Rip af VHS film - Hvilket grafikkort ?????
Fra : Kim Rasmussen

Dato : 15-06-01 08:46

Jeg er lykkelig ejer af G450, som viser DivX i god kvalitet via mit 30" TV

Jeg har mange gamle egne VHS optagelser af fx. sommerferien i '92 som jeg
gerne vil ha' lagt på CD'r i fx. AVI format fra min video.
Desuden kunne jeg godt tænke mig at 'optage' forskellige dokumentarfilm m.m.
direkte sendt fx. på TV2.

G450 har jo ingen TV tuner eller video-in el.lign., så hvilket graffikkort
kan anbefales, som har mindst samme TV-out kvalitet som mit G450 ?
- Bruger man graffikkortets indbyggede TV tuner til optagelser fra TV'et
eller video'en via fx. TV-in ???
- Skal man desuden grappe i et specielt format og konverter til fx. avi
senere ???
- Er der forskel på gfx.kort med TV-in (fx. er S-VHS jo bedre end video-in)
???
- Kan det evt. svare sig at vente et år mere... ???

(min PC er en dual Celeron 533, 512Mb ram, 2*75Gb i raid 0)

Mvh.
KimR@smussen.dk

Fra : Osten

Dato : 17-06-01 19:27

"Kim Rasmussen" <kmr@gi-teamtec.dk> wrote in message
> - Bruger man graffikkortets indbyggede TV tuner til optagelser fra TV'et
> eller video'en via fx. TV-in ???

nej

> - Skal man desuden grappe i et specielt format og konverter til fx. avi
> senere ???

ja

Camcordere har som regel svideo udgang. De nyere/bedre har også en digital
videoudgang (DV out). For at udnytte dette skal PC'en udstyres med firewire
kort (set til 600kr med kabler). Så er hastigheden imidlertid også iorden
(400MBit). Disse camcordere er digitale hvor VHS'en er analog. Man kan vist
spille VHS'en over på camcorderen (hvorved den konverteres til et digitalt
format med camcorderens avancerede elektronik) og derefter kopiere digitalt
fra camcorder til PC. Det er en dyr løsning hvis man ikke lige har sådan en
camcorder.

Der kan vist også købes kort til PC'en som kan kode til mpeg. De er vist
også relativt dyre. Jeg kender ikke prisen.

Den billigste vej frem må være et kort med video in og en stor harddisk
(efterfølgende komprimering i ønsket format). Der følger givetvis software
med kortet som kan grabbe. Spørgsmålet er hvor stor framerate/opløsning man
kan opnå uden frametab.

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 18-06-01 01:11

"Osten" <blah@bla.dk> wrote in message

> nej

Nej til hvad?

> ja

Uddyb venligst.

> [...]
digitalt
> fra camcorder til PC. Det er en dyr løsning hvis man ikke lige har sådan

Dette er jo ikke noget han kan bruge til noget, han spørger jo om analog
video in ikke digital.

> [...]
> med kortet som kan grabbe. Spørgsmålet er hvor stor framerate/opløsning

Skal man bruge det til noget fornuftigt:
25 billeder i sekundet i opløsningen 720(704)*576 (af en eller anden årsag
kan matrox kort maks gå op til 704), her tænker jeg på de alm G200/400/450
ikke rt2000 og lignende.

Skal materialet lægges på CDer som VCD til afspil(d)ning på en DVD, kan man
nøjes med et kort der kan grabbe i 352*288 for PAL, og 352*240 i NTSC.

Men ellers som andre også har skrevet, en masse hardisk plads, og de(n) skal
være hurtige.

Prøv at kikke lidt på ASUS´s produkter og ikke mindst Matrox.

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen

Fra : Osten

Dato : 18-06-01 19:21

"Nicolai Boilesen" <nicolai_boilesen@get2net.dk> wrote in message
TV'et
> Nej til hvad?

Nej til at man bruger grafikkortets indbyggede TV tuner til optagelser fra
TV'et eller videoen via fx. TV-in.

avi

> Uddyb venligst.
PC'en kan ikke nå at divx komprimere samtidig med at den grabber. Den har
vist også problemer bare med at nå at gemme alle billederne på harddisken.
> Dette er jo ikke noget han kan bruge til noget, han spørger jo om analog
> video in ikke digital.
Muligvis ikke. Jeg øser bare ud af min enorme viden :)

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 18-06-01 23:40

"Osten" <blah@bla.dk> wrote in message
Klip
> PC'en kan ikke nå at divx komprimere samtidig med at den grabber. Den har
> vist også problemer bare med at nå at gemme alle billederne på harddisken.

