/ Forside / Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet erhverv
#NavnPoint
Nordsted1 1260
katekismus 960
ans 933
pifo 679
jakjoe 661
Benjamin... 550
Kortoverv.. 545
refi 518
dova 505
10  HelleBirg.. 475
Hvad er kravene - dyr revisor
Fra : John B. Jensen


Dato : 15-06-01 08:47

Dette er lidt sent ude:

Hvad er de grundlæggende krav for som selvstændig i et en-enmandsfirma for
regnskaber og selvangivelser her til d. 2 Juli??

Jeg har ikke andet end 10-20 posteringer hver måned - og simpelt koncept -
stadig vil min revisor have 8-10.000, har undersøgt priserne lidt, og alle
revisorerne i byen "starter" omkring dette beløb...

Er det virkelig nødvendigt at lave et regnskab på 30-40 sider, for at
overholde T&S krav??

Mvh
John



 
 
Lars Hult (15-06-2001)
Kommentar
Fra : Lars Hult


Dato : 15-06-01 11:56

Jeg har selv bogført alt, (samme antal posteringer som dig),
i et regskabs program.

Ved årsafslutning har jeg så lavet de nødvendige korrigeringer i forbindelse
med
regnskabet.
Udskrevet regnskabet og afleveret det sammen med en side med kommentarer
til året der gik og mine forventninger frem ad og min selvangivelse.

Det har jeg ikke fået nogen klager for endnu.

hilsen Lars

"John B. Jensen" <jjensen@city.dk> skrev i en meddelelse
news:9gcei3$e27$1@news.cybercity.dk...
> Dette er lidt sent ude:
>
> Hvad er de grundlæggende krav for som selvstændig i et en-enmandsfirma for
> regnskaber og selvangivelser her til d. 2 Juli??
>
> Jeg har ikke andet end 10-20 posteringer hver måned - og simpelt koncept -
> stadig vil min revisor have 8-10.000, har undersøgt priserne lidt, og alle
> revisorerne i byen "starter" omkring dette beløb...
>
> Er det virkelig nødvendigt at lave et regnskab på 30-40 sider, for at
> overholde T&S krav??
>
> Mvh
> John
>
>



Jonathan Stein (15-06-2001)
Kommentar
Fra : Jonathan Stein


Dato : 15-06-01 13:49

Lars Hult wrote:

> Ved årsafslutning har jeg så lavet de nødvendige korrigeringer i forbindelse
> med regnskabet.
> Udskrevet regnskabet og afleveret det sammen med en side med kommentarer
> til året der gik og mine forventninger frem ad og min selvangivelse.

Den kan jeg slå!

Jeg plejer at aflevere en enkelt side med resultat og status.

Antallet af posteringer er ikke så væsentligt - man skal ikke indsende hele
sin bogføring. Det er mere væsentligt, om man f.eks. kun har købt og solgt varer
(og tjenesteydelser) eller om man f.eks. også har bygninger, biler, skibe,
aktier, obligationer og andre spændende ting med i regnskabet.

--
jsp-hotel.dk tilbyder profesionelle webhoteller med bl.a. Resin JSP,
PHP, MySQL, SSH/Telnet adgang, rå log-filer, grafisk statistik og
99% oppetidsgaranti.
http://www.jsp-hotel.dk/





Lars Hult (15-06-2001)
Kommentar
Fra : Lars Hult


Dato : 15-06-01 18:01

> Den kan jeg slå!
>
> Jeg plejer at aflevere en enkelt side med resultat og status.
>
> Antallet af posteringer er ikke så væsentligt - man skal ikke indsende
hele
> sin bogføring. Det er mere væsentligt, om man f.eks. kun har købt og solgt
varer
> (og tjenesteydelser) eller om man f.eks. også har bygninger, biler, skibe,
> aktier, obligationer og andre spændende ting med i regnskabet.

Det er nu heller ikke hele bogføringen jeg indsender.

Iøvrigt var vi på et 2 dages kursus som Told og skat i Høje Taastrup
afholdte
hvor man fik afklaret en del af de tvivls spørgsmål man havde
og jeg tror prisen var 150,- kr. (incl . frokost)
Det kan kun anbefales hvis man gerne selv vil lave sit regnskab
og ellers kun har et regnskabs kursus fra 1982.

De ? jeg har fået hen ad vejen har jeg så stillet i denne forsamling og som
regel fået svar.

Iøvrigt er der dannet en regnskabs gruppe under yahoogroups der hedder
regnskab
hvor man også kan stille en masse ?.

hilsen Lars




Rar Morfar (15-06-2001)
Kommentar
Fra : Rar Morfar


Dato : 15-06-01 21:05

Det eneste jeg gør når jeg laver mit regnskab for min enkeltmandsvirksomhed
er at medtage udgifer og indtægter!
Jeg har næsten kun indtægt da det er noget internet noget.

Er der mere i det?

Rune

"Lars Hult" <hult@image.dk> skrev i en meddelelse
news:LarW6.2957$VQ4.306354@news010.worldonline.dk...
> > Den kan jeg slå!
> >
> > Jeg plejer at aflevere en enkelt side med resultat og status.
> >
> > Antallet af posteringer er ikke så væsentligt - man skal ikke indsende
> hele
> > sin bogføring. Det er mere væsentligt, om man f.eks. kun har købt og
solgt
> varer
> > (og tjenesteydelser) eller om man f.eks. også har bygninger, biler,
skibe,
> > aktier, obligationer og andre spændende ting med i regnskabet.
>
> Det er nu heller ikke hele bogføringen jeg indsender.
>
> Iøvrigt var vi på et 2 dages kursus som Told og skat i Høje Taastrup
> afholdte
> hvor man fik afklaret en del af de tvivls spørgsmål man havde
> og jeg tror prisen var 150,- kr. (incl . frokost)
> Det kan kun anbefales hvis man gerne selv vil lave sit regnskab
> og ellers kun har et regnskabs kursus fra 1982.
>
> De ? jeg har fået hen ad vejen har jeg så stillet i denne forsamling og
som
> regel fået svar.
>
> Iøvrigt er der dannet en regnskabs gruppe under yahoogroups der hedder
> regnskab
> hvor man også kan stille en masse ?.
>
> hilsen Lars
>
>
>



Erik G Christensen (15-06-2001)
Kommentar
Fra : Erik G Christensen


Dato : 15-06-01 23:53

"John B. Jensen" wrote:
>
> Dette er lidt sent ude:

Ja, meget, men vi har da Strøgkunder, der må betale lidt ekstra
>
> Hvad er de grundlæggende krav for som selvstændig i et en-enmandsfirma for
> regnskaber og selvangivelser her til d. 2 Juli??

At du får den bedste, for dig, anvendelse af de skattemæssige
muligheder ved opgørelsen.
Jeg arbejder p.t. med to, der (alt for mange) sidste år har
betalt ca 40.000 tkr ekstra i skat, fordi de ikke kendte
virksomhedsordningen, og de krav det stiller.

Men på samfundets vegne vil jeg gerne takker jer, med jeres
"ekstra" bidrag til samfundsøkonomien

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy
ICQ # 59294864
Prepare for the worse - hope always the best

Kenn Gerdes (16-06-2001)
Kommentar
Fra : Kenn Gerdes


Dato : 16-06-01 00:07

"Erik G Christensen" skrev:

> Jeg arbejder p.t. med to, der (alt for mange) sidste år har
> betalt ca 40.000 tkr ekstra i skat,

40.000.000 kr.? - jeg takker også :)


Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Gør det du er mindst ringe til,
det gør vi - Danske Bank



Erik G Christensen (16-06-2001)
Kommentar
Fra : Erik G Christensen


Dato : 16-06-01 00:12

Kenn Gerdes wrote:
>
> "Erik G Christensen" skrev:
>
> > Jeg arbejder p.t. med to, der (alt for mange) sidste år har
> > betalt ca 40.000 tkr ekstra i skat,
>
> 40.000.000 kr.? - jeg takker også :)

sorry, måske for at redde den, - tys tys kr,
men så er nullerne forkert

næ, reelt 40.000 DK kroner efter skat

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy
ICQ # 59294864
Prepare for the worse - hope always the best

Kenn Gerdes (16-06-2001)
Kommentar
Fra : Kenn Gerdes


Dato : 16-06-01 00:14

"Erik G Christensen" skrev:

> næ, reelt 40.000 DK kroner efter skat

Det regnede jeg også med, og det er jo også en slags penge.


Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Gør det du er mindst ringe til,
det gør vi - Danske Bank



Jørgen Madsen (17-06-2001)
Kommentar
Fra : Jørgen Madsen


Dato : 17-06-01 02:12

Ja - der er mange, der sparer på ørerne og lader kronerne rulle - og er godt
tilfreds med det.

Det svarer vel lidt til, at tage boremaskinen og selv ordne sine tænder. Man
sparer en masse penge, men det kan vel først gøres objektivt op, når alle
tænderne er faldet ud.

Mht. regnskab - har I husket administrationsgodtgørelsen - det tilskud som
staten giver til at lave regnskab??? Hvis ikke man selv medtager det i
regnskabet, får man ikke pengene. - Bare et eksempel, ligesom Erik nævner
med virksomhedsordningen. God fornøjelse, hvis man som ikke fagmand selv vil
prøve at lave det. Jeg tror vi brugte flere hundrede timer pr. revisor for
overhovedet at forstå sammenhænget i VO, og selv nu så mange år efter, er
der fortsat tvivlsspørgsmål, og mange skattevæsener har slet ikke forstået
ordningen, men der er penge i den. Eller hvad med kapitalafkastordningen og
konjunkturordningen. Det kan sagtens læres - brug bare sommerferien til det,
eller hvad med at bruge tiden til det man er god til, og få tjent nogle
penge, så man har råd til fagfolk.

Nogle advokater har en stor skattemæssig erfaring, og dog bruger de revisor
til deres regnskab, og nogle revisorer har en god juridisk forståelse, men
kunne ikke drømme om at undlade en advokat til en væsentlig kontrakt - måske
fordi vi ved, at pengene kan være givet godt ud.

Mvh.

Jørgen Madsen

"Kenn Gerdes" <kenn@kenngerdes.dk> skrev i en meddelelse
news:9ge4qq$407$1@news.cybercity.dk...
> "Erik G Christensen" skrev:
>
> > næ, reelt 40.000 DK kroner efter skat
>
> Det regnede jeg også med, og det er jo også en slags penge.
>
>
> Med venlig hilsen
> Kenn Gerdes
> --
> Gør det du er mindst ringe til,
> det gør vi - Danske Bank
>
>



Poul-Erik Andreasen (20-06-2001)
Kommentar
Fra : Poul-Erik Andreasen


Dato : 20-06-01 00:51

Erik G Christensen wrote:
>
> "John B. Jensen" wrote:
> >
> > Dette er lidt sent ude:
>
> Ja, meget, men vi har da Strøgkunder, der må betale lidt ekstra
> >
> > Hvad er de grundlæggende krav for som selvstændig i et en-enmandsfirma for
> > regnskaber og selvangivelser her til d. 2 Juli??
>
> At du får den bedste, for dig, anvendelse af de skattemæssige
> muligheder ved opgørelsen.
> Jeg arbejder p.t. med to, der (alt for mange) sidste år har
> betalt ca 40.000 tkr ekstra i skat, fordi de ikke kendte
> virksomhedsordningen, og de krav det stiller.
>
> Men på samfundets vegne vil jeg gerne takker jer, med jeres
> "ekstra" bidrag til samfundsøkonomien

Jeg synes der er et aspekt du glemmer, det kan godt være at man rent
pengemæssigt kan have overskud ved brug af en revisor. Men bogholderi,
og
regnskab er en så central del af det at drive en virksomhed, og med en
revisor på til årsregnskabet er det let at forfalde til intuitiv drift
hvor man bare samler alle fakturene og så lader revisoren ordne det.

Som nystartet enkeltmansfirma kan det godt være at man kan få nogle fine
forkromede fradrag ved hjælp af sin revisor, men så går glip af noget
erfaring.
Som revisor vil du sikkert være enig med mig i at regnskab det er noget
man bør lave for sin egen skyld ikke for skattevæsenets. Jeg vil
anbefale små og nystartede firmaer at bruge de nævnte 10 Kkr på et
regnskabskursus (hvert år -der er hele tiden ny at lære). Det for man
helt sikkert ikke så meget ud af på kort sigt som en god reviser, men på
lagt sigt tror jeg at man gør.


Med venlig hilsen

Poul-Erik Andreasen

Charlotte (20-06-2001)
Kommentar
Fra : Charlotte


Dato : 20-06-01 14:09

Jeg er enig med dig.... Poul-Erik.

Læs evt. en artikel der netop omhandler denne problemstilling. http://regnskabsprogrammer.homepage.dk/artikel.htm

MVH. Charlotte.

PS. Men skatteregnskabet skal man få en revisor til at se på.


"Poul-Erik Andreasen" <poulerik@worldonline.dk> skrev i en meddelelse news:3B2FE558.E1441541@worldonline.dk...
> Erik G Christensen wrote:
> >
> > "John B. Jensen" wrote:
> > >
> > > Dette er lidt sent ude:
> >
> > Ja, meget, men vi har da Strøgkunder, der må betale lidt ekstra
> > >
> > > Hvad er de grundlæggende krav for som selvstændig i et en-enmandsfirma for
> > > regnskaber og selvangivelser her til d. 2 Juli??
> >
> > At du får den bedste, for dig, anvendelse af de skattemæssige
> > muligheder ved opgørelsen.
> > Jeg arbejder p.t. med to, der (alt for mange) sidste år har
> > betalt ca 40.000 tkr ekstra i skat, fordi de ikke kendte
> > virksomhedsordningen, og de krav det stiller.
> >
> > Men på samfundets vegne vil jeg gerne takker jer, med jeres
> > "ekstra" bidrag til samfundsøkonomien
>
> Jeg synes der er et aspekt du glemmer, det kan godt være at man rent
> pengemæssigt kan have overskud ved brug af en revisor. Men bogholderi,
> og
> regnskab er en så central del af det at drive en virksomhed, og med en
> revisor på til årsregnskabet er det let at forfalde til intuitiv drift
> hvor man bare samler alle fakturene og så lader revisoren ordne det.
>
> Som nystartet enkeltmansfirma kan det godt være at man kan få nogle fine
> forkromede fradrag ved hjælp af sin revisor, men så går glip af noget
> erfaring.
> Som revisor vil du sikkert være enig med mig i at regnskab det er noget
> man bør lave for sin egen skyld ikke for skattevæsenets. Jeg vil
> anbefale små og nystartede firmaer at bruge de nævnte 10 Kkr på et
> regnskabskursus (hvert år -der er hele tiden ny at lære). Det for man
> helt sikkert ikke så meget ud af på kort sigt som en god reviser, men på
> lagt sigt tror jeg at man gør.
>
>
> Med venlig hilsen
>
> Poul-Erik Andreasen


Poul-Erik Andreasen (20-06-2001)
Kommentar
Fra : Poul-Erik Andreasen


Dato : 20-06-01 18:46

Charlotte wrote:
>
> Jeg er enig med dig.... Poul-Erik.
>
> Læs evt. en artikel der netop omhandler denne problemstilling. http://regnskabsprogrammer.homepage.dk/artikel.htm
>

Jeg har læst den og jeg synes at den lugter lidt grimt. Jeg har ikke
kunne finde noget som helst på nettet om den berømmede Tatalus model,
der på magisk hvis for udvidende bondeknolde og andet godtfolk til
straks at fatte den ren essens af, hvad et dobbelt bogholderi går ud på.
Den er i øvrigt åbenbart også hemmelig man får jo ikke engang synopsis
af hvad det går ud på. Det er vist mest varm luft.

