Kryptering af USB nøgle
Fra : Nyheder

Dato : 03-04-06 13:03

Hej NG.

Jeg har en Lenovo usb-nøgle hvor der ikke er krypterings softeware med. Jeg
har være inde på deres hjemmeside og kan ikke finde noget til den model.
Findes der noget der virker på alle typer usb-nøgler?

Hilsen

Sten

Fra : OliMic

Dato : 03-04-06 14:39

Jeg har en medion usbnøgle, og der var heller ikke noget krypteringssoftware
med.
Jeg skrev til medion, og De mailede mig "iFormat2 v112"
Det virker fint.
Programmet fylder ca. 2.5 mb, og hvis du vil, så kan jeg maile det til dig!?

Mvh.
OliMic

Fra : Nyheder

Dato : 03-04-06 17:24

Hej

Det vil jeg gerne prøve.
Send til olimic@sonderhousen.dk

Hilsen

Sten

Fra : Peter Mogensen

Dato : 03-04-06 20:31

Nyheder wrote:
> Hej
>
> Det vil jeg gerne prøve.
> Send til olimic@sonderhousen.dk

Jeg er spændt på at høre hvilken "sikkerhed" du vil opnå ved at anvende
et program en tilfældig fyr på nettet har emailet dig.

Peter

Fra : Nyheder

Dato : 04-04-06 06:25

Hej Peter

Tjhaa Jeg har fundet noget om det på nettet, og jeg har tænkt mig at teste,
samt det er ikke data det kan blive ødelagt sååå jeg er ikke så bekymret.
Det er vigtigt at finde noget der er nemt.

Hilsen

Sten

Fra : sdsf

Dato : 04-04-06 07:20

Peter Mogensen skrev:

> Jeg er spændt på at høre hvilken "sikkerhed" du vil opnå ved at anvende
> et program en tilfældig fyr på nettet har emailet dig.
Oftest er det vel sådan at den eneste "sikkerhed" man ønsker er,
at andre ikke umiddelbart kan læse dokumenterne på USB-nøglen
hvis man skulle miste den.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 03-04-06 15:07

Nyheder wrote:
> [...]
> har være inde på deres hjemmeside og kan ikke finde noget til den model.
> Findes der noget der virker på alle typer usb-nøgler?

Ganske almindelig krypteringssoftware, der barer krypterer filer eller
filsystemer er ikke afhængige at det aktuelle fabrikat af lagringsmedie
og bør virke med alle hardware-dimser, der kan bruges som "drev".

Prøv med det krypteringsprogram du ville bruge, hvis det var filer på
din harddisk du ville kryptere.

Peter

Fra : 2plus2r5

Dato : 04-04-06 12:24

Det virkede ikke. Der skal nok sidde en Medion usbkey i maskinen or at
det virker.

Det er ok for mig at der er tale om en "simpel" sikkerhed. Det skal
bare være sådan at man ikke ved kun at sætte nøgle i en maskine kan
læse data.

Hilsen

Sten

Fra : Nicolai

Dato : 04-04-06 19:45

"2plus2r5" <2plus2r5@ofir.dk> wrote in message

>Det er ok for mig at der er tale om en "simpel" sikkerhed. Det skal
>bare være sådan at man ikke ved kun at sætte nøgle i en maskine kan
>læse data.

Jeg kan ikke love dig at det virker, men den kryptering jeg bruger på mine
usb harddiske, hedder Truecrypt. Det er opensource og gratis. Vel nok den
største garanti for at der ikke en bagvej.

Søg på truecrypt på google.com

Nicolai

Fra : Per

Dato : 05-04-06 07:31

"Nicolai" <news2004@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> usb harddiske, hedder Truecrypt. Det er opensource og gratis. Vel nok den
> største garanti for at der ikke en bagvej.

Jeg var lige inde og tjekke truecrypt og jeg tror ikke umiddelbart at man
kan "installere" programmet på en USB key.

Den ville installeres på selve PC´en - og det er jo ikke særligt smart.

Selve krypteringsprogrammet skal "installeres" - dvs. kunne eksekveres
direkte fra USB nøglen - ellers er der jo ikke noget smart i det.