Hmm, det kommer da an på hvilken cpu han har, (jeg sidder selv med en celly
566@850 og den konverterer mellem 21-24 frames pr sek) så med en kraftigere
cpu vil man kunne grabbe i divX :) i real time :)

Med hensyn til at kunne gemme billederne, kommer det helt an på ens
harddiske.

> Muligvis ikke. Jeg øser bare ud af min enorme viden :)

Det skal der også være plads til :)

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen

Fra : Osten

Dato : 19-06-01 21:26

> [...]
kraftigere
> cpu vil man kunne grabbe i divX :) i real time :)
Hvad? Cool. Jeg prøvede at konvertere en divx film til mpeg2. Det tog et
helt døgn. Men det kommer vel også an på den software man bruger...

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 19-06-01 23:50

"Osten" <blah@bla.dk> wrote in message
Klip
> celly
> kraftigere
> Hvad? Cool. Jeg prøvede at konvertere en divx film til mpeg2. Det tog et
> helt døgn. Men det kommer vel også an på den software man bruger...

Hmm, hvorfor konvertere en divx film til MPEG 2? (afspilning på stationær
DVD?)

Hvilken Cpu har du, hvor meget ram har du, osv.?

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen

Fra : Osten

Dato : 20-06-01 19:30

> Hmm, hvorfor konvertere en divx film til MPEG 2? (afspilning på stationær
> DVD?)
Det var mest et eksperiment men også for at se "A Bugs Life" på en gammel PC
med hollywood+ kort som nu (PC såvel som kort) desværre er lidt overflødige.

> Hvilken Cpu har du, hvor meget ram har du, osv.?
Duron 650, 128MB med rigelig HD plads. Win2k. Programmet hedder TPMGEnc. Jeg
valgte sandsynligvis SuperVCD standardindstilling.

Fra : DWM

Dato : 20-06-01 03:04

> Hmm, det kommer da an på hvilken cpu han har, (jeg sidder selv med en
> celly 566@850 og den konverterer mellem 21-24 frames pr sek) så med en
> kraftigere cpu vil man kunne grabbe i divX :) i real time :)

Ja så vil jeg da gerne vide hvad program du bruger til det og hvad
opløsning det som du enkoder er i.
--
Med Venlig Hilsen / Best Regards
Kenneth Iversen

PS: No it´s not a valid emailaddress

Fra : Ib Uhrskov

Dato : 17-06-01 17:09

Hej Kim.

"Kim Rasmussen" <kmr@gi-teamtec.dk> skrev i en meddelelse
> - Bruger man graffikkortets indbyggede TV tuner til optagelser fra TV'et
> eller video'en via fx. TV-in ???

Man bruger et Grabber kort til den slags. Det der sidder på grafikkort er
bare legetøj, og de taber frames. Og det kan ses.

> - Skal man desuden grappe i et specielt format og konverter til fx. avi
> senere ???

Man grabber normalt i M-JPEG (Motion-jpeg) som er et stilbilledformat.
Derefter kan det konverteres til det ønskede format.

/ibber

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 18-06-01 00:57

"Ib Uhrskov" <ib.uhrskov@privat.tele.dk> wrote in message
> Hej Kim.

Kommer an på kvaliteten af den monterede tuner.

> Man bruger et Grabber kort til den slags. Det der sidder på grafikkort er
> bare legetøj, og de taber frames. Og det kan ses.

Ingen problemer med matrox GFX kort. (havde først et mystique+ rainbow
runner, og nu et Marvel G200)

Kommer meget an på hvad det skal bruges til.

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen

Fra : Peter Bjoern

Dato : 19-06-01 19:45

On Mon, 18 Jun 2001 01:57:12 +0200, "Nicolai Boilesen"
<nicolai_boilesen@get2net.dk> wrote in dk.edb.hardware.grafikkort:

>"Ib Uhrskov" <ib.uhrskov@privat.tele.dk> wrote in message

>Ingen problemer med matrox GFX kort. (havde først et mystique+ rainbow
>runner, og nu et Marvel G200)

Næ, og heller ingen problemer med at grabbe med et ASUS v7700.

Det grabber glimrende i 720*576 25fps uden at droppe en eneste frame.

Med venlig hilsen

Peter

Fra : Kim Rasmussen

Dato : 22-06-01 13:54

Det jeg primært er ude efter er, at mine gamle smalfilm & video8 optagelser
af min famile, hvor nogle VHS bånd er ved at være op til 10-15 år gamle.
Inden videobåndene (groft sagt) rådner, vil jeg gerne have konverteret dem
til et digitalt format så jeg med årene ikke mister mere billede &
lydkvalitet end jeg allerede har gjort pga. de gamle bånd.
Kvaliteten er derfor vigtig, så 'når engang jeg bliver bedstefar' kan jeg
vise dem
Det ville fx. være optimalt at 'grabbet' i DVD format, for jeg har en
kammerat som har en DVD brænder...

(Bonus'en vil være live optagelser fra TV'et i et eller andet format i OK
kvalitet.)

Denne opgave mener du altså at fx. Asus v7700 til ca. 2500kr. kan klare 100%
???

Mvh.
KimR@smussen, Herning

OK, dvs. fx. et ASUS v7700 til ca. 2500 kan jeg:
- 'Optage' film og gemme det fx. i M-JPEG formatet, som jeg senere evt. kan
konverterer til fx. DivX
- Overspille fx. 10 år gamle

Fra : Peter Bjoern

Dato : 22-06-01 20:58

On Fri, 22 Jun 2001 14:53:55 +0200, "Kim Rasmussen" <KimR@smussen.dk> wrote in
dk.edb.hardware.grafikkort:

> [...]
>kammerat som har en DVD brænder...

>Denne opgave mener du altså at fx. Asus v7700 til ca. 2500kr. kan klare 100%

Jeg kan med et ASUS V7700 GTS2 De Luxe grabbe 720x576 PAL 25 billeder/sek fra
Video8 Hi8 bånd uden at miste nogen frames nogensinde overhovedet.
Det bør du også kunne gøre.
Almindelig Video8 (ej Hi8) og VHS (ej SVHS) er jo endda i lavere 'opløsning',
så det vil bare være endnu lettere at følge med.

Jeg ved ikke hvor meget CPUens og diskens hastighed betyder for V7700 kortets
evne til at grabbe, men jeg bruger en Athlon 1200@1333 og en ATA-100 disk.

Jeg har ikke forsøgt mig med TV-Out funktionen på V7700 idet jeg ikke har haft
behov for at 'lagre' tilbage på videotape.
Nogle har vist haft problemer med at de kun får output i sort/hvid, men der er
så vidt jeg ved også en løsning på dette problem.

Efter du har grabbet filmene skal du jo så gøre et eller andet ved dem.
Måske skal du redigere dem eller på anden måde behandle dem.
Til dette formål findes der forskellige programmer. Med V7700 kortet medfølger
et program der kan dække de basale behov.
Man kan også hente gratis-programmet Virtualdub som kan foretage en
række editeringer og filterbehandlinger af filmen.

Du skriver du gerne vil kunne brænde dem på en DVD. Det har jeg ikke
prøvet, så det ved jeg intet om.

Selv brænder jeg film i SVCD format som kan afspilles på min DVD afspiller.
For at gøre det, skal filmene konverteres til en opløsning på 480x576
med MPEG2 komprimering. Til dette formål benytter jeg det gratis program
TMPGEnc (www.tmpgenc.com).
Man kan også lave VCD skiver som er i en lavere kvalitet end SVCD (men kan
læses af flere DVD afspillere). Her skal filmen konverteres til 352x288 i
MPEG1 komprimering. Det klarer TMPGEnc også.

Se eventuelt på http://www.vcdhelper.com/ hvis du vil vide mere om VCD/SVCD/DVD
brænding af film.

For slutteligt at brænde VCD eller SVCD skiven kan man f.eks bruge Nero,
WinOnCD, een af de nyere versioner af EzCDcreator, Fireburner eller andre.

Hvis du har een eller anden filmstump på din PC i en kvalitet der ligner det
du har af gamle smalfilm, så prøv måske at lave en VCD og SVCD skive efter de
opskrifter du kan finde på http://www.vcdhelper.com/ og se om det kan blive
i en kvalitet du finder tilfredsstillende.

Med venlig hilsen

Peter

Fra : DWM

Dato : 23-06-01 00:06

"Kim Rasmussen" <KimR@smussen.dk> skrev i en meddelelse
> Det ville fx. være optimalt at 'grabbet' i DVD format, for jeg har en
> kammerat som har en DVD brænder...

Du kan ikke grabbe i dvd format med asus v7700.
Det er enten i ren avi eller med asus´s egen komprimering.
Du skal så komprimér det bagefter.
Ligegyldigt hvad der bliver brugt fylder det en del så man skal
have en rimelig størrelse af harddisk. Det kommer selvfølgelig også
an på hvor meget man grabber af gangen. Her forleden lå jeg et
videobånd ind som jeg har optaget da jeg var i USA. Det varer omkring
1t og 30 minutter og fylder ca. 4.5GB (i højeste kvalitet)

> (Bonus'en vil være live optagelser fra TV'et i et eller andet format i OK
> kvalitet.)

Det er der ingen problemer med på mit asus v7700
Nu har jeg dog ikke et med tv input men med video input.

> Denne opgave mener du altså at fx. Asus v7700 til ca. 2500kr. kan klare 100%
> ???

Det skulle det gerne. Det er godt i forhold til hvad det koster.