zonealam2
Fra : Ole

Dato : 01-05-06 13:29

Jeg har fulgt rådene vedr afinstallerin af ZoneAlarm. Tak for dem!!!!
Men der er et erller andet tilbage af ZA, som gør at jeg ikke kan
følge links på en hjemmeside + downloadet gå i stå når der er 1 minut
tilbage af dl-tiden, hvis jeg downloader mere en 16 Mb. Den går i stå,
siger at forbindelsen er genopretet, men så kommer det blå skilt fra
ZA. Jeg skal så genstarte PC'en, før browseren vil køre.
Jeg har ad sære omveje fundet ud af at: vsdatant KUNNE være årsagen.
Den lå på samtlige diske i windows\system32, men på disken hvor
operativsystemet (XP pro) er beliggende
(drev E:\windows\systen32\vsdatant) kan jeg ikke slette den, fordi den
er i brug af en anden perrson???!!!
Jeg sidder her alene, så det med den anden person forstår jeg ikke
Jeg prøvede så at afinstallere den via en DOSbox, men denne virker
ikke helt efter hensigten - eller også har jeg glemt hvordan.
Et godt råd til dem, der vil installere en firewall: BRUG IKKE ZONE
ALARM hvis de har mindre forstand på de dele end jeg!!!!
Er der nogen der kan sige mig hvordan jeg kommer videre, vil jeg med
glæde modtage gode råd!

Venlig hilsen Ole Rosted

Fra : John

Dato : 01-05-06 17:09

"Ole" <olerosted@c.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har fulgt rådene vedr afinstallerin af ZoneAlarm. Tak for
> dem!!!!

Velbekomme!

> [...]
> minut
> tilbage af dl-tiden, hvis jeg downloader mere en 16 Mb.

Har du kigget _hele_ ZoneLabs-vejledningen igennem, fx dette:

"... Click on Start, then Search or Find, and select Files. Make
sure that the location box is set to search your local hard drive
(usually C :) or All Local Drives.

Type the following exactly and delete the folder:

zonelabs (under your SYSTEM or SYSTEM32 folder)
"zone labs" (under your Program Files folder)
"Internet logs" (under your Windows or WINNT folder)

Type the following exactly - delete files found in \Windows or
any subfolder below it, in your \Temp folder, or in the Windows
"Pre-Fetch" folder):

vsconfig.xml
vsdata.dll
vsdata95.vxd
vsdatant.sys
vsmon.*
vsmonapi.dll
vsnetutils.dll
vspubapi.dll
zaplus.*
zapro.*
zllictbl.dat
zlparser.dll
zonealarm.exe
zoneband.dll

vsutil.dll (please right-click, Properties -> Version to be sure
it is a ZA file. Do NOT delete this file unless it is a Zone Labs
file!)

Make sure your Recycle Bin is empty (right-click and select
Empty).
REBOOT

NOTE: If you received an error message upon deleting the files,
or if the original programs remain in the Programs list, or if
the problem persists after this, removing the files in Safe Mode
will allow you to delete the files properly. ..."

Link:
http://nh2.nohold.net/noHoldCust25/Prod_1/Articles55646/CompleteUninstallNonNT.html

Ja, det _kan_ være en sej omgang at slippe af med ZA :)

Mvh John

Fra : Ole

Dato : 02-05-06 10:04

On Mon, 1 May 2006 18:08:41 +0200, "John" <nogen@pladderballe.ok>
wrote:
Til John

Din detaillerede beskrivelse af fremgangsmåden, gav det ønskede
resultat nemlig: fjernelse af alt ZA relateret. Tak for hjælpen!!!!

Nu kan jeg så installere en anden firewall. Har du nogen forslag, som
passer til min viden om afinstalleringer????
ZONE ALARM er nok let at bruge, men et helvede at komme af med igen.
Jeg har før brugt KERIO. Den er nok lidt vanskeligere at stille regler
op for, men jeg fandt det ikke synderlig vanskeligt,
trods min lidt_ mere _end_ begynder status.
Det FOREKOMMER mig at da jeg søgte efter Kerio fik jeg Outpost!?