Jeg kender en del til pædagogik og indlæring og der sgu ikke nogen nemme
genveje til viden. Teoretiske studier og praktisk afprøvning må følge ad
hvis noget skal mestres.



> MVH. Charlotte.
>
> PS. Men skatteregnskabet skal man få en revisor til at se på.

Det var jo netop min pointe at det skal man undlade de første år, for at
indøve ansvarlighed og rutiner. Men jeg er kommet i tanke om noget
interessandt, jeg har tidligere lejlighedsvis prøvet at arbejde som
flyttemand. Der oplever man det pudsige at næsten alle kundene beder om
et fast tilbud, det pudsige er at i praksis ville det være billige for
dem at bede flyttemændene arbejde på timebasis. Mester ved sgu godt hvad
han skal give i tilbud for at få sine penge hjem.

Jeg ved ikke om man kan hyre revisorer på timebetaling, men hvis man kan
kunne en god mellem løsning være at lave regnskabet så godt som man
overhodet kan selv, og så bede reviseren komme(eller gå hen til ham), og
sørge for at alle bilag er i perfekt sorteret, alle tænkelig oplysninger
han kan få brug skal være tilstede og i umiddelbart nærhed. Man kan
eventuelt dele det op to således at første gang der tager man mod
instrukser i hvad der skal rettes, og anden gang er den endelige
revidering af det rettede regnskab.



Med venlig hilsen

Poul-Erik Andreasen

Charlotte (20-06-2001)
Kommentar
Fra : Charlotte


Dato : 20-06-01 20:10

Jeg kan godt forstå, at du ikke kan finde den nogle steder, da det er Viber, der har udviklet Tantalus-modellen. Se den i praktisk brug ved at downloade Konteringsguide http://www.viber.dk Komplicerede posteringer kan nu beskrives symbolsk på en kompakt overskuelig måde.

MVH. Charlotte
http://regnskabsprogrammer.homepage.dk


"Poul-Erik Andreasen" <poulerik@worldonline.dk> skrev i en meddelelse news:3B30E15B.5CD6FC59@worldonline.dk...
> Jeg har læst den og jeg synes at den lugter lidt grimt. Jeg har ikke
> kunne finde noget som helst på nettet om den berømmede Tatalus model,


Erik G Christensen (20-06-2001)
Kommentar
Fra : Erik G Christensen


Dato : 20-06-01 20:21

Poul-Erik Andreasen wrote:
>
> Charlotte wrote:
> >
> > Jeg er enig med dig.... Poul-Erik.
> >
> > Læs evt. en artikel der netop omhandler denne problemstilling. http://regnskabsprogrammer.homepage.dk/artikel.htm
> >
>
> Jeg har læst den og jeg synes at den lugter lidt grimt.

Jeg er enig med med dig.... Poul-Erik

Men nu drejer tråden vist som pendulet.

Spørgsmålet gik oprindeligt på at få et meget sent regnskab lavet,
og vist som vanligt billigst muligt, - uden kvalitetskrav.

Men det væsentlige er at finde en revisor - rådgiver, der dels er
kompentent på sit område (og det kan være svært at vurdere, vist
lige som tandlæger , og som er interesseret i, at regnskab
grundlæggende er økonomistyring.
Skatteregnskab blot er et biprodukt ved økonomistyringen, og skal i
en løbende proces medvirke til at udvikle de muligheder, der findes
ved at udnytte nødvendige bogførings registreringer til at tjene
penge for virksomheden.

Det er her mere vigtigt med overblik, en viden om detaljer, -men for
mange søger sikkerhed i detaljer, og glemmer overblikket, og
detaljer er væsentlige, når man selv konterer, og vil spare penge
på det.

Og det med prisen, - vi gør det på den måde, at den forventede årlige
udgift for de faste opgaver samtidig er maksimum det første år, men
ellers efter timeforbrug.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy
ICQ # 59294864
Prepare for the worse - hope always the best

Jørgen Madsen (20-06-2001)
Kommentar
Fra : Jørgen Madsen


Dato : 20-06-01 22:55


"Poul-Erik Andreasen" <poulerik@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg synes der er et aspekt du glemmer, det kan godt være at man rent
> pengemæssigt kan have overskud ved brug af en revisor. Men bogholderi,
> og
> regnskab er en så central del af det at drive en virksomhed, og med en
> revisor på til årsregnskabet er det let at forfalde til intuitiv drift
> hvor man bare samler alle fakturene og så lader revisoren ordne det.

De "bedste" kunder jeg har, er dem der selv konterer og bogfører. Så får jeg
en balance f.eks. hver 3. måned og kan som udenforstående stille spørgsmål.
Bogfører vi selv - og som du nævner ordner alt det der bare er samlet af
kunden - har kunden svært ved at forstå, hvad der ligger bag de enkelte
konti - altså hvorfor der er x kr. på nyanskaffelser osv.. Det gælder ikke,
hvis vedkommende selv har bogført.

Det var den ene side af sagen - at kunden får meget bedre føling med sin
virksomhed, ved selv at lave bogholderiet.

Men, det har da intet at gøre med at erstatte revisoren. Heller ikke om
kunden så tager på kursus 3 gange om året.

Vores primære opgave - når vi ikke skal være bogholdere - er at se
virksomheden i et større perspektiv, såvel driftsmæssig og skattemæssig.

Det driftsmæssige som "sparringspartner" (et forslidt ord efterhånden) for
kunden, for normalt har vi måske 5-10 kunder i samme branche, og kan skubbe
til kunden hvor vi kan se det er galt, bl.a. i forhold til de bedste af
vores andre kunder i branchen.

Det skattemæssige som den, der lægger en langsigtet strategi, og som sørger
for at den bliver overholdt i samråd med kunden. Det er virkeligt noget der
giver kroner til kunden over en længere periode. Jeg havde møde med en i
går, hvor vi for 2 år siden satte et mål som skulle effektueres efter 3 år.
Kunden har gjort en god indsats for at overholde det, og næste etape vil ske
til næste år, hvor vi kører op i næste gear, for året efter at lave den
definitive løsning. Jeg vil tro, at han ved at gøre det på denne måde (i
stedet for at købe en ny lastbil, som han ikke behøver, men hvor han får
noget afskrivning), kan spare nogle hundrede tusinder i skat på måske 6-8 år
Inkl.. de første 3, og da han giver 20 t.kr. inkl.. udarbejdelse af regnskab
og jævnlig telefonsamtaler om alt muligt, har han en ganske god gevinst på
sin revisor. Det er bare et eksempel fordi jeg havde møde med ham i går. Men
selv en god bogholder/regnskabschef, vil ikke kunne overskue det
tilsvarende, for det kræver virkeligt meget faglig læsning, kurser,
opfølgning af skatteafgørelser, domme, og viden fra andre tilsvarende
opgaver.

Derfor bør man ikke undvære en revisor, men gerne undlade at lade
vedkommende lave opgaver, som man enten selv kan gøre, eller kan få andre
til at gøre til meget billigere penge.

Mvh. Jørgen Elsted Madsen



Poul-Erik Andreasen (21-06-2001)
Kommentar
Fra : Poul-Erik Andreasen


Dato : 21-06-01 14:50

"Jørgen Madsen" wrote:
>
> "Poul-Erik Andreasen" <poulerik@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> > Jeg synes der er et aspekt du glemmer, det kan godt være at man rent
> > pengemæssigt kan have overskud ved brug af en revisor. Men bogholderi,
> > og
> > regnskab er en så central del af det at drive en virksomhed, og med en
> > revisor på til årsregnskabet er det let at forfalde til intuitiv drift
> > hvor man bare samler alle fakturene og så lader revisoren ordne det.
>
> De "bedste" kunder jeg har, er dem der selv konterer og bogfører. Så får jeg
> en balance f.eks. hver 3. måned og kan som udenforstående stille spørgsmål.
> Bogfører vi selv - og som du nævner ordner alt det der bare er samlet af
> kunden - har kunden svært ved at forstå, hvad der ligger bag de enkelte
> konti - altså hvorfor der er x kr. på nyanskaffelser osv.. Det gælder ikke,
> hvis vedkommende selv har bogført.
>
> Det var den ene side af sagen - at kunden får meget bedre føling med sin
> virksomhed, ved selv at lave bogholderiet.
>
> Men, det har da intet at gøre med at erstatte revisoren. Heller ikke om
> kunden så tager på kursus 3 gange om året.

???Den forstår jeg ikke. Hvis revisoren opgave ikke er at gennemse og
kontrollere regnskabet for større firma på offentlighedens vegne og for
mindre ikke tvungen som en rådgivning, ja så er der virkelig noget jeg
har misforstået. At kvaliteten af den bogføring som virksomhedsejeren
selv laver skulle være helt uden sammenhæng med om det er en god ide at
erstatte revisoren, det synes jeg godt nok noget underlig noget. Du
skriver "intet" gentager "intet" at gøre.


> Vores primære opgave - når vi ikke skal være bogholdere - er at se
> virksomheden i et større perspektiv, såvel driftsmæssig og skattemæssig.
>
> Det driftsmæssige som "sparringspartner" (et forslidt ord efterhånden) for
> kunden, for normalt har vi måske 5-10 kunder i samme branche, og kan skubbe
> til kunden hvor vi kan se det er galt, bl.a. i forhold til de bedste af
> vores andre kunder i branchen.
>
> Det skattemæssige som den, der lægger en langsigtet strategi, og som sørger
> for at den bliver overholdt i samråd med kunden. Det er virkeligt noget der
> giver kroner til kunden over en længere periode. Jeg havde møde med en i
> går, hvor vi for 2 år siden satte et mål som skulle effektueres efter 3 år.
> Kunden har gjort en god indsats for at overholde det, og næste etape vil ske
> til næste år, hvor vi kører op i næste gear, for året efter at lave den
> definitive løsning. Jeg vil tro, at han ved at gøre det på denne måde (i
> stedet for at købe en ny lastbil, som han ikke behøver, men hvor han får
> noget afskrivning), kan spare nogle hundrede tusinder i skat på måske 6-8 år
> Inkl.. de første 3, og da han giver 20 t.kr. inkl.. udarbejdelse af regnskab
> og jævnlig telefonsamtaler om alt muligt, har han en ganske god gevinst på
> sin revisor. Det er bare et eksempel fordi jeg havde møde med ham i går. Men
> selv en god bogholder/regnskabschef, vil ikke kunne overskue det
> tilsvarende, for det kræver virkeligt meget faglig læsning, kurser,
> opfølgning af skatteafgørelser, domme, og viden fra andre tilsvarende
> opgaver.
>
> Derfor bør man ikke undvære en revisor, men gerne undlade at lade
> vedkommende lave opgaver, som man enten selv kan gøre, eller kan få andre
> til at gøre til meget billigere penge.

Du har mere eller mindre misforstået min pointe, jeg argumerter ikke for
at folk skal unlade at bruge revisor. Hovedtanken bag det jeg siger er
at "Det kan godt være at andres erfaringer er de bedste, men det er ens
egne der er de stærkeste".

Hvis du som nystartet virksomhed starter med at bruge revisor, så
risikere du at miste muligheden for at erfare hvad du selv kan, og hvad
revisoren kan bedre end dig. Du skriver selv at dem som i laver
bogholderi for har svært ved at forstå nogen af de posteringer i
foretager.

Det er en ting at overlade en af virksomhedens behov til en
undelerandør, det er noget helt andet overhovedet ikke at vide hvad den
underleverandør, man benytter sig af rent faktisk leverer.

Derfor siger jeg at man skal først tage revisor (og det skal man) når
man har lært at vurdere hvad fordelene er, og det er ikke sikkert at man
kan lære det ved at læse om andres dårlige erfaringer, eller ved at høre
på revisores anbefalinger af dem selv. Men man kan helt sikkert lære det
ved at undvære, og det kan så godt koste nogen penge, ja. Men det er
efter min mening gode lærepenge.


Med venlig hilsen

Poul-Erik Andreasen

Jørgen Madsen (22-06-2001)
Kommentar
Fra : Jørgen Madsen


Dato : 22-06-01 00:01


"Poul-Erik Andreasen" <poulerik@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
news:3B31FB95.EDF154C5@worldonline.dk...
> "Jørgen Madsen" wrote:
> ???Den forstår jeg ikke. Hvis revisoren opgave ikke er at gennemse og
> kontrollere regnskabet for større firma på offentlighedens vegne og for
> mindre ikke tvungen som en rådgivning, ja så er der virkelig noget jeg
> har misforstået. At kvaliteten af den bogføring som virksomhedsejeren
> selv laver skulle være helt uden sammenhæng med om det er en god ide at
> erstatte revisoren, det synes jeg godt nok noget underlig noget. Du
> skriver "intet" gentager "intet" at gøre.

?? Jeg forstår ikke hvad du mener - kun mht. kontrol af regnskabet. Hvis jeg
bliver revisor for en virksomhed, er det denne virksomheds indteresse jeg
varetager. At jeg så også sammenholder det med samfundets ønske! (ikke
interesse - det må lovgiverne sørge for), er for at sørge for, at min kunde
ikke kommer til at gøre noget, som kan være ulovligt. Men at anbefale en
kunde at flytte til et andet land i en periode, er da ikke samfundets ønske,
men den rådgivning min kunde betaler mig for at få.

> > Derfor bør man ikke undvære en revisor, men gerne undlade at lade
> > vedkommende lave opgaver, som man enten selv kan gøre, eller kan få
andre
> > til at gøre til meget billigere penge.
>
> Du har mere eller mindre misforstået min pointe, jeg argumerter ikke for
> at folk skal unlade at bruge revisor. Hovedtanken bag det jeg siger er
> at "Det kan godt være at andres erfaringer er de bedste, men det er ens
> egne der er de stærkeste".
>
> Hvis du som nystartet virksomhed starter med at bruge revisor, så
> risikere du at miste muligheden for at erfare hvad du selv kan
snip
> Derfor siger jeg at man skal først tage revisor (og det skal man) når
> man har lært at vurdere hvad fordelene er, og det er ikke sikkert at man
> kan lære det ved at læse om andres dårlige erfaringer, eller ved at høre
> på revisores anbefalinger af dem selv. Men man kan helt sikkert lære det
> ved at undvære, og det kan så godt koste nogen penge, ja. Men det er
> efter min mening gode lærepenge.
Her er du helt ude på glatis. Hvordan ved man hvad man skal gøre, hvis man
intet ved og først skal lære det? Tværtimod, skal man have revisor på plads
INDEN man starter virksomhed og ikke, når det først er sket. Jeg tror ikke
du ved, hvor mange fejl der bliver begået, fordi man først henvender sig til
revisoren på et (for) sent tidspunkt. I mellemtiden kan man i uheldige
tilfælde have pådraget dig nogle gevaldige personlige ansvar, som måske
kunne være undgået, og som alene skyldes uvidenhed, og valg af en korrekt
virksomhedsform kan være mere eller mindre forpasset, eller i hvertfald svær
at lave efterfølgende. Vi bruger næsten altid meget mere tid (=honorar) på
en kunde der kommer for sent hos revisoren, end den vi hjælper i gang - tro
mig - vi kunne tjene mere, ved at give dig ret.

En god håndværker er god til sit job, men derfor behøver vedkommende ikke
også at være god til regnskab/skat/forsikring/a-kasse/ansvar osv. ? Jo,
hvis kunden synes det er spændende, kan vedkommende hurtigt lære en masse,
og lave en masse selv, og det var det der var pointen i mit svar, at det
flytter en masse timer væk fra revisor, som slet ikke er nødvendig at lade
revisor lave (=honorar)

Problemet er vel, at fordele og ulemper kun kan vurderes, hvis man kender
dem. Derfor kan man forhøre sig hos en fagmand for at høre hvad han mener -
prøve en anden og høre tilsvarende, og så kan du vurdere hvad der lyder mest
rigtigt og træffe et valg, og er der ikke noget man ikke vidste i forvejen,
så giver jeg dig ret, så ville pengene være spildt. Men husk på, man undrer
sig ikke over noget man ikke ved, og undersøger der derfor ikke, for man
kender ikke eksistensen af problemet, og her er faren for en nystartet uden
erfaring.

Det er nok det, jeg i øvrigt selv føler er den største risiko i mit erhverv,
selvom jeg har en del års erfaring. Overser jeg en ny regel eller lov (og
der kommer rigtigt mange hvert år!!), aner jeg ikke der er et problem, og
ville komme til at gøre tingene ud fra, at denne regel eller lov ikke
eksisterede. Derfor er det en balancegang mellem opslag i love, undervisning
og samtaler med kollegaer, i et forsøg på ikke at "falde i vandet". Det er
heldigvis kun sket en gang uden den store skade, men som et chok for mig,
men jeg har nu også nok været heldig.

Mvh. Jørgen Elsted Madsen



Poul-Erik Andreasen (22-06-2001)
Kommentar
Fra : Poul-Erik Andreasen


Dato : 22-06-01 01:44

"Jørgen Madsen" wrote:
>
> "Poul-Erik Andreasen" <poulerik@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> news:3B31FB95.EDF154C5@worldonline.dk...
> > "Jørgen Madsen" wrote:
> > ???Den forstår jeg ikke. Hvis revisoren opgave ikke er at gennemse og
> > kontrollere regnskabet for større firma på offentlighedens vegne og for
> > mindre ikke tvungen som en rådgivning, ja så er der virkelig noget jeg
> > har misforstået. At kvaliteten af den bogføring som virksomhedsejeren
> > selv laver skulle være helt uden sammenhæng med om det er en god ide at
> > erstatte revisoren, det synes jeg godt nok noget underlig noget. Du
> > skriver "intet" gentager "intet" at gøre.
>
> ?? Jeg forstår ikke hvad du mener - kun mht. kontrol af regnskabet. Hvis jeg
> bliver revisor for en virksomhed, er det denne virksomheds indteresse jeg
> varetager. At jeg så også sammenholder det med samfundets ønske! (ikke
> interesse - det må lovgiverne sørge for), er for at sørge for, at min kunde
> ikke kommer til at gøre noget, som kan være ulovligt. Men at anbefale en
> kunde at flytte til et andet land i en periode, er da ikke samfundets ønske,
> men den rådgivning min kunde betaler mig for at få.

Hvorfor blander du samfundet ind i sagen, jeg snakkede om
offentligheden. Det er ikke ganske det samme.

> > > Derfor bør man ikke undvære en revisor, men gerne undlade at lade
> > > vedkommende lave opgaver, som man enten selv kan gøre, eller kan få
> andre
> > > til at gøre til meget billigere penge.
> >
> > Du har mere eller mindre misforstået min pointe, jeg argumerter ikke for
> > at folk skal unlade at bruge revisor. Hovedtanken bag det jeg siger er
> > at "Det kan godt være at andres erfaringer er de bedste, men det er ens
> > egne der er de stærkeste".
> >
> > Hvis du som nystartet virksomhed starter med at bruge revisor, så
> > risikere du at miste muligheden for at erfare hvad du selv kan
> snip
> > Derfor siger jeg at man skal først tage revisor (og det skal man) når
> > man har lært at vurdere hvad fordelene er, og det er ikke sikkert at man
> > kan lære det ved at læse om andres dårlige erfaringer, eller ved at høre
> > på revisores anbefalinger af dem selv. Men man kan helt sikkert lære det
> > ved at undvære, og det kan så godt koste nogen penge, ja. Men det er
> > efter min mening gode lærepenge.


> Her er du helt ude på glatis. Hvordan ved man hvad man skal gøre, hvis man
> intet ved og først skal lære det? Tværtimod, skal man have revisor på plads
> INDEN man starter virksomhed og ikke, når det først er sket. Jeg tror ikke
> du ved, hvor mange fejl der bliver begået, fordi man først henvender sig til
> revisoren på et (for) sent tidspunkt. I mellemtiden kan man i uheldige
> tilfælde have pådraget dig nogle gevaldige personlige ansvar, som måske
> kunne være undgået, og som alene skyldes uvidenhed, og valg af en korrekt
> virksomhedsform kan være mere eller mindre forpasset, eller i hvertfald svær
> at lave efterfølgende. Vi bruger næsten altid meget mere tid (=honorar) på
> en kunde der kommer for sent hos revisoren, end den vi hjælper i gang - tro
> mig - vi kunne tjene mere, ved at give dig ret.

Udgangspunktet for det var noget skatteregnskab, nu indrager du store
ansvarspådragender, det er ikke rimeligt, det er langt ude over hvor jeg
mener grænsen går. Jeg ved godt at det sker, og jeg nok af den
overbevisning at det er den slags kunder der mener at de "sagtent kan
undvære en revisor - det er jo pærenemt, det med regnskab".

Hvis du som udgangspunkt har at du på et eller andet tidspunkt skal have
en revisor på, og du godt ved at der er mange faldgruper, ikke baserer
dig på lånefinasiering, og i øvrigt sørger for at sætte rigeligt tilside
til at betale din skat, så er den risiko nok en del mindre.

> En god håndværker er god til sit job, men derfor behøver vedkommende ikke
> også at være god til regnskab/skat/forsikring/a-kasse/ansvar osv. ? Jo,
> hvis kunden synes det er spændende, kan vedkommende hurtigt lære en masse,
> og lave en masse selv, og det var det der var pointen i mit svar, at det
> flytter en masse timer væk fra revisor, som slet ikke er nødvendig at lade
> revisor lave (=honorar)
>
> Problemet er vel, at fordele og ulemper kun kan vurderes, hvis man kender
> dem. Derfor kan man forhøre sig hos en fagmand for at høre hvad han mener -
> prøve en anden og høre tilsvarende, og så kan du vurdere hvad der lyder mest
> rigtigt og træffe et valg, og er der ikke noget man ikke vidste i forvejen,
> så giver jeg dig ret, så ville pengene være spildt. Men husk på, man undrer
> sig ikke over noget man ikke ved, og undersøger der derfor ikke, for man
> kender ikke eksistensen af problemet, og her er faren for en nystartet uden
> erfaring.
>
> Det er nok det, jeg i øvrigt selv føler er den største risiko i mit erhverv,
> selvom jeg har en del års erfaring. Overser jeg en ny regel eller lov (og
> der kommer rigtigt mange hvert år!!), aner jeg ikke der er et problem, og
> ville komme til at gøre tingene ud fra, at denne regel eller lov ikke
> eksisterede. Derfor er det en balancegang mellem opslag i love, undervisning
> og samtaler med kollegaer, i et forsøg på ikke at "falde i vandet". Det er
> heldigvis kun sket en gang uden den store skade, men som et chok for mig,
> men jeg har nu også nok været heldig.

Du omtaler jo kun den ene side af risikomomentet, du har selv nævnt at
du har "dårlige kunder" der ikke kender op og ned i et regnskab, og som
bliver forvirret over dine omposteringer. Jeg håber ikke at du tager det
ilde op det
er kun ment retorisk, men det kunne jeg jo godt kalde for dålige
rådgivning, den slags kunder burde du jo give pisken over nakken og
sende dem hjæm og lære at lave deres regnskab selv så de kunde få
ordentlig økonomisk overblik over deres egen virksomhed. Det ved jeg så
godt at det er rent teoretisk, i praksis ville dine kunder jo bare
skifte til en anden revisor. Men har du nystartet virksomhed
og det der med regnskab er svært, så er kan du være et let offer for en
revisor(beklager udtrykket) som måske er både billig og faglig
kompetent, men som i misforstået hjælpsomhed stille og roligt påtager
sig et for stor regskabmæssigt ansvar. "Det er jo så let at lade
revisoren klare det, og han er så flink han gør det gerne".


Så kan man selvfølgelig diskutere om den risiko der ligger i
selvstændighedstabet ved ikke at kende sin virksomhed økonomi, er er en
værre (ikke at forveksle med større) risiko at løbe end de evntuelle
tabe man kan pådrage sig, ved at fjumre i det. Det er nok i sidste
instans en smagsag, man kan spørge sig selv om den mest frustrede person
er den halvtredsårige selvstændige med en lille virsomhed der har kørt i
20 år og som aldrig har nået den størrelse han drømte om i sin ungdom,
eller det ham som i samme alder har en gæld på 5 mill. Jeg har kendt et
par stykker af de sidste og de så nu ud til at have det udmærket, sådan
rent mentalt.


Med venlig hilsen

Poul-Erik Andreasen

Kenn Gerdes (16-06-2001)
Kommentar
Fra : Kenn Gerdes


Dato : 16-06-01 00:04

"John B. Jensen skrev:

> Er det virkelig nødvendigt at lave et regnskab på 30-40 sider, for at
> overholde T&S krav??

Nej - faktisk er der ingen formkrav til aflæggelse af skattemæssigt
regnskab. Hvis du benytter et bogføringsprogram er en kopi af saldobalancen
sammen med en side med eventuelle skattemæssige korrektioner tilstrækkeligt.
At mange selvstændige alligevel gør brug af revisor eller anden faglig
bistand er ikke et krav, men snarere et ønske om at en professionel
gennemgår bogføring for at minimere skattebetaling.


Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Da jeg ved udarbejdelsen af dette svar kun har haft adgang til begrænsede
oplysninger og ikke har kendskab til de sammenhænge besvarelsen indgår i,
påtager jeg mig ikke ansvar for svarets anvendelse og eventuelle afledte
konklusioner.




Michael Harboe (16-06-2001)
Kommentar
Fra : Michael Harboe


Dato : 16-06-01 14:57


"Kenn Gerdes" <kenn@kenngerdes.dk> skrev i en meddelelse
news:9ge480$34l$1@news.cybercity.dk...
> "John B. Jensen skrev:
>
> > Er det virkelig nødvendigt at lave et regnskab på 30-40 sider, for at
> > overholde T&S krav??
>
> Nej - faktisk er der ingen formkrav til aflæggelse af skattemæssigt
> regnskab. Hvis du benytter et bogføringsprogram er en kopi af
saldobalancen
> sammen med en side med eventuelle skattemæssige korrektioner
tilstrækkeligt.
> Med venlig hilsen
> Kenn Gerdes
> --
Sorry...men forkert Kenn

Der er krav til regnskaber som vedlægges selvangivelse, hvilket fremgår af
mindstekravsbekendgørelsen.

Ligeledes er det et krav, at der udarbejdes en kapitalforklaring, hvilket
også inddrager den private del af den økonomiske sfære.

Jeg udarbejder gerne omtalte regnskab, ligesom jeg lover at tjene mindst
honorar hjem på medfølgende rådgivning m.v.. I modsat fald er assistancen
gratis!>

Selvfølgelig vil vi alle sammen gerne spare...men det er med revisorer som
med tandlæger...der er dyre men endnu dyrere at spare væk.

M.v.h.

Michael
Registreret revisor m/ dep. bestalling grundet anden erhvervsaktivitet



Kenn Gerdes (17-06-2001)
Kommentar
Fra : Kenn Gerdes


Dato : 17-06-01 21:25

"Michael Harboe" skrev:

> Der er krav til regnskaber som vedlægges selvangivelse, hvilket fremgår af
> mindstekravsbekendgørelsen.

Så vidt jeg kan se falder en saldobalance ikke uden for de krav som er nævnt
i mindstekravsbekendtgørelsen.

I bekendtgørelse står bl.a. under formkrav "Det årsregnskab, der efter
skattekontrollovens § 3, stk. 2, skal indgives til skattemyndighederne, skal
være udarbejdet efter skattemæssige principper eller bilagt nødvendige
skattemæssige korrektioner og specifikationer".

Endvidere anføres det at "Årsregnskabet, der skal omfatte en balance, en
resultatopgørelse og en specifikation af bevægelser i virksomhedens
egenkapital, skal aflægges på en klar og overskuelig måde og indeholde
sådanne specifikationer, at det kan danne grundlag for skattemyndighedernes
kontrol".

Hvis du har andre krav end ovenstående i tankerne belæres jeg gerne om dem
:)


Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Gør det du er mindst ringe til,
det gør vi - Danske Bank



Michael Harboe (17-06-2001)
Kommentar
Fra : Michael Harboe


Dato : 17-06-01 21:36


>
> Så vidt jeg kan se falder en saldobalance ikke uden for de krav som er
nævnt
> i mindstekravsbekendtgørelsen.
>
> I bekendtgørelse står bl.a. under formkrav "Det årsregnskab, der efter
> skattekontrollovens § 3, stk. 2, skal indgives til skattemyndighederne,
skal
> være udarbejdet efter skattemæssige principper eller bilagt nødvendige
> skattemæssige korrektioner og specifikationer".
>
> Endvidere anføres det at "Årsregnskabet, der skal omfatte en balance, en
> resultatopgørelse og en specifikation af bevægelser i virksomhedens
> egenkapital, skal aflægges på en klar og overskuelig måde og indeholde
> sådanne specifikationer, at det kan danne grundlag for
skattemyndighedernes
> kontrol".
>
> Hvis du har andre krav end ovenstående i tankerne belæres jeg gerne om dem
> :)
>
>
> Med venlig hilsen
> Kenn Gerdes
> --
Hej Kenn!

Jeg behøver vist ikke belære dig om de andre krav, idet det synes som om, du
har haft fingrene nede i bekendtgørelsen.>

Lad ny være med - bevidst eller ubevidst - at hive enkelte ting ud af hele
sammenhænge. Det virker ikke reelt.

Jeg er sikker på, at din indsigt og dine evner rækker til at udarbejde et
regnskab, som kan tåle skattevæsenets og bankens m.fl. kyndige gennemgang.
Jeg finder det bare upassende, at bilde "andre" ind, at det er lettere end
det i virkeligheden er.

Din menig er sikkert god nok - men pas på at du ikke gør folk en
bjørnetjeneste med din "rådgivning".


M.v.h.

Michael



Kenn Gerdes (19-06-2001)
Kommentar
Fra : Kenn Gerdes


Dato : 19-06-01 07:16

"Michael Harboe" skrev:

> Jeg behøver vist ikke belære dig om de andre krav, idet det synes som om,
du
> har haft fingrene nede i bekendtgørelsen.>

Naturligvis har jeg været bekendtgørelsen igennem. Ellers kan jeg jo ikke
foreholde mig til den kritik du fremsætter af mit indlæg. Men jeg kan stadig
ikke se hvilke krav til skatteregnskabet (og vi ser bort fra
kapitalforklaring og evt. virksomhedsskema) som ikke opfyldes ved at
indsende saldobalance og en side med skattemæssige korrektioner og
specifikationer.

> Lad ny være med - bevidst eller ubevidst - at hive enkelte ting ud af hele
> sammenhænge. Det virker ikke reelt.

Jeg mener nu ikke jeg hiver ting ud af sammenhænge. I det indlæg jeg svarer
på spørges der om det er nødvendigt at lave et regnskab på 30-40 sider, og
det er jeg isoleret set svarer jeg på. Der står jo ingen steder at der skal
afleveres et fint forkromet regnskab med revisorerklæring, forventninger til
kommende år, hvordan det er gået i året og andre ting man kan fylde et
regnskab med.


Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Gør det du er mindst ringe til,
det gør vi - Danske Bank



Max Andersen (19-06-2001)
Kommentar
Fra : Max Andersen


Dato : 19-06-01 22:25


"John B. Jensen" <jjensen@city.dk> skrev i en meddelelse
news:9gcei3$e27$1@news.cybercity.dk...
> Dette er lidt sent ude:
>
> Hvad er de grundlæggende krav for som selvstændig i et en-enmandsfirma for
> regnskaber og selvangivelser her til d. 2 Juli??
>
> Jeg har ikke andet end 10-20 posteringer hver måned - og simpelt koncept -
> stadig vil min revisor have 8-10.000, har undersøgt priserne lidt, og alle
> revisorerne i byen "starter" omkring dette beløb...
>
> Er det virkelig nødvendigt at lave et regnskab på 30-40 sider, for at
> overholde T&S krav??
>
> Mvh
> John
>
>
Det hele kan gøres meget enkelt, jeg har her opstillede et eksempel på et
regnskab som du kan tage udgangspunkt i. Tallene er fiktive. Hvis du som
her, har en omsætning som er højre end kr. 500.000,- og det er et
enkeltmandsfirma, kan det være at kommunen vil have en kapitalforklaring,
men den kan man gerne tale sig fra, det har jeg gjort....



Resultatopgørelse 2000

Indtægter

Køb af maskiner: kr 521.418,00
Salg af maskiner: kr 530.235,00 kr 8.817,00
Konsulentbistand: kr 23.846,00

Indtægter i alt kr
32.663,00


Udgifter


Bil drift:
Benzin, olie mv. kr 5.030,00
Forsikringer kr 5.302,00
Afskrivninger kr 6.600,00 kr 16.932,00


Øvrige udgifter:
Telefon kr 2.000,00
Reservedele kr 3.330,00
Fragt kr 1.800,00 kr
7.130,00
Overskud kr
8.601,00





Balance 31. December 2000


Aktiver
Bil anskaffelsessum kr 22.000,00
- afskrivning 30% kr 6.600,00 kr 15.400,00
Bank "konto-nr. på driftskonto" kr 5.066,00

Aktiver i alt: kr
20.466,00


Passiver
Moms kr
2.693,00
Kapitalkonto:
Saldo 1. Januar kr 0,00
+ Overskud kr 8.601,00
Hævet / Indskudt kr 9.172,00 kr 17.773,00

Passiver i alt kr
20.466,00

Aktiver og passiver SKAL altid stemme overes, hvis de ikke gør det, kan du
rette til på den post som hedder "Hævet/Indskudt". Den post som hedder
"Saldo 1. januar" er på nul, da virksomheden er opstartet samme år.

Med venlig hilsen

Max




Michael Harboe (19-06-2001)
Kommentar
Fra : Michael Harboe


Dato : 19-06-01 23:19

Hej Max!

Du er vist lidt galt på den. Det du tænker på er virksomhedsskemaet. Det har
intet med virksomhedsskatteordningen at gøre.
Endnu et bevis..........Brug en revisor.


Mange venlige hilsener

Michael


"Max Andersen" <Max.a@email.dk> skrev i en meddelelse
news:9gofnr$ha0$1@news.cybercity.dk...
>
> "John B. Jensen" <jjensen@city.dk> skrev i en meddelelse
> news:9gcei3$e27$1@news.cybercity.dk...
> > Dette er lidt sent ude:
> >
> > Hvad er de grundlæggende krav for som selvstændig i et en-enmandsfirma
for
> > regnskaber og selvangivelser her til d. 2 Juli??
> >
> > Jeg har ikke andet end 10-20 posteringer hver måned - og simpelt
koncept -
> > stadig vil min revisor have 8-10.000, har undersøgt priserne lidt, og
alle
> > revisorerne i byen "starter" omkring dette beløb...
> >
> > Er det virkelig nødvendigt at lave et regnskab på 30-40 sider, for at
> > overholde T&S krav??
> >
> > Mvh
> > John
> >
> >
> Det hele kan gøres meget enkelt, jeg har her opstillede et eksempel på et
> regnskab som du kan tage udgangspunkt i. Tallene er fiktive. Hvis du som
> her, har en omsætning som er højre end kr. 500.000,- og det er et
> enkeltmandsfirma, kan det være at kommunen vil have en kapitalforklaring,
> men den kan man gerne tale sig fra, det har jeg gjort....
>
>
>
> Resultatopgørelse 2000
>
> Indtægter
>
> Køb af maskiner: kr 521.418,00
> Salg af maskiner: kr 530.235,00 kr 8.817,00
> Konsulentbistand: kr 23.846,00
>
> Indtægter i alt kr
> 32.663,00
>
>
> Udgifter
>
>
> Bil drift:
> Benzin, olie mv. kr 5.030,00
> Forsikringer kr 5.302,00
> Afskrivninger kr 6.600,00 kr 16.932,00
>
>
> Øvrige udgifter:
> Telefon kr 2.000,00
> Reservedele kr 3.330,00
> Fragt kr 1.800,00 kr
> 7.130,00
> Overskud kr
> 8.601,00
>
>
>
>
>
> Balance 31. December 2000
>
>
> Aktiver
> Bil anskaffelsessum kr 22.000,00
> - afskrivning 30% kr 6.600,00 kr 15.400,00
> Bank "konto-nr. på driftskonto" kr 5.066,00
>
> Aktiver i alt: kr
> 20.466,00
>
>
> Passiver
> Moms
kr
> 2.693,00
> Kapitalkonto:
> Saldo 1. Januar kr
0,00
> + Overskud kr 8.601,00
> Hævet / Indskudt kr 9.172,00 kr 17.773,00
>
> Passiver i alt kr
> 20.466,00
>
> Aktiver og passiver SKAL altid stemme overes, hvis de ikke gør det, kan du
> rette til på den post som hedder "Hævet/Indskudt". Den post som hedder
> "Saldo 1. januar" er på nul, da virksomheden er opstartet samme år.
>
> Med venlig hilsen
>
> Max
>
>
>



Michael Harboe (20-06-2001)
Kommentar
Fra : Michael Harboe


Dato : 20-06-01 01:13

Jeg arrangerer gerne et weekend-kursus for selvstændige under emnet:

Regnskabføring og økonomistyring i den mindre virksomhed .... "fra vugge til
grav"


Med venlig hilsen

Michael

registreret revisor m/ deponeret bestalling grundet anden erhvervsaktivitet



Peter Grauslund Chri~ (20-06-2001)
Kommentar
Fra : Peter Grauslund Chri~


Dato : 20-06-01 08:22

"Michael Harboe" <michael-harboe@mail.dk> wrote in message
news:9gopuj$gn6$1@news.inet.tele.dk...

[klip]

> registreret revisor m/ deponeret bestalling grundet anden
erhvervsaktivitet

Optræder du som reg. reviser eller hvad?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/



Michael Harboe (20-06-2001)
Kommentar
Fra : Michael Harboe


Dato : 20-06-01 22:28


"Peter Grauslund Christensen" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en
meddelelse news:9gpiqv$l77$1@sunsite.dk...
> "Michael Harboe" <michael-harboe@mail.dk> wrote in message
> news:9gopuj$gn6$1@news.inet.tele.dk...
>
> [klip]
>
> > registreret revisor m/ deponeret bestalling grundet anden
> erhvervsaktivitet
>
> Optræder du som reg. reviser eller hvad?
>
> /Peter
>
> --
Jeg arbejder som revisor; men har deponeret min bestalling, idet jeg også
fungerer som underviser bl.a. i EDB på forskellige niveauer,
regnskabslovgivning- og vejledninger med særlig vægt på implimentering af
IAS-standarder og EU-direktivernes i den danske lovgivning og
regnskabspraksis.