Krypteringsdelen skal virke, selvom USB nøglen sidder på en PC som ikke har
programmet på sig.

Jeg bruger selv en USB nøgle fra Sandisk - og der følger et
krypteringsprogram med. Det kan køres direkte fra USB nøglen, som det jo
skal, så jeg kan kryptere/dekryptere på alle computere.

Programmet virker desværre kun med Sandisk enheder, så jeg kan ikke hjælpe
dig.

Mvh. Per.

Fra : Nyheder

Dato : 05-04-06 16:50

Hej

Per har ret. Det er ikke så anvendeligt til at usbkey. Men tak for iden. den
blev prøvet.

Jeg håber fortsat at der er nogen der kender et lille program som kan gøre
at der kommer kode på en usbkey så man skal f.eks. formatere den hvis man
skal brugeden uden at kende koden.

Fra : OliMic

Dato : 05-04-06 17:04

Se hvad jeg fandt:
http://www.answers.com/topic/keydrive

Lidt nede på siden står der:
Some encryption applications (such as TrueCrypt, CryptoBuddy, and Private
Disk) allow running without installation. The executable files can be stored
on the USB drive, together with the encrypted file-image. The encrypted
partition can be accessed on any computer running Microsoft Windows. The
newer Lexar JumpDrive Secure allows the user to configure secure and public
partitions of different sizes. Executable files for Windows, Macintosh, and
Linux are usually included on the drive.

Så feks. TrueCrypt kan køre uden installation!

Her er links til CryptoBuddy og Private Disk

http://www.cryptostick.com/softwaresuite.php

http://www.private-disk.net/

Fra : Nicolai

Dato : 05-04-06 18:51

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message

> Jeg var lige inde og tjekke truecrypt og jeg tror ikke umiddelbart at man
> kan "installere" programmet på en USB key.
>
> Den ville installeres på selve PC´en - og det er jo ikke særligt smart.

Du kan oprette en "traveller disk" fra truecrypt. Så opretter truecrypt en
lille mappe som fylder 1.64 mb. Derfra kan du så køre TC uden at det skal
være installeret på den computer som du bruger den på. Så krypterer du bare
resten af usb sticken.

Jeg har også en Sandisk, og har aldrig brugt deres kryptering så ved ikke
meget om den. Men er den opensource?

> Mvh. Per.

Nicolai

Fra : Per

Dato : 05-04-06 19:26

> "Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message
>
> Jeg har også en Sandisk, og har aldrig brugt deres kryptering så ved ikke
> meget om den. Men er den opensource?

Nej - den kan kun køre på Sandisc drives, ihvertfald den "gratis" version
(den der følger med USB nøglen) - dvs. du skal have Sandisk driveren fra USB
nøglen, ellers vil den ikke køre. Jeg har ikke kunne få den til at køre på
andre enheder end Sandisken.

Man kan i øvrigt godt opgradere til en krypteringssoftware der kan noget
mere, det koster selvfølgelig bare penge. Jeg er ikke klar over, om
betalings krypteringen kan køre på alle USB keys.

Det er et program der hedder cruzerlock.

http://encryptx.com/support_CruzerLock_2.php

Mvh. Per

Fra : Ukendt

Dato : 18-04-06 18:33

Jeg har selv tidligere lavet en lille kommandolinje crypt-util baseret
på Windows' CryptoAPI, og jeg bruger den selv til samme formål på min
USB-nøgle.

Den kan håndtere wildcard filer og rekursiv søgning i directories, så en
enkelt launch af denne util skulle kunne gøre arbejdet for dig og
kryptere hele nøglens indhold i et hug.

Du kan hente den på følgende link:
http://www.cbj-online.dk/bscrypt.zip

Filen indeholder sovs og den kompilerede eksekverbare fil, bscrypt.exe.
Projektet kan umiddelbart kompileres med Visual C++ 2003 og 2005.

Under forudsætning af at din nøgle er ligger på F-drevet, kan du
kompilere alle filerne med følgende kommando:

bscrypt encrypt f:\ -r

Og omvendt

bscrypt decrypt f:\ -r

Programmet benytter Triple-DES, men sovsen kan let ændres hvis du vil
bruge en anden algoritme.

Claus