Venlig hilsen Ole Rosted

Fra : Benny Nissen

Dato : 02-05-06 10:31

Ole ramte sit keyboard den 02-05-2006 11:03 og fik dette ud af det:

> Nu kan jeg så installere en anden firewall.

Hvorfor ?

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 02-05-06 11:43

Benny Nissen tastede tankeløst:

> Hvorfor ?

Here we go again....

Vel fordi manden gerne vil sikre sig at han er den eneste der benytter
hans PC...

--
Mail mig på uffe <snabelA> skelmose <prik> dk

Fra : Niels Callesøe

Dato : 02-05-06 11:46

Uffe S. Callesen wrote in

> Here we go again....
>
> Vel fordi manden gerne vil sikre sig at han er den eneste der
> benytter hans PC...

Hvor mange eksperter (og lægfolk) skal op af stolene for at forklare
dig hvorfor der, som oftest, ikke er noget vundet ved "personlige
firewalls", før du forstår det?

Det er jo ikke fordi det skorter på argumenter. Du vælger bare at
overhøre dem -- også dem fra fagfolk med mange års erfaring indenfor
IT-sikkerhed.

--
Niels Callesøe - dk pfy @work
pfy[at]nntp.dk - http://www.t29.dk/~nica/disclaimer.php

Don't buy D-Link. Thanks!

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 02-05-06 12:02

Niels Callesøe wrote:
> Hvor mange eksperter (og lægfolk) skal op af stolene for at forklare
> dig hvorfor der, som oftest, ikke er noget vundet ved "personlige
> firewalls", før du forstår det?

Jeg forstår godt hvad det er de forsøger at argumentere for - jeg er
bare ikke enig

> Det er jo ikke fordi det skorter på argumenter. Du vælger bare at
> overhøre dem -- også dem fra fagfolk med mange års erfaring indenfor
> IT-sikkerhed.

Nu hører jeg selv til sidstnævnte - og kan da berette at såvel brugen af
antivirus samt personlige firewall hører med til de fleste sikkerheds
certificeringer - men bevares det er da nok resten af verden der tager
fejl mens et par selvbestaltede sikkerheds "eksperter" i en usenet
gruppe har set lyset.

Faktum er at virus, malware, spam osv. spredes som aldrig før - der er 2
ting at gøre ved det..

1) oplyse brugerene bedre

2) udvikle bedre beskyttelse

Sidstnævnte er efter min mening betydeligt nemmere at opnå success med
- mens 1) _klart_ er at foretrække (det er vi enige om) det er bare
ikke realistisk.

--
Mail mig på uffe <snabelA> skelmose <prik> dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-05-06 14:12

Uffe S. Callesen skrev:

> Jeg forstår godt hvad det er de forsøger at argumentere for -
> jeg er bare ikke enig

Nå ja, det var ligesom hende der til geografieksamen fortalte at
der bor 50'000 mennesker i Århus. Da censor og lærer
protesterede, sagde hun: "I har jeres mening, og jeg har min".

> Nu hører jeg selv til sidstnævnte - og kan da berette at såvel
> brugen af antivirus samt personlige firewall hører med til de
> fleste sikkerheds certificeringer

Jeg har før sagt det, og jeg gør det gerne igen: En firewall og
et AV-program kan sagtens være elementer i en sikkerhedspolitik,
og et kursus der berører sikkerhed, er mangelfuldt hvis det ikke
omhandler de to emner.

Men de er overflødige elementer for en almindelig bruger.

> Faktum er at virus, malware, spam osv. spredes som aldrig før -
> der er 2 ting at gøre ved det..