Herudover er der også nye revisionsvejledninger på vej, idet
revisorkommisionen arbejder på at implimentere IFAC´s vejledninger i en
eller anden form, således at indholdet på sigt vil komme til at danne
standard for "god revisorskik"

Endelig har jeg en voksenpædagogisk grunduddannelse, som jeg nu overbygger
med voksenunderviseruddannelsen.

Det var lidt om mig.

Optræder du som advokat eller hvad ??


De venligst hilsener

Michael>



Peter Grauslund Chri~ (20-06-2001)
Kommentar
Fra : Peter Grauslund Chri~


Dato : 20-06-01 23:32

"Michael Harboe" <michael-harboe@mail.dk> wrote in message
news:9gr4lv$gvo$1@news.inet.tele.dk...

[klip]

> Det var lidt om mig.
>
> Optræder du som advokat eller hvad ??

Næh - overhovedet ikke. Hvordan får du den idé?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/



Bjørn Jørvad (20-06-2001)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 20-06-01 23:33


"Peter Grauslund Christensen" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en
meddelelse news:9gr84n$3pk$1@sunsite.dk...

KLIP

>
> --
> http://www.grauslund.com/
>
>

Dit WebSite fungerer upåklageligt - Peter...

mvh
Bjørn



Max Andersen (30-06-2001)
Kommentar
Fra : Max Andersen


Dato : 30-06-01 22:15

Hej Michael

Jeg ved ikke helt hvad det er for nogle skemaer du mener. Til din
orientering er det her et regnskab jeg har opstillet, som John havde
mulighed for at bruge og vedlægge sin selvangivelse.
Det er jo nok rimelig lige meget nu, men det kan uden problemer bruges, jeg
har det fra den megen omtalte revisor, som jeg selv benytter mig af.

Mvh Max

"Michael Harboe" <michael-harboe@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:9goj9h$m6l$1@news.inet.tele.dk...
> Hej Max!
>
> Du er vist lidt galt på den. Det du tænker på er virksomhedsskemaet. Det
har
> intet med virksomhedsskatteordningen at gøre.
> Endnu et bevis..........Brug en revisor.
>
>
> Mange venlige hilsener
>
> Michael
>




Jørgen Madsen (01-07-2001)
Kommentar
Fra : Jørgen Madsen


Dato : 01-07-01 22:03

"Max Andersen" <Max.a@email.dk> skrev i en meddelelse
news:9hlf9n$1f6r$1@news.cybercity.dk...
> Hej Michael
>
> Jeg ved ikke helt hvad det er for nogle skemaer du mener. Til din
> orientering er det her et regnskab jeg har opstillet, som John havde
> mulighed for at bruge og vedlægge sin selvangivelse.
> Det er jo nok rimelig lige meget nu, men det kan uden problemer bruges,
jeg
> har det fra den megen omtalte revisor, som jeg selv benytter mig af.
>
> Mvh Max

I snakker forbi hinanden.

Hvis din virksomhed har en nettoomsætning på over kr. 500.000 og det ikke er
et I/S - eller påbegyndt/ophørt i året skal du indsende et regnskab foruden
dit alm. regnskab men opstillet i en forudbestemt skemaform. Bliver den ikke
vedlagt selvangivelsen risikerer du bøde.

Mvh. Jørgen Elsted Madsen




Max Andersen (04-07-2001)
Kommentar
Fra : Max Andersen


Dato : 04-07-01 12:36

Så fik vi det på plads, tak Jørgen

"Jørgen Madsen" <elsted@madsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:9ho36b$9ps$1@news.inet.tele.dk...
> "Max Andersen" <Max.a@email.dk> skrev i en meddelelse
> news:9hlf9n$1f6r$1@news.cybercity.dk...
> > Hej Michael
> >
> > Jeg ved ikke helt hvad det er for nogle skemaer du mener. Til din
> > orientering er det her et regnskab jeg har opstillet, som John havde
> > mulighed for at bruge og vedlægge sin selvangivelse.
> > Det er jo nok rimelig lige meget nu, men det kan uden problemer bruges,
> jeg
> > har det fra den megen omtalte revisor, som jeg selv benytter mig af.
> >
> > Mvh Max
>
> I snakker forbi hinanden.
>
> Hvis din virksomhed har en nettoomsætning på over kr. 500.000 og det ikke
er
> et I/S - eller påbegyndt/ophørt i året skal du indsende et regnskab
foruden
> dit alm. regnskab men opstillet i en forudbestemt skemaform. Bliver den
ikke
> vedlagt selvangivelsen risikerer du bøde.
>
> Mvh. Jørgen Elsted Madsen
>
>
>



Jørgen Madsen (20-06-2001)
Kommentar
Fra : Jørgen Madsen


Dato : 20-06-01 23:46


"Max Andersen" <Max.a@email.dk> skrev i en meddelelse
news:9gofnr$ha0$1@news.cybercity.dk...
> Det hele kan gøres meget enkelt, jeg har her opstillede et eksempel på et
> regnskab som du kan tage udgangspunkt i. Tallene er fiktive. Hvis du som
> her, har en omsætning som er højre end kr. 500.000,- og det er et
> enkeltmandsfirma, kan det være at kommunen vil have en kapitalforklaring,
> men den kan man gerne tale sig fra, det har jeg gjort....

Det er muligt, du er sluppet med det viste eksempel, men det overholder ikke
mindstekravene til årsregnskabet (lovkrav), og manglende kapitalforklaring
svarer til, at du ikke har indsendt selvangivelse. Dog er væsenet af og til
flinke og rykker een gang, men kommer den så ikke, er det dagbøder for
manglende indgivelse af selvangivelse.

Mvh. Jørgen Elsted Madsen



Erik G Christensen (21-06-2001)
Kommentar
Fra : Erik G Christensen


Dato : 21-06-01 00:04

"Jørgen Madsen" wrote:
> Det er muligt, du er sluppet med det viste eksempel, men det overholder ikke
> mindstekravene til årsregnskabet (lovkrav), og manglende kapitalforklaring
> svarer til, at du ikke har indsendt selvangivelse. Dog er væsenet af og til
> flinke og rykker een gang, men kommer den så ikke, er det dagbøder for
> manglende indgivelse af selvangivelse.

Vi har fået "orientering" fra Ikast kommune,
fra næste år koster det alm. dagbøder, dvs 5- 10.000 kr, hvis det
ikke med ved indsendelsen, - kapitalforklaring
men er der en, der vil afprøve det ved retten, så...

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy
ICQ # 59294864
Prepare for the worse - hope always the best

Jørgen Madsen (21-06-2001)
Kommentar
Fra : Jørgen Madsen


Dato : 21-06-01 00:38

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3B312BE0.74A26135@post1.tele.dk...
> Vi har fået "orientering" fra Ikast kommune,
> fra næste år koster det alm. dagbøder, dvs 5- 10.000 kr, hvis det
> ikke med ved indsendelsen, - kapitalforklaring
> men er der en, der vil afprøve det ved retten, så...

Uha - så skal I også gøre det for børnene, hvis de har fået bare 1 aktie i
forældrenes virksomhed, og derved også er kommet ind under reglerne? En
fuldstændig vanvittig regel, som vi nægter at efterleve. Endnu uden bøder,
men jeg VIL ikke efterleve den. Tænke sig, at en 18-årig med fast
lønindkomst, skal indsende kapitalforklaring som ingen andre lønmodtagere
skal fordi han har fået 100 kr. aktie i forældrenes virksomhed, med en
aktiekapital på måske 10 mill. kr. - hvorfor?? hvor er logikken?? Tror man,
at fordi han har fået 100 kr. i aktie, at han så laver sorte penge? - Og
hvis han gjorde, kunne kan vel også gøre det uden en aktie på 100 kr. Den
lovgivning er desværre så pinlig, at dem der har lavet den, ikke vil ændre
den, da det jo så offentligt bliver pinligt.

Mhv. Jørgen Elsted Madsen




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste