Bruge digital signatur på website
Fra : Rado

Dato : 05-05-06 12:47

Hvordan installerer man digital signatur på sit website,. så brugerne
skal bruge deres signatur for at få adgang til en tjeneste?

Og skal man betale afgifter for at bruge systemet?

--
Rado

Who looks outside, dreams; who looks inside, awakes.
- C.G. Jung

Fra : Peter Brodersen

Dato : 05-05-06 13:08

On Fri, 05 May 2006 13:47:05 +0200, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

>Hvordan installerer man digital signatur på sit website,. så brugerne
>skal bruge deres signatur for at få adgang til en tjeneste?

Der blev stillet det samme spørgsmål for en uge siden - mit svar (med
udgangspunkt i Apache og mod_ssl): <news:e2uku3$jhr$1@news.klen.dk>

>Og skal man betale afgifter for at bruge systemet?

Nej. Man validerer blot op imod OCES rodcartifikat, som man kan
downloade frit.

Eneste mulige udgift er et SSL-certifikat, som man dog kan lave selv,
hvis man ikke vil betale for det (med dertil hørende advarsler, når
brugeren går ind på siden)

--
- Peter Brodersen
Ugens værktøj - Find vej: www.findvej.dk

Fra : Rado

Dato : 06-05-06 14:16

OK, det vil jeg kigge på. Tak!

Fra : Peter Larsen

Dato : 06-05-06 17:31

Peter Brodersen wrote:

> Nej. Man validerer blot op imod OCES rodcartifikat, som man kan
> downloade frit.

oh jo, det er forkert..

man skal betale en uhyrlig afgift pr unikt login pr år til TDC, hel præcist
hvor meget kan jeg ikke afsløre, da det er en del af en
hemmlighedsholdelses aftale, kontakt PKI salg (mener jeg det hedder) hos
tdc

--
Regards, Peter Larsen - Domæne.dk

Fra : Peter Lind Damkjær

Dato : 06-05-06 18:30

Peter Larsen wrote:

> [...]
> hvor meget kan jeg ikke afsløre, da det er en del af en
> hemmlighedsholdelses aftale, kontakt PKI salg (mener jeg det hedder) hos

Et par rettelser:

Det er ikke pr. unik login, men pr. unik bruger. Logger brugeren på 1000
gange tæller vedkommende kun 1 gang.

Listeprisen for en sådan anvendelsesaftale er iøvrigt ikke hemmelig. Den
ligger på 2 - 6 kr pr. unik bruger afhængig af antallet af brugere. Så
må man selv vurdere om dette er uhørligt.

Endelig er det ikke nødvendigt for borgere som privatpersoner at indgå
en anvendelseaftale. En eksempel på en sådan løsning kan i al
beskedenhed ses på http://www.skrivunder.nu.

PS: Hvis man vil igang med at sætte en webserver op til at anvende
digital signatur, er

   http://erhverv.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_e_digi_pl_pi_bp_tch

et godt sted at starte.

Venlig hilsen
Peter Lind Damkjær
(der i denne sammenhæng skriver som privatperson)

Fra : Peter Larsen

Dato : 07-05-06 01:10

Peter Lind Damkjær wrote:

> Det er ikke pr. unik login, men pr. unik bruger. Logger brugeren på 1000
> gange tæller vedkommende kun 1 gang.

korrekt

> Listeprisen for en sådan anvendelsesaftale er iøvrigt ikke hemmelig. Den

det er ellers generelt svært at få et lige svar og finde priserne på det,
feks giver http://www.digitalsignatur.dk ingen former for hjælp, man burde
mene det ville være et godt sted at starte.

> ligger på 2 - 6 kr pr. unik bruger afhængig af antallet af brugere. Så
> må man selv vurdere om dette er uhørligt.

Det matcher slet ikke det tilbud jeg fik fra pki salg, frit husket, og det
var omfattet af hemmelighedsholdelse (som alle andre priser og tilbud i
øvrigt er fra tdc).

> Endelig er det ikke nødvendigt for borgere som privatpersoner at indgå
> en anvendelseaftale. En eksempel på en sådan løsning kan i al
> beskedenhed ses på http://www.skrivunder.nu.

Du burde nok nævne det er din egen side :)

> Venlig hilsen
> Peter Lind Damkjær
> (der i denne sammenhæng skriver som privatperson)

hvis du er pki salg's person, så skal du være velkommen til at give mig et
reelt og bedre tilbud end jeg tidligere har modtaget..

beklager, men jeg nægter at betale 50000-200000,- årligt til tdc, så det
skal være et rigtigt godt tilbud :)

--
Regards, Peter Larsen - Domæne.dk

Fra : Allan Olesen

Dato : 07-05-06 10:58

Peter Larsen wrote:

> Du burde nok nævne det er din egen side :)

Jeg synes da, at ordene "i al beskedenhed" ret umisforståeligt gav den
oplysning?

--
Allan Olesen

Fra : Rado

Dato : 08-05-06 07:42

On Sat, 06 May 2006 19:30:29 +0200, Peter Lind Damkjær
<peter@lind-damkjaer.dk> wrote:

>Endelig er det ikke nødvendigt for borgere som privatpersoner at indgå
>en anvendelseaftale. En eksempel på en sådan løsning kan i al
>beskedenhed ses på http://www.skrivunder.nu.

Betyder det at det er gratis for private?

Formålet i det her tilfælde er statistiske undersøgelser (online
spørgeskema) i forbindelse med privat non-kommerciel forskning.inden
for bl.a. sundhedsområdet. Mon det falder ind under "private"?

Fra : Peter Brodersen

Dato : 23-05-06 01:27

> [...]

>ligger på 2 - 6 kr pr. unik bruger afhængig af antallet af brugere. Så
>må man selv vurdere om dette er uhørligt.

Lige for en god ordens skyld - hvilke opslag taler vi om her? Navnet
og PID ligger i klientens certifikat, og spærrelisten er også til fri
download. Er det opslag, der kan give CPR-nummer eller øvrige
informationer om brugeren?

Fra : Peter Brodersen

Dato : 07-05-06 12:24

On Sat, 06 May 2006 18:30:35 +0200, Peter Larsen <mail@czar.dk> wrote:

>oh jo, det er forkert..

Så lige nu bryder jeg en eller anden aftale, jeg ikke har indgået?

> [...]
>hvor meget kan jeg ikke afsløre, da det er en del af en
>hemmlighedsholdelses aftale, kontakt PKI salg (mener jeg det hedder) hos

Hvad taler vi helt præcist om her? Blot SSL-mæssigt at verificere et
certifikat op imod deres rodcertifikat, eller at få lavet en kobling
mellem PID'et og så et CPR-nummer?

Det handler selvfølgelig om, hvad der ligger i det oprindelige
spørgsmål med at "bruge systemet", idet mit foreslåede setup ikke
involverer TDCs servere undervejs.

I praksis vil det så handle om hvorvidt, det er nok for den enkelte
bruger. Nogle kan måske leve med blot at få et navn oplyst, mens andre
ikke kan nøjes med den begrænsede information.

Lad os lige få afklaret, hvad vi taler om her

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 06-05-06 21:13

On Sat, 2006-05-06 at 18:30 +0200, Peter Larsen wrote:
> man skal betale en uhyrlig afgift pr unikt login pr år til TDC, hel præcist
> hvor meget kan jeg ikke afsløre, da det er en del af en

Hvad skal man betale for?