Netop. Efter mere end 15 års intense kampagner, udvikling af
bestandigt nyere AV-programmer og i de fleste tilfælde
standardiseret præinstallation af AV på pc'er, spredes virusser
*stadig* i stor stil. Det er det faktum jeg tager konsekvense af.

> 1) oplyse brugerene bedre
> 2) udvikle bedre beskyttelse

> Sidstnævnte er efter min mening betydeligt nemmere at opnå
> success med

Du har jo lige selv anført at det ikke har hjulpet.

Og du glemmer 3:
Tving OS-producenten til ikke at levere et idiotisk opsat
styresystem.

--
Bertel

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 02-05-06 14:28

Bertel Lund Hansen wrote:
> Nå ja, det var ligesom hende der til geografieksamen fortalte at
> der bor 50'000 mennesker i Århus. Da censor og lærer
> protesterede, sagde hun: "I har jeres mening, og jeg har min".

Hvis det du præsenterede var fakta så ville den sammenligning måske
holde vand - men det du argumenterer for er jo også blot _din_ mening om
spørgsmålet.

> Men de er overflødige elementer for en almindelig bruger.

Jeg tror du og jeg skal blive enige om at vi aldrig bliver enige på det
punkt :)

> Du har jo lige selv anført at det ikke har hjulpet.

Nej jeg argumenterer jo lige netop for at det er pga. folk der ikke
beskytter sig effektivt nok at vi stadig har problemet.

> Og du glemmer 3:
> Tving OS-producenten til ikke at levere et idiotisk opsat
> styresystem.

Den udelod jeg bevidst - men M$ har også et dilemma omkring det at
skulle levere noget som faktisk er fantastisk komplekst men samtidig
skal være fantastisk simpelt at bruge.

Hele denne diskution er jo reél kun et issue fordi M$ leverer et
styresystem der ikke adskiller brugerne fra OS'et.

--
Mail mig på uffe <snabelA> skelmose <prik> dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-05-06 15:18

Uffe S. Callesen skrev:

> Hvis det du præsenterede var fakta så ville den sammenligning måske
> holde vand - men det du argumenterer for er jo også blot _din_ mening om
> spørgsmålet.

Jo, men jeg påstår ikke at et eller andet program som jeg ikke
kender i detaljer, kan løse mine sikkerhedsproblemer. Jeg påstår
at når jeg har lukket nettjenesterne på mit OS, så er de lukkede,
og det kan enhver overbevise sig om.

Derfor *ved* jeg at mit system er sikret. Den der installerer
tredjepartsprogrammer, *håber* at det er tilfældet.

> Jeg tror du og jeg skal blive enige om at vi aldrig bliver enige på det
> punkt :)

Det er korrekt.

> Nej jeg argumenterer jo lige netop for at det er pga. folk der ikke
> beskytter sig effektivt nok at vi stadig har problemet.

Det er grebet ud af luften. Du ved ikke om det er 'beskyttede'
eller ubeskyttede systemer der sender flest virusser. I de
største bølger der har været, var der ikke forskel.
AV-programmerne kendte ikke virusserne og kunne ikke standse dem
(før senere).

> Hele denne diskution er jo reél kun et issue fordi M$ leverer et
> styresystem der ikke adskiller brugerne fra OS'et.

Det forstår jeg ikke. Hvis det er samme person som er admin og
bruger, så er der ingen synderligt bedre sikkerhed ved at lave en
eller anden opsplitning.

--
Bertel

Fra : Palle Jensen

Dato : 02-05-06 19:48

On Tue, 2 May 2006 16:18:19 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>
>Derfor *ved* jeg at mit system er sikret. Den der installerer
>tredjepartsprogrammer, *håber* at det er tilfældet.

Du har lukket alle nettjenester?

Hvordan har du postet denne besked? Modtager du ikke mails?

Hvordan kan du 100% påstå at din PC er immun fordi du har lukket nogle
tjenester på XP?

