/ Forside / Teknologi / Internet / Sikkerhed / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Sikkerhed
#NavnPoint
stl_s 37026
arlet 26827
miritdk 20260
o.v.n. 12167
als 8951
refi 8694
tedd 8272
BjarneD 7338
Klaudi 7257
10  molokyle 6481
Digital Signatur
Fra : Jørgen


Dato : 27-04-06 14:52

For et års tid siden forsøgte jeg at oprette min egen digitale signatur. Det
skulle lette adgangen til flere hjemmesider med personlige data. Jeg kom et
stykke ad vejen - og strandede så. Jeg husker ikke i dag, hvordan jeg
gjorde, men jeg kontaktede så TDC, og de forsøgte også at hjælpe mig, men
efter lidt fælles trykken-på-knapper konkluderede teknikeren, at der var en
fejl i min maskine. Den var dengang nærmest fabriksny. Jeg opgav så
yderligere forsøg. Nu kunne jeg alligevel godt tænke mig denne digitale
signatur, selvom jeg ikke aner, hvordan den fungerer.

Kan jeg indlevere maskinen til et værksted og bede den om at oprette denne
signatur for mig? Hvordan er min sikkerhed efter, at et værksted har haft
fat i den, Kan værkstedet herefter logge sig ind i mine private ting? Eller
spærrer jeg bagefter for andre med et selvkonstrueret password, ligesom i
Netbank?

Hilsen Jørgen






Giv den segnende stærke drikke
og giv den mismodige vin. (Ordsp. 31,6)



 
 
Uffe S. Callesen (27-04-2006)
Kommentar
Fra : Uffe S. Callesen


Dato : 27-04-06 14:59

Jørgen skrev:
> men efter lidt fælles trykken-på-knapper konkluderede teknikeren, at der var en
> fejl i min maskine. Den var dengang nærmest fabriksny.

Det er vist ikke verdens bedste supporter du har haft fat i der - din
maskine skal ikke "kunne" noget som helst for at du kan oprette en
digital signatur - det er endda stort set ligegyldigt hvilket operativ
system du benytter :)

> Kan jeg indlevere maskinen til et værksted og bede den om at oprette denne
> signatur for mig? Hvordan er min sikkerhed efter, at et værksted har haft
> fat i den, Kan værkstedet herefter logge sig ind i mine private ting? Eller
> spærrer jeg bagefter for andre med et selvkonstrueret password, ligesom i
> Netbank?

Det er ihvertfald en mega dårlig idé - Det er MEGET nemt både at oprette
og "installere" / "importere" den digitale signatur. Har du pkcs12 filen
fra TDC ??? Prøv at søge hele din harddisk igennem efter *.pkcs12

Så skal vi forsøge at hjælpe dig på vej.. :)

--
Mail mig på uffe <elefantnæseA> skelmose <prik> dk

Jørgen (27-04-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen


Dato : 27-04-06 15:38



Har du pkcs12 filen
> fra TDC ??? Prøv at søge hele din harddisk igennem efter *.pkcs12
>
Nej, den fil findes ikke på Crevet.


> Så skal vi forsøge at hjælpe dig på vej.. :)
>
Ja tak, det vil jeg da gerne have

J



Jørgen (27-04-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen


Dato : 27-04-06 15:43


Har du pkcs12 filen
> fra TDC ??? Prøv at søge hele din harddisk igennem efter *.pkcs12
>

Nu ser jeg, det er en extension *.pkcs12
Er den ikke for lang?
Nej, den er der heller ikke.
J



Kristian Thy (27-04-2006)
Kommentar
Fra : Kristian Thy


Dato : 27-04-06 16:58

Quoth Jørgen:
> Nu ser jeg, det er en extension *.pkcs12
> Er den ikke for lang?

Kun hvis du kører Windows95 eller andre arkaiske styresystemer.

\\kristian
--
"Power is only given to the man who dare stoop to pick it up. Nothing
more is needed, except courage. From the moment this truth had dawned
upon me - a truth as clear as the light of the sun - I longed to dare,
and I committed murder."

Kent Friis (27-04-2006)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 27-04-06 17:03

Den 27 Apr 2006 15:58:21 GMT skrev Kristian Thy:
> Quoth Jørgen:
>> Nu ser jeg, det er en extension *.pkcs12
>> Er den ikke for lang?
>
> Kun hvis du kører Windows95 eller andre arkaiske styresystemer.

Mener du ikke Windows 3.11? Jeg mener det var Windows 95 der
indførte de lange filnavne.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but laziness pays off right now.

Kristian Thy (29-04-2006)
Kommentar
Fra : Kristian Thy


Dato : 29-04-06 00:09

Quoth Kent Friis:
>>> Nu ser jeg, det er en extension *.pkcs12
>>> Er den ikke for lang?
>>
>> Kun hvis du kører Windows95 eller andre arkaiske styresystemer.
>
> Mener du ikke Windows 3.11? Jeg mener det var Windows 95 der
> indførte de lange filnavne.

Du har fuldstændig ret.

\\kristian
--
"Power is only given to the man who dare stoop to pick it up. Nothing
more is needed, except courage. From the moment this truth had dawned
upon me - a truth as clear as the light of the sun - I longed to dare,
and I committed murder."

Peter Mogensen (27-04-2006)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 27-04-06 16:56

Jørgen wrote:
> Kan jeg indlevere maskinen til et værksted og bede den om at oprette denne
> signatur for mig?

Hvis man kan det, så er den "digitale signatur" da helt til grin.

Peter

Jørgen (27-04-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen


Dato : 27-04-06 21:09


> > Kan jeg indlevere maskinen til et værksted og bede den om at oprette
denne
> > signatur for mig?
>
> Hvis man kan det, så er den "digitale signatur" da helt til grin.
>
> Peter

Peter, det er netop det, mit spørgsmål går på. Jeg kender intet til digital
signatur, og jeg ved ikke, hvordan den ser ud eller hvordn den anvendes. Det
er netop derfor jeg spørger mig for i en gruppe om sikkerhed.
Jørgen



Else Holm (27-04-2006)
Kommentar
Fra : Else Holm


Dato : 27-04-06 22:03

Jørgen wrote:
>>> Kan jeg indlevere maskinen til et værksted og bede den om at
>>> oprette denne signatur for mig?
>>
>> Hvis man kan det, så er den "digitale signatur" da helt til
>> grin.
>>
>> Peter
>
> Peter, det er netop det, mit spørgsmål går på. Jeg kender intet
> til
> digital signatur, og jeg ved ikke, hvordan den ser ud eller
> hvordn
> den anvendes. Det er netop derfor jeg spørger mig for i en
> gruppe om
> sikkerhed.
> Jørgen

For mig at se, vil det nemmeste være, at du simpelt hen opretter
en ny - og det er blevet lettere i dagens Danmark, så du får en
adgangskode sendt pr. mail, så du er køreklar med det samme.

Jeg har lige gjort det selv - efter en opdatering var den eneste
ting, jeg havde glemt at kopiere, filen med den digitale
signatur, så jeg fik rådet blot at oprette en ny.

--
Else


Jørgen (28-04-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen


Dato : 28-04-06 07:28


> For mig at se, vil det nemmeste være, at du simpelt hen opretter
> en ny - og det er blevet lettere i dagens Danmark, så du får en
> adgangskode sendt pr. mail, så du er køreklar med det samme.
>


Interessant, det lyder lovende. Hvor henvendte du dig?
Jørgen



Michael Rasmussen (28-04-2006)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 28-04-06 08:06

On Fri, 28 Apr 2006 08:27:50 +0200, Jørgen wrote:

>
> Interessant, det lyder lovende. Hvor henvendte du dig?
> Jørgen
Jeg kan se, du også hører til dem, der ikke ser tv-reklamer
Det der dette sted, du kan finde alle informationer om digital signatur:
http://www.digitalsignatur.dk

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen
http://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917


Else Holm (29-04-2006)
Kommentar
Fra : Else Holm


Dato : 29-04-06 09:09

Jørgen wrote:
>> For mig at se, vil det nemmeste være, at du simpelt hen
>> opretter
>> en ny - og det er blevet lettere i dagens Danmark, så du får
>> en
>> adgangskode sendt pr. mail, så du er køreklar med det samme.
>>
>
>
> Interessant, det lyder lovende. Hvor henvendte du dig?
> Jørgen


Jeg bestilte signaturen her

http://privat.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_p_digi_pers_bestil

Umiddelbart derefter fik jeg en mail med et link og med besked om
at ringe fra min fastnettlf. for at få oplyst en kode.
Installationen skulle derefter fortsættes via det nye link + den
opgivne kode inden 15 min. - og så virkede det.


--
Else


Bertel Lund Hansen (28-04-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 28-04-06 06:44

Jørgen skrev:

> Peter, det er netop det, mit spørgsmål går på. Jeg kender intet til digital
> signatur, og jeg ved ikke, hvordan den ser ud eller hvordn den anvendes.

Nej, men du kan nok regne ud at hvis andre får adgang til den, så
kan de rende rundt og signere alt muligt med din signatur, og så
vil du have maset med at skulle bevise at det ikke er dig
alligevel (eller betale hvis du ikke kan).

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Jørgen (28-04-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen


Dato : 28-04-06 07:24



> Nej, men du kan nok regne ud at hvis andre får adgang til den, så
> kan de rende rundt og signere alt muligt med din signatur, og så
> vil du have maset med at skulle bevise at det ikke er dig
> alligevel (eller betale hvis du ikke kan).
>
> --
> Bertel


Nej. Jeg ser det ikke så soleklart som du.
Hvis det består i til sidst at lave et fornuftigt password, som kun jeg
kender, kan han, der har lavet det for mig ikke kumme videre med det uden
dette password.
Men jeg begynder at forstå, at sådan foregår det slet ikke. Det er noget
helt andet. Hvordan fungerer det så?
Det er derfor, jeg henvender mig her. Så fortæl mig i stedet, hvordan
fremgangsmåden er i stedet fot at fortælle mig, hvor dum, jeg er. Det ved
jeg god selv. Det viser sig tit, at når man har fået greb om de svære ting,
er de slet ikke så svære alligevel.
Hilsen Jørgen



Peter Mogensen (28-04-2006)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 28-04-06 08:29

Jørgen wrote:
> Nej. Jeg ser det ikke så soleklart som du.
> Hvis det består i til sidst at lave et fornuftigt password, som kun jeg
> kender, kan han, der har lavet det for mig ikke kumme videre med det uden
> dette password.
> Men jeg begynder at forstå, at sådan foregår det slet ikke. Det er noget
> helt andet. Hvordan fungerer det så?
> Det er derfor, jeg henvender mig her. Så fortæl mig i stedet, hvordan
> fremgangsmåden er i stedet fot at fortælle mig, hvor dum, jeg er. Det ved
> jeg god selv. Det viser sig tit, at når man har fået greb om de svære ting,
> er de slet ikke så svære alligevel.

Ok...men jeg må indrømme at det virker utrolig meget som om du har gjort
ufatteligt lidt på forhånd for selv at opsøge informationen. Men siden
det nu er solskin. Den digitale signatur fungerer således:

* Din computer skal danne to "nøgler". En privat og en offentlig.

* En "nøgle" er blot et meget stort tal. Det som gør dem specielle er at
det som den "private nøgle" krypterer kan kun den offentlige
de-kryptere og omvendt. (p.g.a. noget smart matematik).

* Den private nøgle beholder du selv. Den må ikke falde i andres hænder.
Derfor er det meget dumt at bede et værksted gøre det for dig. Den
offentlige nøgle deler du ud til alle offentligt, så de kan bruge den,
når de snakker med dig.
Hvis jeg vil kryptere noget til dig, så anvender jeg din offentlige
nøgle til det, for jeg er sikker på at kun din private nøgle kan
de-kryptere det.
Hvis du vil signere noget for at vise at du har skrevet det, så anvender
du din private nøgle til det. Den kender jo kun du. Alle kan dog
verificere signaturen med din offentlige nøgle.

* Det eneste, der mangler er at folk kan stole på at din offentlige
nøgle nu også er din offentlige nøgle og ikke noget en tilfældig skurk
har lavet. Derfor sender du din offentlige nøgle ind til TDC, der (med
deres private nøgle) skriver under på et lille dokument (et certifikat),
der bekræfter at din offentlige nøgle tilhører dig.

* Hele denne procedure foregår på forkellig vis afhængig af hvilket
program man bruger til det, men TDC har en fin vejledning på bl.a:
http://www.digitalsignatur.dk/

* når du har bestilt signaturen (certifikatet), så bliver der sendt en
PIN-kode til din folkeregister-adresse, som du skal bruge til at
færdiggøre aktiveringen. Derfor kan det heller ikke lade sig gøre at
sætte et værksted til det.

* Din private nøgle skal selvfølgelig opbevares forsvarligt. Det foregår
ved at det program som har dannet den søger for at lave en alm.
krypteringen af filen med et password du vælger. Det skal alle andre
programmer, du flytter nøglen til selvfølgelig også gøre.

Peter

Bjarne Christensen (28-04-2006)
Kommentar
Fra : Bjarne Christensen


Dato : 28-04-06 11:22


"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4451b55a$0$47025$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
>
> Nej. Jeg ser det ikke så soleklart som du.
> Hvis det består i til sidst at lave et fornuftigt password, som kun jeg
> kender, kan han, der har lavet det for mig ikke kumme videre med det uden
> dette password.
> Men jeg begynder at forstå, at sådan foregår det slet ikke. Det er noget
> helt andet. Hvordan fungerer det så?
> Det er derfor, jeg henvender mig her. Så fortæl mig i stedet, hvordan
> fremgangsmåden er i stedet fot at fortælle mig, hvor dum, jeg er. Det ved
> jeg god selv. Det viser sig tit, at når man har fået greb om de svære
> ting,
> er de slet ikke så svære alligevel.
> Hilsen Jørgen
>
Jeg har aldrig hørt om at man kan lave en digital signatur selv.
jeg har altid troet at man skulle have den fra en eller anden
skatteuvæsenet, kommunen
men her kan du læse næsten alt om DS

http://kundeservice.tdc.dk/privat/internet/flaglist.php?id=2081

mvh Bjarne



Peter Mogensen (28-04-2006)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 28-04-06 11:35

Bjarne Christensen wrote:
> Jeg har aldrig hørt om at man kan lave en digital signatur selv.
> jeg har altid troet at man skulle have den fra en eller anden
> skatteuvæsenet, kommunen

Du skal lave den selv (d.v.s. software på din computer skal lave den.
Det er muligt at bruger-interfaces får det til at se ud som om det er
nogle andre).

Men du skal have den "certificeret" hos TDC/skat. Ellers kunne alle og
enhver jo lave en signatur og påstå at det var din.

Peter

Axel Hammerschmidt (28-04-2006)
Kommentar
Fra : Axel Hammerschmidt


Dato : 28-04-06 20:07

Jørgen <skjelm@hotmail.com> wrote:

<snip>

> Hvordan fungerer det så? Det er derfor, jeg henvender mig her. Så fortæl
> mig i stedet, hvordan fremgangsmåden er i stedet fot at fortælle mig, hvor
> dum, jeg er. Det ved jeg god selv.

Du har selv ansvar for at lære. Det nytter ikke at lægge det ansvar fra
dig, over på andre, som du gør her.

> Det viser sig tit, at når man har fået greb om de svære ting, er de slet
> ikke så svære alligevel.

Jamen så kom igang. Vis, at du selv kan få greb om det. Og at som du
selv skriver, det alligevel slet ikke er så svært.

Jørgen (29-04-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen


Dato : 29-04-06 13:15


"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:1heiv84.1utd2zy1jqp6fsN%hlexa@hotmail.com...
> Jørgen <skjelm@hotmail.com> wrote:
>
> <snip>
>
> > Hvordan fungerer det så? Det er derfor, jeg henvender mig her. Så fortæl
> > mig i stedet, hvordan fremgangsmåden er i stedet fot at fortælle mig,
hvor
> > dum, jeg er. Det ved jeg god selv.
>
> Du har selv ansvar for at lære. Det nytter ikke at lægge det ansvar fra
> dig, over på andre, som du gør her.
>
> > Det viser sig tit, at når man har fået greb om de svære ting, er de slet
> > ikke så svære alligevel.
>
> Jamen så kom igang. Vis, at du selv kan få greb om det. Og at som du
> selv skriver, det alligevel slet ikke er så svært.

(Bøjer hovedet ydmygt): OK, Ja Far.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177459
Tips : 31964
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408180
Brugere : 218881

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste