Udskrivning af rækker i excel regneark
Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 06-05-06 17:06

Jeg har et efterhånden ret stort regneark, som bruges som en matrix til
at holde styr på hvem i virksomheden, der laver hvad.

Typisk udskrives der én kolonne ad gangen (=én medarbejder) og da der er
rigtigt mange rækker, kan det virke noget uoverskueligt: I læsbar
størrelse strækker udskriften sig efterhånden over 12 sider.

Størstedelen af rækkerne er imidlertid tomme. Derfor kunne de undværes
på udskriften og det ville gøre overskueligheden meget større.

Derfor vil jeg gerne høre, om der er en mulighed for kun at udskrive
rækker, som faktisk er udfyldt for den aktuelle kolonne?

Hvis ikke: Vil det være muligt via makro-programmering eller lignende at
få denne funktionalitet?

På forhånd tak, Kim

Fra : Harald Staff

Dato : 07-05-06 01:25

Hei Kim

Menu Data - Filter - Autofilter. Så skal kolonneoverskriften få en lille
dropdown der du velger "ikke tomme".
Du slår den fra igjen med Data - Filter - Autofilter, det er en
togglefunksjon.

HTH. Beste hilsen Harald

Fra : Leo Heuser

Dato : 07-05-06 05:44

"Kim Bach Petersen" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> rækker, som faktisk er udfyldt for den aktuelle kolonne?
>
> Hvis ikke: Vil det være muligt via makro-programmering eller lignende at

Hej Kim

Her er en VBA-løsning. Opret eventuelt en knap i arket, der kalder
rutinen.

Den fungerer således:

Markér en tilfældig celle i hver af de kolonner, du ønsker udskrevet.
Det er ligegyldigt i hvilken rækkefølge, du vælger cellerne.
Hvis du fx ønsker at udskrive kolonnerne A, H og L, kan det gøres
sådan:
1. Klik på fx A3
2. Hold <Ctrl> nede, mens du klikker på fx H6
3. Bliv ved med at holde <Ctrl> nede, mens du klikker på fx L12
4. Slip <Ctrl>
5. Kør rutinen

Sub UdskrivKolonner()
'Leo Heuser, 7-5-2006
Dim BlankCells As Range
Dim Cell As Range
Dim CheckCells As Range

On Error GoTo Finito

Application.ScreenUpdating = False

Set CheckCells = Selection

For Each Cell In CheckCells.Cells
Set BlankCells = Cell.EntireColumn.SpecialCells(xlCellTypeBlanks)
BlankCells.EntireRow.Hidden = True

With ActiveSheet
.UsedRange.Columns.Hidden = True
Cell.EntireColumn.Hidden = False
.PrintOut
.Rows.Hidden = False
.Columns.Hidden = False
End With
Next Cell

Finito:
If Err.Number <> 0 Then
MsgBox "Der er opstået følgende fejl." & vbNewLine & Err.Description
End If

Application.ScreenUpdating = True

On Error GoTo 0
End Sub