Giver du lov hvis jeg det næste 1-6 måneder pludselig vil forsøge at
forvolde din PC skade? Det kunne være interessant at lege med det
lille eksperiment.

Palle Jensen

Fra : Kent Friis

Dato : 02-05-06 19:52

Den Tue, 02 May 2006 20:47:37 +0200 skrev Palle Jensen:

> Du har lukket alle nettjenester?
>
> Hvordan har du postet denne besked? Modtager du ikke mails?

Langt de fleste lader internet-udbyderen om at styre mail-serverne,
og det er derfor på deres server at mail tjenesten kører.

> Hvordan kan du 100% påstå at din PC er immun fordi du har lukket nogle
> tjenester på XP?

Der er ikke nogle tjenester at angribe.

Jeg har dog ikke set Bertel påstå at hans PC er 100% - intet er 100%
sikkert, men en maskine hvor der ikke er noget der lytter på nettet
er meget mere sikker end en hvor der *er* noget der lytter (hvilket fx
kunne være en af de såkaldte personlige "firewalls").

Mvh
Kent

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-05-06 19:53

Palle Jensen skrev:

> Du har lukket alle nettjenester?

Ja.

> Hvordan har du postet denne besked? Modtager du ikke mails?

Jo. Jeg har nogle programmer får netadgang når jeg bruger dem. En
browser eller et mailprogram er ikke en nettjeneste.

> Hvordan kan du 100% påstå at din PC er immun fordi du har
> lukket nogle tjenester på XP?

Hvorfor er det altid mig der får den slags spørgsmål og ikke dem
der skråler op om firewalls i tide og utide?

Svaret er at det ikke er muligt udefra at komme til mit
styresystem.

> Giver du lov hvis jeg det næste 1-6 måneder pludselig vil
> forsøge at forvolde din PC skade? Det kunne være interessant
> at lege med det lille eksperiment.

Det har jeg ofte givet lov til - hidtil uden reultat, men jeg ved
ikke om nogen for alvor har forsøgt. Jeg orker dog ikke at
undvære mit LAN i et halvt år, så du må finde en dato hvor jeg
vil sætte pc'en direkte på mit kabelmodem medmindre du vil prøve
at gå gennem min router også. Det kan du prøve når som helst.

--
Bertel

Fra : Palle Jensen

Dato : 02-05-06 21:05

On Tue, 2 May 2006 20:53:01 +0200, Bertel Lund Hansen
> [...]

>vil sætte pc'en direkte på mit kabelmodem medmindre du vil prøve
>at gå gennem min router også. Det kan du prøve når som helst.

Er din maskine kun sikker når du ikke bruger den da?

Hvorfor må man ikke prøve under normale omstændigheder?

Palle Jensen

Fra : Kent Friis

Dato : 02-05-06 21:33

Den Tue, 02 May 2006 22:05:12 +0200 skrev Palle Jensen:

> Er din maskine kun sikker når du ikke bruger den da?
>
> Hvorfor må man ikke prøve under normale omstændigheder?

Det var netup det du fik lov det. Men hvis du ville have det *nemmere*,
så skulle du finde en dato.

Mvh
Kent

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-05-06 21:48

Palle Jensen skrev:

> Er din maskine kun sikker når du ikke bruger den da?

Øh ... ikke forstået.

Jeg sidder bag en router som yder en hel del beskyttelse (NAT og
firewall). Fjerner jeg den, så dør mit LAN som jeg bruger hver
dag.

Hvis du vil have direkte adgang til min pc uden at der er en
router imellem, må du specificere en dato.

--
Bertel

Fra : Palle Jensen

Dato : 03-05-06 22:03

On Tue, 2 May 2006 22:48:05 +0200, Bertel Lund Hansen
> [...]

>dag.
>
>Hvis du vil have direkte adgang til min pc uden at der er en
>router imellem, må du specificere en dato.

Glem det.

