Godt program mod Spyware og andre onde tin~
Fra : Thomas Pedersen

Dato : 19-04-06 11:04

hejsa NG

ja nu er jeg blivet træt af alt det lort der kommer på min computer
så nu skal der gøres nået.
hvad bruger i af programmet til at holde de forskelige ting ud fra jeres
computer ???
jeg kører med norton internet secriuti.
men synes ikke at den tager spyware.
så hvad skal jeg ud og købe hvad er godt ????

håber at i kan hjælpe mig

Thomas

Fra : Kent Friis

Dato : 19-04-06 11:36

Den Wed, 19 Apr 2006 12:04:28 +0200 skrev Thomas Pedersen:
> [...]
> så nu skal der gøres nået.
> hvad bruger i af programmet til at holde de forskelige ting ud fra jeres

Den der grå masse der er placeret bag de to huller vi kigger ud
af. Den virker meget bedre end diverse programmer man kan købe og/eller
downloade.

> jeg kører med norton internet secriuti.
> men synes ikke at den tager spyware.
> så hvad skal jeg ud og købe hvad er godt ????

Hvorfor installerer du spyware? Var det ikke nemmere bare at lade være
med det?

Mvh
Kent

Fra : John

Dato : 19-04-06 12:33

"Thomas Pedersen" skrev i en meddelelse

> hvad skal jeg ud og købe hvad er godt ????

Hvorfor købe? Godt, gratis og ta'r ingen resurser:

http://www.javacoolsoftware.com/spywareblaster.html

http://spywarefri.dk/vaerktoj.htm#iespyad

Mvh John

Fra : Peter Mogensen

Dato : 19-04-06 20:24

Thomas Pedersen wrote:
> hvad bruger i af programmet til at holde de forskelige ting ud fra jeres
> computer ???

Sund fornuft.
Luk for services på din computer du ikke bruger, hold din maskine
opdateret med sikkerhedsrettelser og lad være med at køre software, som
du ikke har grund til at stole på.

Peter

Fra : Alex Holst

Dato : 19-04-06 21:36

   http://sikkerhed-faq.dk

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Morten L.Pedersen

Dato : 20-04-06 11:43

Hej!

For at undgå "alt det lort" og følgerne af det, skal du efter min
mening bruge 3 ting:

1.Sund fornuft.

Vær kritisk med, hvilke websites du bevæger dig ind på, og vær
kritisk mht. at acceptere installation af software fra et site.

Installer www.siteadvisor.com/. Så bliver du via et lille symbol i
Internet Explorer advaret, hvis et websted er "farligt". desuden vil
der i søgninger på Google blive vist symboler, der fortæller, om et
websted er sikkert.

2.Beskyt dig.
Dette behøver ikke koste noget som helst. Et lille udpluk af
sikkerheds-software kunne være:

Antivirus: AVG Antivirus - www.grisoft.com

Anti spyware:
AdAware -
www.download.com/3405-8022-5153545.html?part=dl-ad-aware&subj=dl&tag=top5
Spybot S&D - http://www.safer-networking.org/en/download/
Spywareblaster - www.javacoolsoftware.com/spywareblaster.html
Spywareguard - www.javacoolsoftware.com/spywareguard.html

Generel oprydning på PC (herunder fjernelse af temp-filer og cookies):
Empty tempfolders - www.danish-shareware.dk/soft/emptemp/

www.spywarefri.dk/ fortæller meget mere om emnet.

Har du ikke noget imod at læse engelsk så prøv www.langa.com.
Dette sted og specielt nyhedsbrevet, man her kan abonnere på,
fortæller rigtigt mange gode ting om brugen af PC generelt - herunder
sikkerhed.

3.Tag backup.
Selv om du følger 1 og 2 er det umuligt at være 100% sikker. Så hvis
skaden sker, er det meget praktisk at kunne genskabe sine data.
Personligt tager jeg backup af mine dokumenter (word, Excel, mails)
dagligt.
Derudover laver jeg jævnligt backup af billeder, mp3-filer o.lign.
Tilsidst laver jeg regelmæssigt et "image" af mit C-drev. Et image er
en kopi af alt, hvad der ligger på disken.
Mange af disse opgaver kan iøvrigt automatiseres, så det ikke
behøver koste ret megen tid fra din side.
Ved at følge denne backup-strategi kan jeg genskabe systemet (Windows
med indstillinger osv) og data i løbet af meget kort tid.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-04-06 11:51

Morten L.Pedersen skrev:

> 2.Beskyt dig.
> Dette behøver ikke koste noget som helst. Et lille udpluk af
> sikkerheds-software kunne være:

Jeg bliver helt forpustet af bare at se listen. Det tager 10-15
minutter at benytte Thomas' opskrift, og så er man bedre sikret
end med alt dette tvivlsomme software som man ikke har en
kinamands chance for at vurdere, og meget af det (sagt helt
generelt) er noget værre lort.

http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/Tjenester_SP2.pdf

--
Bertel

Fra : Morten L.Pedersen

Dato : 20-04-06 12:42

Hej!

....så skal du vist gøre noget ved konditionen...

Det kan godt være listen ser lang ud, men det er udelukkende et
spørgsmål om at lave et "setup" en gang for alle, og så følge det -
så er tidsforbruget relativt lille. Desuden er farerne ved et "aktivt
online liv" efterhånden så store, at det under alle omstændigheder
kræver et vist forbrug af tid, at sikre sig (Forudsat, at man vil
sikres).

Angående kvaliteten af den nævnte software:
Jeg kan kun tolke dine kommentarer derhen, at du ikke er velorienteret
om, hvad der rører sig på det store internet (Specielt indenfor
freeware).
Ved f.eks. at følge med i det nævnte nyhedsbrev fra www.langa.com vil
du hurtigt opdage, at al den nævnte software er kendt og anderkendt
for sine kvaliteter.
....men hva´ - der findes åbenbart mange, som absolut VIL betale for
at opnå god beskyttelse. Personligt vil jeg hellere bruge pengene på
andre ting.

Fra : Kent Friis

Dato : 20-04-06 13:36

Den 20 Apr 2006 04:41:52 -0700 skrev Morten L.Pedersen:
> [...]
> online liv" efterhånden så store, at det under alle omstændigheder
> kræver et vist forbrug af tid, at sikre sig (Forudsat, at man vil

Du forstod åbenbart ikke en brik. Pointen er at systemet kan sikres
på under et kvarter, uden at installere ekstra software, og uden
at skulle huske at opdatere sin antivirus/antispyware/antietellerandet,
det eneste der skal opdateres er Windows Update, og det kan
Windows selv holde styr på.

> [...]
> ...men hva´ - der findes åbenbart mange, som absolut VIL betale for
> at opnå god beskyttelse. Personligt vil jeg hellere bruge pengene på

Du forstod åbenbart ikke en brik. Bertel argumenterede ikke for at
købe dyrt software (der iøvrigt er mindst lige så dårlig kvalitet
som det du kan downloade), men at sikre OS'et, så den slags
lappe-software bliver overflødig.

Mvh
Kent

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-04-06 13:43

Morten L.Pedersen skrev:

> Jeg kan kun tolke dine kommentarer derhen, at du ikke er velorienteret
> om, hvad der rører sig på det store internet (Specielt indenfor
> freeware).

Jeg er rimeligt orienteret om hvad der sker på nettet, men jeg
har ikke ret meget forstand på beskyttelsesprogrammer. Det
skyldes at det er mange år siden jeg holdt op med at bruge dem.

> ...men hva´ - der findes åbenbart mange, som absolut VIL betale for
> at opnå god beskyttelse.

Jeg har givet 0,00 kr. og et kvarter af min egen tid.

--
Bertel

Fra : Benny Nissen

Dato : 20-04-06 17:00

Morten L.Pedersen ramte sit keyboard den 20-04-2006 13:41 og fik dette
ud af det:

> ...men hva´ - der findes åbenbart mange, som absolut VIL betale for
> at opnå god beskyttelse. Personligt vil jeg hellere bruge pengene på
> andre ting.

Der er vist ingen /regel/ om, at man er godt beskyttet, hvis man giver
penge for software.

Ja, dine penge vil du bl.a. give ud på at købe en cpu, der skal arbejde
med diverse små-progrmmer til ingen verdens nytte. Det er da heller ikke
gratis.

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk