.

Hvorfor tager du ikke en snak med hende i stedet for, om hvad hun
kan/skal bruge internettet til. Fortæl hende hvad der er tilladt og
hvad ikke er tilladt og at hvis der kommer noget ubehageligt op, kan
hun jo altid hente dig, så du kan forklarer hende, hvad der gik galt og
hvad hun fremover skal være opmærksom på, for at undgå den slags
situationer.

Hvis hun ikke har hemmeligheder på nettet, har du jo heller ikke noget
at frygte. Du kunne også lige skimme <http://sikkerchat.dk> igennem.

Denne frihed skal selvfølelig følges op med kontrol. Du kan f.eks. følge
med i mappen oversigt og se hvilke sider hun besøger.
--
Claus U --- www.cykeltyven.dk

Fra : Peter Makholm

Dato : 10-05-06 08:18

"" <virker@hotmail.com> writes:

> Hvor kan jeg blokere for alt der har med sex-sider at gøre - er det
> overhovedet muligt, da jeg ikke syntes det liiige er det fedeste hun skal
> ende med at skulle forholde sig til I den alder.

Du har både fået råd om specifikke filtre og om at tale med
hende. Uanset om du vælger det ene eller det andet, så skal du huske
at du ikke bare har et problem der kan løses. Der er tale om en proces
der vil fortsætte indtil at du ikke mere vil forholde dig til hendes
medieforbrug som forældre.

Og så skal du hele tiden ærligt over for dig selv overveje om du vil
beskytte hende mod nogle ting som *hun* ikke er interesseret i eller
ting *du* ikke er interesseret i. I det sidste tilfælde kan filtre
gøre mere skade end gavn.

Men har du konkrete eksempler på at hun har surfet uskyldigt rundt og
pludselig faldet over noget uønsket. Jeg har selvfølgelig hørt alt
mediehysteriet, men det eneste konkret eksempel jeg mindes er at en
søgning på 'barbie doll' både finder sider egnet for børn og
voksne. Ellers har jeg ikke konkret kendskab til porno på uønskede
tidspunkter (men jeg frekventere måske en mere begrænset og stabil
mængde websteder end din datter).

Hvis du ærligt beslutter at det er i hendes interesse ikke at skulle
forholde sig til porno på nettet mens hun er 10 år og derfor
installere et filter uden at snakke med hende, så husk at du kæmper
imod nogen der ønsker at omgå filtrene og at de har større teknisk
indsigt end dig. *Du* skal forholde dig til hvad du gør når filteret
misser og *du* skal sørger for hele tiden at anvende et filter der er
opdateret med hvilke metoder som modstanderne bruger.

Et filter kan være en god del af en løsning, emn det er kun en del af
løsningen og det er en teknisk løsning på et problem der i grunden er
socialt.

Og husk så at hun godt kan være din lille søde pige som 10-årig, men
det er hun næppe om 4 år uanset hvor meget du ønsker det. Held og
lykke med filtreringen.

Undskyld det rent moraliserende indlæg, men jeg føler stærkt for at
filtre/samtale ikke er en enten eller men et informeret både og.

--
Peter Makholm | Ladies and gentlemen, take my advice, pull down your
peter@makholm.net | pants and slide on the ice

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-05-06 08:59

Peter Makholm skrev:

> [...]
> voksne. Ellers har jeg ikke konkret kendskab til porno på uønskede
> tidspunkter (men jeg frekventere måske en mere begrænset og stabil

Jeg så en udsendelse om en svensk hjemmeside for unge. Den er
ekstremt populær, og den misbruges af pornoindustrien. Jeg har
glemt den nærmere forklaring på hvordan det hele foregik, men
resultatet var at man vanskeligt kunne benytte hjemmesiden uden
at blive præøsenteret for nøgenbilleder, blød porno og links til
den hårde vare. Siden tiltrak de ungen ved at tilbyde chat,
profiler og alt det andet lir som de synes er sjov - hvilket i
sig selv er fair nok - men når besøgstallet er højt, er der penge
i det.

Man skal ikke undervurdere den magt som pornoindustrien har, og
det er måske ikke ens drøm om et hyggeligt familieliv at man
jævnligt skal efterbehandle påtvungne pornooplevelser.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-05-06 09:29

Den 10-05-06 09.18 skrev Peter Makholm følgende:

> Undskyld det rent moraliserende indlæg, men jeg føler stærkt for at
> filtre/samtale ikke er en enten eller men et informeret både og.

Dejligt at se et så afbalanceret indlæg, når det gælder brugen af filtre!

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gem internettet på din computer med Net Snippets.

Fra : Peter Makholm

Dato : 10-05-06 09:35

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:

> [...]
> profiler og alt det andet lir som de synes er sjov - hvilket i
> sig selv er fair nok - men når besøgstallet er højt, er der penge

Det kan jeg godt se. Spørgsmålet er om de virkemidler de bruger er
nogle der retter sig mod børn i alderen før porno bliver
interessant. For når først det bløde porne bliver interessant og ikke
bare ulækkert, så tror jeg generelt at ren filtrering er en dårlig
løsning, så skal man forholde sig til problemet og ikke yderligere
gøre det interessant ved at gøre det forbudt *og* tabubelagt.

Min hovedpointe er ikke om det ene eller det andet er rigtigt, men at
man bør lave en konkret vurdering af sine børns internetforbrug. Det
gør det også lettere at følge med i hvornår pornoforbuddet går fra at
være i barnets interesse til at være i forældrerens interesse.

--
Peter Makholm | There are 10 kinds of people. Those who count in
peter@makholm.net | binary and those who don't

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-06 13:30

"" <virker@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> overhovedet muligt, da jeg ikke syntes det liiige er det fedeste hun skal
> ende med at skulle forholde sig til I den alder.

Du har fået mange gode svar - jeg tilføjer lige: Vigtigst er en sikker
opsætning af PC'en - så undgår du at den bliver inficeret med forskelligt
spyware, irriterende pop-ups og hi-jacks af startside, hvilket vil være en
fortvivlende oplevelse for din datter.
Pornosiderne vil så kun komme, hvis man selv søger efter dem og ikke dukke
op i en lind strøm, man ikke kan standse igen.
Du kan finde en del tråde om sikker opsætning her - et tilbagevendende tema.
Ellers kig her: http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/Tjenester_SP2.pdf

Programmet SpywareBlaster blokerer 5.000 websider med skadeligt indhold,
ikke nødvendigvis pornosider, men sider med skadeligt software.

Men samtale og PC-sikkerhed er allerførste prioritet!

Alf

Fra : John

Dato : 10-05-06 13:39

"* Alf Blume *" <alfblume(at)hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Programmet SpywareBlaster blokerer 5.000 websider med
> skadeligt indhold

- og kan glimrende suppleres med et andet gratis program:
http://spywarefri.dk/vaerktoj.htm#iespyad

Mvh John