Der bliver vævet så meget at pointen driver til søs.

Ohøj...

Palle Jensen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 03-05-06 22:44

On Wed, 03 May 2006 23:03:06 +0200, Palle Jensen
<ducktrucks@gmail.com> wrote:

>Glem det.
>
>Der bliver vævet så meget at pointen driver til søs.
>
>Ohøj...

Kan du ikke sige, hvad det er, du gerne vil?

--
- Peter Brodersen
Ugens værktøj - Find vej: www.findvej.dk

Fra : Benny Nissen

Dato : 02-05-06 11:45

Uffe S. Callesen ramte sit keyboard den 02-05-2006 12:43 og fik dette ud
af det:
> Benny Nissen tastede tankeløst:

> Here we go again....

Vi tager den da bare igen

> Vel fordi manden gerne vil sikre sig at han er den eneste der benytter
> hans PC...

Og det mener du (og han) at man kan med noget software, der ligger flere
lag under netkortet i samme maskine ?

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 02-05-06 12:05

Benny Nissen wrote:
> Og det mener du (og han) at man kan med noget software, der ligger flere
> lag under netkortet i samme maskine ?

Det må lige forklare - vi kan blive enige om at en software firewall
behandler data der ligger flere lag over...

Nej jeg ved hvor du vil hen ad - Der findes jo altså software firewall's
fra bla. danske danware som håndterer data inden de videregives til
selve OS'et.

--
Mail mig på uffe <snabelA> skelmose <prik> dk

Fra : Benny Nissen

Dato : 02-05-06 15:02

Uffe S. Callesen ramte sit keyboard den 02-05-2006 13:05 og fik dette ud
af det:

> Nej jeg ved hvor du vil hen ad - Der findes jo altså software firewall's
> fra bla. danske danware som håndterer data inden de videregives til
> selve OS'et.

Så de firewalls har deres egne drivere, så de er i direkte kontakt med
netkortet uden om styresystemets driver ?
Det bliver altså ikke mere sikkert med en softwarefirewall bare fordi du
gentager det ...

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Fra : John

Dato : 02-05-06 12:28

"Ole" <olerosted@c.dk> skrev i en meddelelse

> Din detaillerede beskrivelse af fremgangsmåden, gav det ønskede
> resultat nemlig: fjernelse af alt ZA relateret.

Yipeee!

> Tak for hjælpen!

Velbekomme!

> Nu kan jeg så installere en anden firewall. Har du nogen
> forslag, som
> passer til min viden om afinstalleringer????

Jeg benytter selv den sidste gratis version af Sygate vers 5.6,
kan hentes her:
http://majorgeeks.com/download.php?det=3356

- eller her:
http://oldversion.com/program.php?n=sygate

(Sygate er som bekendt 'ædt' af mastodonten Symantec (Norton),
der jo skal tjene penge..)

Tip: Højreklik Sygate icon ved uret, vælg Options, sæt flueben i
Hide notification Messages og klik OK.

Kerio er vist også OK, mens Agnitum Outpost regnes for meget
kompliceret for mindre øvede.

Mvh John

Fra : John

Dato : 02-05-06 13:32

"Ole" <olerosted@c.dk> skrev i en meddelelse

> Det FOREKOMMER mig at da jeg søgte efter Kerio fik jeg
> Outpost!?

Mystisk..

Kerio kan hentes fx her (læs evt beskrivelse og bruger
kommentarer):
http://www.download.com/Sunbelt-Kerio-Personal-Firewall/3000-10435_4-10487068.html?tag=lst-0-1

Outpost, gl, gratis-version:
http://majorgeeks.com/download.php?det=1056

Mvh John

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 02-05-06 16:15

On Tue, 2006-05-02 at 12:43 +0200, Uffe S. Callesen wrote:
> Vel fordi manden gerne vil sikre sig at han er den eneste der benytter
> hans PC...

Hvad sikre hans PC nu?